selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 01:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Koppla in Sizmik
PostPosted: Sun Mar 28, 2004 23:18 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Mar 23, 2004 21:03
Posts: 27
Hej!

Vet inte riktigt om man vågar publicera ett sånt här inlägg, men jag testar så får vi se vart det barkar. Jag tar inget ansvar om ni kopplar fel! Se till att ni vet vad ni håller på med innan ni testar detta!

Har ni Sizmik? Kör ni den från en AV-reciver? Har ni då kopplat in den som det står i bruksanvisningen, alltså enbart på höger kanal?

Isåfall så kan ni testa detta: Koppla in subben till recivern som vanligt på right-in, koppla sedan en kabel mellan subbens right-out och subbens left-in. Hoppsan, nu låter den nästan lika bra som om man kopplar in den på en stereo pre-out.

Eller vad tycker ni?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 29, 2004 01:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Inte för att jag vet hur det är med sizmik men jag var uppe och kollade på user manualen på hemsidan och där visas det som den skall kopplas på höger men om man har två så visar det att man kopplar allt på vänster.
Jag förstår inte varför den inte skulle kunna kopplas höger + vänster från en AV förstärkare så som den ska kopplas från en stereo förstärkare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 29, 2004 13:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Mar 23, 2004 21:03
Posts: 27
Hej hepcat!

Precis som du säger kan man koppla in den i stereo. Men med Sizmik följer bara en monokabel och min AV-reciver har bara monoutgång till subben (Linn CMS). Har din AV-reciver stereouttag till subwoofer?

Det man vinner på kopplingen jag beskriver är:

1. Man slipper dra två kablar till subben.
2. Man slipper div. Y-linkkablar.
3. Man använder båda kanalerna i subbsteget istället för en kanal som det blir om man kopplar enligt bruksanvisningen.

Precis som du säger så beskriver Linn att den skall kopplas på höger. Och det fungerar bra. Kanske finns det någon fördel med att koppla så också. Man kan ju låta en kanal i subbsteget vila om man är rädd om grejerna kanske :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 29, 2004 16:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag har ingen AV reciver :D är väl mer eller mindre "die hard" 2 kanalare blev bara lite förundrad, för normalt brukar man ju säga att mono signal skall plockas på vänster om man inte kan köra en summering och så kommer linn med precis tvärt om, iofs så är det på höger in de visar och det med vänster brukar ju vara när man plockar ut signalen. Men å andra sidan det jag lärt mig om att plocka från vänster för mono är kanske föråldrat för det var ju på den gamla goa tiden när en mono skiva var inspelad på vänster kanal som, den informationen kommer ifrån. :D :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 29, 2004 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Ja det här är kanske mer en anpassning efter dagens alla filmljudsformat i en massa himla kanaler!
Ja nog är det tur att man bara behöver hålla reda på 2 st kanaler!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited