selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 12, 2024 00:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Underlag till högtalare
PostPosted: Sun Aug 27, 2006 20:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Jag undrar om någon har testat att sätta stenskivor typ marmor eller annat under högtalrna för att det ska bli stabilare och ohur det i så fall blev ?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 12:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Du har Espeks stenfötter ?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
nej inte det ...och vad jag vet är det ganska svårt att få tag i nu

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 22:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tycker den passar bra under Teknik denna tråd. Säg till pekka71 om du tycker annorlunda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Aug 28, 2006 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
"Underlaget" känns som en hel vetenskap. Hört många berättelser och provat en del själv.

Enkronor under stativen till mina Tukan. Provade därefter att använda mig av hockeypuckar och upplevde en förbättring. Med enkronorna så stod högtalarna väldigt stadigt, men med puckarna så gick högtalarna att vicka lite på. Detta går väl emot regeln om att högtalarna ska stå stadigt?

Min slutsats var att ett segt underlag inte var skadligt som om högtalarna verkligen kan vicka fram och tillbaka. Fick även se på Ljudmakarn i Stockholm ett par golvskydd som var relativt mjuka. Säljaren påstod att det inte påverkar ljudet till det sämre.

Sen har jag även hört en historia om högtalare vars spikes skruvades fast i betongen under golvet. Stadigare kan det knappast bli! Reslutatet skulle visst ha varit häpnadsväckande.

Själv har jag ett parkettgolv som är dåligt lagt och har en "bubbla" i ena hörnet av rummet där ena högtalarn måste stå. Skulle helst slippa den... Har iaf provat med medföljande gummifötter till högtalarna och därefter skruvat på medföljande spikes. Upplevde spikesen direkt mot parketten som det bättre alternativet. Även om högra högtalarnen står ganska ostadigt på grund av "bubblan".


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 29, 2006 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Jag körde med betongplattor under mina Keilidh (med KU-stone) när jag bodde i Malmö, vilket gav ett lyft jämfört med 10-öringar på ett golv av riktig sunkmodell!

I Visby är jag välsignad med ett rejält parkettgolv utan svaj och här krossade Skeets mina stenplattor, som numera samlar damm i källaren.

Du får väl helt enkelt släpa hem ett par och testa!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 29, 2006 16:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Fick även se på Ljudmakarn i Stockholm ett par golvskydd som var relativt mjuka. Säljaren påstod att det inte påverkar ljudet till det sämre.
Menar du såna där beige gula saker i något slags hård skumgummi som väl heter SD-fot? Jag har provat sådana, jämfört med spikar på betonggolv, kortversionen, blir att skumgummisakerna låter sämre i basen men bättre i diskanten!

Med mina nuvarande högtalare, JBL L65 (vintage 1970-tal!) har jag provat med att blanda spikes och skumgummifötter, två spikes i bakändan och en skumgummifot där fram (alltså trepunktupphängning, man slipper krångel med finjustering av spiksen). Det fungerade riktigt bra, kanske det bästa av båda världarna?

JohanR


Top
   
PostPosted: Sun Sep 03, 2006 19:03 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Jul 14, 2006 20:42
Posts: 24
pekka71 wrote:
Jag undrar om någon har testat att sätta stenskivor typ marmor eller annat under högtalrna för att det ska bli stabilare och ohur det i så fall blev ?
Högtalaren ska stå stadigt för att all energi i ljudet ska lämna konen och gå ut i rummet som musik och inte resonans i kabinettet. Om man bultar fast högtalaren eller ställer den exvis på marmor kan det blir FÖR stumt och vibrationer kan ledas tillbaka till högtalaren. Stenfötterna som Linn tillverkar torde vara optimala för just den högtalaren den hör till med tanke på att Linn gör egna fötter... Vad gäller vikten på fötterna borde den också vara korrekt från början. Tänk även på att fötterna som Linn tillverkar inte är stenhårda utan lite "porösa".
Min slutsats: Stenfötterna breddar högtalarens kontakt med golvet och gör den stabilare samtidigt som vibrationer leds bort från högtalaren och resultatet blir ett renare ljud. Mer bas brukar även upplevas.
Samma resonemang gäller även möbeln som anläggningen står på.
Detta är i alla fall vad jag lärt mig som Linn-ägare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 03, 2006 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
allså borde ett betång golv vara dåligt då? låter konstigit

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 03, 2006 22:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Jul 14, 2006 20:42
Posts: 24
pekka71 wrote:
allså borde ett betång golv vara dåligt då? låter konstigit
Betong vet jag inget om. Det är bara att prova. I mina öron låter betong "mjukare" än marmor...

Förresten. Är det inte Audiovector som har K-sub. I så fall, har du lyssnat på den...???


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 04, 2006 05:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Har bott på en massa ställen (underlag) o sedan Skeets introducerades har de visat sig bäst överallt.

Lite äldre tekniker jag testat:
Enkronor (bättre än spikes mot plastmatta)

Stansa ut hål i parketten o ha spiksen direkt mot betongen. (bättre än ett svajigt parkettgolv)

O när man ändå gjort hålen.... :wink: Skruva ned skruvar i betongen (var populärt på 80-talet på Kan/Isobarik)
Ett helvete att få alla fyra skruvar exakt under spiksen! 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Sep 04, 2006 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
Stansa ut hål i parketten o ha spiksen direkt mot betongen. (bättre än ett svajigt parkettgolv)
Och sen får man aldrig mer möblera om, för då ändras den optimala placeringen av högtalarna ;)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited