selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:16

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 10 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 11, 2005 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
HEHE jag kör samma "stuk" fast i sovrummet...dock så tog jag mörkläggningstyg + ett snyggt tyg (inget fel på ditt tyg dock men mitt är svart 100% "ljussäkert" )å sydde på båda sidorna, eller tjejen sydde :) sen på med kardborre runt tyget å runt fönstret :shock: snyggt är det inte då den inte är där men kan lova det blir mörkt :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 11, 2005 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Serben: precis, det göms bakom dom 'vanliga' gardinerna när det inte används vilket var en av tankarna med det. Det är där även på dom andra bilderna, så jag måste ha lyckats :).

Håkan: det lustiga är att det är mörkläggningstyg :shock:, ändå lyser det igenom lite. Dock inte så mycket som det ser ut på bilden, som överdriver problemet. Jag har ändå funderat på "fodra" det, men undrar om det då kommer bli för tjockt för att kunna gömmas bort å vara helt osynligt när det inte används. Jag är toknöjd iaf, även när solen ligger på går man in i saker :D. Men kardborre är ju oslagbart, tätare än så blir det ju inte.

Jag skulle vilja formulera en GRUNDREGEL 1a för mörkläggning efter mina experiment: det är otroligt mycket viktigare att få tätt runtom än huruvida tyget tar bort 90 eller 100% av ljuset. Kardborre är troligen den ultimata lösningen, bara lite jobbig att ta lös mellan användningarna.

Tidigare experiment har bestått av olika sorters persienner (alla suger), masonitskivor utsågade med millimeterpassning inuti fönsterkarmarna (krascha blomkrukor blir trist efter några gånger, att ha skivorna stående i ett hörn är inte så snyggt), uppspända överkast medelst fasta krokar och öljetter i överkastet (funkar riktigt bra, men är jobbigt att ta ner och sätta upp, jag är kort så jag lär ha stol att stå på), tjocka gardiner som komplement till dåliga persienner (dom får vara hur tjocka dom vill, sluter det inte tätt så suger det).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 10, 2005 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Image

8)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 11, 2005 08:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Ahaa så det blev ett AV5103, ska bli spännande att höra mer om prestandan särskilt på stereo med Ikemi. Vad ska du hänga dit framför för dvd?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 11, 2005 09:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Mycket rullans här på forumet i sålda och köpta prylar :lol:

Här säljer jag Classiken och köper nytt, två säljer sina Kolektor, en säljer slutstegen och två vill köpa slutsteg. F-n, dom borde utvidga biblioteket så man hade kunnat låna hem hifi-prylar istället för böcker och filmer! Hade blivit mycket enklare så.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 11, 2005 09:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Det är lustigt, skillnaden analogt från Kolektor till 5103 tedde sig väldigt lika som skillnaden i digital dekodning från Denon till 5103 med Kolektor fortfarande kvar i L+R's signalväg (unity gain). 5103 är brutalt 'öppen' i sin karaktär, nästan lite surroundkänsla i tvåkanal :shock:, den öppenheten slog igenom i båda testerna. Som dekoder fick den dessutom saker att falla på plats - alla ljud fanns där med Denon, men med identiska inställningar för nivåer/delay/etc och ett byte blev allting plötsligt väldigt rätt, samordnat, i harmoni. Denon är "stökigare". Timing, helt enkelt! Jörgen ville nog egentligen bara bevisa hur fel jag haft som inte siktat på 5103 direkt, det var inget tal om att handla utan bara testa lite .. men efter att ha utsatts för skillnaderna hade jag faen inget val :lol:

DVD'n kommer inte bytas än på ett tag, måste få bort det där fula minuset på kontot innan jag gör något mer :) Jag uppdaterade första posten i denna tråd till att innehålla lite tankar inför framtiden för anläggningen.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun May 15, 2005 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Hmm den här bilden passar bättre här:
Image

Provar mång-persons-optimering lite. För övrigt testade jag högtalarpositionering lite också då 5103 känns basigare än Kolektor. 3cm utåt funkar bättre men det är inte helt in-tune'at än. Skulle gissa jag landar på 2-2.5cm längre ut än tidigare och kanske lite justerad toe-in. Lustigt :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 17, 2005 23:19 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
daniel.n wrote:
Hmm den här bilden passar bättre här:
(image)

Provar mång-persons-optimering lite. För övrigt testade jag högtalarpositionering lite också då 5103 känns basigare än Kolektor. 3cm utåt funkar bättre men det är inte helt in-tune'at än. Skulle gissa jag landar på 2-2.5cm längre ut än tidigare och kanske lite justerad toe-in. Lustigt :)
Jag tycker det var de små möblerna som står på soffbordet på bilden som gjorde den största skillnaden. Speciellt efter ett tag :P

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue May 17, 2005 23:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
AAah .. det var därifrån det snuskj*kla supersvänget kom ifrån. Billigare än CD12 dessutom :-)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 18, 2005 16:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Gjorde en liten kopplingsskiss. När jag blir stor ska jag ha ett 19" rack infällt i väggen, uschligt många låddor blir det:

Image

(hurv .. å jag som vill upp på Espek = ännu ett steg, samt att 5103 inte video-switchar så en Iscan HD vore trevligt. Tillgång till IMDB.com medelst nån fjärr-anpassad PC vore också trevligt och E3-mässan har gjort mig sugen på både XBox360 och PS3 .. prylnördens dilemma :D)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 18, 2005 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Mycket prylar, snart ser du varken bilden eller hör något på grund av alla prylar som är i vägen :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed May 18, 2005 18:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Mar 18, 2004 11:08
Posts: 99
Location: Umeå
Ey du glömde whiskyn i skissen.

_________________
"It's better to watch stuff, than to do stuff" - Homer Simpson


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 28, 2005 14:09 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Kom att tänka på en gammal tråd du hade om skisser på hus. Hur går det med "rums-uppgraderingen"?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 28, 2005 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Heh .. ja det är fortfarande i ångest-stadiet :). Tankarna har bitit sig fast såpass att glädjen i befintliga boendet dött av lite; inge sugen på snygga till köket i ett "temporärt" boende exempelvis. Men jag har inte kommit närmare ett riktigt hus egentligen .. åkt på några visningar av hus som ligger över min budget bara, men som ändå varit halvrisiga, vilket befäst min uppfattning om att bygga nytt är den Enda Rätta Vägen. Förutom det har jag klurat mig fram till att om man bosätter sig en mil eller två utanför stan för att spara några hundra tusen så gör man bort sig hårt; dom ökade transportkostnaderna gör att om man ska utanför stan, då ska man ordentligt utanför. Behöver man en till bil måste huset vara rejält billigare för att kompensera.

:) .. jag har väl iaf låst några parametrar: det blir nytt och det blir inte i bushen. Inget är planerat dock, men kommer jag över en lämplig tomt så hugger jag nog till direkt. Tackar som frågar :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 28, 2005 17:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
alt. flytta längre norrut....... :P lol

_________________
man får det man betalar för


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited