selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Sep 01, 2006 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Startar en ny tråd om mitt system då jag inte skrivit i den gamla på gôrlänge. Bilder är ju alltid kul att se så det kommer här.

Systemet består av följande: LP12/Cirkus/Ekos2/Lingo2/Adikt, Majik Kontrol, Ikemi med Silver, 2250, AV5140 med Espek-element och stenfötter, Arcam DV78 DVD, Arcam Delta 80 Tuner, Loewe Xelos och en Sony Recorder. Möblerna känner ni ju igen, Harmonihylla, QS vägghylla samt ett WOG.

Följande Linn-prylar har passerat hemma:
LP12: Vahalla/Akito/K9/IttokLVII/Lingo/Ekos1/K18II/Klyde
CD: KarikII+Brilliant/Numerik slimline
Försteg: LK1/Kairn -91+Brilliant/Kairn -01
Slutsteg: Powertek/LK100/LK140 (aktivt Kaber LK100/aktivt 5140 LK140)
Högtalare: Nexus/Kaber

Hela historien började tidigt 1991 när jag såg en skylt utanför Tonläget om beg Rotel för-/slutsteg, denna kombo hade varit testvinnare i Hifi/Musik visste jag. Vid denna tid ägde jag Rega2/Proton520/HeybrookHB1 samt en Denon CD. Tyckte att bättre förstärkare var vad jag skulle ha. Väl inne så sa Anders med måttlig entusiasm ungefär "Dom kan du ju få köpa om du vill, lyssna på det här i stället" och satte igång med att dema skivspelare. Fler besök, även på High Fidelity som precis hade öppnat på Linnégatan (har glömt namnet på han som jobbade där). Slutade med att jag köpte ett knappt tre år gammalt LP12-verk som Tonläget fått in och bytte Regan jämnt mot en ny Akito. Sen rullade det på snabbt. Denon CD'n blev omgående helt olyssningsbar och såldes.

Linnprylarna behöver väl ingen presentation i sig men jag vill lyfta fram Arcam DVD'n lite grann. Inte riktigt på Linn-nivå ljudmässigt kanske men kanonbra bild och spelar musik såpass bra att man kan digga musik-DVD. Stor skillnad där mot den förra H/K DVD25. Radion är halvkul, används knappt alls men låter egentligen inte så dåligt. Något borde göras där, antingen bytas eller vara helt utan. Radiolyssnandet görs uteslutande på en Tivoli Model One i köket.

Uppgraderingar är på gång, har nu precis innan höjningen beställt ett C6100 med filter, här skall det bli aktivt! Slängde med en silverkabel samtidigt, det är ju så bra med C6100 att man kan brygga kanalerna tre och tre internt så man behöver bara ett par signalkablar. Jo, borde väl egentligen ha bytt ut Ikemin före men jag vet inte riktigt vad jag vill ha där. Problemet med Majik CD är att det finns något som heter Unidisk 2.1 och det är den man vill ha! Med det steget är tungt rent ekonomiskt även om Arcam DVD'n blir överflödig och ju ger en liten slant. Avgörande just nu var att C6100 höjs fem tusen medans Majik inte alls. Aktivtsuget var ändå störst och jag anser LP12:an tillräckligt bra för att gå vidare till det. 2.1 höjs dock ännu mer och känns nu väldigt långt borta.

På önskelistan vidare står (lite mer ekonomiskt rimliga saker) MC och kanske T-kable, har rätt nyss bytt nål så Adikt får väl gå ett tag till. En bra 42tums Plasma (vi ser ju en del film) vore inte fel men Loewen är jättebra och får nog hänga med ett tag till, 32tums LCD är helt ointressant för jag har ännu inte sett någon som kan matcha denna, möjligen dyraste Loewe med konstrastglas, sanslös prislapp på den dock. Djupet på tjock-TV är inget egentligt problem. Sabbar ljudet mer än platt? Antagligen, men denna Loewe har ett väldigt stabilt hölje och skillnaden mot förra Panasonic-burken var påtaglig. Men jag borde väl plocka ur högtalarelementen.

Helt ny LP12 är ju också något man kan fundera på, vet inte vad det skulle gå på eller riktigt vilket lyft det skulle ge. Lite av tjusningen är ju att man har ett verk som är 17+ år gammalt men uppdaterat. Och som låter bra!

Slutligen, steget från aktivt med LK140 till passiv 2250 kan kanske orsaka en del frågor. Det är bättre, inget snack men det fanns ju ändå vissa kvaliteter som det aktiva hade. Ett skäl är att jag tröttnade på antalet lådor och aktivt-nojan och det faktum att man kunde justera i det oändliga. Gick väl an kanske med rattar på baksidan, värre var det förr med lödandet i Aktiv Kaber-lådan. Så här i efterhand var det ju ingen lysande affär att köpa en ny 2250 och ha det 2 1/2 år. Men nu är man snart tillbaka i aktivträsket igen.

Lite bilder då...

Image
Hela systemet

Image
Linn-stapeln i Harmonihyllan

Image
Afromosia från 1988

Image
Ekos2 med Adikt

Image Image
Mjukvaran samt en annan musikmaskin. Piano i rummet känns inte som ett problem. Georgwalde från nuvarande Tjeckien, kanske 80 år gammalt. Renoverat, grymt ljud i detta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 08, 2006 01:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Trevlig presentation, roligt system du hade.
En intressant uppgraderingskurva måste jag då säga.
Kul med lite bilder.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 08, 2006 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Hämtade C6100 med aktiva filter i plus en silverkabel igår, tillbringade kvällen med att löda bananer i ena ändan på K600 och riva ur högtalarfiltren och in med aktivplattorna i dessa. Det sistnämnda går hyfsat fort men dessa kablar är inte roliga att skala och löda.

Oj, vilken skillnad det gjorde! Då har jag ännu inte börjat skruva på filtren. Silverkabeln gör sitt till, jämförde med en svart (inkörd) och den skillnaden är inte liten. Kanon med internkoppling i C6100 så man inte behöver tre par sådana. "Installation" sker under kommande vecka.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 14, 2006 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Systemet injusterat, resulterade att högtalarna hamnade två cm längre ut från väggen och basen sänktes ett snäpp. Det förstnämnda behövdes nog egentligen redan när Majik kom in men jag har inte brytt mig att ge mig på det förrän den blivit inspelad (den behöver sin tid). Sänka ett snäpp i basen gorde otrolig skillnad egentligen. Jag har väl aldrig hört en Ikemi låta så bra! Inte illa för vara över sex år gammal (iofs med Lejonklou internkabel), LP12:an låter förstås bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 23, 2006 22:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Efter tips från Linnofil så har jag öppnat Majik, skruvat åt kretskortet samt vänt på kabeln mellan kretskortet och nätdelen. Kretskortet var väl ganska väl åtdraget redan, jag vet inte hur hårt man vågar dra och den mejsel som passade är väl liten. En viss förbättring gav det nog. Mest gav vändandet av kabeln, klar skillnad till det bättre. Försökte också hitta bästa läget för kontakten mellan phonokortet och moderkortet (enl Linnofils beskrivning), fick till en förbättring även där tycker jag men det gick kanske lite fort där, det är ju fyra lägen som skall jämföras. Får nog ge mig på det igen. Testade tills sist att koppla loss kabeln till hörlursuttaget för att se om det skulle ge någon färbättring eftersom jag aldrig använder det, då blir det helt tyst i högtalarna kan jag rapportera.

Nästa steg blir att kolla i C6100 se vad man kan vrida och vända på därinne. Vi får se om kabeln till nätdelen är vändbar, någon som vet? Skall väl finns kontakter till dom aktiva filtren liknande dom till phonokortet i Majik men hur skall i så fall man gå tillväga för att hitta bästa läget av fyra till varje av dom sex monofiltren :wink:

Kan ju kanske vara ide att kolla över och dra åt skruvar i övriga apparater också ?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 24, 2006 03:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Kabeln från nätdel till slutsteg i Chakrastegen går inte att vända på. Den är gjord som en enda kabel med tre kontakter på, där kontakten i mitten ansluts till nätdelen. Det gör att tre av dina kanaler får en riktning på samtliga tåtar och de andra tre får motsatt riktning.

Strunta i den med andra ord. Vänd på kontakterna till filtren istället och ta diskantkorten först. Höger 4 lägen, sedan vänster 4 lägen. Efter det är det nog läge att stänga apparaten och lämna övriga register till en annan dag. :)

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 24, 2006 15:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Tack för infon Fredrik!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 03, 2007 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Hallå Stefan! länge sedan det hände något i din tråd. Har inte din LP12:a börjat känna sig lite övergiven där på hyllan? Som att den saknar något?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 05, 2007 19:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
henriklh wrote:
Hallå Stefan! länge sedan det hände något i din tråd. Har inte din LP12:a börjat känna sig lite övergiven där på hyllan? Som att den saknar något?
Jo, det har ju hänt en del här. Skall fixa nya bilder och lite text.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited