selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 18:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 08:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Testade Ikemi igår hemma. Mina intryck är att den lirar riktigt bra men får stryk av min 12a på alla punkter. Att den är något sämre skulle jag kunna leva med men problemet är att den låter så hårt i ljudet. Det känns som om man höjer diskanten ett par snäpp när man kopplar in och spelar med den i jämförelse med 12an, detta utan att 12an tappar detaljer i jämförelse. Detta blir påtagligt särskilt på sämre inspelningar som i mina öron blir näst intill olyssningsbara i Ikemi men som fungerar att lyssna på i 12an.

Mina slutsatser är alltså att Ikemi är betydligt bättre än Genki men fortfarande långt från LP12. Frågan är då vad jag ska ha för cd-spelare? Finns det någon cd-spelare som klarar mina krav? Tacksam för tips på spelare, gärna andra märken, som är värda att provlyssna på.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Trist att Ikemi inte presterar bättre än så :cry:
Där sprack även mina cd planer...

CD-12:an låter ju hyffsat dock men då måste den där lottoraden slå in också :(


Top
   
 Post subject: Unidisk
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 13:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2004 10:58
Posts: 38
Nya Unidsik SC kommer att vara bättre än Ikemin... (och då får du ett bra försteg också...)

Uni 2.1 springer i åttor runt Ikemin. Sen finns ju 1.1:an och CD12:an
också.


/K


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jag skulle inte uttrycka det som att 2.1 springer i åttor direkt, men bättre är den. Vad som försvårar är att det är en såpass stor karaktärsskillnad, 2.1 har en (vad jag minns iaf) ganska "pigg" och "alert" karaktär, medan Ikemi kanske kan beskrivas som "avslappnad". Karaktärsskillnaden vill jag minnas att jag upplevde som större än kvalitetsskillnaden.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 18:57 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Mar 16, 2004 19:04
Posts: 34
Location: Västkusten
Detta kan bli riktigt roligt...

Tråkigt att du inte tyckte om Ikemi i din anläggning, du frågor om alternativa CD spelare, mitt förslag är: Bytt försteg (!) Jag har tittat i din presentation och förmoder att du har Kollektor fortfarande ?

Den (bistra) sanning är att Kollektor tar ett reelt strypgrep om ljudet med Ikemi/lk140. Jag körde en demo Kollektor/Kairn/5103 (Övrig utrustning:
Unidisk 1.1 /2250 /Ninka) och det var för en dåvarande Kollektor ägare
ingen kul historie. Kairn utklasser Kollektor reelt och 5103 golver Kairn
så ett stk 5103 tog plats hemma på demo och så var det HELT kört.
Min vid detta laget någet luttrade sambos kommentar var: bra... RIKTIGT bra !! (stora ord från min bättre hälft och inte ett ord om prislappen (!)) Jag tyckar dock att det är självaste f** att behöva investera (her kan man knappast använda "betala") näst intill fantasisummer för en volymkontroll..... Jag är inte det minsta intreserat av 5/6/7 kanaler och har enbart Ikemi som source.

Så vad gör en 5103 som en Kolektor inte gör, tja med risk för att låta konstig: Spelar musik skildnaden i att förmedla musiken är häpnadsväckande.

Ett par ord till Kinos: Jag tyckar att det är en bra princip inte att uttala sig
om produkter man inte har hört eller ?
Och Unidisk SC bra försteg ? mnja jag ville inte satsa på det. Alla Genki ägare har säkkert vid något tillfälle kört Genki direkt till slutsteget ?
Jag har, och det var riktigt dårligt. ett förstegs viktigaste uppgift ljudmässigt är att hålla slutsteget isolerat från källan. Men som sagt jag skall lyssna först, så får vi se.

Och till slut: Jag håller med Daniel rörande Ikemi/Unidisk 2.1 (om man
inte har behov av DVD/SACD). Unidisk 1.1 det är en annan sak, men tyvär också priset.

Audiman


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 20:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Min Ikemi är en tidig ver., kan det göra någon skillnad? Serinr var tre tusen någonting.

Som inbiten cd-ägare såg jag en del (få dock helt klart...har nästan börjat vänja mig vid lp-ljud nu :) ) nackdelar med lp-spelaren men jag kan inte annat än att hålla med om att lp-mediet är bättre i det stora hela i just den här jämförelsen. Tror att en kairn kan bli testad i Freddes stereo framöver, kan bli intressant att se vad det får för resultat.

Känner att det är något jag måste prova jag med, young har varit vänlig nog att erbjuda sig att låna ut sin en sväng så jag får se vad den gör för ett system med katan också.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Skall mycket riktigt testa en Kairn framöver. Har provat den tidigare och visst lät det bättre, förutom att det lät bättre så lät cd-mediet även lite mjukare men jag tror inte att det är här problemet sitter. I mina öron så är cd-mediet i sig så dåligt att det inte verkar kunna fungera ens som komplement till 12an. Sen spelar det ingen större roll vad man skickar in signalen i.

Anledningen till att jag vill ha tips på cd-spelare är att det finns mycket musik som inte finns på vinyl och som jag vill kunna spela. Därför är jag på jakt efter en cd-spelare inom vettiga prisnivåer (<18000:- begagnat) som inte låter så kallt och analytiskt. Frågan är då om det finns en sådan?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 20:51 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Mar 16, 2004 19:04
Posts: 34
Location: Västkusten
Fredde: Ikemi kall och analytisk ? OK I rest my case.....

Men: "sen spelar det ingen större roll vad man skickar in signalen i"

Jo DET gör det !

Ikemi/Kollektor versus Ikemi/5103 skildnad ? som natt och dag..

audiman


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 21:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 10:16
Posts: 64
Hej allihop!

Själv jagade jag en cd-spelare under många år som skulle kunna matcha LP12:an.
Jag fann två stycken! 1. CD 12:an 2. Perreuax CD 1P
Då alternativ två nästan är lika bra som alternativ 1 och endast kostar en 5 del av dennes pris så blev det en sådan.
Perreuax säljes i norden av norska Bravis pris endast 25500 Nkr.
Mvh
Kenth

_________________
Linn vad är det?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 21:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Känns ändå lite kul att du avfärdar en spelare som kostar över 30' som "kall och analytisk och inte kommer användas"... :D

Dock var jag ju med igår och lyssnade, så jag menar inte det på ett nedvärderande sätt, bara att det låter lite roligt. :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
audiman wrote:
Fredde: Ikemi kall och analytisk ? OK I rest my case.....
I jämförelse med LP12 är Ikemi allt för kall och analytisk i mina öron. Därmed sagt inte att Ikemi är en dålig cd-spelare, tvärt om, men mot 12an är den chanslös, framför allt på denna punkt.
Quote:
Men: "sen spelar det ingen större roll vad man skickar in signalen i"

Jo DET gör det !

Ikemi/Kollektor versus Ikemi/5103 skildnad ? som natt och dag..

audiman
Det var inte riktigt så jag menade. Det jag menar är att skillnaden mellan 12an och Ikemin kommer att vara densamma om jag skickar båda signalerna till samma försteg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Sony wrote:
Känns ändå lite kul att du avfärdar en spelare som kostar över 30' som "kall och analytisk och inte kommer användas"... :D

Dock var jag ju med igår och lyssnade, så jag menar inte det på ett nedvärderande sätt, bara att det låter lite roligt. :wink:
Ja det är sanslöst. Men faktum är att det är sant. Ikemi är bra, men inte tillräckligt bra...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Tanken då jag startade tråden var inte att få en debatt om cd vs. vinyl. I detta fall tycker jag att var och en får bilda sig en egen uppfattning.

Tanken är att jag vill ha tips på cd-spelare som är värda att lyssna på som ett komplement till LP12an. Eftersom jag redan lyssnat på alla Linnspelare inom rimliga prisnivåer och känner att jag inte tycker att de är tillräckligt bra återstår det bara om det finns några andra märken. Naim blev avfärdat i en annan tråd och tyvärr så föll det redan innan eftersom det inte finns några återförsäljare i min närhet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
majjen04 wrote:
Hej allihop!

Själv jagade jag en cd-spelare under många år som skulle kunna matcha LP12:an.
Jag fann två stycken! 1. CD 12:an 2. Perreuax CD 1P
Då alternativ två nästan är lika bra som alternativ 1 och endast kostar en 5 del av dennes pris så blev det en sådan.
Perreuax säljes i norden av norska Bravis pris endast 25500 Nkr.
Mvh
Kenth
Berätta gärna mer om Perreaux. Hur lät den?


Top
   
 Post subject: Perreuax CD1P
PostPosted: Fri Mar 19, 2004 19:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 10:16
Posts: 64
Hej Fredde!

Det är svårt att beskriva hur den låter på ett objektivt sätt, gör dock ett försök.
Den har en fast djup bas, ett mycket musikaliskt mellanregister, kanske något varmt (rörljud?), en väl definerad, mjuk, balancerad diskant (ej avrullad!).
Jämfört med LP12:an så är basen lite djupare, mellanregistret nästan identiskt, kanske lite mer upplöst, diskanten något mjukare.
I musikalitet får LP12:an en 10 och Cd:n en 9,5:a, dvs mycket nära. :shock:
Har jämfört den med den senaste LP12:an, samt en från - 72!
Den äldre rår ej på cd:n, den nyare är något, något bättre.
Det skall komma en svensk generalagent för Perreuax igen sägs det, det finns dock några begagnade att få tag på och priset brukar vara mellan 9- 13000 kr.
Det händer ofta att jag precis som Ivor stampar takten till cd-spelaren, vilket bara har hänt med CD12:an samt exlusive vinyl tidigare.
Mvh
Kenth

_________________
Linn vad är det?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited