selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 07, 2024 01:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Oct 10, 2006 14:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Jag är i startgroparna för att köpa en Ikemi, men är lite fundersam på vilken man ska skaffa. Jag har läst här på forumet, bl a i samband av demo av nya Majik CDn att nyare Ikemi presterarar mycket bättre än en gammal. På Tonläget anser man tom att en sen Genki kan låta bättre än en riktigt gammal Ikemi?

Vad beror det på? Små uppgraderingar av linn? Åldrande komponenter? Dålig koll på internkablagen? Service? eller är det bara individberoende?

Någon som har erfarenheter att dela med sig?

/Genkiägare


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 10, 2006 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Har ingen fakta att bju på men upplever att min gammel-Ikemi (S/N 1400-nånting) låter nåt så djävulskt bra nuförtiden. Den var nyss in till Linn en sväng för lite ompyssling och fick då även ny laser. Det skulle vara en idiotförklaring av er alla om jag stod på mig och hävdade att jag kunde minnas hur den lät innan, när den kom tillbaks, men nog fasen kändes det som en riktigt rejäl uppgradering. Huruvida det är placebo vet jag ju inte, men om det inte är det så bytte dom/justerade nånting viktigt.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 10, 2006 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Svårt med jämförelser gammal-mot-ny, då det är så många faktorer med i bilden. Om en Ikemi oavsett ålder är sämre än en Genki, oavsett ålder, så är det nåt fel på Ikemin.

Rent generellt låter de nyare moderkorten piggare och fräschare än de gamla, vilket troligen beror främst på förbättringar, mindre på åldern. Äldre nätdelar till Ikemi låter dock lite bättre än nyare (ändrad spec efter ett par år gjorde dem lite skitigare i soundet) och slutligen interna kablar var bäst någon gång i mitten (många varianter har kommit och gått).

Det går med andra ord att plocka ihop bästa möjliga Ikemi om man får välja fritt mellan delarna. Men sammantaget så tycker jag att de har blivit bättre med åren. Observera dock laserns inverkan som Daniel påpekar, den försvårar jämförelserna precis som pickupen gör det på en skivspelare.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Lejonklou wrote:
Äldre nätdelar till Ikemi låter dock lite bättre än nyare (ändrad spec efter ett par år gjorde dem lite skitigare i soundet)...
Tidiga Ikemi har väl en Slimline märkt "CD12"?! Bäst resultat borde man väl få om man stoppar in en "CD12"-Brilliant i en mkt sen Ikemi... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 11:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ja precis, kombinerat med det internkablage de använde för några år sedan (om vi begränsar oss till Linns originaldelar) får man troligen bästa möjliga original-Ikemi.

Jag har testat detta och även jämfört den sämsta kombinationen (tidig elektronik, sen slimline, det sämre kablaget) med en sen Genki. De spelade i helt olika divisioner. Om jag ska betygsätta blir det kanske 10, 9 och 6.

Men innan jag tog in Genkin i jämförelsen så kändes skillnaden mellan 9- och 10-poängs Ikemin som stor.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Det du säger om nätdelen verkar klart intressant. Jag upplevde hela tiden att min första Ikemi, snr runt 1400 var mycket bättre än de senare jag fick. Först den sista som jag fick 2002 liknade den första i prestandanivå, men inte i sound. Men kanske var den inte riktigt lika bra? Svårt att komma ihåg exakt.

Edit: ändrade årtalet efter minnesrevidering


Last edited by Linnofil on Wed Oct 11, 2006 13:59, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
varför bytte du Ikemi så ofta?
O varför byta om det blev sämre..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 12:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 18, 2004 12:58
Posts: 328
Location: Linköping/Luleå
Ungefär vid vilket s/n ändrades nätdelen?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
sportbilsentusiasten wrote:
varför bytte du Ikemi så ofta?
O varför byta om det blev sämre..
Min Ikemihistora... Det är faktiskt en ganska intressant historia! Om nu någon tror mig efter Lejonklous "inverterad Lottovinnare" teori i min medlemspresentation?

1:
Den första Ikemin jag fick var som en chock jämfört med min (riktigt bra) Karik III. Otrolig skillnad! Jag var fantastiskt nöjd, sjunde CD-himmlen! När jag sålde Kariken till en kompis krävde jag t.o.m. att han först skulle lyssna på skillnaden hos mig, så att han var medveten om den otroliga skillnaden. Jag bytte den första för att den efter ca 3 månader helt slutade att fungera. Död, med CD kvar innuti. Då krävde jag (dumt nog...) en helt ny. Det var vid den tiden den enskilt dyraste Linn produkt jag någonsin köpt och det klart man blir sur när den pajjar så snabbt. Min Karik hade hela tiden funkat felfritt. (Kompisen har den kvar fortfarande, utan ens ett laserbyte. )
2:
Jag fick en helt ny, som var sämre än den gamla. Den gick tillbaka till Linn 2 gånger och inget fel konstaterades. Andra gången spelade handlaren in skillnaden mot demoexet på kasettband, eftersom Service inte fattat första gången. Serviceavdelningen fattade inte vad de skulle göra med ett kasettband och skickade bara tillbaka Ikemin orörd, "no fault found". Handlaren förbarmade sig över mig och jag fick en ny, på hans bekostnad!
3:
Den 3:e var klart bättre, men fortfarande inte lika bra som den första. Efter en tid svalde den en skiva, släden kom ut tom! CD:n skramlade lös innuti Ikemin. Den skickades till Linn och jag fick en ny.
4:
Den nya 4:e lät trist, igen! Jag flyttade till hus, min möbel ändrades mycket (barnsäkrare) och fick självklart en ny placering. Jag gick dessutom från betonggolv till trä. Ikemin fortsatte att vara trist, blev t.o.m. sämre! Men nu hade handlaren/Linn fått nog och ville inte byta ut den. Min handlare tyckte att det var konstigt eftersom de Ikemi jag hade blev sämre medan jag hade dem, men gradvis bättre när han provade dem i butik. :?: Vi testade med Numerik och min var klart sämre än hans demo även som transport. Alltså låg felet i transporten. Efter en del tjat skulle han skicka in den 4:e Ikemin. Vi skulle bara göra en sista provlyssning för att bekräfta. Den var fortfarande sämre än demoexet. Vi testar lite fram och tillbaka med spelarna. När han ska sätta ner min Ikemi på en Harmonihylla så sätter han först ner bakre fötterna och råkar sedan tappa den från ca 2 cm's höjd i framkant. Hoppsan, men vi provar igen. Då låter den mycket bättre! :?: Fjädringen hade skakats rätt på något sätt. Kanske var det detta som var skälet till att Linn inte kunde hitta felet på mina Ikemi? Efter transport till Skottland är den förstås genomskakad i flera omgångar. Handlaren skickar in den eftersom han tycker att så här ska det väl inte vara. Den försvinner i posten (stulen?) och ingen är gladare än jag. Jag vill ha ett exemplar som min första!
5:
Jag får den 5:e nya Ikemin, 2.5 år efter att jag köpt den första! Den låter bra. Men den drabbas snabbt av samma fenomen, den blir sämre med tiden. Men nu vet jag vad som händer, att problemet beror på att fjädring/mekanik kommer i olag. Nu lyfter jag bara upp Ikemin, skakar den vertikalt upp och ner tills den blir bra. Vissa skak blir bra, andra inte. Jag skakar då bara igen tills den är nära toppnotering och är sedan ganska nöjd med prestandan. Det håller 2-4 veckor tills den får skakas igen. Det verkade som att min möbel hade en resonansfrekvens ihop med golvet som påverkade den negativt. (Bara en teori!) Efter att jag har bytt möbel och placering försvinner helt behovet av att skaka Ikemin och prestandan är konstant. Denna Ikemi har jag sedan tills det är dags för byte till Majik. Jag var nöjd, men känslan var hela tiden att den inte kom upp i samma nivå som den första Ikemin. Jag säljer sedan denna Ikemi en tid innan jag köper nya Majik CD:n.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 14:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Wow. Det var tamejfan en av de märkligaste historier jag hört. :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Ja sa ju att ni nog inte skulle tro mig...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Shaken, not stirred 8)

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 11, 2006 19:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Linnofil vilket missflyt. Helt underbart berättat dock :wink:
Vågar man fråga om Majik CD'n funkar ännu :wink:

Du har inte fler av dessa historier?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 02:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
daniel.n wrote:
Har ingen fakta att bju på men upplever att min gammel-Ikemi (S/N 1400-nånting) låter nåt så djävulskt bra nuförtiden. Den var nyss in till Linn en sväng för lite ompyssling och fick då även ny laser. Det skulle vara en idiotförklaring av er alla om jag stod på mig och hävdade att jag kunde minnas hur den lät innan, när den kom tillbaks, men nog fasen kändes det som en riktigt rejäl uppgradering. Huruvida det är placebo vet jag ju inte, men om det inte är det så bytte dom/justerade nånting viktigt.
Vad var egentligen anlednngen att den åkte till Linn? Själv har jag 2500-nånting. Den låter jättebra och är fullständigt oproblematisk, omeckad sedan köpet för 6,5 år sedan förutom Lejonklou-kablage. Jag har absolut ingen känsla av att den har blivit sämre med åren.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Det började med att jag köpte en packe skivor på ICA varav drygt hälften när dom spelades lät som att dom var vinda/skeva, att nån del stack upp å tog i nånting när man spelade. Mekaniskt ljud inifrån Ikemin alltså, som hördes över halva rummet, tjh-tjh-tjh typ ett ljud per snurrat varv på skivan antar jag. Lustigt var fenomenet starkare på tidigare spår på varje skiva, dvs på många skivor levde det om på kanske första tre låtarna men inte resten av låtarna. Skyllde på skivorna men fenomenet spred sig till andra skivor. Funderade på om den varma sommaren pajjat halva skivsamlingen. Till slut hände det på så många skivor att trög-jag äntligen förstod att det var spelarens fel.

I samband med detta, fast det började tidigare, hade jag också fått en molande känsla av att anläggningen lät jäkligt trött. Det hade börjat störa mig såpass att jag nämnt det till några, "tycker min stereo låter lite trött nuförtiden.. kanske inbillning .. hmm..".

Ungefär samtidigt som ikemi-skickandet släppte dessutom ena plast-ninka-diskanten i limningen (därav mina frågor om lödstationer..), så jag beställde nya plåtdiskanter, köpte Weller lödstation, blev snabbtränad över mail av Lejonklou på att löda och fixade den biten. Efterdrog element och så också när jag ändå höll på.

Summa summarum är jag toknöjd just nu iaf, punchen och piggheten är tillbaks. Jag har en mental bild av vilka skillnader diskantbytet, efterdragningen och Ikemi-turen alla gav, men tids-aspekten och att så mycket hände ganska samtidigt gör förstås att jag omöjligen på något som helst vetenskapligt sätt kan hävda någon tillförlitlighet i mina iakttagelser :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited