selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 22:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Presentation av Tjagge
PostPosted: Mon Mar 29, 2004 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
En kort presentation av mig. Jag heter Andreas Karlsson, bor i Umeå men kommer ursprungligen från Dorotea kommun. Andreas var upptaget så mitt gammla smeknamn fick duga i stället. Jag har länge köpt skivor men har bara ägt en så kallad HiFi utrustning i ca 1 år. Hade tidigare en Pioneer stereo men det räknas väll ändå inte? Musiksmaken är nästan uteslutande inriktad på "pretantiös" musik. Mycket 70-tals symfonirock, (Yes, Genesis, Pink Floyd m.m.) men även viss AOR, västkustrock (Toto, Steely Dan) och fusions jazz samt liknande. Frank Zappa är en riktig husgud, har 47 plattor med karln tror jag. Alla borde ha minst en handfull av hans alster, eller....? Jag pluggar sedan januari i år till historielärare i Umeå, är alltså intresserad av historia och sådant. Jag gillar också att ta ett glas malt tillsammans med vänner vid tillfälle, verkar inte vara helt ovanligt i Linn kretsar.

Så till mitt system som det ser ut i dagsläget.
Arcam CD-72T, Linn Kolektor och LK-100 samt JPW-203. Linns svarta signalkablar och K-400 högtalarkabel förmedlar signalerna. Allt står slutligen i en WOG stereorack.

Lite om mig och mitt system, får se när det är dags att revidera några av uppgifterna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 17, 2004 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Då var det uppgraderat då. Ett par svarta Tukan bytte ägare, från Kraniet till undertecknad.

Första intrycket, vilka bra kontakter det är på Linns högtalare. Kanske ingen nyhet för den stora massan på detta forum men väl för mig.

Andra intrycket, vad stort det låter från så små lådor. Jag slängde bara upp grejorna för att testa men blev nöjd på en gång. Så avslappnat. Och hur högt kan man inte spela sen?

Efter lite mer testande mellan JPWarna och Tukan så är det inte så mycket att säga. Vid samma volym så låter JPW så mycket mer ansträngd. Visst kan dom leverera lite mer bas, kvantitativt, men inte rent kvalitetsmässigt. Snyggare, renare och avslappnat tycker jag beskriver det hela bra.

Ingen som har ett LK-100 och några aktiva kort liggande.....?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon May 17, 2004 18:41 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Kul byte! :)

Jag har inte hört Tukan själv, men har hört mycket gott om dem - ska försöka få chansen att lyssna på ett par nån gång. JPW gör ju egentligen inte dåliga högtalare, men det är ju inte riktigt samma nivå som Linn ändå.

Det brukar säljas LK100 hit och dit på ebay, då blir det iofs en del frakt men om du köper inom EU slipper du iaf oroa dig för tullen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 19, 2004 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Nu är Tukan på rätt plats, hoppas jag i alla fall. Nu lirar stereon riktigt bra tycker jag.

En grej som verkligen lyfte ljudet ordentligt var när OTTO skruvade lite på skruvarna som håller fast elementen i lådan. Något jag inte alls skulle ha tänkt på att göra själv, men lite efterdragning så blev skillnaden faktiskt riktigt stor. Ganska logiskt när man tänker på det.

Till alla er som inte har efterdragit skruvarna i era högtalare - gör det om det behövs. Men paja inte gängorna....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 20, 2004 09:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Apr 30, 2004 09:21
Posts: 46
Location: Hmm Luleå för tillfället
va bra att du blev nöjd :)
ja att efterdra elementen är rätt viktigt.. ändå är det inte så länge sen jag gjorde det.. i januari kanske det var eller nåt dylikt.. det behövs oftare än man kan tro.. det vibrerar ju iofs rätt mycket när man spelar så det är väl inte så konstigt..
lite loctite (sån som inte limmar) kanske inte e så dum idé?

så bra att du blev nöjd. om du vill ha uppställningstips så har det funka bra för mig med ca 30-35 cm från väggen och ca 50 cm till hörnen. brukar ha haft dom invinklade så skillnaden till sidoväggen varit ca 3-4 cm mellan bakre och främre hörnet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 20, 2004 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Du har lite större rum än vad jag har tror jag? Vi kom fram till 305 mm till sidovägg och 250 mm till bakvägg. Jag har endast 5-10 mm invinkling just nu men skall prova med lite mer nu när du säger det. Det är väll så med inställningar av högtalare att det som lät bra på ett ställe inte behöver funka på ett annat? Får se vad som händer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 11, 2004 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Uppgraderingarna står som spön i backen. Arcam cd ut, Linn cd plus dac in.

För en tid sedan hade Young vänligheten att låna ut sin Karik för provkörning mot min, numera före detta, Arcam cd.

Vi var båda överens om Karikens fördelar. Mjukare, mer sansat och viktigaste av allt, tajtare och korrektare. Med Kariken föll någon extra pusselbit på plats. Jag börjar låta som en riktig Linn ägare nu. Det blev roligare.

Youngs Karik tror jag var från -94. Denna maskin som följde med mig upp från Stockholm är en Karik V, från -98. Med spelaren följde en Numerik. Med denna inkopplad borde omdömena jag fick förstärkas ytterligare. Något riktigt test har jag inte gjort ännu så jag får återkomma om detta.

Nu är det bara LK lådor i racket. Linns snyggaste och charmigaste chassi tycker jag. Borde egentligen sitta riktigt nöjd nu men funderar finns alltid. Kolektor mot Kairn? LK-100 mot LK-140? Addera ett LK-100 till och köra aktivt?

Endast framtiden vet svaret, jag rusar med stormsteg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 16, 2005 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
OTTO ska ut och kriga så jag lånar hans Kairn och Klout så länge.

Varför, varför gjorde jag det? Jag har nu kopplat in Klouten, vill jag lyssna på en LK100 något mer?

Snart ska Kolektorn få gå en match mot Kairn. Vågar jag?

Min Kolektor är från -03, Kairn från ca -96, ett litet Tune-Dem försprång för Kolektorn.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 16, 2005 15:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
intressant! vilka mått har du på lyssningsrummet


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 16, 2005 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Ungefär 2,45m X 4,65m.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 16, 2005 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Nå... hur lät det? Vilket lät bäst...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 16, 2005 16:58 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tjagge wrote:
OTTO ska ut och kriga så jag lånar hans Kairn och Klout så länge.
Du tog inte Keltikarrna när du ändå var i farten? Lite mer svårflyttade misstänker jag :wink: Men schyst att du fick låna de där delarna tills han kommer tillbaka, förhoppningsvis hel och välbehållen (både Otto och lådorna du fick låna..).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jan 17, 2005 01:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Tjagge wrote:
Ungefär 2,45m X 4,65m.
Men exakt 2,457m X 4,652m eller? Jag tycker det var kul att du angav rumsstorleken med centimeters noggrannhet och skriver ungefär. :D

Eftersom att du ska ge din Kolektor en match mot Kairn så måste jag berätta hur det gick för mig i samma match. I höstas köpte jag (en av?) youngs Kairn som är av äldre modell. Tanken var att den skulle ersätta min Kolektor som också är av tidig modell. Faktum är att jag har skiftat fram och tillbaka några gånger sedan inköpet för jag har inte varit helt nöjd med Kairn. Nu är det dock åtgärdat efter följande ingrepp. Det första knepet var att efterdra muttern på undersidan som håller nätdelen på plats ca 1/4 varv. Det andra trixet var att ändra riktning på säkringen, den satt tydligen fel väg. Efter dessa kostnadsfria åtgärder spelar den lika "bra" som en ny Kolektor. Den är bättre på vissa saker men inte på allt.


Last edited by Roland on Thu Jan 20, 2005 23:31, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 19, 2005 21:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Hur ser man om säkringen sitter fel?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 27, 2005 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Texten på säkringen ska var neråt i säkringshållaren d.v.s. mot Kairns undersida.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited