selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Aug 31, 2006 09:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Hej!

Jag är säker på att det här har varit uppe tidigare men jag hittade inte någon tråd så jag skapar en ny.

Det verkar finnas nån sorts bugg i selleri som gör att man inte alltid ser att det kommit nya meddeladen fast det finns flera nya. Jag använder bara en dator och en webbläsare, så det är helt obegripligt varför det händer. Är aktiv på andra forum som kör phpbb och där händer det inte.

Jag har funderat på om det kan bero på att jag har RSS-feed från Selleri i mina bookmarks, har tagit bort det nu och ska se om det hjälper. Om nån annan vet en lösning på problemet skulle det uppskattas!

Mvh,
jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 31, 2006 09:48 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Här är tråden som behandlat saken:
http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=2185

Rapportera gärna om du märker någon förbättring om du inte kör med RSS-feed. Rimligen borde det inte göra någon skillnad, men man vet ju aldrig...

Hej jajo förresten. :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 02, 2006 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Ayn wrote:
Här är tråden som behandlat saken:
http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=2185

Rapportera gärna om du märker någon förbättring om du inte kör med RSS-feed. Rimligen borde det inte göra någon skillnad, men man vet ju aldrig...

Hej jajo förresten. :)
Verkar ha blivit bättre när RSS-feeden är borttagen!

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 03, 2006 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
RSS-feeden måste säkert logga in för att h ämta informationen och bör således räknas som nya inloggningar, vilket medför att när du sen loggar in med din browser finns det inga nya inlägg. Även andra funktioner som automatiskt hämtar information från forum av denna typ registeras som nya inloggningar.

Skönt att det har löst sig!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 03, 2006 03:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
dr Hollow wrote:
RSS-feeden måste säkert logga in för att h ämta informationen och bör således räknas som nya inloggningar, vilket medför att när du sen loggar in med din browser finns det inga nya inlägg. Även andra funktioner som automatiskt hämtar information från forum av denna typ registeras som nya inloggningar.

Skönt att det har löst sig!
Jo, men man tycker ju att RSS-feeden kunde exkluderas från "läst-märkningen". Ingen svår grej att göra.

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 03, 2006 10:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Mja, det krävs ju ingen som helst inloggning för att komma åt RSS-feeden. Det jag funderar på är om den ändå tar sig en titt på befintliga kakor som man har utifall man har en RSS-läsare som på något vis samverkar med ens browser.

Det är latsöndag här så det kanske är lika bra att ta sig en titt...får se.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 03, 2006 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Ayn wrote:
Mja, det krävs ju ingen som helst inloggning för att komma åt RSS-feeden.
Syns uppdateringar i "dolda" forum i RSS-feeden om man är inloggad på selleri via den webbläsaren som agerar RSS-klient? Enkelt sätt att prova är att skriva något i ett "dolt" forum och se om det kommer med i RSS-feeden. I så fall är den ju inne och rotar på något sätt.

Jag ska testa att läsa RSSen via en separat klient under dagen - det borde verkligen inte påverka läst/oläst.

Mvh,
jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 03, 2006 10:32 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
jajo wrote:
Syns uppdateringar i "dolda" forum i RSS-feeden om man är inloggad på selleri via den webbläsaren som agerar RSS-klient? Enkelt sätt att prova är att skriva något i ett "dolt" forum och se om det kommer med i RSS-feeden. I så fall är den ju inne och rotar på något sätt.
Nej, några såna kommer inte med. Det testades ganska fort, för man vill ju inte att användare ska höra allt vi säger om dem! 8)
Quote:
Jag ska testa att läsa RSSen via en separat klient under dagen - det borde verkligen inte påverka läst/oläst.
Jag gissar att det ska funka även med din vanliga RSS-läsare nu, var inne och ändrade lite och kan inte se nån anledning till att den skulle försöka markera saker som lästa längre (men man vet ju aldrig).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 03, 2006 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Ayn wrote:
Nej, några såna kommer inte med. Det testades ganska fort, för man vill ju inte att användare ska höra allt vi säger om dem! 8)
Syftade mest på om de kom med för såna som har behörighet, det hade varit ett bevis på att den inte bara rotade i sånt som är public och mycket väl kunde juckat med läst-flaggan. Men ändra i cookien på klienten kan den ju inte göra hursomhelst.... Märkligt.

Mvh,
jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 03, 2006 10:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ah! Sorry, missförstod dig. Nä, inget sånt kommer med oavsett om man har access annars eller inte. Däremot fanns det lite sessions-jox i php-filen som jag inte kan se någon anledning till varför det ska vara med. Att ta bort det helt gillade den inte, däremot att anropa saker och ting med NULL svalde den med hull och hår. ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 03, 2006 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Ayn wrote:
Ah! Sorry, missförstod dig. Nä, inget sånt kommer med oavsett om man har access annars eller inte. Däremot fanns det lite sessions-jox i php-filen som jag inte kan se någon anledning till varför det ska vara med. Att ta bort det helt gillade den inte, däremot att anropa saker och ting med NULL svalde den med hull och hår. ;)
Haha! Way to go!

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 02, 2006 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
(Problemet med olästa som markeras som lästa har helt försvunnit sen jag tog bort RSS-feeden).

/ jajo


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 02, 2006 17:50 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Bra att du hittade problemet men synd att RSS-feeden "förstör" :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 02, 2006 18:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
RSS-feeden lär som sagt inte förstöra längre efter de modifieringar jag gjorde. Om någon upplever att så är fallet får ni gärna rapportera.

Det ska alltså inte vara några problem att köra RSS-feed.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 02, 2006 22:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ok, bra jobbat Ayn!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 24 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited