selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:21

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 28, 2005 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Det måste inte bli billigare baffördet .. ett bekant par håller precis på flytta "hem" till Piteå med pristak för sitt husbygge på 2.5mille :)

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 01, 2006 09:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
daniel.n wrote:
:) .. jag har väl iaf låst några parametrar: det blir nytt och det blir inte i bushen. Inget är planerat dock, men kommer jag över en lämplig tomt så hugger jag nog till direkt. Tackar som frågar :)
Har reserverat en tomt nu, bara muntligt än så länge, men iaf! Bra läge som fasen, lite låglänt mark bara. Preliminär inflyttning om allt går vägen blir dock inte förrän nästa höst i oktober eller november, pga lång leveranstid på huset. Kul kul kul ... :D:D:D

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 01, 2006 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
grattis!!!!!!!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 01, 2006 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Kul Daniel, egen kåk är ju drömmen! Vad blir det för hus då?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 01, 2006 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Tack, tack :D Känns helskönt, att slippa dela vägg med folk man inte känner är .. stort! Det blir ett Älvsbyhus 1.5-plans, antingen Lodur (länk) eller Sleipner (länk), dom är rätt lika:

Image
Lodur
Image
Sleipner

.. åsså dubbelgarage på det, 1400kvm tomt drygt. I båda fallen blir det att lira stereo mot en yttervägg utan fönster i ett 4.2m eller så brett vardagsrum (minns inte exakta mått men jag har medvetet valt bort 3.6m-bredd-ritningar).

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 01, 2006 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Grattis, vad nice med ett eget hus.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 01, 2006 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
grattis!
Sleipner gillar jag mest, ser mycket fint ut.
Det kommer att spela rakt in i köket, det gillar jag.
För du ska ju ha burkarna på ytterväggen förmodar jag.
Blir kalasbra


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 01, 2006 20:14 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Gratulerar, jäklar vad kul (men dyrt) att ha ett eget hus :!: Blir kul att någon gång längre fram följa hur bio/vardagsrummet byggs upp.

Tycker planlösningarna ser väldigt lika ut, men får det till att det finns ett till sovrum i det ena mot en extra klädkammare i den andra. Vilken planlösning det är har väl till viss del att göra med hur många ytterliggare boende man tänkt ha i huset så småningom kanske :D

Har du sagt till mäklaren att den smalare vardagsrumsvarianten går bort på grund av stereon, antar att inte riktigt alla ser det självklara i det.. :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 01, 2006 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Grattis! Har kollat en del själv på hus...när en granne har klagat. :twisted: Endast för skoj skulle, blir först när man har bestämt var i vårat avlånga land man vill bo. Men f-n vad skönt det kommer bli med eget tak!

Oinred övervåning förmodar jag. Skulle nog funka utmärkt akustiskt med snett taket. (Om jag förståt rätt av vad jag läst om ämnet.)

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 02, 2006 08:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
sony: när jag diskuterade modeller med hus-säljaren sa jag just att nio av tio modeller föll bort pga smala vardagsrum, och att jag undrade varför köken var så ruggigt prioriterade i storlek i alla planlösningar, han blev riktigt förvånad och menade på att det ju är i köket man umgås, vardagsrummet kryper man bara in i för att se på TV :!: Inte hos mig .. men det kanske förändras när man skaffar knodd.

Snedtak är jag grymt nyfiken på, det är svårt att få plats med stor duk osv dock, men om det skulle gå att få till ljudmässigt vore det helt klart ett kul alternativ när jag (mycket riktigt) senare tar tag i den oinredda övervåningen. Jag har dock läst om'ett med mer negativa glasögon, verkar som att ett sånt tak ska ha en "fokuserande" effekt (tänk parabol) så reflektioner hörs mer än i andra rum. Kanske får skjuta på rumsindelningen uppe så jag kan provspela innan jag bestämmer mig :-).

Sportis, tack! Mina teori-fokuserade surfsessioner pekar inte alltid åt samma håll som dina praktiska erfarenheter, så om dom båda verkar vara överens kommer det låta överdjävligt bra :D:D

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 02, 2006 11:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Eget hus är mycket bra om man som jag har ett par Keltik :roll:

Skämt åsido, tänk på att en öppen planlösning kommer att behöva lite andra grejer om man kommer från en lägenhet.

När jag flyttade visade det sig att min aktiva Ninka helt försvann. Jag har en extremt öppen planlösning på bottenvåningen och till råga på det stora fönster i vardagsrummet. Det visade sig ju att jag verkligen behövde pulvret med Keltik för att det skulle bli bra. Och jag kan lova att det låter bra i HELA kåken när man fläksra på lite... 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 02, 2006 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
daniel.n wrote:
Jag har dock läst om'ett med mer negativa glasögon, verkar som att ett sånt tak ska ha en "fokuserande" effekt (tänk parabol) så reflektioner hörs mer än i andra rum.
Jag har installerat i några rum med snedtak och inget av dem har varit sådär väldans bra. Därför är jag lätt skeptisk, även om det nog behövs mer erfarenhet för att kunna säga bu eller bä.

Bygga provrum utomhus i sommar och testa lite? :D

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 02, 2006 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Fredrik, har du installerat åt bägge hållen i snedtaksutrymmen? Kan tänka mig att lira i husets längsledd bör funka bättre?

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 02, 2006 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag kan inte minnas att jag hört ett system i ett rum där taket lutar från "höger till vänster" eller tvärtom. Det har varit antingen uppåt eller nedåt från högtalarväggen. Med tanke på att jag finner symmetri rätt viktigt så vete sjutton om det sidlutande alternativet verkar så lockande... Men man vet inte förrän man provat!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 03, 2006 01:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Vet inte om du missförstod, men jag tänkte att man använder hela husbredden (eller ja kanske inte längst ut i kanterna där höjden blir under en halvmeter), lirar med stereon mot gaveln på huset alltså i samma riktning som taknocken. Symmetriskt.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 150 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited