selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:33

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Insomnias system
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 10:11 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Jun 16, 2006 12:55
Posts: 45
Location: Borås
Många inleder sin medlemspresentation med att be om ursäkt för att de har smugit omkring länge på forumet utan att ge sig till känna. Det är väl kanske klädsamt att jag gör samma sak. Hoppas förstås på kollektiv förståelse och förlåtelse.

Mitt musikintresse är sannolikt ett arv från min mor. Hon lyssnade jämt på musik när jag var liten. Hon spelade all möjlig musik på en anläggning från B&O. Nån gång i sena tonåren började det bli dags att uppdatera stereon. Jag valde och mamma betalade. Hon hade en bekant i en stereobutik som hjälpte mig att välja. Det blev CD och förstärkare från Technics och ett par rejäla högtalare från JBL.

En tid senare (sannolikt hösten 1992) följde jag med en kompis till en lite annorlunda hifi-butik i stan. Bellmans Hifi hette den och låg i centrala Borås. Efter många besök, diskussioner och lyssningar beslöt jag mig för att släpa ner mina rejäla JBL högtalare till butiken. Allt enligt principen om att lyssna och jämföra själv. Jag lånade min mormors bil och körde ner högtalarna till butiken.

När allt var uppriggat av Carl-Mikael Engvall (som drev butiken) var det dags att börja lyssna. Jag var fullständigt övertygad om att mina JBL skulle spöa allt han kunde plocka fram. Dom var ju så stora... Ni vet förstås hur det slutade. Efter en kvart byttes mina JBL ut mot ett par Index. Jag kände mig närmast förnärmad över att mina stora skulle jämföras mot något så litet. Snabbt gick känslan av förnärmelse över i naiv skamsenhet. Index spelade skiten ur mina kolosser. Om högtalarna var tunga att lasta in i bilen på vägen dit, så kan ni förstå hur det kändes att lasta in skiten igen och köra tillbaka.

Samtidigt så väcktes förstås ett ljus bortom allt uppgivet bärande. Index både lät bättre och kostade betydligt mindre än mina JBL. Där var jag ju redan med på tåget. Sen började de lite mer ångestfyllda diskussionerna om källan först osv. Det tog ett tag att förstå och vänja sig, men efter några månader var det beställningsdag. Listan såg ut så här:

- Karik II
- Intek
- Keilidh
- K20

Första tiden hade jag mycket existentiell ångest över hur en svart liten låda kunde kosta så mycket. Men jag vande mig... Dessutom hade flera av mina kompisar investerat i Linn-prylar. Så jag var inte den enda i hela Borås som köpte stereo istället för bil...

Nästa steg innebar en rejäl uppgradering. Tyvärr lade Carl-Mikael ner sina båda butiker i Borås och Göteborg. Det innebar dock att jag kunde investera till hyfsat förmånliga priser i samband med det. Efter uppgraderingen såg systemet ut så här:

- Karik III
- Numerik
- Kairn
- Klout
- AV 5140
- K600

Det var ett system som gav mig mycket njutning under många år!!! Av främst familjeskäl och konkurrerande frågor på den ekonomiska dagordningen beslutade jag mig för att sälja hela anläggningen 2003. Abstinensen kom långsamt krypande. Först nu under våren insåg jag att det var dags igen. Den här gången är det Anders på Tonläget i Göteborg som varit ett utmärkt och trevligt bollplank. Sen några månader står följande utrustning hemma hos oss:

- Unidisk SC
- C2200
- Espek
- K400

Jag vill avslutningsvis passa på att tacka min flickvän som tidigt insåg att för mig ger musik mycket mer livskvalitet än en ny bil. :wink:

_________________
I'm not worthless. I can be used as a bad example.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
Välkommen till selleri. Det var en intressant och trevlig berättelse. Väldigt omtänksam sista mening där som faktiskt gäller mig också angående livskvalitet, musik och bil.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 11:17 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Kul läsning, och heltrevligt system! Välkommen! :)

Var det pang på den kombination som det blev i slutändan, eller jämfördes det med annat?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 11:46 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Jun 16, 2006 12:55
Posts: 45
Location: Borås
Roland wrote:
Välkommen till selleri. Det var en intressant och trevlig berättelse. Väldigt omtänksam sista mening där som faktiskt gäller mig också angående livskvalitet, musik och bil.
Tack! Hon ska helt klart ha cred för det.
Ayn wrote:
Kul läsning, och heltrevligt system! Välkommen! :)

Var det pang på den kombination som det blev i slutändan, eller jämfördes det med annat?
Nja. Jag började lyssna på nya Classik Movie. Det var nog mest av "prisvärdhetsskäl". Och det är nog den Linn-pryl som en kvinna (läs flickvän...) lättast kan acceptera. Mycket funktioner (läs mkt för pengarna om man nu ändå ska köpa något så jävla dyrt...). En låda (läs stör inte inredningen så mycket i vardagsrummet...). Billig (läs förhållandevis...) :)

Jag visste tidigt att jag inte ville ha Ninka. Förmodligen för att jag gillade mina AV5140 ihop med Klouten väldigt mycket. Ninka kändes tunna. Så mot alla principer om källan först, så gällde första beslutet högtalarna. Alltså Espek.

Sen började vi jämföra Classik Movie med Unidisk SC och Majik CD. Det gjorde att den snabbt föll bort. Jag gillade snabbt Unidisken och möjligheten att spela fler format. Är ingen hemmabio-kille, men gillade både ljudet och prisvärdheten. Avgörandet kom när jag fick möjlighet att köpa ett demoex av Unidisken.

Sista frågan gällde då slutsteg. Där var väl alternativet C6100 eller C2200. Med den jag valde är ju steget till aktivt system betydligt längre bort. Så i det avseendet är jag väl inte fullt säker på att jag valde rätt. Alltså: Låter mitt system bättre med C6100 och aktivt eller med C2200 och passivt. Har ej kunnat jämföra det.

_________________
I'm not worthless. I can be used as a bad example.


Top
   
 Post subject: Re: Insomnias system
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
insomnia wrote:
Många inleder sin medlemspresentation med att be om ursäkt för att de har smugit omkring länge på forumet utan att ge sig till känna. Det är väl kanske klädsamt att jag gör samma sak. Hoppas förstås på kollektiv förståelse och förlåtelse.
Ähhh, det är väl onödigt.
Välkommen hit! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Med tanke på ditt gamla system var Eskep rätt val. SC är också klockrent, dödens prisvärd.
Men det vore kul o veta hur du tänkte med C6100 mot C2200. Antar att du demade passivt 100w mot 200w chakra innan. vad tyckte du?

(ps ett C4200 o gå aktivt borde bli fruktansvärt bra, men systemet blir lite baktungt)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 12:53 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Jun 16, 2006 12:55
Posts: 45
Location: Borås
sportbilsentusiasten wrote:
Med tanke på ditt gamla system var Eskep rätt val. SC är också klockrent, dödens prisvärd.
Men det vore kul o veta hur du tänkte med C6100 mot C2200. Antar att du demade passivt 100w mot 200w chakra innan. vad tyckte du?

(ps ett C4200 o gå aktivt borde bli fruktansvärt bra, men systemet blir lite baktungt)
Japp, du har så rätt så. 100w mot 200w chakra. Och i den jämförelsen är ju svaret givet. Men det intressanta är ju 100w aktivt mot 200w passivt.

Förresten... Vad menar du med att det blir lite baktungt?

_________________
I'm not worthless. I can be used as a bad example.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
insomnia wrote:
Alltså: Låter mitt system bättre med C6100 och aktivt eller med C2200 och passivt. Har ej kunnat jämföra det.
Tolkar detta som en fråga trots avsaknaden av frågeteckan.
Det låter bättre med C6100 och aktivt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
insomnia wrote:
Vad menar du med att det blir lite baktungt?
C4200, C2200 + aktiva filter kostar ca 80k, o du har spenderat hälften på källa/försteg.

Men misströsta inte. Man ska ju tänka långsiktligt!!!
ps
jag bytte också Klout mot C4200 :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 19:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jo, för sitta nöjd med "bara" C2200/Espek vore ju rätt långsökt :!:

I övrigt instämmer jag med de ovan, trevlig och underhållande läsning! Kan verkligen hålla med om det där att "hur en svart liten låda kunde kosta så mycket"... samtidigt är det inte bara nackdelar, du har ju ett diskret men ruskigt bra (förhållandevis) kompakt system (menar elektroniken). Ser en del fördelar med det också, underlättare exempelvis när man som mig haft en Ikemi i en studentkorridor...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 17, 2006 15:18 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Jun 16, 2006 12:55
Posts: 45
Location: Borås
Bättre att smida medan järnet är varmt, än att smäda medan hjärnan är varm. :)

Håller på att kolla upp möjligheterna att gå aktivt. Snabbaste vägen är ju att byta C2200 mot C6100 + aktiva filter. Fast jag är inte så sugen på att göra mig av med C2200... Klurigt.

_________________
I'm not worthless. I can be used as a bad example.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 17, 2006 16:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Hej Insomnia,

Det är alltid ett dilemma om man har ett bra slutsteg och vill gå aktivt med ett mindre bra steg, det är inte säkert att alla parametrar blir bättre.

En variant kan vara att skaffa en C4100 och använda C2200 aktivt på diskanten, då slipper du tappa pengar i inbyte.

En annan variant kan vara att ta ett mellansteg med bi-amping med 2 st C2200 och sedan när du tycker det är dags att gå vidare så skaffar du en till C2200 och går aktivt,
så gjorde jag på AV5140 med mina 5105:or, det blev en klar skillnad mellan alla steg, och så hade man något att se fram emot.
Eller så tar du en C4100, triampar och köper filter senare.

Problemet med flera C2200 är att det blir så hiskeligt dyrt, och många burkar blir det.

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 17, 2006 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sälj inte din C2200.
Per's ide´ är bra som kompromiss.

C2200 + C4100 borde bli MYCKET bättre än en C6100 o du har faktiskt sedan en uppgraderingsväg genom att byta C4100 till C4200.

Eller också köper du en C6100 o har de 2 överblivna kanalerna till biamp center...
Återigen, tänk långsiktligt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 17, 2006 16:53 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Jun 16, 2006 12:55
Posts: 45
Location: Borås
Tack för alla råd och tips! Det behövs verkligen bra bollplank ibland! Jag återkommer när jag vet lite mer...

_________________
I'm not worthless. I can be used as a bad example.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 24, 2006 15:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Fri Jun 16, 2006 12:55
Posts: 45
Location: Borås
Beslutet blir helt enkelt att jag avvaktar. Jag vill inte göra mig av med C2200 utan är numer istället sugen på att gå vägen via C4100. Men det får bli en annan månad. Har redan spenderat alla hifi-medel denna sommar :D

Så tills vidare får jag "nöja" mig med Uni SC, C2200 och Espek... :wink:

_________________
I'm not worthless. I can be used as a bad example.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited