selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:19

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 810 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 04, 2005 00:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Förresten Lejonklou, du som varit hurtig och provat det mesta ;), har du nånsin lekt med Supras skärmade strömkablar? Nog för att jag har o-jordat just nu, men i framtiden när jag fixat jordat skulle det kännas väldigt rätt med skärmade nätkablar .. men teori och praktik är ju sällan samma sak så det vore kul att höra resultat av Supra-skärmade-elkablar-test från nån som faktiskt provat.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 04, 2005 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Förbannat snyggt Daniel!
Hur stor är duken?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 04, 2005 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Tack! :) Duken är 230cm bred (+2*5cm maskning).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 04, 2005 13:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
daniel.n wrote:
har du nånsin lekt med Supras skärmade strömkablar?
Ja, det har jag. LoRad är helt okej, men min egen strömkabel är mycket bättre. Håller just nu på att fila på de sista detaljerna. Tack för att jag fick tillfälle att nämna den! :wink:

Tror att det där med skärmningen är helt oviktigt för ljudkvaliteten, faktiskt. Och då testar jag kablarna liggande riktigt huller om buller, tillsammans med signalkablar och högtalarkablar. Verkar iallafall som att andra detaljer spelar mycket större roll - som vanligt i den svårbegripliga kabelvärlden är det ibland till synes oväsentliga detaljer som gör störst skillnad.

Tycker din lösning verkar perfekt, så det är nog svårt att förbättra den på annat sätt än att... kapa K400 till precis lagom längd! :D

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 04, 2005 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Auurrgh, sluta peta på min perfektionsnerv! :) Som synes av min totalt anala kabelordning så fäster sånt. Får nog bli det framöver, fast köp av rätt längd dårå, annars är Murphy snart framme och får mig att önska att jag hade kvar 4.5m-längderna :)

När du fixat klart alla detaljer runt dina erbjudanden hoppas jag du spammar lite här på forumet? Alternativt fixar en adresslista där potentiella kunder kan frivilligt anmäla sig för spam.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 05, 2005 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
OK, nu är Ekwal'en aktiv. Hot diggety! Jag hade höga förväntningar och dom infriades! Sinnessjukt stor skillnad. Med tanke på hur stor del av ljudet i filmer som faktiskt levereras via centern är det ju bara logiskt (tips för multikanalsnissar, prova slå av slutstegen till L+R-frontarna och köra med bara centern framtill, det funkar förvånansvärt bra.., stor är andelen som åker till centern).

Yippie !!!!!

Tror att min hiva-ut-Denon-lust just krympte rätt ordentligt, det här var verkligen vad multikanalsljudet hos mig behövde :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 06, 2005 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Lejonklou wrote:
Det ligger absolut en del i rådet att inte blanda slutsteg. På passivt tycker jag att det är en absolut regel, på aktivt en god idé.
...
Jo, jag tror på det men det måste väl ändå vara så att lk140+LK85 är bättre än två LK85 ?
Aktivt alltså. Liksom att 5125+2250 är bättre än två 5125 om man tar en trevägs som Espek.

Går man på mer ytterligheter som t ex 2250+LK85 kan det ju vara så att 2250 passivt blir bättre,
men ingen har väl nåt sånt som slutmål.

Däremot kan det nog vara ide att hålla sig inom samma "generation" och undvika blanda
LK100/140 eller 2250/Klout.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 06, 2005 17:26 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 21:45
Posts: 36
Location: Luleå
daniel.n wrote:
(tips för multikanalsnissar, prova slå av slutstegen till L+R-frontarna och köra med bara centern framtill, det funkar förvånansvärt bra.., stor är andelen som åker till centern).
Jag kan bara hålla med i detta fall. Har likadan center+slutstegskombination och det har hänt att jag hunnit se långt in i filmer innan jag kommit ihåg att koppla Kolektorn på ingången från min bioreciever så att jag även kan få välljud från L+R.

Väldigt häftigt och ett väldigt bra bevis på att man som bionörd gör lika bra i att antigne satsa på en ruggig center eller nöja sig med phantom-läget.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 06, 2005 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
stefan wrote:
Däremot kan det nog vara ide att hålla sig inom samma "generation" och undvika blanda
LK100/140 eller 2250/Klout.
Har man bara ett slutmål så kan man ju leva med en mix under en tid.
De flesta byter ett steg i taget pga finanser...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 06, 2005 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
stefan wrote:
Jo, jag tror på det men det måste väl ändå vara så att lk140+LK85 är bättre än två LK85 ?
Ja, de få gånger jag har gjort sådana direkta jämförelser så tycker jag att det blir bättre. Men samtidigt så händer något som inte känns helt rätt, en känsla av att homogeniteten minskar. Ofta blir det så att det register som har det bästa slutsteget "tar över" musiken och de övriga backar lite grann.

Helt klart kan man leva med "blandade aktiva system" och alla uppgraderingar blir ett lyft. Men när man till slut uppgraderar till likadana slutsteg på alla register så händer något speciellt. Svårt att beskriva, men det känns som om inte bara det uppgraderade registret lyfter, utan helheten också.

Bara mina 2 öre, som man brukar säga.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 07, 2005 22:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
daniel.n wrote:
OK, nu är Ekwal'en aktiv. Hot diggety! Jag hade höga förväntningar och dom infriades! Sinnessjukt stor skillnad. Med tanke på hur stor del av ljudet i filmer som faktiskt levereras via centern är det ju bara logiskt (tips för multikanalsnissar, prova slå av slutstegen till L+R-frontarna och köra med bara centern framtill, det funkar förvånansvärt bra.., stor är andelen som åker till centern).
Ja. Så viktig är den. Vad blev bättre? Låter den bara mer eller blev den bara tydligare?
Quote:
Yippie !!!!!
Jaså, så pass? :)
Quote:
Tror att min hiva-ut-Denon-lust just krympte rätt ordentligt, det här var verkligen vad multikanalsljudet hos mig behövde :)
Vill man inte alltid hiva Denongrejer? ;)

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 11, 2005 12:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Tyckte jag läste någonstans om din mörkläggnings-taktik.

Skulle du kunna berätta lite mer om hur du har gjort, samt kanske visa lite bilder?

Om det inte är för besvärligt alltså... :wink:

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 11, 2005 12:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jag är hemma förkyld idag så det är väl ett ypperligt tillfälle ;). Går å plåtar lite.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 11, 2005 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Skenorna är förlängningsbitar till dom vanliga skenorna som sitter som standard i alla lägenheter, kostnad en dryg hundring eller så med monteringsdetaljer (köpte på OBS!). Har satt en täcklist framför (kapad med handsåg, fastskruvad med möbelvinklar) för att inte skenorna ska synas. Här fotat 'underifrån', men putfile.com verkar inte kunna läsa rotationsinfo från jpg-bilder så rotera mentalt istället :)
Image

Här sett från en bit ifrån. Hmm, täcklist för skenor + dubbla kabelkanaler ovanför bygger lite höjd. Bättre än lösa kablar och synliga skenor iaf.
Image

Trots att det ser ut så här fördraget (kameran mäter inte som ögat, det är mörkare i verkligheten), så blir det ändå otroligt mycket mörkare än om det varit persienner motsv. Läckaget på sidorna beror på att jag inte fått tummen ur och fäst mörkläggningstyget mot sidorna som jag tänkt (kanske bara häftar fast direkt i stommen..). Läckaget ovanför har jag ingen bra idé om hur fixa, men det blir som sagt ändå absolut nog mörkt för att jag ska vara nöjd.
Image

Tyget var billigaste tyget i Umeå jag hittade genom att ringa alla tygbutiker och fråga efter mörkläggningstyg, 89:- per löpmeter IIRC med 150cm bredd. Tyget är fäst i små plastbitar som rider 'i' skenorna med vanlig ståltråd. Inte snyggt, men syns inte iom täcklisten.. Plastbitarna kostar runt trettio spänn per tio-pack. Löper väldigt lätt och friktionsfritt trots enkelheten.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 11, 2005 17:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Oct 15, 2003 18:58
Posts: 126
Location: Luleå
Det ser helt klart väldigt vettigt ut.

Drar du bara isär mörkläggningstyget bakom gardinerna när du inte vill ha mörkt eller tar du bort tyget helt?

Tyckte mig inte kunna se mörkläggningsgardinerna på de första bilderna i tråden, därav nyfikenheten...

Bra visat annars, tack så mycket. :)

_________________
"I missed 100% of the shots I never took"
Michael Jordan


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 810 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited