selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:59

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Klangstudio Rainer Pohl
PostPosted: Tue Aug 29, 2006 08:55 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Den här helgen har jag och teatime besökt en god vän till teatime som bor utanför Frankfurt i Tyskland. Han är Linnentusiast, och då en weekendresa till Tyskland gick att ordna så att den sammanföll med att traktens lokale Linn Elite Dealer anordnade Linndag och sommarfest visade sig tidpunkten för resan väl vald.

På plats från Linn fanns Alexander Wabbel (Account Manager för Linn i Tyskland), Alan Williams, en sales manager jag inte fick med mej namnet på, samt Philip Hobbs, konstruktör till Komri med mera. Nedan följer min redogörelse för våra upplevelser. Jag garanterar inte fullständig exakthet i mina referat beroende på min mycket ringrostiga gymnasietyska, mitt ibland bristande minne, mitt mosiga vakna tillstånd på grund av uppstigning 04.00 för att hinna med flyg, och framförallt min fullständigt exalterade sinnesstämning på grund av de spännande upplevelserna. Teatime, rätta mig i de delar jag minns fel, samt komplettera gärna!

Komri är det i särklass bästa och mest häftiga jag hört. Extremt BRA, och verkligen MYCKET av ALLT. Man blir helt matt av lyssningsupplevelsen. Inget annat jag hört kommer ens i närheten av den exakthet, kraft och närvarokänsla man fick. Tittade man bort från högtalarväggen fick man en på ytters påtaglig känsla av att Bob Dylan, Martha Wainwright eller Dr Dre stod en bit bakom väggen och sjöng/spelade. Komri/Klimax påminner inte om något annat jag hört, det är bättre, och mer av allt. Det spelades en del klassisk musik. Ljudmässigt var upplevelsen mycket lik att sitta i en konsertsal. Varenda detalj och element i musiken var på sin plats och upplevdes verklig. Komrisystemet spelade mer eller mindre hela tiden, och var man än befann sig i eller runt huset hördes orkestern/bandet/solisten från Herr und Frau Pohls kök (där faktiskt Komrisystemet hade sin plats).

Eftersom min hemdator med bilder från händelsen inte ville fungera helt bra igår och jag därmed inte har tillgång till bilderna just nu kan jag berätta att komrisystemet bestod av topp LP12, CD12, Klimax Kontrol samt 4xSolo och därmed biamping av Komri (förutom basarna som alltid drivs aktivt på Komri).

CD12:an är vansinnigt bra. Det var väl inte direkt läge att börja jämföra med Unidiskarna, men Komrisystemet med CD12 lät kompromisslöst. Visste man inte vilket som spelades, Tolva med Akiva, eller CD12 brydde man sig inte heller – man lyssnade på låten!

Trots den tyske account managerns tveksamma val av audiofilmusik så var det kul att höra Artikulat 350A. På den enda bra låten, Oscar Peterson, var det ett grymt nöje att lyssna. Trots en väldigt rörig demo i en öppen del av lokalen där folk sprang omkring och ropade hela tiden var det sanslöst bra. Mina personliga intryck av 350A är att de är som Akurate i karaktären, men lite bättre möjligtvis. Mer pondus i botten. Inte lika säregna som Keltik eller liknande. Bara helt enkelt bra och självklara.

Akurate 5.1-system demonstrerades på CD, SACD och SACD flerkanal. CD är bra, SACD lite bättre, och SACD multikanal tillförde knappast något tyckte jag då musik spelades. Representanten från någon leverantör av svindyra HD-projektorer lyckades varken koppla in ljud till sina fina HD-reklamklipp, få människorna från Uni 1.1 DVD att bli rätt avbildade i sidled, eller få igång en film. På filmtrailern pausade han hela tiden och pekade med en laserpenna på olika delar av bilden. Tyvärr ingen schysst film- eller konsertupplevelse i flerkanal alltså.

Vidare lite Fragmenterade och blandade påståenden så som jag minns dem nedan:

- Linnfolket håller Exotik ett snäpp högre i prestanda än Majik Kontrol.

- Aktiv delning med digitalteknik finns i åtanke, men tekniken, och eller möjligtvis marknaden är inte mogen ännu. Det är inte trivialt att få klockningstekniken med parallella kanaler helt rätt.

- Digitalteknik är lätt och helt felfri så länge man är helt i den digitaltekniska domänen, men när man ska göra analoga signaler av det är det otroligt känsligt. Nu är de digitala komponenterna bättre, och man behöver inte ägna lika stor tid åt att kompensera för fel i linjäriteten med mera hos DA-omvandlare. Men det finns andra svårigheter att övervinna. Man jobbar mycket med olika buffringstekniker och klockningstekniker. Och ja, en Karik med Numerik endast inkopplad med synkkabel presterar bättre än en ensam Karik. (Så det var inte HELT inbillning från min sida då jag kopplade till Numeriken, utan att komma ihåg att flytta ljudkablaget.)

- Komris delningsfilter tar in redan förstärkt signal för att passa marknadens alla olika förstärkare. Lägger man ingen last på slutsteget degraderas inte signalen nämnvärt.

- Tekniken med en sensor som känner hur basmembranets rörelse blir i jämförelse med insignalen ”Active Servo”, kommer inte att implementeras på mellanregister och diskant. Där behövs den inte. Dessa element har så liten rörelse att de går att få mer eller mindre linjära ändå. Detta gäller alltså inte för baselement med stor rörelse. Linn är ensamma på marknaden om denna tekniska lösning. Det finns andra som med en mikrofon mäter ljudet som skapas, och därefter kompenserar, men detta skapar en liten tidsfördröjning.

- Ett uttalande som faktiskt gjordes, i samklang mellan Alan och Philip, även om det nog inte är Linns officiella linje var: Aktivt är ALLTID bättre. Ett passivt delningsfilter ställer till det så mycket, och tar bort mycket av musiken. Vid aktivt behövs alls inte samma effekt i slutstegen som passivt. Det är inte så tungt att driva endast högtalarelementet.

- Klimax tunebox är i princip samma elektronik som de övriga aktiva filtren, men mycket stabilare strömförsörjning, och bättre mekanisk miljö (urfräst aluminium är ej endast till för att det ska bli dyrt).

- Även om Komrisystemet låter vansinnigt bra idag delaktivt drivet, så kunde Alan, som han uttryckte det ungefär, ana artifakter av det som brukar karaktärisera passiv drivning. Aktiva Komri med Komri Tunebox som finns nu blir ett stort lyft även från denna nivå.

- Den nya tonarmen fanns i princip färdig för produktion, men nu hade någon ytterligare förbättring upptäckts, vilket gör att den förmodligen blir senarelagd någon eller några månader. På frågan om hur mycket bättre den är fick vi inget definitivt uttalande, men väl en viskning: ”Much better”.

- Det kommer en DA-modul till Exotik. Även phono-kort.

- Det finns många produkter påtänkta, men inte obegränsade resurser för att utveckla dem. Generellt sett frågade jag mycket om kommande produkter, men fick ganska slipade och ej konkreta svar. ” Jag har inte orkat fråga.” ”Jag vet inte, inte hört något, men vem vet, imorgon kanske det kommer ett mail från Product Department” osv...

- Jag fick inte intrycket av att en ny CD12 är direkt nära. Den befintliga är tydligen helt kompromisslöst byggd efter de delar som fanns tillgängliga då den konstruerades. Nu finns inte dessa delar att få tag på. Därför lades produktionen ned. Man vill inte bara göra en ny som bara är ”lika bra”. Vissa idéer finns på hur man kan bygga en än bättre CD-spelare, men de delarna man ville ha fanns inte tillgängliga idag.

- Vilken är bäst, CD12 eller Naim CD 555? Svar: ”Vad tycker du själv? Be Herr Pohl ordna en demo...”

- Någon DVD12 eller Klimax Kisto lät det inte som att det skulle komma. Klimaxprodukterna byggs helt kompromisslöst, med så många detaljer som möjligt bortskalade, och tilltalar den kundgruppen som vill ha en sådan produkt. Finessrikedomen i System Controllers är i sig lite motsägelsefullt mot en Klimax-produkt. Däremot använder man teknologi som utvecklas för Klimaxprodukterna i andra produkter. Många kunder i Japan har Klimax Kontrol, och använder en Kisto kopplad via Kontrol via ”Unity Gain”.

- Något hundratal Komrisystem har sålts. Bland annat sju stycken fullbestyckade med 8 Klimax Solo till kunder i Paris. Någon snubbe i Japan kör aktiv hemmabio med ett 20-tal Klimax Solo.

- Någon sorts teori säger att ”bästa slutsteget ska vara på diskanten”. Man ska dock vara försiktig med att kategoriskt uttala sig om detta. Man bör prova i sitt eget system. Bästa steget på diskanten gan ge vissa fördelar, och bästa stegen på basen kan ge andra, som i sin tur skulle kunna uppväga nackdelarna. Rådet: Prova sig fram.

- Linn lägger inte ned några jätteansträngningar på att plocka fram den absolut bästa nätkabeln. Man väljer ut en okej leverantör, som kan ge konsistent kvalitet i sina leveranser.

- Om man drar separata elkablar till sin stereo var det spontana rådet att koppla hela stereon på samma fas, och i följd. Men åter igen, testa sig fram själv är bäst. Vi gjorde faktiskt detta test hemma där vi bodde. Stereon där var inkopplad på två olika separat dragna elmatningar. Jag tyckte det blev en gnutta bättre då vi kopplade alla enheter till samma elmatning. Vi var dock inte helt eniga om detta.

Bilder kommer, så fort min hemdator slutar trilskas och kan gå med på att starta. Helgen var en toppen hifiupplevelse!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 29, 2006 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Mycket trevlig läsning. Jag kan tänka mig att upplevelsen var berikande. Tack per.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 29, 2006 23:00 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Mycket intressant läsning såhär på kvällskvisten, tack för ett kanonrepotage Per :!:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 30, 2006 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Tack Per för en intressant ljudupplevelse och ett mycket rogivande repotage.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 30, 2006 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Fantastiskt reportage.
Artikulat 350, vad drevs de med? Gissar 1.1/Kisto
Att du föredrar Komri över 350 (om jag tolkar dig rätt) är troligen bättre insignal. CD12/Kontrol/4 solo är OTROLIGT bra.
De ville nog att deras top of the line system ska vara bäst :wink:
Vad menar du med att 350 inte är säregna som Keltik o dyligt?
O vilka burkar är dyligt?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 30, 2006 14:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
sportbilsentusiasten wrote:
Artikulat 350, vad drevs de med? Gissar 1.1/Kisto
Helt rätt. Bra gissning. :)
sportbilsentusiasten wrote:
Att du föredrar Komri över 350 (om jag tolkar dig rätt) är troligen bättre insignal.
Det och att Komrisystemet var uppställt i ett eget rum där det spelades musik. Artikulate stod i en passage där folk sprang förbi hela tiden (när de inte helt enkelt blev stående framför högtalaren), bokstavligt talat omringade av andra högtalare, och demokillen lekte mest hifi-demo. Det var bra, men inte något direkt "wow".
sportbilsentusiasten wrote:
CD12/Kontrol/4 solo är OTROLIGT bra.
Jag kan bara instämma! Jäkligt kul att äntligen ha hört Solo och Komri. :) CD12 låter inte som en CD-spelare...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 30, 2006 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
I väntan på att Per får ordning på sin proffskamera kan jag bjuda på lite amatörbilder.. ;)

Image
Vår utsände utanför den villa/butik där det hela utspelade sig

Image
Toppsystemet

Image
Detta i direkt anslutning till familjen Pohl's kök och altan. Hade inte gjort ont...

Image
Det sorgligt underutnyttjade 5.1 Akuratesystemet.

Image
Större delen av Linnelektroniken på en plats. Fraim var som synes populär.

Image
Artikulate. Ingen fara, Accuphasegrejerna var inte inkopplade.. ;)


Dessutom:

Image
WOM, Frankfurt. Vinylen lever!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 31, 2006 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Tack för jättebra reportage och bilder! Intressant med Fraim, att Linn använder något från en sådan direkt konkurrent.


Top
   
PostPosted: Thu Aug 31, 2006 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
per wrote:
- Tekniken med en sensor som känner hur basmembranets rörelse blir i jämförelse med insignalen ”Active Servo”, kommer inte att implementeras på mellanregister och diskant. Där behövs den inte. Dessa element har så liten rörelse att de går att få mer eller mindre linjära ändå. Detta gäller alltså inte för baselement med stor rörelse. Linn är ensamma på marknaden om denna tekniska lösning. Det finns andra som med en mikrofon mäter ljudet som skapas, och därefter kompenserar, men detta skapar en liten tidsfördröjning.
Servo-styrning på basar är inte någon nyhet, Infinity började med det
för snart 30 År sedan, Velodyne, Genesis, Mirage, Paradigm och några
till har även de använt sig av servostyrning. Jag vet inte exakt hur det
ser ut i detalj, men jag tror inte att linn är först med denna sensor, däremot
så är precisionen hos Linns väldigt hög i förhållande till vissa andra servo-basar...

/M (med två stycken Infinity 12" servostyrda subbar från 1990).

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 31, 2006 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Kul läsning, tackar.
Inte finns det väl tune-box till Komri? Mig veterligen finns de bara passiva.

/Erik, som inte håller med om att aktivt alltid är bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 31, 2006 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Erik wrote:
Kul läsning, tackar.
Inte finns det väl tune-box till Komri? Mig veterligen finns de bara passiva.

/Erik, som inte håller med om att aktivt alltid är bättre.
Jo det finns nu. Kolla tonlägets nya prislista!

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 31, 2006 22:39 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Quote:
Att du föredrar Komri över 350 (om jag tolkar dig rätt) är troligen bättre insignal. CD12/Kontrol/4 solo är OTROLIGT bra.
De ville nog att deras top of the line system ska vara bäst
Vad menar du med att 350 inte är säregna som Keltik o dyligt?
O vilka burkar är dyligt?
Jag föredrog Komri före 350. Mycket före. Insignalen var nog bättre också, förståss. Båda demorummen hade rätt dåliga förutsättningar var för sig, med något sämre förutsättningar för 350. Men känslan jag fick var att Komrisystemet var så pass mycket bättre att något knappt kunde mäta sig med det. Komri är OTROLIGT fysiska, utan att bli det minsta bumliga. Artikulat är i jämförelse riktiga tunnisar, både i ljudet och till storleken. Jag tror man skulle bedömt Komrisystemet som bättre i tune dem och andra parametrar, man allvarligt talat. Det tänkte jag inte på, jag var mer överrumplad över musken. Det är den första och enda stereo jag hört som inte låter som en stereo. Teatime, hejda mej om jag är FÖR lyrisk...

Skottarna var rätt exalterade över Komri Tunebox också. Sant att Linn säkert vill att toppsystemet ska vara bäst. Det tror jag det är, med eller utan Tunebox. Det är ju heller inte en blygsam summa pengar mellan dessa system kostnadsmässigt.

Jag menar att Keltik och de andra äldre högtatalare ur samma generation är bra, men har sin säregna karaktär. Nyare högtalare låter snyggare, öppnare, mer hifi eller hur man ska säga.


Attachments:
pohl02.jpg
pohl02.jpg [ 42.7 KiB | Viewed 3353 times ]
pohl03.jpg
pohl03.jpg [ 63.58 KiB | Viewed 3359 times ]
pohl06.jpg
pohl06.jpg [ 65.33 KiB | Viewed 3354 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 31, 2006 22:54 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Lite fler bilder, jag ville testa först med tre hur det fungerade. (Det man får förresten lägga in dem i bakvänd ordning?)

Nu blir det dessutom konstigt eftersom bara 8 filer får plats i detta inlägg.


Attachments:
pohl29.jpg
pohl29.jpg [ 51.22 KiB | Viewed 3354 times ]
pohl28.jpg
pohl28.jpg [ 54.37 KiB | Viewed 3352 times ]
pohl27.jpg
pohl27.jpg [ 64.24 KiB | Viewed 3350 times ]
File comment: Förströelse saknades heller inte hemma hos vår värd. :D
pohl26.jpg
pohl26.jpg [ 48.05 KiB | Viewed 3352 times ]
pohl25.jpg
pohl25.jpg [ 80.9 KiB | Viewed 3346 times ]
pohl24.jpg
pohl24.jpg [ 75.41 KiB | Viewed 3347 times ]
pohl22.jpg
pohl22.jpg [ 53.14 KiB | Viewed 3347 times ]
File comment: Diverse andra apparater på plats.
pohl21.jpg
pohl21.jpg [ 76.79 KiB | Viewed 3350 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 31, 2006 23:05 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Fler bilder.


Attachments:
File comment: Annorlunda entre.
pohl18.jpg
pohl18.jpg [ 86.15 KiB | Viewed 3349 times ]
pohl17.jpg
pohl17.jpg [ 60.23 KiB | Viewed 3356 times ]
File comment: Komridesigner i vit skjorta.
pohl16.jpg
pohl16.jpg [ 85.48 KiB | Viewed 3353 times ]
pohl15.jpg
pohl15.jpg [ 67.69 KiB | Viewed 3355 times ]
File comment: "Metak" hette den väl?
pohl13.jpg
pohl13.jpg [ 51.13 KiB | Viewed 3348 times ]
File comment: British raicing green.
pohl10.jpg
pohl10.jpg [ 72.86 KiB | Viewed 3353 times ]
File comment: Rainer Pohl, skäggig.
pohl09.jpg
pohl09.jpg [ 79.62 KiB | Viewed 3353 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 31, 2006 23:11 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Två till:


Attachments:
File comment: Alan Williams i mitten.
pohl08.jpg
pohl08.jpg [ 84.11 KiB | Viewed 3352 times ]
File comment: Komri framför fåtöljerna, som sagt : )
pohl07.jpg
pohl07.jpg [ 101.07 KiB | Viewed 3358 times ]
Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited