selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 05, 2024 00:39

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Brända skivor??
PostPosted: Tue Mar 09, 2004 22:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Mar 07, 2004 10:59
Posts: 83
Location: Herrljunga
Har funderat en del om det här med brända skivor.

Är den någon som vet hur det funkar rent tekniskt, har hört att det skulle bli sämre kvalité. Detta förstår jag inte riktigt då man ju kan kopiera program utan problem. I fallet med program så tar det ju direkt skada om det saknas några bit:ar. Och om all data kopieras korrekt så borde väl även musiken bli exakt koipierad, eller?

:?:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 09, 2004 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Kvalifiserad gissning här. All data kopieras exakt bit för bit men eftersom groparna och topparna ser lite annorlunda ut när de "bränns" in så kan de vara svårare för CD spelaren att läsa det då CD spelaren läser i realtid medan ett program i en CD rom kan läsas om hur många gånger som helst till det blir rätt finns kontrollbitar och sådant som talar om vad det borde vara, jag har för mig att audio CD inte har kontrollbitar på det sättet utan extra information på skivan med samma information om något skulle saknas. Sedan har vi att program inte är känsliga för tidsfel (jitter) medan audio CD återgivning är mycket känslig för det om det har något att göra med bränningen vet jag inte. Själv har jag varit med om att det både blivit bättre och sämre med bränd kopia uppspelat i min enkla CD spelare vilket ju kan ha med flera saker att göra, många småfel på skivan som datorn (kopierings programet) rättar till innan bränningen och bättre reflektion i bränn mediat är två exempel på saker som eventuellt kan göra kopian bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 10, 2004 09:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Jag tycker att brända skivor helt klart ger sämre kvalitet än orginal.

Fick förklarat för mig att när en skiva bränns så skapas en massa kluster. På en fabriksbränd skiva så blir dessa kluster exakt lika stora och likformade.
På en hembränd skiva blir dessa kluster av olika storlek eller form och inte lika perfekt som en orginalskiva.
Därav den sämre kvaliteten och ljudkvaliteten.

Det är ju mycket trevligare att äga en en riktig skiva med orginalcover & skivtryck också! :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 10, 2004 17:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
linnist wrote:

Det är ju mycket trevligare att äga en en riktig skiva med orginalcover & skivtryck också! :)
Kan inte annat än att hålla med, men det känns inte så kul ha originalskivorna i bilen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 10, 2004 17:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
hepcat wrote:
linnist wrote:

Det är ju mycket trevligare att äga en en riktig skiva med orginalcover & skivtryck också! :)
Kan inte annat än att hålla med, men det känns inte så kul ha originalskivorna i bilen.
Om du ska ha med skivorna i bilen så kan du satsa på bra förvaring. Case Logic gör portabel cd förvaring av hög kvalitet. Man kan enkelt bläddra bland skivorna och de håller sig fräscha.
http://www.caselogic-intl.com/cgi-bin/s ... 1010084554

För ljud utan för hemmets väggar sneglar jag just nu på en Ipod. 40gb musik i en liten spelare med stilren och snygg design. :D Tänk att tanka över hela sin skivsamling till denna läckerbit :!:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects ... .2.0.0.1.0


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 10, 2004 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
linnist wrote:
hepcat wrote:
linnist wrote:

Det är ju mycket trevligare att äga en en riktig skiva med orginalcover & skivtryck också! :)
Kan inte annat än att hålla med, men det känns inte så kul ha originalskivorna i bilen.
Om du ska ha med skivorna i bilen så kan du satsa på bra förvaring. Case Logic gör portabel cd förvaring av hög kvalitet. Man kan enkelt bläddra bland skivorna och de håller sig fräscha.
http://www.caselogic-intl.com/cgi-bin/s ... 1010084554

För ljud utan för hemmets väggar sneglar jag just nu på en Ipod. 40gb musik i en liten spelare med stilren och snygg design. :D Tänk att tanka över hela sin skivsamling till denna läckerbit :!:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects ... .2.0.0.1.0

Förvaringen går ju att ordna som du säger. Men risken att man råkar ha dem i bilen och får inbrott är ju lite värre med. men iofs så köper jag ju mest LP skivor och dem vill man definitivt inte ha i bilen :D . Lite OT, annars hadde det ju varit kul med 45or och en skivspottare i bilen. :D .

apropå ipod på 40G så har jag nog lite mer än 40 gig med skivor tror jag. :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 11, 2004 10:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
hepcat wrote:
linnist wrote:
hepcat wrote:
Kan inte annat än att hålla med, men det känns inte så kul ha originalskivorna i bilen.
Om du ska ha med skivorna i bilen så kan du satsa på bra förvaring. Case Logic gör portabel cd förvaring av hög kvalitet. Man kan enkelt bläddra bland skivorna och de håller sig fräscha.
http://www.caselogic-intl.com/cgi-bin/s ... 1010084554

För ljud utan för hemmets väggar sneglar jag just nu på en Ipod. 40gb musik i en liten spelare med stilren och snygg design. :D Tänk att tanka över hela sin skivsamling till denna läckerbit :!:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects ... .2.0.0.1.0

Förvaringen går ju att ordna som du säger. Men risken att man råkar ha dem i bilen och får inbrott är ju lite värre med. men iofs så köper jag ju mest LP skivor och dem vill man definitivt inte ha i bilen :D . Lite OT, annars hadde det ju varit kul med 45or och en skivspottare i bilen. :D .

apropå ipod på 40G så har jag nog lite mer än 40 gig med skivor tror jag. :D
Men 10 000 låtar räcker ett tag för mig iallfall... :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 12, 2004 00:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Jag har också testat och kommit fram till att det är skillnad på brända och original i ljudkvalité, vilket svider i ingenjörstarmen så det skriker om det. Jag är fullkomligt övertygad om att även en Mimik I med trött laser klarar av att läsa upp alla bitar korrekt, nämligen. Jag tror inte det handlar om bitarnas korrekthet. Det närmaste jag kan komma i min privata lilla gissningslek är att allting handlar om hur pass jämnt och fint man kan klocka ut bitarna en efter en till D/A-omvandlarna, och att den processen på Linn-spelare på något sätt är hårdare knuten till bitarnas placering på CDn än vad det den är på andra CD-spelare. Kanske att klockan styrs av nästa inkommande bit eller något? Upplever nämligen att andra CD-spelare (kanske för att dom är så kassa även med originalskivor? :P:P) inte gör lika stor skillnad på skivor och skivor med samma bitar på.

Skillnad är det iaf och mina kunskaper räcker inte till för att förklara fenomenet. Frustrerande, men .. så är det med mycket i den här hobbyn. Började nästan gråta när jag för ett tag sen insåg att jag måste ha silverkabel. 20kHz ska bannemig inte vara svårt att skicka oförändrat juh!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 12, 2004 08:25 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Quote:
Skillnad är det iaf och mina kunskaper räcker inte till för att förklara fenomenet. Frustrerande, men .. så är det med mycket i den här hobbyn. Började nästan gråta när jag för ett tag sen insåg att jag måste ha silverkabel. 20kHz ska bannemig inte vara svårt att skicka oförändrat juh!
Jag har inte testat brända vs obrända skivor i min anläggning (bortsett från att lägga i en bränd skiva - "ja det här låter ju bra" och nån timme senare när man lyssnat klart på en vanlig skiva och säga samma sak igen ;)) men ville bara kommentera att jag tycker inställningen du ger uttryck för är väldigt sund. Låter det uppenbart bättre, ja då tusan låter det bättre även om man inte förstår riktigt varför. För den skull ska man inte dissa mätningar och dylikt helt eftersom de ofta kan ge en fingervisning om ljudet, MEN jag har lite svårt för människor som inte kan godta förbättrat ljud om det är resultatet av en uppgradering som inte stämmer med deras teorikunskaper.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited