selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:34

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 12:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
F.ö. tur för mig att min Sound-möbel sväljer dubbla Linn-lådor bredvid varann, även när den ena är AV-sized.. min dröm om få och feta lådor punkterades lite när jag valde den här rutten men. jaja.. det låter ju bra :D

Nu blir det nog dags att fundera ut en plan att slippa ha grejjerna framtill.. samt eventuellt en snyggare möbel...

Image

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 17:22 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Trevliga bilder. Och ett trevligt system :wink: Men skulle det inte bli både snyggare och bättre om du ställde dvdspelaren på nedersta hyllan?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 26, 2006 17:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
per wrote:
Trevliga bilder. Och ett trevligt system :wink: Men skulle det inte bli både snyggare och bättre om du ställde dvdspelaren på nedersta hyllan?
Hmm det kanske jag måste prova. Om inte annat så skulle det bättre representera näringskedjan :P

HKn är verkligen det svarta fåret.. alldeles för mjuk bild. Men jag har inte riktigt lust att satsa på nån Unidisk ännu, Dom får gärna stoppa in uppskalning och HD-möjlighet innan jag pyntar >60000 8)

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 31, 2006 10:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
En liten recension efter några dagars användning, både till musik, tv-serier och film. Det här har säkert sagts förut men here goes...

2-kanalsprestanda

Jag har hört skillnaden Kolektor -> 5103 förut hemma hos DanielN och då var det hög haksläppsfaktor. Men eftersom jag är en naiv rackare så tar jag inte förändringar riktigt på allvar innan jag hör dom hemma.

Jag har nu haft 5103an i en vecka och det slår mig nu att den presenterar musik med sådan självklarhet att det är skrämmande :shock: Fick senast hem Curve - Come Clean igår (lite åt Garbage-hållet) En skiva fylld med idel oljud på en bastant rytmisk grund. Men 5103an levererade. Jag ville till och med kräma på, trots distorgie av rang. Alla skivor jag lyssnat på har lyfts av denna karaktärsförändring, men främst de som är av lite sämre inspelningskvalitet.

Denna självklarhet gissar jag kommer av excellent timing och en luftighet som får Kolektor att låta som en plåtburk. Och jag gillar Kolektor. Men den har definitivt inte gjort Ikemin rättvisa. Okänsligheten för "skramliga" skivor är nervpirrande. Det är ju fantastiskt om man kan lyssna på en bra skiva som är dåligt inspelad utan att störa sig (nämnvärt) på inspelningskvaliteten.

Kvalitetslyftet står helt klart i par med mina två senaste uppgraderingar (Genki -> Ikemi och aktivering av Ninka). Frågan är om det inte rent av är större.

Flerkanalsprestanda

Jag kör i nuläget ett 4.0 system, med aktiva Ninka som frontar och ett par nyinköpta (begagnade) JPW ML 110 som bakkanaler, drivna av en LK100. Detta gör att jag får prova på 5103ans förmåga att mixa in övriga kanaler i dessa kanaler.

Har tyckt att det har fungerat riktigt bra med film, och lite sämre med konserter. Antagligen därför att producenterna till konsert-DVDs är så lyckliga över att få stoppa in viktig information i bakhögtalarna fast dom kanske borde nöja sig med lite publikbrus där. Tror jag fokuserar på 2-kanalsspåren tills vidare för denna typ av DVDer.

Körde senast Star Wars EP III igår och tyckte det funkade riktigt riktigt bra. Har ju tyvärr endast PCM-dekodning ifrån HK DVD 25 att jämföra med så det känns inte riktigt relevant med en kvalitetsbeskrivning. Även om bilden i SW EP III är av riktigt hög kvalitet så står det nu solklart att bilden är den svaga biten i mitt vardagsrum. Subwoofer och center får vänta ett tag till.

Final verdict

Sammanfattningsvis är det inte riktigt samma haksläpp med flerkanalsmaterial som för ren musiklyssning. Det kan mycket väl bero på min ovana att hålla på med multikanalsljud då jag varit 2-kanals-nisse tills för sju dagar sen :)

Det känns definitivt som jag står och torkar skorna dörrmattan framför highend-världen i och med detta byte. Nu börjar det dock bli riktigt kostsamt att byta om man ska ge sig på Unidiskar, Chakra-steg och Akurates. Så tyngdpunkten kommer nog ligga på bildsidan under detta år, samt givetvis massiv införskaffning av mjukvara.

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 31, 2006 10:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Underbart! Låter som en sån där uppgradering som resulterar i "jäklar så värt, varför har jga inte gjort detta tidigare?!"-känsla. Det var kärlek från första explosionen med min 5103 också :).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 31, 2006 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
JohanF wrote:
Sammanfattningsvis är det inte riktigt samma haksläpp med flerkanalsmaterial som för ren musiklyssning. Det kan mycket väl bero på min ovana att hålla på med multikanalsljud då jag varit 2-kanals-nisse tills för sju dagar sen :)
det tror jag inte :wink:
Med ett bra försteg visar Ikemi vad den kan som du säger, fast o andra sidan visar 5103 också vad din DVD kan...eller mer exakt vad den INTE kan. :wink:
Jag lovar dig, in med en Unidisk o du kommer att älska DVD livekonserter o film.

Försteg gör grym skillnad men källan är viktigast.
Körde DVD via datorn in i mitt system o det var sådär jasså bra (Kontrol/Klout/keltik).
Med en Unidisk framför OJOJOJ va bra det blev!

Nu kör jag två-kanal DVD men då jag vet hur otroligt kul DVD är på en Movie kommer en Unidisk i ditt system att bli fruktansvärt underbart.

En helt annan upplevelse i flerkanal. Med bra signal kommer baktalarna att inte störa, bara bidra till upplevelsen.

Kul att du är nöjd!
Defenitivt i dörren till highend


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 31, 2006 12:38 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
sportbilsentusiasten wrote:
det tror jag inte :wink:
Med ett bra försteg visar Ikemi vad den kan som du säger, fast o andra sidan visar 5103 också vad din DVD kan...eller mer exakt vad den INTE kan. :wink:
Jag lovar dig, in med en Unidisk o du kommer att älska DVD livekonserter o film.
Jag tvivlar inte en sekund på Unidisk överlägsenhet i ljud vad gäller både DVD och CD (och andra diverse format). Däremot är jag inte övertygad att det är någon vidare investering vad gäller bilden. Många asiatiska märken presterar otroligt bra bildkvalitet för 5000-10000 (t ex Denon och Marantz) och har uppskalning till projektorns upplösning, bra deinterlacing och bildprocessing. Jag har dock inte gjort en side-by-side jämförelse Unidisk vs asiat så jag ska inte fälla nåt utlåtande om Unidisks bildprestanda annat än att dom KÄNNS lite efter, featuremässigt. Men någonstans på vägen skall 720x576 bli 1280x720 och i dagsläget är mej veterligt de lite seriösare spelare i budgetsegmentet (5-20 kkr) bättre på detta än projektorerna själva (som måste skala en signal från en ickeuppskalande DVD-spelare som Unidisk).
Quote:
Försteg gör grym skillnad men källan är viktigast.
Körde DVD via datorn in i mitt system o det var sådär jasså bra (Kontrol/Klout/keltik).
Med en Unidisk framför OJOJOJ va bra det blev!
I det här fallet jämför du ju iofs DA-omvandlingen i datorn mot DA-omvandligen i Kontrol (edit) vilket torde vara en gigantisk skillnad. I mitt fall skulle det ju bli fråga om DA-omvandling i 5103 i båda fallen. Men visst, transporten brukar ju också vara viktig så jag ska inte argumentera mot dig här :)
Quote:
Nu kör jag två-kanal DVD men då jag vet hur otroligt kul DVD är på en Movie kommer en Unidisk i ditt system att bli fruktansvärt underbart.

En helt annan upplevelse i flerkanal. Med bra signal kommer baktalarna att inte störa, bara bidra till upplevelsen.
Det finns helt klart utrymme för jämförelser i området, jag är som sagt lite av rookie. Steget till Unidisk x.1 som de ser ut idag är dock inte helt självklart, pga ovan nämnda faktorer. Tills vidare blir det nog en asiatisk spelare i sub-10000kr-klassen med erkänt bra bildbehandling, ny projektor, styra upp kablage och stereomöbler, sånt där småjox. Och sen se vad Linn kan prestera på bildsidan.

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 31, 2006 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
JohanF wrote:
I det här fallet jämför du ju iofs DA-omvandlingen i datorn mot DA-omvandligen i Kontrol (edit) ...
Du menar nog "DA-omvandlingen i Unidisk", Kontrol har ingen DA.
JohanF wrote:
... vilket torde vara en gigantisk skillnad. I mitt fall skulle det ju bli fråga om DA-omvandling i 5103 i båda fallen.
Fast frågan är om inte DA'n i Unidisk är bättre än den i 5103.. Går det att ta 5-kanalsljud analogt in i en 5103:a? Hmm.. det här låter som alla andra diskusioner om Unidisk och försteg...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 31, 2006 12:59 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
teatime wrote:
JohanF wrote:
I det här fallet jämför du ju iofs DA-omvandlingen i datorn mot DA-omvandligen i Kontrol (edit) ...
Du menar nog "DA-omvandlingen i Unidisk", Kontrol har ingen DA.
Jag editerade inlägget men lyckades ändå inte :oops: Du har givetvis rätt.
teatime wrote:
JohanF wrote:
... vilket torde vara en gigantisk skillnad. I mitt fall skulle det ju bli fråga om DA-omvandling i 5103 i båda fallen.
Fast frågan är om inte DA'n i Unidisk är bättre än den i 5103.. Går det att ta 5-kanalsljud analogt in i en 5103:a? Hmm.. det här låter som alla andra diskusioner om Unidisk och försteg...


Det jag avsåg var datorns förmåga att DA-omvandla i jmf med Unidiskens och hur den skillnaden borde vara kopiöst mycket större än skillnaden mellan att skicka en digital ström Unidisk->5103 vs HK DVD25->5103. Ingenting annat. Vi kan lämna Unidisk vs 5103 till andra trådar :)

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 31, 2006 13:27 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
teatime wrote:
Går det att ta 5-kanalsljud analogt in i en 5103:a?
Nej, det går inte att ta in 5-kanalsljud i 5103:an, vilket krävs om man ska spela sin stora samling av SACD och DVD-A i flerkanal. Däremot kan man inte ta analogt flerkanalsljud från filmer ut från Unidisk x.1. Så med en Unidisk måste man ha ett hemmabioförsteg med digital in och DD/DTS dekodning. Ganska rörigt...

Lösningen jag tänker mig, som är i lite liknande situation som JohanF, är att ha en enklare DVD-uppspelare med bra finesser (HTPC?), samt en bra musikcd, Ikemi idag. Kanske kanske något bättre (Majik CD) nån gång i framtiden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 31, 2006 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
Nej, det går inte att ta in 5-kanalsljud i 5103:an, vilket krävs om man ska spela sin stora samling av SACD och DVD-A i flerkanal. Däremot kan man inte ta analogt flerkanalsljud från filmer ut från Unidisk x.1. Så med en Unidisk måste man ha ett hemmabioförsteg med digital in och DD/DTS dekodning. Ganska rörigt...
.
Minst sagt rörigt!
Fattar inte att Linn inte gjort ett document som beskriver alla möjligheter (med rekomenderade lösningar) på Uni --> 5103, Uni --> Kinos, Uni --> Kisto o alla andra kombinationer.
O detta för alla format; DVD, DVD-A, SACD, etc...

Är ett rent elände att reda ut allt själv.
Ingen slump att man ser trådar på div forum snacka om detta.

Sedan borde Linn göra ett liknande dok över anslutning av bildskärm med olika upplösning/technologi/kablar mm.
Nästan ännu rörigare det!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 31, 2006 15:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
sportbilsentusiasten wrote:
Minst sagt rörigt!
Fattar inte att Linn inte gjort ett document som beskriver alla möjligheter (med rekomenderade lösningar) på Uni --> 5103, Uni --> Kinos, Uni --> Kisto o alla andra kombinationer.
O detta för alla format; DVD, DVD-A, SACD, etc...
Som någon här på forumet uppdagade, när Linn beskrev hur man kopplar för att aktivera Majiken, då förstod man iaf vad som gällde. "Remove or BANG!" .. :lol:

5103 är nog en dead-end om man vill ha ut multikanals-nånting-annat-än-DD/DTS. Jag känner ändå att jag har valt rätt.. det är lite kärlek till Ikemin och därför byter man inte bort den mot en SC så lätt. En Exotik+DA är inte att tala om eftersom det kostar nästan 3 ggr så mkt som 5103. Denna borde dock kirra biffen med allt som Unidisken spottar ur sig.

Så det blir nog att häda lite, köpa sig en DVD-spelare av annat märke med HDMI, en rejäl DLP-projektor och njuta av DD/DTS-mtrl några år.. sen får vi se vad som tycker upp.... HD-DVD och Blueray väntar ju runt hörnet och med det kan det dyka upp ytterligare nya ljudformat.

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
JohanF wrote:
Jag tvivlar inte en sekund på Unidisk överlägsenhet i ljud vad gäller både DVD och CD (och andra diverse format). Däremot är jag inte övertygad att det är någon vidare investering vad gäller bilden. Många asiatiska märken presterar otroligt bra bildkvalitet för 5000-10000 (t ex Denon och Marantz) och har uppskalning till projektorns upplösning, bra deinterlacing och bildprocessing. Jag har dock inte gjort en side-by-side jämförelse Unidisk vs asiat så jag ska inte fälla nåt utlåtande om Unidisks bildprestanda annat än att dom KÄNNS lite efter, featuremässigt. Men någonstans på vägen skall 720x576 bli 1280x720 och i dagsläget är mej veterligt de lite seriösare spelare i budgetsegmentet (5-20 kkr) bättre på detta än projektorerna själva (som måste skala en signal från en ickeuppskalande DVD-spelare som Unidisk).
Jag har testat UD 2.1 vs Pioneer 989 i ett A/B test på en Pioneer 436XDE. Bild kvalitén var jämnlika förutom att UD hade mer naturliga färger fast vi försökte ställa om 989. Visst man kan ju ställa om tvn oxå men det är inte spec bra då vanliga tv inställningar blir fel. Med tanke på att UD 2.1 är betydligt äldre än 989 är det ett bra betyg. Dock saknas uppskallnings möjligheter vilket kan betyda allt eller inget, beror på bildvisarens möjlighet att skala.

/Clas


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 16:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jag påstår tvärtemot att all kalibrering alltid skall utföras i bildvisaren, aldrig någonsin i spelaren (undantag finns, men dom är få). Åker färgerna åt skogs nånstans i kedjan så är det garanterat i slutet av kedjan.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Absolut håller med dig att bildvisare är viktigast att ställa in, men om man får olika resultat med olika källor dvd, digitalbox och analogt tv. Är det bekvämt att ställa in i spelaren.

Förresten påstod jag inte att kalibrering skall utföras av spelare, återberättade bara vad vi gjorde. Var inte jag som gjorde inställningarna. (Var inte min utrustning, förutom UD) Det var mer ett snabb test hur spelarna stod sig mot varandra bildmässigt. 989 är ju en slags ref. i 10k prisklassen.

edit:
Quote:
Visst man kan ju ställa om tvn oxå men det är inte spec bra då vanliga tv inställningar blir fel.
Personen i frågan var nöjd med bilden från digitalboxen.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited