selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 07:49

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Servicetips!
PostPosted: Wed Oct 15, 2003 05:55 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Jag skulle vilja veta vad man kan göra som enkel användare för att kanske förbättra/underhålla sina Linn-prylar.
Jag undrar även vad Linn-handlarna kan erbjuda för typ av service ?

Nu sätter vi lite fart på denna avdelningen också tycker jag! :D

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 15, 2003 08:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Ett tips är att man kan efterdra elementen i högtalarna. Detta gäller även diskanten. Dra efter alla skruvar så att elementen sitter fast ordentligt i baffeln. Använd förnuftet så du inte drar för hårt. De nyare Linnhögtalarna skall ha gänginsatser men jag tror de äldre har elementen skruvade direkt i baffeln vilket gör att man får ta det väldigt försiktigt.

Jag brukar efterdra mina element ungefär en gång per år, man kan oftast dra ett kvarts varv ungefär varje gång.

Titta över lödningarna på högtalarkablarna. Jag köpte ny högtalarkabel för ett par månader sedan. De gamla var lite för korta så jag köpte ett par likadana fast längre. Skillnaden var att de gamla hade jag lött själv och de nya lödde handlaren. Trots att mina egna lödningar såg perfekta ut var skillnaden så stor mellan kablarna att jag höll på att ramla av soffan. Det blev en helt annan klang i hela systemet, mycket mer behaglig och små stickigheter i ljudet försvann.

Mitt tips är att om du är osäker på hur bra lödningarna är, låt en som är kunnig löda om dem. Har man tur kan det bli en mycket billig uppgradering.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 18, 2003 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Att efterdra elementen är mycket vettigt och även de med tummen mitt i handen bör kunna göra det själv.

Fler saker man kan tänka på när det gäller högtalarna.

Om man tar lös högtalarkablarna skall man komma ihåg att vända dom rätt väg när dom åter monteras. Finns en indikering på kabeln.
Många känner till detta men kanske inte alla som köpt begagnat och privat.

Man kan också med fördel motionera alla kabelanslutningar/kontakter en gång om året genom att dra ut och trycka in kontakterna några gånger..
Låter lite larvigt men när det gäller elektriska anslutningar så kan kemiska reaktioner och så uppstå som gör att det oxiderar.

Se också till att vända alla nätkontakter rätt! Oftas låter prylarna bäst när fasen hamnar på rätt ställe. Kan upplevas som rätt så stor skillnad framförallt med LP-12:an.

Se till att högtalarna står "fast som en klippa" genom att trycka med pekfingret på högtalarens topp och försöka rucka i sidled. Justera eventuellt spikfötterna tills detta upphör helt.

Det var lite tips som jag kommer på så där på rak hand.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 18, 2003 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Andra lätta saker att kolla är att strömkablar, signalkablar och högtalarkablar är separerade från varandra.

Sedan är det också viktigt att apparaterna inte står och vickar. Känn så att alla fyra fötter på varje apparat har kontakt med underlaget.

CD-spelare och vinylspelare ska också stå i våg.

Strömkablarna skall också placeras i rätt ordning i skarvdosan. Signalkällan först, sedan försteg och sist slutsteg. Dvs de skall få ström i samma ordning som signalen går genom systemet. Har aldrig jämfört om detta ger någon skillnad men det är ju rätt enkelt att genomföra och kostar inget, förutom kanske en rak skarvdosa.

Jag upplevde också en förbättring då jag jordade apparaterna. Jag drog en skarvsladd från ett jordat uttag i lägenheten, men det kan också fungera att jorda i elementet. Detta kräver dock att man vet hur man skall göra så det inte blir någon olycka. Har man en dålig jord i elementet kan det däremot bli motsatt effekt. Jag fick en massa brum i anläggningen då jag jordade där.


Last edited by fredde on Sat Oct 18, 2003 14:46, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 18, 2003 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Jag upplevde också en rätt stor skillnad mellan att spikarna på högtalarna inte var nedtryckta i golvet och när jag tryckte ner dem en liten bit. Det blev bra mycket tajtare ljud när spikarna var en bit ned i golvet, trots att högtalarna stod stadigt och inte vickade i något av fallen.

Använd också vattenpass för att se så att högtalarna in lutar åt något håll.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2003 00:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 17:45
Posts: 30
Location: Luleå
Quote:
Se till att högtalarna står "fast som en klippa" genom att trycka med pekfingret på högtalarens topp och försöka rucka i sidled.
Vad jag har hört så spelar högtalarnas stabilitet i "sidled" väldigt liten roll. Det som är viktigt är att dom står stadigt och inte kan vicka framåt eller backåt... det är på det sättet elementen arbetar och därför spelar det mindre roll om dom kan vicka i sidled.

Har jag rätt eller fel? :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2003 15:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 11, 2003 18:36
Posts: 219
Location: Lundabo
Jag har faktiskt testat med anledning av equis fråga.
Jag lossade på spikes, satte mattor under stativen och jävlades allmänt med ljudbilden och detta skapade KAOS i musiken.
"Fast som en klippa" stämmer med stor säkerhet anser jag.

Ljudet blev slappt och darrigt när stativen/högtalarna inte stod stabilt...oavsett om det var i sidled eller längdled som det gick att vicka.

Så nu vet du (equi) vad jag tycker :D

_________________
"Det enda sättet att över vinna en frestelse, är att ge efter för den" - Oscar Wilde
"Det må väl hända, men det är jävligt trist att vänta tills man har råd att ge efter." - nasoferm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 24, 2003 00:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
fredde wrote:
Ett tips är att man kan efterdra elementen i högtalarna. Detta gäller även diskanten. Dra efter alla skruvar så att elementen sitter fast ordentligt i baffeln. Använd förnuftet så du inte drar för hårt. De nyare Linnhögtalarna skall ha gänginsatser men jag tror de äldre har elementen skruvade direkt i baffeln vilket gör att man får ta det väldigt försiktigt.
Jag vet inte hur Katan/Ninka/Espek och nyare är, men alla äldre pjäser har elementen dragna direkt i baffeln.
Quote:
Titta över lödningarna på högtalarkablarna. Jag köpte ny högtalarkabel för ett par månader sedan. De gamla var lite för korta så jag köpte ett par likadana fast längre. Skillnaden var att de gamla hade jag lött själv och de nya lödde handlaren. Trots att mina egna lödningar såg perfekta ut var skillnaden så stor mellan kablarna att jag höll på att ramla av soffan. Det blev en helt annan klang i hela systemet, mycket mer behaglig och små stickigheter i ljudet försvann.
Ja. Det är faktiskt viktigare än man tror. Vad man använder för tenn och vilken temperatur man löder vid spelar också roll. Skottland rekommenderar Multicore 60/40 och 370 grader som lödtemp.
På High Fidelity har man ett verktyg för att först pressa fast BFA-kontakten på kabeln med ett extremt högt tryck. Efter det löds kontakten fast så att syre inte kan leta sig in i själva kontaktdonet.
Quote:
Mitt tips är att om du är osäker på hur bra lödningarna är, låt en som är kunnig löda om dem. Har man tur kan det bli en mycket billig uppgradering.
Så sant så. Jag menar att om man inte har BFA-pressverktyget (någon som håller till i sthlm kanske kan fråga Hasse vart de köpt det?) de använder på High Fidelity är nog det bästa man kan göra att beställa en färdig kabel när man handlar.

Jag har inte kollat med Peter på T&T om de använder liknande verktyg där... Kanske gör de det.

Ett annat tips är att efterspänna bananerna i högtalaränden på kabeln. Vid idogt ryckande i kablarna blir de med tiden rätt slappa och bör spännas upp för att ge så stor kontaktyta som möjligt i högtalarens kontakter. Enklast görs detta medelst kniv i spåren på bananerna. Noteras bör att man inte ska spänna för mycket eftersom metallen mattas och lätt kan gå sönder. Att spänna tills man har ett mellanrum på 2-2½ mm längst ut på bananen borde dock ge fullgod kontaktyta mot högtalarkontakten.

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 24, 2003 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Gule wrote:
fredde wrote:
Ett tips är att man kan efterdra elementen i högtalarna. Detta gäller även diskanten. Dra efter alla skruvar så att elementen sitter fast ordentligt i baffeln. Använd förnuftet så du inte drar för hårt. De nyare Linnhögtalarna skall ha gänginsatser men jag tror de äldre har elementen skruvade direkt i baffeln vilket gör att man får ta det väldigt försiktigt.
Jag vet inte hur Katan/Ninka/Espek och nyare är, men alla äldre pjäser har elementen dragna direkt i baffeln.
Kan ju säga att mina Index II har inslagsmutter i baffeln.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 24, 2003 14:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
hepcat wrote:
Gule wrote:
Jag vet inte hur Katan/Ninka/Espek och nyare är, men alla äldre pjäser har elementen dragna direkt i baffeln.
Kan ju säga att mina Index II har inslagsmutter i baffeln.
Hmm. Kanske jag blivit felinformerad? Måste kolla upp det. Det känns dumt att fara med osanning.

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 19, 2005 20:04 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Jag gav mej på detta, att efterdra elementen alltå. Lite extra bökigt är det ju på Keltik... Men vafan, jag är nyfiken på hur de såg ut inuti också : )

Ser ut såhär:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Givetvis hoppades jag på att detta skulle ge en sjuhelsikes förbättring. Vilket gör att man kanske är lite påverkad, och har förutfattade meningar. Men jag upplever att det blir bättre. Och inte bara lite, utan ganska betydande :shock: Alltså: Efterdra element rekommenderas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 20, 2005 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Quote:
Se till att högtalarna står "fast som en klippa" genom att trycka med pekfingret på högtalarens topp och försöka rucka i sidled
Bäst är väl att de står "fast som en klippa" i alla leder, men viktigast är väl i den "led" som elementen arbetar? Vad jag sett så brukar de insatta jag känner och handlare kontrollera högtalarna i just denna riktning/led.
Quote:
Ljudet blev slappt och darrigt när stativen/högtalarna inte stod stabilt...oavsett om det var i sidled eller längdled som det gick att vicka.

Så nu vet du (equi) vad jag tycker
Ja.. jag tror att bäst resultat fås om högtalarna verkligen står "fast som en klippa", men i mitt fall (som du nog syftar på ovan) så bytte jag mynt mot vanliga hockeypuckar. Högtalarna står inte inte helt fast (stumma), utan med lite kraft så vickar dom..

Genom detta byte upplevde jag en stor förbättring, främst genom att högtalarna gick att flytta ut lite från väggen, utan att tappa basen och genom utflyttningen så blev det övre registret mycket-mycket bättre.

Jag tror att puckarna gör högtalarna stabilare till en sån mån att underlaget är så SEGT att högtalarna står stilla då musik spelas, men med kraft från handen så går dom att rubba.

Men men... skulle jag ha ett bättre/mer lämpligt golv så skulle spikesen sitta hård ner i golvet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 20, 2005 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
equi2 wrote:
Quote:
Se till att högtalarna står "fast som en klippa" genom att trycka med pekfingret på högtalarens topp och försöka rucka i sidled
Bäst är väl att de står "fast som en klippa" i alla leder, men viktigast är väl i den "led" som elementen arbetar? Vad jag sett så brukar de insatta jag känner och handlare kontrollera högtalarna i just denna riktning/led.
Quote:
Ljudet blev slappt och darrigt när stativen/högtalarna inte stod stabilt...oavsett om det var i sidled eller längdled som det gick att vicka.

Så nu vet du (equi) vad jag tycker
Ja.. jag tror att bäst resultat fås om högtalarna verkligen står "fast som en klippa", men i mitt fall (som du nog syftar på ovan) så bytte jag mynt mot vanliga hockeypuckar. Högtalarna står inte inte helt fast (stumma), utan med lite kraft så vickar dom..

Genom detta byte upplevde jag en stor förbättring, främst genom att högtalarna gick att flytta ut lite från väggen, utan att tappa basen och genom utflyttningen så blev det övre registret mycket-mycket bättre.

Jag tror att puckarna gör högtalarna stabilare till en sån mån att underlaget är så SEGT att högtalarna står stilla då musik spelas, men med kraft från handen så går dom att rubba.

Men men... skulle jag ha ett bättre/mer lämpligt golv så skulle spikesen sitta hård ner i golvet.
En lite OT-diskussion, men många hävdar att spikes bara ger ett sämre ljud och att högtalarna ska stå på mjuka fötter (typ SD-foten). Ingenjör Öhman har gjort en del jämförande mätningar där (om jag minns rätt) såväl dist som frekvensgång blir klart sämre med spikes. Naturligtvis beroende på underlaget, men i vissa fall svängde hela golvet med och bidrog åtskilligt till "återgivningen".

Det är dock lyssnandet som ska fälla avgörandet tycker jag, men jag vill bara flagga för att inte ryggmärgsaktigt alltid gå på "Linn-doktrinen" utan faktiskt lyssna och tro på sina egna öron.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Aug 20, 2005 12:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
per wrote:
Jag gav mej på detta, att efterdra elementen alltå. Lite extra bökigt är det ju på Keltik... Men vafan, jag är nyfiken på hur de såg ut inuti också : )
Trevligt att du tog dig tid att posta bilderna här, klart intressant att se! Också känns det bra att ha Katan när man ska efterdra elementen själv, lite enklare :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 20, 2005 01:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
hur får man lös gallerna på katan? för att efterdra

edit: Var inte så svårt efter lite pillrande :)

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited