selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 19:01

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Linn Axis
PostPosted: Sun Mar 14, 2004 14:39 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Mar 14, 2004 14:27
Posts: 10
Hej, jag är ny på forumet. Jag har för närvarande en Rega Cursa-Maia förstärkarkombination och ett par DIY-golvhögtalare, lite liknande KlonAc.

Nu är jag på jakt efter en bra vinylspelare och har fått upp ögonen för Linn Axis. Problemet är att jag tänker handla lite på chans från England och jag känner ingen i närheten (bor i Linköping) som har en Axis, så möjligheten att provlyssna är liten. Vad jag läst så borde spelaren passa mitt ljudideal som hand i handske då jag gillar mjukt dynamiskt ljud.

Min fråga är om det skiljer mycket beroende på hur ny modell man köper? En Axis jag har tittat på verkar vara en av de äldre, med powerknappen ej uppe på plinten.

Någon som vet något om detta? Någon som har åsikter om kombinationen Linn Axis och Rega kan fungera bra ihop, eller något råd i största allmänhet?
Mvh Axel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 14, 2004 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Hej och välkommen. Skulle nog kunna säga att du kan köpa spelaren i lugn och ro största risken är nog att du kommer vilja ha en LP12a så småningom. Linn spelare passar väldigt bra ihop med Rega. Själv har jag svårt att se någon annan spelare som är bättre till det priset en begagnad Axis kostar, på det som jag tycker är viktigt. Det skiljer en del beroende på hur ny spelaren är (hur mycket vet jag inte) men även de äldre är väldigt bra.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 14, 2004 16:16 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Mar 14, 2004 14:27
Posts: 10
Tack för välkomnandet!

Det låter tryggt det du skriver, speciellt att Rega och Linn brukar passa bra ihop.


Top
   
 Post subject: Re: Linn Axis
PostPosted: Sun Mar 14, 2004 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
Axel wrote:
Hej, jag är ny på forumet. J
Min fråga är om det skiljer mycket beroende på hur ny modell man köper? En Axis jag har tittat på verkar vara en av de äldre, med powerknappen ej uppe på plinten.
Mvh Axel
a då har den säkert en rutten tonarm och utsliten pcikup. Det är nog inte värt frakten från england är jag rädd, leta upp nån i sverige med axis-tonarm.

/mvh
Fredrik
(med trasig axis i garderoben)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 14, 2004 23:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Mar 14, 2004 14:27
Posts: 10
Hej Fredrik!

Spelaren jag är intresserad har Basic Plus arm och K5 pick-up. Ägaren skriver att armen är i toppskick, men han är osäker på pick-upens ålder, men den fungerar bra.

Är det som du skriver att den tonarmen är kass? Vad kan vara lämpligt pris på spelaren?

(har även skickat pm till dig)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 15, 2004 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
jag har som sagt skickat ett svar till din brevlåda.. :)
problemet med att skicka grammofoner per post är hur den packas. risken finns att tonarmen inte överlever om den inte demonteras först. Den konfigurationenen borde du inte ge mer än ca 1000kr för. Och du måste byta pickuppen direkt. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 15, 2004 22:20 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Sun Mar 14, 2004 14:27
Posts: 10
Han som säljer har orginalkartongen kvar, så det borde inte vara något problem att paketera den så allt kommer fram helt tycker jag.

Hmm, inte värd mer än 1000kr. Ok, lite mer hade jag ju tänkt att bjuda, men jag ska ha det i bakhuvudet... =)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 15, 2004 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Personligen tycker iallafall jag den är värd mer än tusen kronor men som sagt så ska den skickas från England oxå. Jag köpte min 12a från england för 400 £ plus frakt och fick den skickad utan problem med Parcel. men den var utan arm och utan motorstyrning men med Cirkus :D .


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 15, 2004 23:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Får du den för tusen kronor är det bara att gratulera! Axis ska vara en kompetent spelare enligt de flesta och jag har nog aldrig sett ngn med den bestyckningen som din för under 3000 kr (vilket den är väl värd!!!)


Top
   
 Post subject: !!!
PostPosted: Tue Mar 16, 2004 14:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2004 10:58
Posts: 38
Du måste absolut skruva bort armen innan den skickas, även om det är
orginal-emballage!!!

/K


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 00:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
hepcat wrote:
Personligen tycker iallafall jag den är värd mer än tusen kronor men som sagt så ska den skickas från England oxå. Jag köpte min 12a från england för 400 £ plus frakt och fick den skickad utan problem med Parcel. men den var utan arm och utan motorstyrning men med Cirkus :D .
Jag köpte min LP12:a i england för 350 pund med lingo, tonarm och AT OC7 PU. :)
Tog den som bagage på planet.

:)

/mvh
Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 18, 2004 10:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Nån som har tips och länkar till bra affärer i London/England? låter som man måste fara på en kombinerad semester/inköpsresa

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 21, 2004 02:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
don Tomaso wrote:
Nån som har tips och länkar till bra affärer i London/England? låter som man måste fara på en kombinerad semester/inköpsresa
kolla i www.loot.com och köp privat. Jag hittade inget prisvärt i london, men det är billigt att tex med tåg ta en tur till oxford. Jag tog en chans och köpte en hifi-tidning samma dag den kom ut och hittade en lämplig annons där.

/mvh
Fredrik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 21, 2004 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
fredrik wrote:
don Tomaso wrote:
Nån som har tips och länkar till bra affärer i London/England? låter som man måste fara på en kombinerad semester/inköpsresa
kolla i www.loot.com och köp privat. Jag hittade inget prisvärt i london, men det är billigt att tex med tåg ta en tur till oxford. Jag tog en chans och köpte en hifi-tidning samma dag den kom ut och hittade en lämplig annons där.

/mvh
Fredrik
Tack för tipset, Oxford vill man ju ändå besöka om man är i London ett tag. Gå i Morses fotspår tex.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited