selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:58

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Broccolis system
PostPosted: Sat Mar 06, 2004 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Mitt system:

Pre-cirkus LP12, Solid bottenplatta, Akito I, Grado Gold pick-up

Project Phonobox SE

Classik K i silver

Keilidh i valnöt (snygga!) med polymerfot och senaste icke Ninka-diskant

K20 kabel (dubbel uppsättning för biwire)

Quadraspire Q4 möbel


Planerade uppgraderingar, tweaks:
Tyvärr har jag börjat tycka att Quadraspiren är väldigt ful, så jag tänkte byta den. Det blir nog ett par Ikea LACK-bord, en av dem väggmonterad för LP12:an. Pick-upen hoppar nämligen när man går över golvet :(

Dessutom är det verkligen dags att löda om bananerna på högtalarkablarna.

Foton kommer när jag får tag i en digitalkamera samt hunnit väggmontera Ikea-borden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 09, 2004 09:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Bör man löda om kontakterna på högtalarkablarna regelbundet? Det har jag inte tänkt på, men de kanske slits till slut de också... Skulle vara kul med nån bild på systemet, särskilt nyfiken är jag på din Quadraspire-möbel eftersom de jag sett varit riktigt tjusiga enligt min mening :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 09, 2004 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Framför allt är det de nya "inverterade" bananerna jag behöver löda, för de är inte lödda alls just nu. De andra banerna är det närmare tio år sen jag lödde, så då kan det nog vara dags att löda om på grund av oxidering.

Jag håller eventuellt på att byta åsikt om Quadraspiren sedan min inredningsfixerade vän tyckte att den var riktigt snygg :) Och då slipper jag ju erkänna en dålig investering. Enda kruxet är att jag fortfarande måste väggmontera LP12:an. Jag känner inte för att lägga ner 3000 pix på en Quadraspire-hylla och LACK-borden matchar kanske inte så bra... Vi får se hur jag gör!

Foton dröjer ett tag, men det kommer!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 26, 2007 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
En del har hänt sen jag skrev senast.

En Sizmik och ett par LK140 har kommit och gått. Jag har flyttat och slipper mitt väldigt irriterande gamla rum med gips- och betongväggar. Det nya rummet är trä och betong, och tillåter att jag spelar på längden utan att det känns konstigt möbleringsmässigt. Ett klart lyft. Det känns som att det låter bättre med högtalarna uppställda på måfå, jämfört med hur det lät i det gamla rummet med högtalarna justerade av handlare!

Anläggningen är än så länge den samma, förutom att jag kör K400 då. Men den som läst den här tråden vet att saker är på gång. Diverse LP12-uppgraderingar är beställda, och så förhoppningsvis Keltik så småningom då!

Funderar som bäst över hur jag ska lösa möbelfrågan. I dagsläget lutar det åt åtta till nio lådor! (Med Lingo, radio, tre slutsteg och ev. separat phonodel.) Antagligen får det bli en bred Quadraspire med vissa apparater i nån billigare möbel, alternativt hemmagjorda vägghyllor, alternativt en kombination av båda.

Funderar också på placering av elektroniken. Hur illa är det att placera sakerna i ett hörn tro? Skulle onekligen se bättre ut än om jag hade allt mellan högtalarna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 29, 2007 01:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Broccoli wrote:
En del har hänt sen jag skrev senast.

En Sizmik och ett par LK140 har kommit och gått. Jag har flyttat och slipper mitt väldigt irriterande gamla rum med gips- och betongväggar. Det nya rummet är trä och betong, och tillåter att jag spelar på längden utan att det känns konstigt möbleringsmässigt. Ett klart lyft. Det känns som att det låter bättre med högtalarna uppställda på måfå, jämfört med hur det lät i det gamla rummet med högtalarna justerade av handlare!

Anläggningen är än så länge den samma, förutom att jag kör K400 då. Men den som läst den här tråden vet att saker är på gång. Diverse LP12-uppgraderingar är beställda, och så förhoppningsvis Keltik så småningom då!

Funderar som bäst över hur jag ska lösa möbelfrågan. I dagsläget lutar det åt åtta till nio lådor! (Med Lingo, radio, tre slutsteg och ev. separat phonodel.) Antagligen får det bli en bred Quadraspire med vissa apparater i nån billigare möbel, alternativt hemmagjorda vägghyllor, alternativt en kombination av båda.

Funderar också på placering av elektroniken. Hur illa är det att placera sakerna i ett hörn tro? Skulle onekligen se bättre ut än om jag hade allt mellan högtalarna.
Jag tror det både skulle både se bättre ut med grjorna i ett hörn och att det skulle låta bättre än att ha grejorna mellan högtalarna fast LP12an vill man nog hålla en liten bit bort från hörnet kanske.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 29, 2007 01:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Liten uppdatering:

Nu har jag haft Keltik hemma ett tag (drivna av 2*LK100 och ett 5105). I veckan fick jag ett 5103. Det var tänkt att bli en Kairn, men sen verkade det svårt att få tag på fräscha Kairn pro (jag har ett Lejonklou Kinki riia på gång) så då högg jag en 5103 istället.

Och idag kom min nya (beg) LP12. Det var med visst vemod jag lämnade min gamla LP12, som jag haft i fjorton år (halva mitt liv!). Den nya är bestyckad med Cirkus/LingoI/TrampolinI/Ittok LVIIB/Adikt.

Det låter oförskämt bra. Det svänger mer. Gamla systemet ville man gärna vrida upp litet, nu låter det bra även på låg volym. Keltik går *djupt*, på vissa skivor märker man att oj, här var det massa lågbasinformation som helt enkelt inte kom fram förut. Jag har haft Sizmik 10.25 men det är *inte* samma sak. Den ska väl på papperet gå lika djupt som Keltik, men en riktig fullregisterhögtalare är något annat, fråga mig inte varför!

Även Classiken funkade faktiskt ok med Keltik. (Just nu är den dock på väg till Skottland för laserbyte.)

Samtidigt märker jag på skivor med mycket bas (om man spelar högt) att det finns saker som behöver göras. "Du behöver en installation" var Anders kommentar (Anders på Tonläget alltså). Jag har inte experimenterat alls med uppställning, är helt värdelös på att höra skillnader snabbt, så att pilla med högtalaruppställning är lite av ett sisyfosarbete. Anders ska hyras in så småningom, väntar bara på att få nya diskant- och mellanregister från Skottland.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 29, 2007 16:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Kul att kunna spela singlar utan meck (adaptern för 45-varv om man inte har Lingo är ju inte direkt användarvänlig). Har inte så många singlar, men en som jag har är en Niklas Strömstedt-singel med en akustisk version av "Om" på B-sidan. Helt sjukt bra. Det distar en del, men känslan...!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Täkte att du kanske tyckte att det kunde vara lite kul att få historik/kuriosa för din 12:a.

Spelaren är inköpt vintern 88-89 och då med en beg. Basik tonarm och K9 pickup.

Snart därefter kom det på en Ittok LVII som satt på tills också den byttes mot en Ekos I. Valhallan byttes mot Lingo (som är rätt tidig) och Pickupper som suttit på den sedan dess är (i ordning) Asaka, Trojka, Arkiv I, Karma, 2 st. K18-2 och så Adikt. Ja - den har gått några timmar.

Efter att Arkiv:en kom på så ersattes orginalupphängningen mot Cirkus och så småningom byttes även orgialbottenplattan mot Tampolin.

Senare samtidigt som Karman kom på så gjorde bytet Ekos => Ittok LVIII-2.

...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 13:39 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Varför byttes Ekosen mot en Ittok..? *Nyfken* Undrar spontant också lite hur det är att gå från MC-pickuper till MM?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
per wrote:
Varför byttes Ekosen mot en Ittok..? *Nyfken* Undrar spontant också lite hur det är att gå från MC-pickuper till MM?
I ett ord - svårt!

Förklaringen ligger i att jag inte hade råd att spela skivor med Arkiv (för högt timpris) efterom jag pluggade.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Broccoli wrote:
Liten uppdatering:
...
Och idag kom min nya (beg) LP12. Det var med visst vemod jag lämnade min gamla LP12, som jag haft i fjorton år (halva mitt liv!). Den nya är bestyckad med Cirkus/LingoI/TrampolinI/Ittok LVIIB/Adikt.

...
Köpte du en LP12 när du var 14 år ?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
stefan wrote:
Broccoli wrote:
Liten uppdatering:
...
Och idag kom min nya (beg) LP12. Det var med visst vemod jag lämnade min gamla LP12, som jag haft i fjorton år (halva mitt liv!). Den nya är bestyckad med Cirkus/LingoI/TrampolinI/Ittok LVIIB/Adikt.

...
Köpte du en LP12 när du var 14 år ?
Just precis!

Jag ramlade in på Tonläget sommaren 1993, då jag försökte besöka alla hifi-affärer i Göteborg. Satte mig mitt emellan Keltik-högtalarna som de hade uppkopplade "för att kunna bedöma stereoperspektivet". Rikard som jobbade där då sa ungefär att "men en hifi-anläggning måste ju bedömas efter hur kul det är att lyssna på musiken". Det var något av en aha-upplevelse eftersom jag insåg med en gång hur rätt han hade och hur fel större delen av hifi-svängen hade.

Tillbringade många timmar på Tonläget den sommaren/hösten och tur är väl att Anders gillar att prata, för mycket snack blev det. I november köpte jag en begagnad Axis med Akito och K9 för 6.600. En knapp månad senare kom en LP12:a upp på beg-listan för 8.800 och med 2.200 lånade från en snäll mamma och med Axisen som inbyte (fick tillbaka hela beloppet) så var jag en glad och nöjd (och ung) LP12-ägare.

Jag brukar skoja om att jag la en årslön på en skivspelare, eftersom 8-9 tusen var ungefär vad jag fick ihop på månadspeng och genom att sälja GT en gång i veckan på den tiden :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Broccoli wrote:
stefan wrote:
Köpte du en LP12 när du var 14 år ?
Just precis!
Coolt! Snacka om hjärntvättad - hahaha! Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli.... osv osv

Men, du hade ju kunnat bli pådyvlad något dåligt och nu blev det tvärtom. Med turen att hamna på Tonläget....

Grattis!

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Mar 06, 2004 18:26
Posts: 618
Location: Göteborg
Hjärntvätt låter så fult ;) Resonemanget i sig är sunt, att det är musiken som är det viktiga i slutändan. När jag klev in på Tonläget hade jag redan år av hjärntvätt från Sveriges två hifiblaskor (jag lånade alla gamla nummer jag kunde hitta på biblioteket) och diverse affärer som Ågrens (där jag köpte min första förstärkare), Hifiklubben och Ljudkällarn (där jag köpte mina första högtalare).

En viktig sak är dock att Tonläget lät mig sitta i timmar och lyssna på deras toppsystem. (En nyckelförklaring till att jag idag har Keltik!) I vissa andra hifiaffärer tog man inte en 14-åring på allvar överhuvudtaget.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Broccoli wrote:
En viktig sak är dock att Tonläget lät mig sitta i timmar och lyssna på deras toppsystem. (En nyckelförklaring till att jag idag har Keltik!) I vissa andra hifiaffärer tog man inte en 14-åring på allvar överhuvudtaget.
Ett bra bemötande av alla kunder lönar sig i längden! Det finns affärer (i och utanför hifisvängen) som kan lära sig en hel del av det!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited