selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 00:59

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun May 21, 2006 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Appropå uppgraderingar... Är det någon som hört den senaste uppgraderingen till Unidiskarna? Är det någon nämnvärd ljudmässig förbättring?

Post subject:
PostPosted: Sun May 21, 2006 18:13 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jeg så at det var en på Topica som hevdet at oppgraderingen innebærer full 5.1-dekoding av Dolby digital og DTS. Hvis dette er korrekt, er det en liten sensasjon som burde fått langt større oppmerksomhet.

Mvh
Karl Erik

Post subject:
PostPosted: Sun May 21, 2006 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Onekligen! Någon borde kunna bekräfta/dementera detta...

Post subject:
PostPosted: Mon May 22, 2006 17:46 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej

Fick min Uni 2.1 uppdaterat förra veckan. Det gav ett antal förbättringar:
* Inga "hopp" i SACD (till nu)
* Snabbare "laddning"
* Mer musik....(mest viktigt)

Jag är inte mycket för att dra mig in i Tune dem eller hi-fi parameter o dyl. disskusioner men låter det bättre så är det bättre och det gör det.

Jag fick i övrigt möjlighet att jämföra mot Majik och skildnaden till Uni 2.1 är inte liten så att säga.

Vad gäller 5.1 har jag ingen kommentar då jag kör rent 2-kanal.

Audiman

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 20, 2006 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Karl_Erik wrote:
Jeg så at det var en på Topica som hevdet at oppgraderingen innebærer full 5.1-dekoding av Dolby digital og DTS. Hvis dette er korrekt, er det en liten sensasjon som burde fått langt større oppmerksomhet.
Det var jag!

Senaste mjukvaran till 2.1 och 1.1 avkodar 5.1 även på DD och DTS.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 20, 2006 11:32 
Site Admin
Site Admin

jajo wrote:
Senaste mjukvaran till 2.1 och 1.1 avkodar 5.1 även på DD och DTS.
Kikade på Tonlägets hemsida, och där står följande under specifikationerna för 1.1 & 2.1:
Tonlägets hemsida wrote:
Okodad digital utgång för Dolby Digital och DTS DigitalOut
Är inte alls inne i hemmabiosvängen men vad betyder det i praktiken när det gäller val av förförstärkare? Kan man köra 5.1 utan Exotic:s 5.1-kort då eller behövs det fortfarande?

Edit: Kul att du dykt in här igen Jajo! Det var ett tag sedan.

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 20, 2006 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Kikade på Tonlägets hemsida, och där står följande under specifikationerna för 1.1 & 2.1:
Tonlägets hemsida wrote:
Okodad digital utgång för Dolby Digital och DTS DigitalOut
Är inte alls inne i hemmabiosvängen men vad betyder det i praktiken när det gäller val av förförstärkare? Kan man köra 5.1 utan Exotic:s 5.1-kort då eller behövs det fortfarande?
Okodad digital utgång betyder att Unidisk har elektriska och optiska digitala utgångar som bara skickar ut ljudsignalen från skivan utan att göra något åt den. Det behövs en digital förförstärkare för att avkoda signalen till något som går att lyssna på.

Unidisk har utöver de digitala utgångarna även 5.1-utgångar som är analoga med vanliga RCA-kontakter (front l&r/surround l&r/sub/center). Dessa har tidigare endast kunnat användas vid uppspelning av DVD-audio eller SACD eftersom de flesta digitala förförstärkarna inte klarar den högre ljudkvaliteten som dessa format har och då måste anslutas analogt. I och med senaste mjukvaran blir dessa utgångar även aktiva vid DVD-film! Med andra ord klarar man sig med ett försteg som har analoga 5.1-ingångar. Med hjälp av sex signalkablar får man då 5.1 med t.ex. Exotik. Det funkar på exakt samma sätt som jag beskrev tidigare med Pioneer-spelaren.
Sony wrote:
Edit: Kul att du dykt in här igen Jajo! Det var ett tag sedan.
Jepp, har fått lite tid och energi över så jag tänkte skriva här lite då och då.

Edit: Här är URL till tråden där jag beskriver hur det går till med en enkel Pioneer. På Unidisk är det i princip likadant, men man måste se till att 5.1 är aktiverat (ej 2.0) i spelarens meny. Annars downmixar den 5.1-signalen till frontutgångarna. http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=712

Edit 2: En annan fördel med att Unidisken tillåter analog anslutning är att Unidiskens D/A-omvandlare säkert kommer att låta bättre än Exotik+DA!

Edit 3: En nackdel med att köra analogt med 6 signalkablar är att det inte går att konfigurera bass management eller avstånd till högtalare. Vill man göra sånt måste man köra digitalt till ett försteg som klarar det (t.ex. Exotik+DA).

Edit 4: Riktigt märkligt att Linn inte skriver om 5.1-avkodningen på specifikationerna! :/

Många edits blev det. :roll:

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 20, 2006 13:56 
Site Admin
Site Admin

Låter kanon det du skriver, det måste väl vara en tidsfråga innan Linn skriver det på hemsidan (och handlare med för den delen).

Post subject:
PostPosted: Sun Aug 20, 2006 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Låter kanon det du skriver, det måste väl vara en tidsfråga innan Linn skriver det på hemsidan (och handlare med för den delen).
Linn skriver i nuläget:
Quote:
DSD (from SACDs) and MLP (from DVD-Audio) for analogue only output (max. 6 channels)
Dolby Digital to Lt/Rt Downmix
vilket är precis som det var tidigare, dvs bara 2.0-avkodning från Dolby Digital. Riktigt dumt av Linn att inte ändra detta - kan tänka mig att vissa kunder inte köper Unidisk p.g.a. detta.

En kul parentes är att 0.1-kanalen (LFE, subben) avkodades på min 2.1a även på DVD-film innan uppgraderingen. Så i mitt dåvarande 2.1-system funkade det precis som jag ville. Men nu kör jag 4.1 och klarar mig inte utan funktionen.

Mvh,
jajo

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00