selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:46

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Leka lite med akustiken
PostPosted: Mon Sep 04, 2006 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Den tid jag intresserad mig för hifi har jag allt mer märkt hur viktigt rummet och dess utformning och möblering är. Vissa saker kan man inte göra så mycket åt, utan allt för stora ingrepp.

Jag har nu under en tid experimenterat med att dämpa olika väggar i rummet och främst väggen bakom högtalarna och sidoväggarna. Jag upplevde en viss förändring av ljudet som jag vill beskriva som ett "snällare" övre register och i och med detta så blev även basgången lättare att följa.

Skillnaden var inte enorm, men efter att ha provat flera gånger under några veckors tid med samma resultat så började jag sätta igång mina "storslagna planer". Nämligen att göra nån form av dämpning, som även passar in i rummet.

Olika alternativ finns:

* Färdiga dämppaneler för hifi-bruk kostar allt från 400:- per skiva och uppåt. Dessa skulle behövas kläs för att passa in i rummet och det är inte det lättaste.

* Dämppaneler från designvärlden. De jag kollat på kostade 800:- styck och var ~50x50 skulle jag gissa på. Dyrt, fast hade kunnat bli snyggt matchat med fondväggen.

* Gör nånting själv?

Yes, då var vi här. DIY på nybörjarnivå... :oops:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 04, 2006 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Problemet med ljudet jag upplever för närvarande är den riktiga kraften i basen och att de övre registret blir aningen ljust och jobbigt när man höjer volymen. Bör tilläggas att jag har en rejäl dipp i basen runt lyssningspositionen och bra mycket mer framträdande i övriga delar av rummet. Dock väldigt svårt att ändra möbleringen.

Min tanke var att skapa egna dämppaneler och klä dom i något passande. Fondväggen ställer till med problem i och med färgmatching och mönstringen. Efter många vändor hittade jag iaf en lösning jag tror på, nämligen TEDDY-tyg. Tog ytterligare några veckor innan jag lyckades hitta tyget för en rimlig peng.

Mina förhoppningar med detta projekt är att jag ska dämpa den ibland jobbiga diskanten och då kunna flytta högtalarna närmare bakväggen och på så sätt slippa dippen vid lyssningspositionen.

Materialet har inköpts och jag har en massa meter av det trä som skall användas liggande. Utav detta har det än så länge byggts en sån här:


Attachments:
File comment: Ram som sedan skall kläs med teddy-tyg.
IMG_7701n.jpg
IMG_7701n.jpg [ 53.72 KiB | Viewed 6075 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 04, 2006 16:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Kul! Ska bli spännande att följa, detta! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 08, 2006 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Frammåt går det... alla sidor till ramarna har nu sågats ut och 3 stycken är helt färdiga nu, med fasthäftat tyg och allt. Ja, de ska hängas upp också iofs.

Kameran är tyvärr utlånad så det får vänta tills efter helgen med fler bilder. Hunnit lyssna till Jimi Hendrix, Yardbirds, Ozzy Osbourne ikväll. Låter iaf inte sämre med panelerna uppställda mot väggen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Sep 13, 2006 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
En massa bang och boom med häftpistolen... si så där 380 häftklamrar senare så är slutligen alla 6 ramarna färdiga med tyg och allt.

Ställt upp ramarna temporärt på ett ungefär hur de ska hänga. Bör inte göra nån skillnad på nån cm hit eller dit. Placeringen av ramen på bakväggen tycks iofs göra stor skilland så jag ska testa det mesta innan de hängs upp för gott.

Efter att ha haft tre ramar färdiga så upplevde jag möjligen en liten förbättring (osäkert). Så jag blev lite besviken på resultatet. Nu när alla ramarna kom på plats så fick högtalarna puckar under spikesen och flyttades.

Startpositionen var bra mycket närmare bakväggen och närmare sidväggarna, en position som annars gav väldigt skrikigt ljud och liksom inte fungerade alls. Kändes redan från början att många bitar föll på plats. Musiken lät mycket lugnare/långsammare var en upptäckt. Bör bero på att högtalarna står bredare, samtidigt som första reflexen i sidoväggarna är dämpad.

Provat lite fram och tillbaka och var jag än ställer högtalarna så låter dom aldrig jobbigare än min placering före ramarna, nämligen långt från bakvägg och sidoväggarna. Detta ger mig möjlighet att placera högtalarna efter eget önskemål.

Kan bara säga att på tune dem så blev det mycket bättre. Melodierna på Marillion-plattan jag spelade var barnsligt lätta att följa även för mig som inte har lätt för sånt. Sången lika så - hur enkelt som helst att följa.

Hann även prova några extrema placeringar, men har hittat en position som känns väldigt bra att utgå ifrån. Musiken känns lugnare, mycket mer attack i basen och att följa sången känns än så länge klockrent.

Ska återkomma med bilder, men kameran är utlånad fortfarande.

En annan observation är att före ramarna så bar det väldigt mycket bas i hörnen av rummet, mellan högtalarna och bakom soffan. Även i resten av lägenheten - förutom vid lyssning positionen. Efter att ramarna kommit upp så har basen i resten av lägenheten minskat kraftigt. I lyssningrummet så känns det som att basen är jämnare i hela rummet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 08, 2006 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Här kommer då bilder på resultatet. Nu är dom upphängda och allt på väggarna. Tycker det rent estetiskt blev rätt okay. Inte en "tappa hakan" syn, men det ser inte heller illa ut.


Attachments:
File comment: Höger sida
damptavlor3.jpg
damptavlor3.jpg [ 116.88 KiB | Viewed 6086 times ]
File comment: Vänster sida
damptavlor2.jpg
damptavlor2.jpg [ 104.71 KiB | Viewed 6076 times ]
File comment: Översikt
damptavlor1.jpg
damptavlor1.jpg [ 91.03 KiB | Viewed 6105 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 08, 2006 18:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Snyggt. Ovanligt bra till och med.
Vad är det för fondtapet du har?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Oct 08, 2006 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Nån från Boråstapeter om jag inte missminner mig. Fondväggen både ställde till med problem, men blev slutligen "lösningen" på problemet när jag kom på att detta teddytyg passade bra ihop med tapeten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 09, 2006 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
OJ va snyggt :shock: Trä o gråtoner pasar finfint.
Får intrycket av ett mysigt bio-rum, är det avsiktligt?

Vad för dämpmassa har du i ramarna?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 09, 2006 11:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Dec 03, 2003 15:00
Posts: 202
Location: Uppsala
Jag gjorde ett par liknade ramar. Ca 80x50x3.5 cm klädda med vitgrundad linneduk (som jag inte vågat måla nåt på). På baksidan sitter Biltemas 30 mm ljuddämparplattor. Ser ut som vilka omålade tavlor som helst. Märkligt nog har de störst effekt i basområdet. Basen blir helt klart tydligare med plattor än utan.
Jag tycker dina plattor ser bra ut. Man vill ju helst inte att det ska se för spejsat ut, utan hellre ingå som en naturlig del av möblemanget.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 09, 2006 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Saken är den att jag inte har något dämpande i ramarna - ännu...

Funderat lite på att prova att dämpa dom genom att sätta nån bakom själva tyget. Biltemas dämpmatta lät ju vettigt, kommer väl hit till Luleå nån gång :? Annars några förslag på nåt enkelt och billigt. Nån form av fastare skumgummi eller så? Var hittar jag nåt smart?

Att jag avsiktligt försökt det att se ut som ett bio-rum stämmer nog inte riktigt. I vardagsrummet har jag försökt kombinera en någorlunda modern stil med funtionalitet. Vi hifi-nissar har ju våra behov och jag tycker jag löst dessa ganska bra. Det finns en massa plats för vinylskivor, all elektronik ryms i stereobänken och det dammar inte in. Fritt med spelrum för högtalarna och nu är även främre delen av rummet dämpat och möjliggör än hårdare dämpning om jag vill prova på det.

-------

Mumeriks ramar klädda med vitgrundad linneduk låter ju helt klart som en bra grej. OM man kan matcha det med resten av rummet, vilket inte riktigt fungerade i mitt rum. Sen går det ju faktiskt att måla rätt snygga tavlor på duken. Sett en del exempel på detta som varit riktigt snygga. Jag är själv lite inne på att prova göra en tavla och göra nåt åt "tuschkonst"-hållet, eller en serieruta i svartvitt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 10, 2006 16:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 30, 2006 14:52
Posts: 200
Location: Piteå
Jag har byggt en rätt stor absorbent som extraknäcker som konstverk. Jag använde markskivor från Beijer fastskruvade på en ram, byggde enl. denna beskrivning: Konstverk med absorbentfunktion! Byggd ... rbentbygge

Förlagan är en alternativ filmaffisch till filmen Rocky från 1976. Konstnären är min bror Johan. Vi använde vanlig textilfärg från den lokala konstnärsbutiken. För att få proportionerna på bilden rätt använde vi en diaprojektor.

Mvh Mattias


Attachments:
untitled.JPG
untitled.JPG [ 221.9 KiB | Viewed 6069 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 10, 2006 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Väldigt läckert må man säga!

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 11, 2006 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Mycket stiligt, har själv haft funderingar på skapa något liknande.
Inte dumt att få både och :)

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 11, 2006 17:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 30, 2006 14:52
Posts: 200
Location: Piteå
Man får tacka för berömmet, vidarebefodrar det till brorsan (konstnären). Inte alls dyrt heller, under tusenlappen + att man får material över.
Jag har planer på att komplettera absorbenten/konstverket med lister i ek, för att få ett mer "tavellikt" utseende.

Sorry equi2 för att jag kapar din tråd =) Du har verkligen fått till dina absorbenter snyggt!

Mvh Mattias


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited