selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Underlag för Karik
PostPosted: Sun Aug 27, 2006 08:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har köpt en Karik för mitt andra system. När jag först provade Kariken stod den i ett Targetrack på en hylla av mdf som står på spikes. Racket rymmer 8 linnlådor (tungt) som står på spikes och har skeets mot golvet. Huset är byggt i trä/gips. Kariken spelade bra hade inga problem att läsa brända skivor.

När jag flyttade Kariken till det rum jag tänkt använda den ställde jag den på ett IKEA lackbord i våg. Då gick det inte längre att spela brända skivor men orginal skivor fungerade. Jag provade att ställa Kariken på folkskolans kartbok i ett försök att dämpa vibrationerna. Inget blev bättre. Men när jag lade en en tjock bok ovanpå spelaren kan jag spela brända skivor igen och ljudet blev mycket bättre. Jag antar att korrigeringkretsarna inte behöver jobba så mycket. Jag undrar vilka erfarenheter/riktlinjer finns för att få Karik att fungera optimalt? Hänga på vägg som man gör med LP 12? Att ställa på glasskiva? Någon som dämpat lådan med bitumen? Nyfiken på era erfarenheter.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 27, 2006 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill påstå att den på ett eller annat sätt inte är helt frisk. Min egen f d Karik hade inga sådana problem oavsett underlag men det var ju drygt sex år sedan den försvann. Faktiskt så kan man justera fjädring/upphängning till mekaniken och det kan kanske hjälpa, vill minnas Fredrik Lejonklou skrev något om det. Problement är väl att hitta någon som har gjort det förr för att skicka den till Linn går inte längre (hade det gått så hade dom ändå haft fastpris på kanske tre tusen). Hör med handlare (inkl Anders på Tonläget) och Fredrik själv. Annars får du nog leva med detta. Vägghylla kan hjälpa, känn på väggen jämfört med golvet m a p vibrationer. Eller hitta något stadigare att ställa den på.
/Stefan

Post new topic  Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC+02:00