selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Slutstegsbryderier
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 13:47 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej kamrater!
Jag har en såkallad n00b-fråga (dvs en nybörjarfråga) som jag hoppas få hjälp med.

Det är så att jag bestämt mig för att köpa ett par högtalare som enbart har en ingång, eller vad man skall kalla det (enkla terminaler -dvs bi-wiring funkar ej).

Eftersom jag har 2 st LK85-or som ligger och skräpar hemma funderar jag över om det skulle vara möjligt att förstärka var och en av högtalarna med ett slutsteg (dvs ett slutsteg som driver varje högtalare)?

Jag undrar dock om något behöver göras med förstärkarna så att de kan användas som "mono-steg", samt om det över huvud taget är möjligt?

Tacksam för svar!

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du inte har köpt dem än så är det inte för sent att ändra sig ;) vad är det för högtalare?

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 14:10 
Ny Medlem
Ny Medlem

He he.. är det här jag blir övertalad att köpa Linn-högtalare istället? :twisted:

Skämt å sido, det borde jag kanske göra (dvs köpa högtalare med bi-wiring möjligheter) men jag har förälskat mig i ett par Carlsson OA58:or..

Jag anar att det kan bli svårt att få användning för det där andra slutsteget, eller?

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kakankaka wrote:
He he.. är det här jag blir övertalad att köpa Linn-högtalare istället? :twisted:
Självklart :D
kakankaka wrote:
Skämt å sido, det borde jag kanske göra (dvs köpa högtalare med bi-wiring möjligheter) men jag har förälskat mig i ett par Carlsson OA58:or..
Vill du verkligen ha användning av båda slutstegen så borde du köpa högtalade som går att köra aktivt. Får man fråga vad dom kostar?
kakankaka wrote:
Jag anar att det kan bli svårt att få användning för det där andra slutsteget, eller?

Det kanske går om man skruvar lite i dem, men jag tvivlar på att det är det bästa alternativet, om du absolut vill ha Carlsson så kan du väl byta in dem mot ett bättre slutsteg? Till exempel LK 140 eller AV 5105.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 14:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om Stig Carlsson hade rätt så hade Ivor Tiefenbrun fel! Så vitt skilda var deras ideal och filosofier. Nu är ju Stig borta sedan länge och jag har inte hört några Carlsson på rätt många år så jag skall inte uttala mig mer om det. Som svar på frågan, visst går det bra. Man nyttjar ena kanalen i vardera. Man kan ju jämföra vilken förbättring det ger mot en ensam och man bör definitivt ställa sig frågan om det inte skulle vara bättre att byta dom mot t ex en LK140 i stället. På detta forum kommer du dock inte att få några andra råd än att kolla in en Linn-högtalare i lämplig prisklass och att skaffa aktiva stereofilter till dina LK85!

EDIT: Du kan inte bygga om LK85:orna på något sätt utan det blir att du bara nyttjar ena kanalen. Det du vinner är en nätdel per kanal. Så visst blir det bättre!

Last edited by stefan on Mon Aug 28, 2006 14:48, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 14:47 
Ny Medlem
Ny Medlem

Quote:
Vill du verkligen ha användning av båda slutstegen så borde du köpa högtalade som går att köra aktivt. Får man fråga vad dom kostar?
Nja, vill och vill.. Inget måste direkt. Jag får väl lyssna lite hur det låter med ett slutsteg först. Det kanske räcker för mina behov. Carlsson-burkarna kostar 6 tusen. Vet inte riktigt varför, men jag gillade dem på något sätt.
Quote:
...så kan du väl byta in dem mot ett bättre slutsteg? Till exempel LK 140 eller AV 5105.
Detta förslag kan ju funka förstås om det blir för klent med en 85:a. Får väl undersöka om det finns en marknad för sådana byten.

Fler tips och trix?

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 15:02 
Ny Medlem
Ny Medlem

Quote:
Om Stig Carlsson hade rätt så hade Ivor Tiefenbrun fel!
Wooohooo! Hold your horses! :wink:

Borde anat att känslorna skulle börja svalla när jag nämnde namnet Carlsson.. :wink:

Kan för säkerhets skull färsäkra samtliga forumläsare om att jag inte är en av Ingenjör Öhmans lärjungar som är utsänd för att infiltrera detta forum med spridning av ortho akustisk propaganda eller liknande... :D

Men men, då verkar det som att utbyte av 2st LK85:or mot något mer potent kan vara rätt väg att gå.

Fler förslag?

EDIT: Stefan, såg din edit. Tack för infon. Jag hade en svag misstanke om att det kunde vara på det viset.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kakankaka wrote:
Kan för säkerhets skull färsäkra samtliga forumläsare om att jag inte är en av Ingenjör Öhmans lärjungar som är utsänd för att infiltrera detta forum med spridning av ortho akustisk propaganda eller liknande... :D
*Puh*
kakankaka wrote:
Fler förslag?
För 6 papp får du ett par beggade Keilidh + filter. Försök lyssna på det innan du slår till. ;)

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Så visst blir det bättre!
Är det verkligen säkert? Kan inte den effekten "ätas upp" av nackdelen att alla steg låter liiite olika?

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
alla steg låter liiite olika?
Det gör de två kanalerna i ett stereosteg också...

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 16:19 
Ny Medlem
Ny Medlem

Quote:
För 6 papp får du ett par beggade Keilidh..
Lustigt, sålde faktiskt precis mina Keilidh.. Jag körde dem visserligen i passivt läge utan filter men tröttnade på dem.

Jag vet, jag "borde ha gått aktivt" eftersom Keilidh inte kommer till sin fulla rätt i passivt läge osv.. Men då skulle jag behövt byta ut diskanterna också (eftersom de var orginal) och sen hade jag säkert blivit sugen på att köpa ytterligare ett slutsteg och den allra fetaste sladdjäkeln och sen så är ju aktiva Ninka så mycket bättre än Keilidh och... Jag är rädd för att det hade blivit en never ending story. Ja, ni fattar nog.

Nej, dags för något nytt!

Jag får helt enkelt prova mig fram och se hur jag trivs med Carlsson-burkarna och om de passar med min nuvarande Linn-elektronik.

Och om det är som Stefan säger att:
Quote:
Om Stig Carlsson hade rätt så hade Ivor Tiefenbrun fel! Så vitt skilda var deras ideal och filosofier.
..så kan det ju bli riktigt spännande hur resultatet blir att mixa dessa två udda personligheter :lol:

Nu förväntar jag mig väl inga jättekonstiga resultat av denna "schizofrena blandning", men hursomhelst tycker jag att det ska bli roligt att prova något nytt.

Sen kan man alltid ändra sig och byta grejjor... och det gäller ju även Linn-elektroniken.

Men men.. jag ska som sagt prova först! Jag får återkomma och rapportera om huruvida jag blev nöjd eller inte -för det är väl vad det först och främst handlar om?

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 19:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köp carlsson högtalarna och kör dom på ett slutsteg men sälj inte det andra eftersom du kommer behövas det till dina aktiva ninka om ett par veckor

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
henriklh wrote:
alla steg låter liiite olika?
Det gör de två kanalerna i ett stereosteg också...

Jag trodde att dom testade sånt?

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Väldigt roligt att du fastnat för Carlsson-högtalarna. Enligt min mening är Stig Carlssons produkter oförskämt bra om man jämför pris och prestanda. Jag har dock inte hört den modell som du fastnat för, men dock OA-52.3.

Hört den några gånger på Arken-mässan och vill nog tillstå att den tillsammans med GaMut-elektroniken presterat mycket bra välljud. Deras 70-tals klassiker OA-2212 är förövrigt en av de bästa högtalarna jag någonsin hört - då. Den hade hela 12 diskanter och fyra 6,5 mellan resp bashögtalare.

Stig Carlsson var en fena på att utnyttja rumsakustiken, vilket bara ett fåtal tillverkare klarar, så som han gjorde.

Linn är till viss del inne på samma linje. Ta ex deras Isobarik-modell som skulle stå nära vägg och hade element riktade både uppåt och framåt.

Jag tycker förövrigt att Ivor och Stig är rätt lika. Båda är/var envetna. Ivor höll länge fast vid att skivspelaren är en bättre återgivare än CD-spelaren och drev den länge, liksom "source first". Carlsson började tillverka högtalare på 50-talet och på den tiden var mono mer allenarådande än stereo och han höll faktiskt stenhårt fast vid att monoåtergivning i många stycken var bättre än stereo. Båda fick mer eller mindre "ge sig" för utvecklingen (stereo gäller och Linn tillverkar numera fullgoda CD-spelare).

Slutligen, att OA-58 inte går att biwira, är inget att bry sig om. Konstruktionen är sådan, Linn har en annan filosofi och båda är "rätt" för sina båda konstruktionsmodeller. Vad det gäller LInn slutsteg, skulle jag "fika efter" en begagnad Klout av senare årsmodell. Klart bättre än LK85 och 140.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 29, 2006 11:24 
Ny Medlem
Ny Medlem

Quote:
...eftersom du kommer behöva det till dina aktiva ninka om ett par veckor
Ha ha... Ja, vem vet?

Har såklart lyssnat på Ninka, både i aktivt och passivt läge. Och jag kan ju inte säga att det skulle vara något fel på den högtalaren direkt. Tvärtom, tvärtom!

Torig, kul att höra om dina erfarenheter av Carlsson. Appropå 2212 så är de tydligen riktigt legendariska, men vad jag förstått är de kanske mer lämpliga för större utrymmen än i normalstora vardagsrum.. :)

Intressant med din parallell till Isobarik, har jag inte tänkt på tidigare.

Kanske bra idé att skaffa en Klout istället. Ska kika efter vad ett sådant går lös på. Eller kanske *svär högt i Linnkyrkan* kolla lite på något GaMut-steg.. Så många produkter, så lite tid (och tyvärr pengar också)...

Ja ja, den som lever får se!

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00