selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 07:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Sep 21, 2006 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Har en liten Mac Mini som jag är helt nöjd med. Tänker dock köpa högtalare till maskinen och jag är lite sugen på Bose högtalare. Det finns en modell som heter Bose Companion lll som består av tre högtalare en bas och två små moduler som man kan fästa på bildskärmen med hjälp av ngn slags plast fästen. Undrar nu om det finns ngn Linnist som har erfarenhet av Bose ?

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 21, 2006 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Har inte hört deras "dator-prylar", inte heller deras bil-system, men dom där acoustimass-grejorna som folk betalar dyrt för är den värsta avskrädesdyngan på denna planet. Jag har ärligt aldrig någonsin hört en något så fruktansvärt avskyvärt usel stereo som den jag fick demad på RC Ljud & Bild för några år sedan, prislapp 30+. Inte bättre än en "bergsprängare" från 80-talet. (Det var där och då jag insåg hur lite "själ" det finns hos RC, jag frågade faktiskt senare en av deras försäljare hur han rakryggad kunde kränga sådan dynga, ifall han inte rentav skämdes. Det gjorde han lite grann, men försvarade försäljningen med att det kunde vara en bra produkt för en femtiårig tant som vill ha okomplicerat surround med en stor play-knapp..)

BOSE är det märke som ligger allra längst ner i min mentala märkeshierarki, skulle hellre köpa Kendo eller Mark från en Ellos-katalog, då blir det ju iaf billigt.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 21, 2006 22:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Kanske JBL (creature) eller Harman/Kardon soundsticks? De matchar iaf Macen lite... Logitech har också några billiga men mimndre tilltalande satelit/sub system som är riktigt prisvärda runt 4- 500:-

Datorhögtalare blir aldrig någon riktig stereo, har hört grejer för 3-5000 som suger ordenligt, här är dyrare inte alls säkert lika med bättre.

Enklare blir det såklart med en sladd till linn:en, eller varför inte en airport express ;)


Top
   
PostPosted: Thu Sep 21, 2006 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Jag tackar för tipsen och kommer INTE att köpa några Bose i varje fall !!Trodde att det var bra grejor men så var tydligen inte fallet. Det blir ngt billigt för 4-500 :- det får duga.

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 21, 2006 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Visst kan man koppla ett slutsteg direkt till datorn och använda datorn som försteg!? Då behövs bara typ lk100 och ett par unik.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 22, 2006 01:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Det är nog med Bose som med många större firmor: Namnet säger ingenting om prestandan. Oftast inte priset heller. Alltså kan Companion III mycket väl vara en rätt trevlig produkt medan Acoustimass - gjorda av ett helt annat gäng på utvecklingsavdelningen - låter apdåligt.

Jag har inte hört någon av ovanstående, men det jag vill ha sagt är att det inte är ovanligt med stor spridning bland de stora icke-entusiast-firmorna. Jag har gjort en hel del tester där en billig apparat från den stora asiatiska tillverkaren X har låtit helt annorlunda och betydligt bättre än en dubbelt så dyr apparat från samma tillverkare.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
PostPosted: Sun Oct 15, 2006 22:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Har nu införskaffat ett par datorhögtalare till min lilla Mini. Det blev JBL och ngt som heter Creature ll. Dom låter väl ok. Har kommit på att man kan ställa in Itunes på små högtalare och då låter det inte alltför illa. Annars är det bara bas och det är helt enkelt för bra. MEN som sagt med rätt inställning på Itunes låter det ok.

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 15, 2006 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Jag är inne på en T-amp till datorn, frågan är bara vilka högtalare? På Fynda finns t ex detta paket http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2 ... ?katid=191


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
stefan wrote:
Jag är inne på en T-amp till datorn, frågan är bara vilka högtalare? På Fynda finns t ex detta paket http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2 ... ?katid=191
Intressant Stefan, rapportera gärna om du köper några! :!: En T-amp skulle kanske passa i min snickarbod med min Sandisk M250? :?:

Jag har själv haft dålig erfarenhet av Bose. Jag har lyssnat på både datorhögtalare, orginalmonterade bilstereo och konferenshögtalare, bara skit. Det gäller förstås bara de jag lyssnat på. När det gäller datorburkar har jag bara hört 2 fabrikat som är någorlunda. Boston Aucustics (typ: http://www.amazon.com/Boston-Acoustics- ... B00000JDJW) med bra ljud och Altec Lansing med bra musik. Jag har nyligen köpt Altec Lansings ACS-495, ett 2.1 paket från sent -90 tal. Mycket bra! En TDA73722 krets med 4 kanaler (bryggad sub?), 2 högtalare i varje burk, toroidtrafo, rejäl trälådesub med förstärkta hörn o.s.v. Rekomenderas. Jag fick tag på mina för 95 kr på Blocket. Jag har tidigare sett dem för 2-300 kr, prisvärt. Jag har även hört av andra att just Altec Lansing ska vara bra. Har ni andra några erfarenheter av dem? :?:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 16, 2006 14:45 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Själv har jag nyss råkat köpa ett par små M-Audio:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098629

Inte alls genomtänkt, jag packade upp dem igår och har inte hunnit lyssna mer än på Windows startljud. Jag valde dessa eftersom de fanns på Dustin, där jag beställde övriga delar till datorn.

Nu i efterhand kommer jag på att kanske skulle man valt en Tivoli Audio istället. Den borde fungera bra som datorhögtalare. I grundutförande får man inte stereo, men det borde kanske fungera ändå. Tivolin är ganska snygg och behändig också. Jag har en sådan på jobbet. Fungerar bra ihop med den portabla musikspelaren också.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited