selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 09:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nybörjare
PostPosted: Wed Oct 04, 2006 14:20 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Oct 04, 2006 13:48
Posts: 4
Location: Stockholm
Ska sälja örontjänarna tyvärr...återkommer när jag får råd att köpa nytt system.


Last edited by jocke on Tue Oct 14, 2008 14:09, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Nybörjare
PostPosted: Wed Oct 04, 2006 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
jocke wrote:
Så vad jag skulle villja veta är vad jag bör sikta på att införskaffa härnäst? fick jag bra priser?
Hej Jocke! Välkommen till forumet!

Det låter som att du gjort riktigt bra affärer! Inte nog med att du fått bra priser, du har handlat av en mycket bra Linn-butik som säkert kan bistå dig med alla tänkbara tjänster som goda råd och injustering av högtalare.

Ditt nästa steg? Som det verkar på din text är ditt nästa steg att få grejerna justerade för att prestera max. Det kan bli mycket stor skillnad! Försök själv eller ta hjälp av Kalle på HF.

I framtiden kanske du ska fundera på ett separat slutsteg för att få lite mer kräm till dina AV5140.

Lycka till!

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 04, 2006 18:27 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Oct 04, 2006 13:48
Posts: 4
Location: Stockholm
Tackar jajo!
Kul att du tycker jag gjort en bra affär!
Ja High Fidelity känns riktigt seriösa och trevliga, gav tom. 1 års garanti på beg. prylarna.
Min kompis ska komma över nångång när vi båda har tid (tungt schema för bägge) och hjälpa till lite med installering.
Jo känns som det finns lite tweak att tillgå. Som det är nu så kör jag med bananerna skruvade, läste nånstans att de ska lödas? märks den skillnaden? Såg dessutom på linns hemsida att kablarna har en förstärkar- och en högtalar-"ände" kan det verkligen ha betydelse? Sen körs Classiken tillsammans med tvn på en egen säkring enligt vad jag listat ut i proppskåpet. Alla galler är kvar på högtalarna, ska de tas av?
Sen måste rummet nog dämpas lite...har inte en enda matta än så länge. Och väggen bakom högtalarna är liksom en nisch i betong som kanske bör dämpas, känns som jag får lite resonanser därifrån vilket gör att vissa låtar kan kännas lite grötiga.
Sen undrar man ju vad som ger mest ljud för pengarna...vad blir nästa steg. Vad kostar det t.ex. att uppgradera till espek element? Eller ska man satsa på ett lk140 eller 5125(som beg. kostar ca?) för att sen kunna aktivera.
Vad jag förstått så är det rätt komplicerat (läs dyrt) att aktivera av5140?
Sen har jag inte kunnat begripa skillnaden mellan 5140 (med espek element) och espek, för enligt Linn själva så ska det inte låta lika bra?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 05, 2006 06:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
hej och välkommen till selleri.

Blev lite nyfiken bara, var dina 5140, uppgraderade med espek element? Oavsett fick du dett kanon pris för dom. HF brukar inte rea ut sina beggade prylar. På Blocket finns ett par 5140 som de vill ha 15 k för.

Ja va ska du göra nu? mitt råd är att du lyssnar in dig på anläggningnen. Köper massa skivor, lyssnar, funderar vad du ska köpa riktigt noga. För Classik med 5140 är inte ett helt jämnt system. Men problematiken att det kostar en hel del stålar och aktivera, därför tänkte jag att man ska vänta, fundera, se om man tycker det är värt det. Misstänker att det låter massa kul redan. Men en väg att gå sen är att köpa Unidisk sc som källa/försteg och en c6100 som slutsteg. Då kan du aktivera dina högtalare. Då blir försteget det den svaga punkten men du kommer få ett väldigt kompetent system.


Top
   
 Post subject: Re: Nybörjare
PostPosted: Thu Oct 05, 2006 09:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
jocke wrote:
Så vad jag skulle villja veta är vad jag bör sikta på att införskaffa härnäst? fick jag bra priser?
Du fick verkligen bra priser, speciellt på högtalarna. Vad du "ska" sikta på nu beror mest på hur mycket pengar du vill plöja ner i din stereo. Högtalarna högtalare är ju "bättre" än Classiken, så det är inte dom du ska byta ut.

Välkommen hit :) /Henrik

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 05, 2006 10:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Å andra sidan ska man nämna att Classiken är en jäkligt bra maskin. Uppgraderingar här efter kostar en massa och ger betydligt mindre i proportion mot Classikens pris och prestanda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 05, 2006 10:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
om du vill ha mer exakta råd, vilken budget snackar vi om?

O har du något mål? tex ett system du hört som var "det DÄR ska jag ha" om ett år...tre år...

Som flertalet sagt, högtalarna kan du ha LÄNGE!!! Mycket bra. Lägg slantarna på CD/försteg/slutsteg.

Även, att uppgradera från classik är lte kostsamt, bra burk det där :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 06, 2006 08:29 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Oct 04, 2006 13:48
Posts: 4
Location: Stockholm
Som ed sa så "låter det massa kul redan"!
Tja du sportbilsentusiasten.... har inte hört så många fina hifisystem så kan inte direkt uttala mig om vad jag siktar mot.

Som det ser ut nu så tillåter inte budgeten några direkta inköp av "burkar" då detta inte är så billigt. Så inom snaraste framtiden ligger snarare lite småpill och möjligtvis köp i ~1000kr-klassen. Kanske ska leta efter en numerik till datorn? samt skaffa lite vettigare kabel, kör ett onoff "lakritssnöre" nu för dator, ipod m.m.

I slutändan är ju målet en "hemmabio" med grymma stereoegenskaper. Så att kunna spela både dvd och cd bra, sen kunna komplettera med center och bakhögtalare.

Letar nu efter en snygg tv/stereo-möbel, ca 1,5m bred och helst svart. Några tips?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 06, 2006 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
jocke wrote:
I slutändan är ju målet en "hemmabio" med grymma stereoegenskaper.
bra, då är det en Classik Movie du ska sukta efter iframtiden.
Har "allt" du behöver inbyggt i en låda o är grymt prisvärd.

Lista på bränna småslantar som ger bra efffekt...
- Bäst nu är att ta hem kalle från HF på intuning. Du kommer att bli förvånad vilken skillnad det blir.

- låta Kalle alt Lejounklou löda riktiga bananer på K600.
- En "Power One" elkabel (den korta) från Lejounklou är en annan bra investering för några hundralappar.

- Är det kompositfötter på högtalarna?
De är bättre än de i metall o tillverkas inte längre så ett sådant ska du leta efter. Också en lite kostnad du kan ta eftersom...

- Rack... IKEA lack är bästa budgetalternativet. Fråga vänner o bekanta, de kan man få gratis!
Sedan moddar du det (sök på forumet)

Försök fixa till så mycket som möjligt av ovanstående innan Kalle kommer så han har bra förutsättningar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 07, 2006 08:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Det är alltid trevligt med bilder på dina grejer.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited