selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Naim N-VI
PostPosted: Mon Aug 14, 2006 19:57 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej
Har lite funderingar på att uppgradera mitt "system" = Linn Classic Movie (R2). I senaste nr av HiFi magasinet? så läste jag en artikel över den nya movien från Linn och i dessa aptitretande rader syntes att N-VI´n från Naim skulle vara ett bättre alternativ. Bättre ljud och bättre tillgänglighet för bildläsare (digitala utgångar). Är det någon som har jämfört dessa biomaskiner??
Mvh Cpt G

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 15, 2006 09:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inte haft chansen att lyssna på den, men ta en titt på naims hemsida. Där har de ett väldigt bra diskussionsforum (även kritiska röster tillåts trots att det leds av Naim). Där borde du kunna hitta en hel del.

Personligen gillar jag naim. Företaget känns som Linn var för 10 år sedan, dvs verkligen månar om kunder, uppgraderingsmöjligheter, inbyten av gamla produkter, deras produkter släpps inte innan de funkar etc. De har också ett väldigt bra sortiment (både över och under Linns, prismässigt) som är väldigt flexibelt med olika strömförsörjningar (hi-cap mfl). Ljudmässigt så låter de rätt annorlunda jämfört med Linn. Väldigt mycket energi och stampa takten. Man blir glad av att lyssna på musik.

När min karik/numerik ger upp (forhoppningsvis snart :-) ) ska jag ta ett helhetsgrepp runt hela min anläggning. Naim finns definitivt med på listan av produkter jag kommer att lyssna noga på.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 15, 2006 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
deras produkter släpps inte innan de funkar etc.
Läs mer på forumet om deras AV produkter så ser du att de SOM ALLA andra har problem med 5.1 system.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 15, 2006 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag avsåg företaget Naim i största allmänhet. Visst det kan hända alla företag att det slinker iväg en enstaka modell som inte är färdigutvecklad, även Naim, men när det börjar komma på rätt många nya produkter så blir i alla fall jag lite tveksam. Ett tag var det ju tyvärr nästan som ett dåligt skämt att läsa topicas linn forum. Det var ju sida upp och sida ner som i stort sett bara handlade om vilka mjukvarufunktioner etc som inte funkar etc.

På tal om naim, så såg jag att tonlaget har som ett av sina förslag att man kombinerar en Majik CD med Nait 5i och Ninkas. Som gammal nostalgiker tycker man ju att det är kul med den sortens system med linns källa och högtalare kombinerat med naim förstärkeri.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 15, 2006 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Ett tag var det ju tyvärr nästan som ett dåligt skämt att läsa topicas linn forum. Det var ju sida upp och sida ner som i stort sett bara handlade om vilka mjukvarufunktioner etc som inte funkar etc. .
Man hör ju bara de som har problem iof, flertalet hade ju inga.
Min 1.1 tex har funkat klockrent nu i 1.5 år.

Ser man överlag på tillförlitlighet torde Linn o Naim vara rätt lika. Vissa problem finns men flertalet funkar.
Hade en 52'a (försteg) -91 som naim aldrig fick ordning på, var inne ett par gånger hos dem...

Håller med om att det är kul att blanda, har alltid gillat Linn källa/högtalare o Naim stärkare. Fast jag har inte hört Naims senaste stärkare, vore kul att jämföra!

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 07:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inte följt det i detalj utan det är mer ett allmänt intryck jag har fått. Men om det bara är så att det bara är ett litet fåtal unidisk 1.1 som hade några mindre fel i början (och det är dessa som skränar på topica) medan alla andra nysläppta produkter (och i stot sett alla 1.1) har fungerat klanderfritt från början utan buggar, ständigt nya mjukvaror etc, då är det nog helt normalt. Då är det nog så som Linn alltid har funkat, dvs att man kan vara helt säker på att produkten är helt utvecklad och klar när man köper den och att man inte stäldigt behöver springa till sin linnhandlare för det ena och det andra.

Att man kan få måndags ex är nog helt tyvärr normalt oavsett märke. Min lk 140 brakade ihop (allt fick bytas utan strömförsörjningen tror jag) och lyckades samtidigt förstöra diskanterna, men det var nog närmast otur snarare än konstruktionsmiss och sådant kan nog drabba alla märken.

Post subject: Movie kontra unidisc?
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 08:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

..om jag för frågan vidare från naim vs movie. Är det stor skillnad mellan en Movie och en Unidisc avseende ljud resp bild? Prismässigt känner jag till vad det handlar om så jag hoppas att det brakar till ordentligt även i upplevelsen från anläggningen :lol:

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00