selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: senkväll med Johan
PostPosted: Fri Mar 19, 2004 10:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
Hojt! Trivsamt att någon tagit tag och byggt ett Linn-entusiast-forum :D Johan heter jag och här kommer några ord om mig och mitt kära vardagsrum. Bilder kommer lite senare.

Efter en slitsam arbetsdag brukar jag parkera mig i min supersköna Boss-soffa (my precious) belägen i ena änden av mitt 4 x 4,7 m vardagsrum och trycka på Play på Linn-fjärren.

Jag började mitt intresse av välljud med att införskaffa ett par NHT 2.5i högtalare till min dåvarande lilla etta, något som var lika galet som att försöka raka sig med en gräsklippare. Bytte senare ut diverse budgetelektronik mot Linn (Mimik, Majik) och senare högtalarna mot Linn Tukans på Kan II-stativ.

I nuläget kör jag Genki, Kolektor II samt slutstegsdelen i min Majik och samma Tukans som tidigare. Mycket välljudande kombination. Senare ivår blir det med största sannolikhet en uppgradering till LK85, eftersom ljudkvalitetsskillnaden gentemot Majik är ofantligt stor (testade hemma för några veckor sen, det var inte roligt att lämna igen LK85an).

Har dessutom en H/K DVD 25 och en 25" Teve för filmtittande. Projektor coming up senare i år, får vi hoppas.

Återkommer med bilder när jag har tagit några! :)

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 19, 2004 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
"raka sig med en gräsklippare" .. rotfl :lol: Kul å se att du hittat hit du också! F.ö. var det ju dina NHT som sparkade igång mitt intresse för dyr-fi ordentligt, så nästa gång sambon klagar över att för stor andel av hushållskassan landar i stereon tror jag bestämt jag ska skylla ifrån mig på dig och skicka över henne. :twisted:

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 19, 2004 14:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
Alltid roligt att kunna hjälpa till 8)

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat May 01, 2004 13:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
Lite bilder.. har i veckan bytt ut Majiken mot en LK140.. vilket lyft!

(Bilderna borttagna)

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Hrm .. något dåligt uppdaterat här, va? :P

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 11:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
Ursäkta mig, jag ska genast bättre mig. Får återkomma med lite nya bilder, men lite uppdaterad historik och nuläge:

Gjorde en drastisk utökning i mitt fotointresse i höstas men ångrade mig och sålde dessa prylar och köpte istället Ninka. Det var ett riktigt lyft, och kombinationen Genki, Kolektor, LK140, Ninka spelar grymt mycket musik. Jag hade lite problem med konstig bas initialt, varpå ett antal ommöbleringar följde. Nu har jag dock fått till det hyggligt, så när som på nån konstig resonans som jag tror jag har beslutat mig för att ignorera. Det svänger trots allt grymt bra.

Senast igår tog jag med mig min gamla LK140 till hifikvällen på Stereokompaniet, och tog med mig en 5125a hem. Har kopplat upp passivt biampad 5125 i Ninka men tyvärr knappt hunnit lyssna något eftersom jag kom hem sent och nu är på jobbet. Behöver jag säga att jag har en VÄLDIG hemlängtan :))

Jag väckte dock grannarna med lite Lisa Loeb i morse och det lät helt sjukt bra. Jag har beställt aktiva filter och förväntar mig himmelriket inom kort. Problemet är bara att nu har jag plötsligt en AV-låda. Jag har öppnat Pandoras box och helt plötsligt börjar alla nya AV-source/control-lådor se intressanta ut. Inte bra för plånkan.

Som det ser ut nu spelas alltså

Genki
Kolektor (v2)
5125
Ninka

hemma hos Hr Fransson. Återkommer med lite floskler ikväll och bilder ikväll, tror jag bestämt :-)

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Floskler och bilder .. det är ju det forum går ut på. Härligt :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ja, lyssningakvällar är underbart farliga för plånboken men vad gör väl det då man går o tok-ler efter en uppgradering.
LK140 --> aktivt med 5125, sanlöst lyft. Förbered dig på en chock :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 11:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
Jag ska köpa en hjälm. Jag hoppas och hoppas att uppgraderingen medför "ojj nu måste jag köpa 100 skivor på Ginza" istället för "fan kan ju inte ha LK-lådor som source och control".

Jag blev faktiskt mer peppad på att shoppa skivor än att köpa Akurate och grejjer efter hifikvällen. Det får väl ses som lyckat, antar jag? :-)

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 31, 2005 13:41 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
JohanF wrote:
Jag blev faktiskt mer peppad på att shoppa skivor än att köpa Akurate och grejjer efter hifikvällen. Det får väl ses som lyckat, antar jag? :-)
Egentligen det bästa betyg systemet kan få! I ett riktigt bra system tänker man bara på hur sanslöst bra musiken är :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 02, 2005 13:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
Lite bilder på hur det ser ut på kortväggen där stereon står. Planlösningen för vardagsrummet suger tyvärr, det är dörrar/öppningar i alla väggar...


EDIT: bild borttagen /Johan
EDIT: bild borttagen /Johan

Min myrornas-fåtölj fick vara med på ett hörn, den har hängt med sen studenttiden :) Gräsligt ful, men ganska skön... ska bytas ut så småningom.

EDIT: bild borttagen /Johan

Riggen i closeup. Genki, Kolektor, H/K DVD 25, 5125 på en Sound-möbel från MIO:

EDIT: bild borttagen /Johan


Nästa åtgärd: Att byta ut mina Tara Labs Klara-skosnären med skandalöst dåligt ditsatta kontakter mot K400....

EDIT: bild borttagen /Johan

Problemet är att jag inte bestämt mig för var jag ska ställa stereon. Jag lutar mer och mer åt att ha den på högra sidoväggen och skaffa en Quadraspire Q4 eller motsvarande. Då krävs det ju väldigt långa högtalarkablar gentemot att ha den som jag har nu. Ytterligare problem som måste lösas är hur kablarna till projektorn bör dras (just nu ligger dom på golvet längs vänstra sidoväggen).

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Last edited by JohanF on Wed Aug 24, 2005 19:35, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 02, 2005 14:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Snygga bilder (om än lite mkt kablar och damm på vissa hehe)! Bra ljus och djup i dem (bild 3!) Anläggningen ser trivsam ut åxo, kan tro att du ser fram emot att aktivera ninkorna.


Last edited by weezer on Sat Apr 02, 2005 21:30, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 02, 2005 20:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
weezer wrote:
Snygga bilder (om än lite mkt kablar och damm på vissa hehe)! Bra ljus och djup i dem. Anläggningen ser trivsam ut åxo, kan tro att du ser fram emot att aktivera ninkorna.
Fotograferat i all hast innan städning hehe. Jag ska försöka fixa lite bättre ordning så fort jag slitit ut grejjerna och stoppat i aktiva kort.

Jo jag har ju lyssnat hemma hos Daniel N nog många gånger för att inse vad aktivering gör för ett system, så det ska bli riktigt riktigt roligt. Förhoppningsvis dyker filtren upp på fredag, tills dess får jag lyssna in mig på 5125an passivt.

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 02, 2005 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Damm? Jag ser noll å inget hos Johan :). Tänk dig en gammal western-rulle med såna där rullande bollar i öknen, då har du min hall. Det är damm. :P

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 02, 2005 21:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
Oj, att bygga Ninkorna och AV5125 till aktiv drift, fan va kul. Den bästa och roligaste uppgraderingen som finns!

Lycka till :D


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 61 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited