selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 23:30

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Akito I hur bra?
PostPosted: Fri Mar 19, 2004 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Hur pass bra är Akito-armen? Akito II har fått en hel del goda omdömen, men den äldre versionen som jag har hur står den sig mot övriga armar? Jag vet att den inte funkar så bra med MC-pickuper men det är i dagsläget hursomhelst aktuellt max med en Adikt.

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: Akito I hur bra?
PostPosted: Tue Mar 23, 2004 17:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 10:16
Posts: 64
don Tomaso wrote:
Hur pass bra är Akito-armen? Akito II har fått en hel del goda omdömen, men den äldre versionen som jag har hur står den sig mot övriga armar? Jag vet att den inte funkar så bra med MC-pickuper men det är i dagsläget hursomhelst aktuellt max med en Adikt.
Hej Don Tomaso!

En Akito 1 är sämre än tex en Rega RB300 arm, en Akito II arm är dock något bättre än en Rega RB 300 arm.
Du skall inte ha mc pickuper på en Akito I arm, en Adikt går dock bra.
Adikten är kanske för bra för armen, en Grado Black till Gold är nog bättre.
Mvh
Kenth

_________________
Linn vad är det?


Top
   
 Post subject: Re: Akito I hur bra?
PostPosted: Tue Mar 23, 2004 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
majjen04 wrote:
don Tomaso wrote:
Hur pass bra är Akito-armen? Akito II har fått en hel del goda omdömen, men den äldre versionen som jag har hur står den sig mot övriga armar? Jag vet att den inte funkar så bra med MC-pickuper men det är i dagsläget hursomhelst aktuellt max med en Adikt.
Hej Don Tomaso!

En Akito 1 är sämre än tex en Rega RB300 arm, en Akito II arm är dock något bättre än en Rega RB 300 arm.
Du skall inte ha mc pickuper på en Akito I arm, en Adikt går dock bra.
Adikten är kanske för bra för armen, en Grado Black till Gold är nog bättre.
Mvh
Kenth
Tack Kent för dina synpunkter och tips. Varför jag undrar är därför jag som du kanske läst i en annan tråd funderar på att byta verk från Basik till en LP12 och behålla armen, för att på så vis få en billig hyffsad LP12:a förmodligen vill man byta armen sen. Alternativet är att vänta och spara pengar för att sen hitta en komplett LP12 med tex en Akito II


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 23, 2004 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Det funkar aldeles utmärkt att köra en akito1 på en lp12a det är en rätt bra start om man har en för att få en 12a relativt billigt.
själv kör jag på LP12a cirkus med akito 1 och adikt klart lyft med adikten gämfört med grado black. Det är klart att akito2 är klart bättre den klarar ju till och med MC puppor hjälpligt. har själv hafr akito 2B på min förra tolva som var utan cirkus.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 23, 2004 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
hepcat wrote:
Det funkar aldeles utmärkt att köra en akito1 på en lp12a det är en rätt bra start om man har en för att få en 12a relativt billigt.
själv kör jag på LP12a cirkus med akito 1 och adikt klart lyft med adikten gämfört med grado black. Det är klart att akito2 är klart bättre den klarar ju till och med MC puppor hjälpligt. har själv hafr akito 2B på min förra tolva som var utan cirkus.
Låter bra Hepcat, då vet jag att det kommer att funka bra bara jag får tag i ett schysst verk.

Hur skulle du jämföra din förra LP12:a med nuvarande den förra hade ju bättre arm men din nuvarande har ju cirkus?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 24, 2004 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Tyckte faktiskt att den jag har nu med cirkus med akito1 är lite bättre än den jag hadde med akito 2b och utan cirkus men det förflöt ju lite tid emellan men mitt första intryck var ett den nya med grado black var bättre än utan cirkus och med 2b och k18II men som sagt det gick ju en tid emmellan med avsaknad av 12a. För båda gäller valhalla som motorstyrning. Cirkus gör väldigt mycket kan man ju säga. Gick till min nuvarande tolva på det sättet som du funderar på att göra mao från en basik och det var ett stort lyft.


Top
   
 Post subject: Re: Akito I hur bra?
PostPosted: Wed Mar 24, 2004 08:55 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 10:16
Posts: 64
Tack Kent för dina synpunkter och tips. Varför jag undrar är därför jag som du kanske läst i en annan tråd funderar på att byta verk från Basik till en LP12 och behålla armen, för att på så vis få en billig hyffsad LP12:a förmodligen vill man byta armen sen. Alternativet är att vänta och spara pengar för att sen hitta en komplett LP12 med tex en Akito II[/quote]

Hej Don Tomaso!

Självklart fungerar Akito I armen bra på ett LP12:verk!
Har själv ett par LP12:or en från 72 och en från 2003.
På den senaste valde jag mellan Linn:s finaste arm och en Rega RB1000, den senare var bättre, rent musikaliskt.
På den älsta satt en Formula 4 MkIII arm, valde där mellan en Linn Ittok LVIII arm och en Rega RB 600 arm, det vart Regan där också.
RB 600 armen är fantastiskt bra och reas nu ut av bla Vinylbutiken för ca: 3000 kr den kostade innan 6200 kr.
Om du skall köpa en begagnad LP12:a så försök att få tag på en med tex en Ittok LVIII arm, den är faktiskt minst lika bra som en Akito II samt betydligt billigare.
Men det är klart sätter du in ett LP12 verk i din Axis så har du ju redan en LP12:a.
Mvh
Kenth

_________________
Linn vad är det?


Top
   
 Post subject: Re: Akito I hur bra?
PostPosted: Sun Mar 28, 2004 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
majjen04 wrote:
Tack Kent för dina synpunkter och tips. Varför jag undrar är därför jag som du kanske läst i en annan tråd funderar på att byta verk från Basik till en LP12 och behålla armen, för att på så vis få en billig hyffsad LP12:a förmodligen vill man byta armen sen. Alternativet är att vänta och spara pengar för att sen hitta en komplett LP12 med tex en Akito II
Hej Don Tomaso!

Självklart fungerar Akito I armen bra på ett LP12:verk!
Har själv ett par LP12:or en från 72 och en från 2003.
På den senaste valde jag mellan Linn:s finaste arm och en Rega RB1000, den senare var bättre, rent musikaliskt.
På den älsta satt en Formula 4 MkIII arm, valde där mellan en Linn Ittok LVIII arm och en Rega RB 600 arm, det vart Regan där också.
RB 600 armen är fantastiskt bra och reas nu ut av bla Vinylbutiken för ca: 3000 kr den kostade innan 6200 kr.
Om du skall köpa en begagnad LP12:a så försök att få tag på en med tex en Ittok LVIII arm, den är faktiskt minst lika bra som en Akito II samt betydligt billigare.
Men det är klart sätter du in ett LP12 verk i din Axis så har du ju redan en LP12:a.
Mvh
Kenth[/quote]

Tack igen Kenth,

låter intressant med Rega arm, väldigt bra pris på vinylbutiken också. Hursomhelst blir det mest troligt ett verk först, när jag känner mig redo för nästa steg ska jag spana in Regaarmar också.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited