selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 17:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page 1 2 3 4 510 Next
Author Message
PostPosted: Thu Mar 11, 2004 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Fel bilder, dessa är från förra boendet, ska försöka fota nya rummet.

Från ena surroundhögtalaren:
Image

Bakåt:
Image

HTPC:
Image

Källa, CD: Linn Ikemi, Linn Black Analogue
Källa, Filmer/TV-serier: Tvix HD M7000 mediaspelare streaming
Källa, HD-DVD/spel: XBox 360 Arcade HDMI, med tillbehöret HD-DVD-läsare
Källa, live-TV: Kathrein UFS-910 HDTV-kapabel HDMI; DVB-S Thor, Sirius, Astra, Hotbird

Kontroll: Linn AV5103

Slutsteg, aktiv bas+diskant L+R: Linn AV5125 m. Ninka-filter, Linn Black Analogue
Slutsteg, aktiv bas+diskant C: Linn LK140 m. Ekwal-filter, Linn Black Analogue till diskant-kanalen och för daisy-chain till bas-kanalen
Slutsteg, Srd-L + Srd-R: Linn LK85, Linn Black Analogue
Slutsteg, LFE: Proton AA-1660 6-kanals-steg(två bryggade kanaler), Clas Ohlson-kabel för alla kopplingar (ska prova nyttja 5'e kanalen i 5125 istället, när jag får tid)

Högtalare L+R: Linn Ninka Aktiv, polymerstands, skeets, K400
Högtalare C: Linn Ekwal aktiv, K400
Högtalare Srd-L, Srd-R: Linn Tukan, JPW-kabel.
Högtalare LFE: Hemmabyggd NHT1259-baserad sluten sub (12", 85L, 50kg), noname-kabel.

Projektor: Benq PE8720 (1280x720 4-5-6x 8-segment DC3 DLP)
Filmduk: Custom-byggd Dalite mattvit 200cm bred bildyta, 5cm maskning, på Kingpin CES motordriven mekanik.
TV: Samsung Q97 42" plasma

Tillbehör, delaybox: Felston DD740
Tillbehör, bild-switch: Octava 5x2 HDMI Switch/split

Stereobänk: WOG "bred" med allt utom sub-förstärkaren

Sittplatserna hörnsoffa + fåtölj i skinn, rätt mysigt och pösigt för att vara i skinn. Måste ha skinn pga vovven.

Jag började min egentliga stereoresa (från kompaktstapel) 1996 medelst TEAC DPL-receiver och 5st JPW Mini Monitorer plus JPW passiv subwoofer. Blev sugen på hemmabio via Hifi-Klubben, vars Onkyo/Paradigm-förslag sedan visade sig få spö av Takt&Ton's TEAC/JPW-alternativ vilket följaktligen inhandlades. År 1999 lyssnade jag för första gången seriöst på vad Jörgen på Stereokompaniet hade att erbjuda, och fort var det KÖRT.

Just tvåkanalsrutten har sedan dess sett ut ungefär så här (ordningen på inköpen alltså, utgångspunkten är JPW+TEAC-kombon):

Keilidh, skräp-technics-CD, Mimik I, Proton pre/power, Kolektor+LK85 (milestone! Linn rakt igenom, minns det än idag .. ojojoj), LK140+filter+K400 (aktiverade, fyy #!/% vilket drag och tryck .. Keilidh kräfva aktivt), Karik III (förlängde lyssningssessionerna med timmar), polymerfötter, Ninka (nu började det "låta fett"), polymerfötter, skeets, Ikemi (äntligen), LK140 som ersatte 85'an (som i sin tur blev Ekwal-steg).

Har uppgraderat ganska konstant sedan dess alltså :). Hembiorutten har parallellt gått ungefär.. :

TEAC+JPW, Sharp XV-370P LCD projektor (riktigt rutten :P), Proton pre/power (gick från DPL till DD/DTS .. men hade ingen DVD!), hembyggd sub, Raite rappel-DVD (oo .. digitalt filmljud, slapp samla fler VHS), Pioneer 535 (fick nog av Raite-skräpet), NEC VT-45 projektor (herregud vilken totalkross av tidigare projektorn, riktigt fin LCD-projje för sin tid), H/K DVD 25 (ville ha progressiv bild), Ekwal (kanonköp!), Denon 3803 (ett under av buggfrihet, japaner regerar på detta), fler JPW - 4 nu (sålde två när Keilidh dök upp - gick här från 5.1 till 7.1), Benq PE7800 (kunde inte låta bli efter att ha sett den live några gånger), Projecta High Contrast S-duk (nya projektorn pallade fetare bild, så byte av duk var tvunget - att det blev just denna är pga att den är oerhört mycket bättre än vit duk i ett icke svartmålat men ändå mörklagt rum!), Linn Tukans som surroundhögtalare, LK85 som centerslutsteg, aktivering av Ekwal. Tester visade sedan att 7.1 inte ger mervärde i nuvarande rum, så dom sista JPW'erna åkte ner.

.. och ungefär HÄR började bio- och stereo-grejerna konvergera iom inköp av en Linn AV5103! Borde ha gått på den direkt istället för att ta steget via Denon, men jag var väl tvungen "mogna" i värderingen av mina behov. Jag överlever ju faktiskt utan videoswitchning i 5103'an och trots emellanåt risig lipsync, då det låter förjäkla bra. Bashanteringen klarar jag mig utan bara fint också, med Ninka/Ekwal/Tukan funkar det sketabra att bara köra alla som large och inte fundera mer. Sista ljuduppgraderingarna (Tukan, Ekwal-aktivering, 5103) har fått bio-ljudet att komma ikapp stereo-ljudet, så nu känner jag mig ruggigt nöjd med ljudet oavsett källa.

Därefter blev det en XBOX 360, vilket råkade sammanfalla med att det var dags att köpa nya lampa till PE7800'an, något som ledde till en ny Benq PE8720 istället för lampa. Den var så läbbigt bra och jag fick sånt bra pris att jag var tvungen maxa ur kontokrediten och slå till. HTPC-tåget har hämtat upp mig också, gick inte stå emot längre. Det är ju bara såå smidigt och billigt och tekniskt långt fram på samma gång. För att inte nämna bängligt och ibland SANSLÖST frustrerande. :)

Efter det en lådreduktionsmanöver; LK85+LK140 blev AV5125. Ninkorna fick uppgradering från 2xLK140 till AV5125 och Ekwal gick från LK85 till LK140. Skön playback-uppgradering som gav mer skjuts i systemet :) Därefter var det äntligen release för HD-DVD-driven till XBox 360 och jag köpte en dagen innan svenska releasedatumet, så nu kör man HD på rikt' :-)

Här var det dags för en av mina större uppgraderingar någonsin; flyttade in i vårt nybyggda hus. Valde planlösning till viss del utifrån stereo-prioriteringar och det föll ut väl. Nackdelen är att rummet är så bra att volymen gått upp och 5125'an löser därför ut ibland, blir tvärtyst i en sekund. Har kompletterat projektorn med en TV nu också, en Samsung Q97 42" plasma vilken efter lite undersökning i butiker och på nätet kändes som bästa plasman före Pioneer och det steget var för dyrt (kostade dubbelt upp). 42" känns lagom för SD-bild och slötitt. Funderade på 50" men TV'n är trots allt bara en TV, det är bra att hålla ner storleken lite så att man kan slötitta på dåligt material utan att bry sig. Q97'an presenterar SD-signal riktigt OK! Bra köp.

Bytte även ut duken då förra var för bred plus att den blivit veckad, nu till motordriven. Ett specialbygge med Dalite-material på Kingpin-mekanik. En parabol (Wave frontier toroidal T-90) har åkt upp också och en HD-kapabel digitalbox införskaffats, Kathrein UFS-910. Tar ner komplett viasat+cd utbud samt två till satelliter (mest för skojs skull .. såhär i efterhand finns det inte mycket skoj på dom).

Med dubbla displayer och tre källor blev det lite besvärligt att navigera anläggningen och antalet kablar gick upp.. så en Octava 5x2 HDMI switch/splitter har inköpts, och XBox 360'n såldes för att nyinköpas i HDMI-version. Dessutom har en digital delaybox inköpts för att kompensera för att slapptask-inkompetenta Linn inte iddes bygga in en lipsync-justering i 5103'an. Den behövs verkligen, speciellt för TV-signal till plasman behöver jag runt 80-120ms delay beroende på kanal/satellit/program (har inte sett nåt system riktigt .. ibland räcker inte 80 och ibland är 120 alldeles för mycket ..).

Senaste inköpen blev en LK85 till surroundhögtalarna och en mediaspelare, en Tvix HD M-7000A, riktigt nöjd. Film-media är till 95% HD-filer för oss numera. LK85'an degraderade Proton-steget till att driva endast subben, så nu är det nära att jag kan göra mig av med den. Ett dedikerat substeg eller en köpes-sub med inbyggt steg så. Leker också lite med tanken på fet IB-sub som nyttjar hela krypgrunden som högtalarlåda .. skulle ta hål i golvet under centern isf antagligen.

På horisonten: nån sorts mediaarkiv, troligen en Windows Home Server maskin. På horisonten #2: hacka in stereon i väggen mot klädkammaren (infällt på någe vis, akustiskt frikopplat, glasdörr?) så jag slipper ha tusen låddor på en bänk ute i rummet.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Last edited by daniel.n on Thu Mar 05, 2009 13:15, edited 41 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 11, 2004 22:03 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Hej och välkommen daniel, kul att ha dig här! Har haft nytta om din sida över Linn-historia mååånga gånger så det är kul att du hittat hit :)

Det där med att faktiskt känna sig nöjd låter konstigt måste jag säga! Men ändå trevligt kan jag tänka mig, speciellt för plånboken ;) Har du testat skillnaden med och utan Skeets på högtalarna? Är lite nyfiken eftersom jag också har Ninka men hittills bara kört vanliga enkronor under...

Om du har bilder på systemet vore det kul att få se!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 11, 2004 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Hej Daniel välkommen hit. Gott att din sida är uppe igen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 12, 2004 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
ayn, hepcat: Tackar för välkomnandet! Om nån av er frekventerar Topica-listan kan ni ju vid tillfälle nämna att sidan är uppe igen.

Vad gäller skeets - jag gjorde ingen direkt jämförelse eftersom det tar ett tag att lyfta på högtalarna och justera spikes osv, men jag vill bannemig inbilla mig att det blev bättre resultat ljudmässigt än spikes på enkronor (japp, jag körde också så!). Kanske är jag förvillad av det faktum att Ninkorna kändes som gjutna på platsen efter justeringen och allt :), men .. utan att ha så mkt belägg för det alltså: ja, det är skillnad. Till saken hör ju också att Skeets kostar åttahundra spänn och att risken för att nästkommande högtalare skulle ha fem eller fler spikes är ganska obefintlig. Långsiktig investering i en prisklass som inte konkurrerar med något - för den summan pengar finns det ju inget annat att köpa.

Hmm .. bilder ja. Möblerade nyss om men jag springer och knäpper nåt foto. Brukar vara svårt att få till bra sånna inomhus utan vidvinkel bara.
Edit: attans, tanten hade lånat ut kameran. Sen[tm]. :-)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 12, 2004 02:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
jag var en del på topica förut men så böt min isp adress på mailen och jag har inte lyckats ändra, Det blev något fel där regade den nya adressen och fixade så att den andra skulle försvinna och nu har jag glömt lösenordet och försökt få det men det kommer inte fram till min nya adress trots att jag använder den för att få nytt lösen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 12, 2004 08:47 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Quote:
Om nån av er frekventerar Topica-listan kan ni ju vid tillfälle nämna att sidan är uppe igen.
Kanske det ja - topica-listan består iofs mest av rent engelskspråkiga individer men några förtappade själar kanske behöver informeras ändå :)
Quote:
Vad gäller skeets - jag gjorde ingen direkt jämförelse eftersom det tar ett tag att lyfta på högtalarna och justera spikes osv, men jag vill bannemig inbilla mig att det blev bättre resultat ljudmässigt än spikes på enkronor (japp, jag körde också så!). Kanske är jag förvillad av det faktum att Ninkorna kändes som gjutna på platsen efter justeringen och allt :), men .. utan att ha så mkt belägg för det alltså: ja, det är skillnad. Till saken hör ju också att Skeets kostar åttahundra spänn och att risken för att nästkommande högtalare skulle ha fem eller fler spikes är ganska obefintlig. Långsiktig investering i en prisklass som inte konkurrerar med något - för den summan pengar finns det ju inget annat att köpa.
Nej, det är sant. Det blir nog en drös Skeets framöver, men nån instinkt säger mig att det ju trots allt bara är saker för högtalarna att stå på - för exakt 100 gånger priset av nuvarande ställ ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 12, 2004 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Snåljåp :D själv var mina föregångare minsann värda hela sexton kronor. :) Borrade hål i mitten på hälften av dom (bredare än en Linn-spike), sen limmade jag ihop dom två och två, en o-borrad med en borrad. Till sist stack jag ner borren genom varje hål å körde några varv (för att få konformad botten på hålet). Uppnådde på det viset ett Spike-stöd som 1) följde med när man flyttade högtalaren 2) bara hade kontakt med högtalaren längst ner i ett ganska "konformat" hål via toppen på spiken, och som 3) jag lyckades övertyga mig själv var bättre än att ställa direkt på enkronor. Det blev iaf lättare att justera till något som inte glappade. Inget mönster att halka av osv.

Notifering av topica - revisionssidan är ju på engelska. Det är (var) betydligt fler engelskspråkiga läsare än svenskspråkiga. Åtminstone var 95% av alla mail sidan genererade engelska ("ööh, du verkar kunna saker, ska jag ha pryl X S/N YYY, eller borde jag köpa pryl Z, S/N ABC?" - lustigt med sånna frågor från folk som har fyra gånger dyrare anläggning än en själv :)).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 12, 2004 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Inte konstigt om det var många engelskspråkiga på sidan. den var ju länkad till på alla flatearth forum jag sett iallafall mao "linn delphi " http://forums.delphiforums.com/LinnProducts/start ", "linn topica" http://lists.topica.com/lists/linn , Pink fish media" http://pinkfishmedia.net/forum/ " eller som den gamla adressen var http://pub110.ezboard.com/bpinkfishmedia.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 12, 2004 11:44 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hej Daniel, lägger till ett välkommen jag med!

Misstänker starkt att det var dig jag spammade med frågor om vad du tyckte om olika slutsteg till dina högtalare. Antar att du i så fall bättrat på cd-delen sedan dess :D

Angående mina egna bryderier så har jag varit på rc och testat lite olika subbar. Hittade inget som var riktigt bra men de skulle ta hem en Rel quake som jag förmodligen ska ta hem och prova. Den ska förhoppningsvis provas nästa vecka. Funkar den bra så är det ett givet val, men funkar det inte ska jag nog ringa Jörgen och höra om han har nån sizmik kvar...

// Daniel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 14, 2004 02:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Sony: häh, du är säkert en av dom :). Hoppas jag lyckades säga något vettigt :).

Om subbar; jag har gett upp på gamla dar. Aktiva Ninka får #!%! räcka, för jag får inte sub+frontar att låta bättre än bara frontar hur mycket jag än bökar. Subjektivt bättre på en massa olika sätt, men aldrig "Linn-bättre". Inte ens när jag provade Sizmik-slutsteget, även om jag kom närmare då än någonsin tidigare. Lycka till! :)

Fick tillbaks kameran ikväll, så jag fotade några bilder och lade in i första posten.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 14, 2004 11:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Schtilig setup, jag vill åxo ha en Ekwal :wink:.

Men jag måste ta mig f-n hejda mig nu, ny spelare på ingång, måste nog hålla hårt i plånboken om det inte kommer in oväntat mkt vid skatteåterbärningen i höst.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 14, 2004 15:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Tackar! Själv tycker jag inte en 5125 vore fel ;). Ekwal'en har egentligen bara två nackdelar som jag ser det:
1) Det känns fegt att inte aktivera den
2) Den viskar förföriskt "Espek, Espek .."

Punkt två känns ofantligt jobbig .. funkar lixom inte med mina inkomster att fundera på Espek, skulle skjuta ekonomin i sank i flera år innan jag var uppe på vettig nivå där aktivt osv. Aktiva Ninka spöar ju dessutom passiva Espek så det sjunger om det så det skulle bli en nergradering ett bra tag också. Ekwal'en bryr sig dock inte, den viskar hela tiden ;).

Punkt ett löser sig nog nästa gång jag råkar ha lite pengar över. Klurar på att ersätta bas-LK85'an till Ninkorna med ett till LK140 och då låta 85'an bli centeransvarig. Dubbla LK140 har ju dock tyvärr samma nypris som en 5125, och 5125 tycker jag spöar Klout (lite) - LK140 får alltså dyngspö.. så det känns egentligen rätt dumt att fundera på dubbla 140 när 5125 finns.

Arrgh .. :). Nä, nån gång blir det kanske byte av 140'n mot 5125 åsså lk85an till centern, men .. jag är jäkligt nöjd som det är. Projektoruppgradering känns faktiskt närmare förestående och det blir så ofantligt mycket pengar när man byter sånt att övriga uppgraderingsplaner ligger still länge som resultat. .

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 14, 2004 17:26 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Jan 14, 2004 19:52
Posts: 7
Location: Värnamo [Kiruna]
Måste bara säga daniel.n att du har ett av de finaste system som jag sett. En perfekt mix av hifi och hemmabio, precis som jag skulle vilja ha det hemma. Det fattas bara lite pengar så... :D

/Jens

_________________
Classik/Pioneer DV656A-S -> K400 -> Ninka


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 14, 2004 18:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
daniel.n wrote:
Punkt ett löser sig nog nästa gång jag råkar ha lite pengar över. Klurar på att ersätta bas-LK85'an till Ninkorna med ett till LK140 och då låta 85'an bli centeransvarig. Dubbla LK140 har ju dock tyvärr samma nypris som en 5125, och 5125 tycker jag spöar Klout (lite) - LK140 får alltså dyngspö.. så det känns egentligen rätt dumt att fundera på dubbla 140 när 5125 finns.
Intressant! Pratar vi 2xKlout aktiv vs 1x5125 aktiv då? Själv har jag tanken att gå aktivt nån gång framöver och då är det ju naturligtvis frågan om vad som blir mest bang for the buck. En tanke har varit att börja med 1 Klout och sen ett tag senare lägga på en till och sen köra dem aktivt. Eller rentav köra Klout+Majik aktivt, men det känns som lite obalanserat ;)

Hursomhelst, 5125 kanske borde inkluderas i listan över lyssningsvärda objekt då iaf...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 14, 2004 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
jfk: Tack! Av nån anledning så värmer stereo-beröm oerhört. Kanske är för man lagt mer tid och energi på stereon än på att bli duktig på något eller snygg :D.

ayn: vi pratar passiv monoamp. 1xKlout vs 2 kanaler av en 5125. Vi var sex elelr sju st som satt och jämförde när 5125 dök upp och det var väl lite tvivel fram och tillbaks. Som jag mindes det skulle nog några av dom välja Klout, andra av oss 5125, däribland jag själv. Sen är det ju så att aktivt i princip alltid spöar passivt förutsatt att du jämför någorlunda lika gamla saker. Akurate ex.vis är sjukt bra passiva så dom ställer till det, likaså typ 2250 och uppåt i slutsteg, men på äldre grejer dristar jag mig till att säga att majik+lk100 aktivt är bättre än klout passivt. Sen har vi ju dock mina åsikter om majik och lk100 ;) .. så mitt tips: sikta på två LK85. Spelar skjortan av passiv Klout. Sen kommer även första steget, en LK85, att vara ett riktigt stort steg, inget tråkigt tills-vidare-steg. LK85 är mycket bättre än Majiks slutstegsdel. Passiv biamp är jag inget fan utav, i min erfarenhet blir det inte bättre än sämsta inblandade slutsteget. Mer kraft, men inte bättre.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page 1 2 3 4 510 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited