selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 23:26

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Mar 16, 2004 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Undrar om någon haft förmånen att jämföra Naims elektronik med Linns.
Tänker då främst på cd-spelarna Naim CD5i och Naim CD5?
Att jämföras med Genki och Ikemi..

Kan inte ni som bor i Göteborgs trakten ta på er detta som ett uppdrag att jämföra dessa cd-spelare :wink:
Eftersom Tonläget har dessa i sitt utbud?

Ser fram emot en intressant rapport :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 16, 2004 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Naim CD 5 tycker jag personligen åker åttor runt Genki även CD5i tycker ag låter kanon bra. Jag tror faktiskt att jag skulle föredra Nait5i och CD5i med Ninka framför Genki Kollektor LK85 och Ninka men är inte helt säker men definitivt så skulle jag före dra den Naim kombon framför Genki Majik och Ninka.

My 5 cents

mvh
Mikael


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 16, 2004 19:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Mar 16, 2004 19:04
Posts: 34
Location: Västkusten
Hej

Jag skall göra ett forsök med Naim/Linn Cd spelare. Under ett anfall av uppgraderingsnöja har jag jämnfört Ikemi med CDX2 (min dåvarande spelare var Genki). 2 RIKTIGT bra cd-spelare. Eftersom detta var under hösten 03 så blir intrycken lite sumariska.

CDX2: Mera energi mera "har alla hört mig ??" roligt och engagerande men på "svåra" (komplexa) skivor lite dårlig på att hålla ihop musiken

Ikemi: Mer bakåtlutad mer väl kammad mindre "party" men klarer att hålla koll på det "hela" vinner i längden på (för mig) mer ärlighet.

Svårt valg ? mnja den avgörande faktor var Diane Krall Live in Paris spår
11, med Ikemi var Diane knivskapt placerat i såväl bredd som djup
med CDX2 blev hon ca 2 meter bred...uttrycket "stor i käften" fick en helt ny innebörd :lol:

Ok frågan rörde CD5 och CD5i. Jag har lysnat en del inder åren på CD5
och lite på CD5i. Ingen av dessa har en suck jämnfört med Ikemi. Mot
Genki är det mycket personlig smak som avgör alla 3 kompromisser en hel del så vill man ha "koncert på 1´ste raden" välg Naim, vill man prioritera flyt och detaljer välg Genki........

Altt i detta är mina HELT persoliga uppfattniger och om stavningen är helt åt hel****** så beror det på att jag är Dansk.

Audiman


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 16, 2004 21:41 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Intressant och proffsig summering audiman! Är typiskt att man inte har någon naim-handlare i området..Välkommen till forumet också för den delen!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 17, 2004 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Tack för er respons!

Känns ju som att man skulle behöva en utav varje beroende på musikvalet.. :lol:

Enligt era utllåtanden så skulle alltså rangordningen se ut så här?

1) Ikemi
2) Naim CD5
3) Genki/Naim CD5i

Har ju själv bara hört CD5:an på en mässa kopplad till en Flat Cap och att många med mig tyckte att det var mässans mest musikaliska anläggning behöver ju inte betyda att inte Linn kan vara bättre :wink:
Linn deltog ju av naturliga skäl inte i denna mässa som hölls av en konkurerande butik.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 17, 2004 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Har också sneglat på Naims cd-spelare. Problemet är att det inte finns någon återförsäljare i närheten så att provlyssning är möjlig. Skall dock prova Sony´s Ikemi ikväll för att se om den passar en vinylfantast som jag! :) Naims cd5 är jag mycket intresserad av att lyssna på, inte för att jag på allvar tror att den är lika bra som Ikemi men den kanske låter tillräckligt bra för en billigare penning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 17, 2004 19:51 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Mar 16, 2004 19:04
Posts: 34
Location: Västkusten
Först ett tack till Sony för välkommadet till forumet. Jag har tittat efter en "presenterer" sig tråd men hittar ingen; rätt ?

Till Sondek: Om man kör en "ren" CD5 utan Flat Cap som betyder reelt mycket för spelaren så vill jag sätta Genki/CD5 på delad andra plats och CD5i på 3`die. Detta stämmer i övrigt med respektives pris nivå.

Till Fredde: Om du är vinylfantast så glöm CD5/CD5i.

Jag har gennom nu snart 7 år haft möjlighet till och från att spela på Linn/Naim i olika prisklasser vilket är ytterst roligt. Rent gennerelt finns där mycket gementsamt och tja "inte gementsamt" Båda fabrikats styrka ligger i vad Naim folket beteckner som PRaT (Pace Rhythm and Timing) Vad som skiljar är presentationen: Om du lyssnar på Naim står du längst fram på koncerten och skrickar, Om du lyssnar på Linn är du på samma koncert och sitter i en stol med en god Whiskey.

Vad som är riktigt roligt med detta är att såvel Naim som Linn har flyttat
sitt ljud gennom åren Naims nya produkter hopper inte på dig (som gamla Olive serien) och nu finns en vis djup i ljudet också, och Linn har fått upp fart/dynamik reelt så om 7 år till så kanske det inte går att skilja på dessa ? Om så blir fallet kan man säga att cirklen är slutten (Naim producerade Linn`s elektronik i början.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 17, 2004 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Jag får också ta och välkomna dig hit. Presentations avdelning har vi här http://www.selleri.de/phpBB2/viewforum.php?f=2 medlems presentation.

Något som slagit mig är att mäniskor som lyssnar på så kallade "Flatearth" grejor brukar ha likartade uppfattningar om olika produkter och därmed har en sådan entusiast relativt lätt att beskriva en produkt så att den som tar emot informationen vet relativt exakt vad h*n har att vänta sig av produkten om den personen också tillhör den så kallade"flat earth communitien".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 17, 2004 22:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Mar 16, 2004 19:04
Posts: 34
Location: Västkusten
Tackar för länken Hepcat.

Det med att beskriva komponenter är lite intressant, om det gäller elektroniken delar jag din uppfattning, men inte högtalare. Jag har under
min Linn/Naim tid haft otalliga diskutioner med min "handlare" i detta ämne och der skiljer reelt i uppfattninger, frånsett Akurat 242 der råder total samsyn, en ruggigt bra högtalare..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 17, 2004 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Ja det var just elektroniken jag tänkte på högtalare är så mycket en smak och rumsfråga. Och jag håller med om att 242 är en ruggigt bra högtalare men även den finns det de som inte gillar.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited