selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 09:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Mar 20, 2004 17:09 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Thu Feb 26, 2004 06:23
Posts: 14
I dag var jag en sväng till Takt och ton för att bilda mig en uppfattning om cd spelarna. Det börjar bli dags att byta ut min gamla Teac spelare. Jag hade med mig en egen skiva: Helen Sjöholm -visor för jämförelse.

Jag fick ta plats i lilla lyssningsrummet med 5103, 2xklimax (vet ej om de var solo),Akurate 242.

Mimik först: Det är svårt att jämföra med något annat, helt klart lät det bättre än hemma. Efter 20 min lyssning blev det dags för.

Karik. En mycket stor skillnad enligt mig. Lugnare på alla fronter ändå mer dynamiskt. Helens sång var djupare. Mera fyllig på något sätt och S-ljuden mindre störande, diskanten upplevdes mindre vass. Kariken bjöd på ett ljudideal som jag eftersträvar.

Ikemi. Spelaren vinner över Karik. Sången upplevde jag likvärdig men musiken blev bättre med tydligare bas och fler detaljer. Bättre timing -ja spelaren är nog bättre på det mesta men jag upplevde inte skillnaden som jättestor. Skillnaden Mimik - Karik var större.

Unidisk 2.1. Ett oväntat stort lyft över Ikemi. Jag trodde inte skillnaden skulle vara så stor med tanke på att Ikemi är top of the line bland cd spelarna (cd 12 undantaget) samt att Unidisk är en nedskalad multimediamaskin som skall vara bra på mycket mer än att spela cd skivor. Allt blev bra mycket bättre och nu var det första gången som jag blev riktigt nöjd med dynamiken hos akurate. Vismusik innehåller också kraft!

Ett mycket trevligt besök som rätade ut flera frågetecken


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 20, 2004 17:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Då jag får känslan av att du är Porsche ägare tycker jag inte att du ska nöja dig med något annat än Unidisk 2.1 :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 20, 2004 17:43 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Thu Feb 26, 2004 06:23
Posts: 14
:lol:

Eller kanske en Schneider CD från statoil.

För tillfället lutar det mest år Karik men jag vet att en del sätter Mimik högre samt att Ikemi har ett mycket gott renomme så jag måste nog lyssna ännu mer för att bilda mig en uppfattning. Till sist är det som med politik: Det finns inget rätt eller fel, bara olika åsikter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 20, 2004 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Aj aj aj!!! Big misstake! Nu sitter du på pottkanten och lär inte känna dig nöjd ens om du fick en Ikemi billigt :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 20, 2004 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Fördelen med Karik är att det inte blir så dyrt. Dom är såpass billiga idag att Mimik inte är värt att fundera på. Skillnaden är som du märkte själv allt annat än liten också, enda sättet som någon skulle kunna hålla en Mimik före en Karik är ifall dom jämför en Mimik med en Karik I
:roll: (Karik I saknade D/A-omvandlare...).

Men, bortsett från Mimik så tycker jag alla dom du testat står sig väl i sin respektive prisklass. Bara en fråga om hur mycket du tänkt betala :).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 25, 2004 19:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 23, 2003 03:35
Posts: 41
Location: Ume
911:
Dina intryck stämmer väl överens med mina. Unidisk är nog en av Linns mest prisvärda produkter. Säger jag själv som har en sunkig Karik. Men jag gillar det muffiga soundet. :wink:

_________________
brumeli brum


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 08, 2004 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
911:
Hur har det gått? Blev det något köp?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 15, 2004 11:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
Var själv in och lyssnade på samma uppställning igår på T&T, blev lite chockad över skillnaden mellan Ikemi och Unidisk 2.1 :shock:

Men inte att förglömma att det var inte nå billiga grejor som kördes tillsammans med unidisken........2 årslöner typ

_________________
man får det man betalar för


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited