selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next
Author Message
PostPosted: Tue Aug 15, 2006 15:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Hej,
Jag är en Linn-ägare sedan 1992 och har med tiden gjort diverse uppgraderingar av systemet.
Under de senaste åren har jag följt diskussionerna på selleri och tänkte nu att det var dags att gå med.

Här är en ungefärlig lista över uppgraderingarna, blev dock lite för besvärligt att lista vilken anläggning jag hade vid olika tidpunkter.

Källa:
Rega planar 3 med K5, LP12 med Akito och K5 -> K9 -> Ittok -> Lingo 1 -> Arkiv A + Ekos 2 + Linto -> Arkiv B -> T-Kable -> Akiva -> Ny Lingo
Marantz CD 45 tror jag den hette, Mimik -> Ikemi -> Unidisk 1.1

Kontroll:
Intek -> Wakonda -> Kolektor -> AV 5103

Playback:
Rogers, Keilidhs med AV 5105 Passiva -> Keilidhs aktiva med AV 5105 -> AV 5140 aktiva med AV 5105 ->
Keltik med 4-vägs aktiv med AV 5125 -> Akurate 242 passiv biwire med 2 Klimax solo.

Center 5120 3-vägs aktiv med 5125 -> Akurate 225 på stativ, tri-ampad med 5125
Surround bak JPW Monitor, drivna med resterande 2 kanaler från 5125.

TV Loewe Credo 32 tum

Möbler:
Ikea Lack ->Wog-> Quadraspire vägghylla för LP12, Q4 Reference + Väggmontering av TV, Klimax samt AV5125.

Kablar är Linn Silver, K400 + K600, med Lejonklou CableOne till alla apparater.

Cable one är den senaste uppgraderingen, den var mycket trevlig, lite i stil med uppgraderingen till silver interconnect.
Får jag min digital-kamera reparerad så småningom så kommer det upp bilder.

/Per Köhler


Last edited by PerK on Thu Mar 27, 2008 20:36, edited 6 times in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 15, 2006 16:14 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Wow, vilken rolig uppgraderingshistoria. Låter som att du har gjort en omsorgsfull installation -> bilder efterfrågas!

Vilken har varit den största uppgraderingen? Lingo? Lingo 2? Uni 1.1? Solo/Akurate?

Håller 5103:an i den setupen? Jämfört den med andra alternativ?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 15, 2006 21:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
per wrote:
Wow, vilken rolig uppgraderingshistoria. Låter som att du har gjort en omsorgsfull installation -> bilder efterfrågas!


Vilken har varit den största uppgraderingen? Lingo? Lingo 2? Uni 1.1? Solo/Akurate?

Håller 5103:an i den setupen? Jämfört den med andra alternativ?
Hej Per,

Oj, det var svårt att svara på. Alla uppdateringar av källa och kontroll som skedde i början var dramatiska.

Av senare uppgraderingar var övergången från Keltik till passiva Akurate med Solo otroligt dramatisk,
karaktären på Akurate var helt annorlunda, med Keltik hade jag en stor maffig bas och den fanns inte med Akurate.
Kvaliteten på basen och kontrollen i Akurate var dock helt överlägsen. Tune-dem-mässigt var det en stor fördel för Akurate.
Den totala kontroll som Klimax Solo har är dock helt fantastisk jämfört med tidigare aktiv uppsättning.

Bytet från Arkiv-b till Akiva var en annan dramatisk förändring, delvis beroende på viss slitning av Arkiven (alltid så vid byte av pick-up).
Det lugn som uppstod i skivorna var helt fantastiskt, jag tyckte att man fick all tid i världen att uppleva detaljer.

Servicen av LP12 utförd av Alan från Linn var en annan höjdare, helt ny spelare när den kom tillbaka.

Fast den mest dramatiska förändringenn var nog när den gamla, lätta, skinngruppen åkte ut och ersattes av en stor grupp i tyg med tjocka
kuddar och sitsar och en tiilhörande ottoman. Jag kombinerade detta med att sätta bokhyllor och skivor i alla hörn i rummet.
Innan denna "uppgradering" var det ett tort, i princip helt odämpat rum med ett rejält eko. Nu är det något helt annat.

Vad det gäller 5103, så är det den svaga punkten i anläggningen nu. Jag har varit på demo av Kairn, Exotic och Kinos. Exoticen var klart bättre än Kairn, men det stora lyftet kom först vid Kinos. Mina funderingar ligger på om jag ska ta Kinos eller Kisto, men får nog vänta med det ett tag.
Det vore kul att höra om någon har synpunkter på skillnaden mellan dessa.

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 15, 2006 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Vilket supersystem!
Med tanke på detta SKA du dema Kinos mot Kisto, helst hemma.

Fredriks moddar...har du gjort något inuti Solo/Akurate?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 15, 2006 23:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
sportbilsentusiasten wrote:
Vilket supersystem!
Med tanke på detta SKA du dema Kinos mot Kisto, helst hemma.

Med tanke på Fredriks moddar...har du gjort något inuti Solo/Akurate?
Skulle gärna göra den demon :D, men det hur får jag ihop denna demo, handlar i Uppsala, men de har varken Kisto eller Kinos hemma. Har absolut inga planer på att byta handlare, har mycket bra hjälp och support därifrån.

Ett annat problem är att jag nog får svårt att sova efter en sådan demo, kommer bara att vilja ha en Kisto.
Har lyssnat på Klimax Kontrol och har nog tyvärr svårt att nöja mig med Kinos, och det är tyvärr alldeles för mycket pengar.
Ibland kan det vara bättre att sitta still i båten...

Just nu tror jag nog att en ordentlig tuning med hjälp av Fredrik är det bästa alternativet.

Inga moddar är gjorda i Solo eller Akurate, vet inte om det finns några sådana tillgängliga längre.

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 15, 2006 23:24 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Ett "budgetalternativ" som ger bästa möjliga musik, men även flerkanalsfilm skulle kunna vara: Klimax Kontrol :!: Jag har för mej att även den har "Unity Gain"-funktion som gör att man kan använda en ingång för inkoppling till annat filmförsteg (5103). Bästa möjliga musikprestanda, och bibehållen filmprestanda.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 15, 2006 23:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
per wrote:
Ett "budgetalternativ" som ger bästa möjliga musik, men även flerkanalsfilm skulle kunna vara: Klimax Kontrol :!: Jag har för mej att även den har "Unity Gain"-funktion som gör att man kan använda en ingång för inkoppling till annat filmförsteg (5103). Bästa möjliga musikprestanda, och bibehållen filmprestanda.
Hej Per,

Det var verkligen budget :D .

Det är tyvärr inget alternativ eftersom jag till stor del njuter av både bild och ljud i form av konserter i form av DVD, jag vill även att den delen blir bättre om jag gör en uppdatering.
Tycker nämligen att det finns få saker som slår en bra konsert på DVD, det är en totalupplevelse, nästan som att att vara på plats.
OK en bra LP är nog det bästa. Ser fram emot vad Linn har att komma med för LP12:an.

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
PerK wrote:
Skulle gärna göra den demon :D, men det hur får jag ihop denna demo, handlar i Uppsala, men de har varken Kisto eller Kinos hemma. Har absolut inga planer på att byta handlare, har mycket bra hjälp och support därifrån.
Har du frågat butiken om de kan låna hem en Kinos/Kisto så du får dema i butik o hemma under ett par dagar?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 11:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
sportbilsentusiasten wrote:
PerK wrote:
Skulle gärna göra den demon :D, men det hur får jag ihop denna demo, handlar i Uppsala, men de har varken Kisto eller Kinos hemma. Har absolut inga planer på att byta handlare, har mycket bra hjälp och support därifrån.
Har du frågat butiken om de kan låna hem en Kinos/Kisto så du får dema i butik o hemma under ett par dagar?
Hej Jan,

Jag har väntat med att driva denna denna fråga i butiken, har fått erbjudande av dem att dema en Kontrol hemma, så får det nog bli så småningom. Är som sagt lite för rädd att dema detta eftersom vill-ha-faktorn kan bli ganska jobbig.

/Per


Top
   
 Post subject: Bilder på systemet
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 23:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Hej,

Jag har fått hjälp av Sony att ladda in bilderna.
Så här ser det ut.

Image


Liten närbild med min numera trasiga kamera.

Image

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 23:11 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Fint! Ser riktigt grymt ut med Klimax Solo på hörnen :!:

Dock har du lite sladdhärva också, tråkig del av att ha ett gäng lådor... Vad är det för tavla till höger förresten? "Mandomsprovet..." står det..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 23:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Sony wrote:
Fint! Ser riktigt grymt ut med Klimax Solo på hörnen :!:

Dock har du lite sladdhärva också, tråkig del av att ha ett gäng lådor... Vad är det för tavla till höger förresten? "Mandomsprovet..." står det..
Hej Sony,

Nästa projekt är utredning av kabelhärva :D . Det blir antagligen kabelkanaler, det såg värre ut förut innan jag skaffade Cable one, har kortat nätsladdar med 6 m. K400 från Klimax ska kortas till en meter.
Sedan funderar jag på att sätta något för hyllstolparna och dra kabeln bakom. Tacksam på tips över vad man kan använda.

Affischen är en gammal bioaffish från när det begav sig, Dustin Hoffman och Anne Bancroft, riktig kultfilm.

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 22, 2006 10:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Hej,

Lyssnade på en musik-dvd häromdagen där trumpeterna var placerade i bakre högtalarna, tyvärr mina JPW-monitor, det lät förskräckligt.

Nu undrar jag, finns det någon som har erfarenhet av hur Akurate 212 låter som väggmonterade, har tyvärr inget bra utrymme att ställa dem på stativ.

Tacksam även för andra tips som fungerar bra att sätta på väggen och få det att låta bra, t ex Tukan.

Tills vidare får jag nog nöja mig med att spela musikd-dvd:er som bara har publik-ljud där bak...

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 22, 2006 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
212 bak torde vara overkill om du inte har ett toppgrejjer framför.
Vad jag förstår saknar du Kisto o BRA slutsteg på center/bak.
Du kan ju köpa 212 före dessa grejjer om du vill, men max nytta kommer då senare :wink:

Återigen, KISTO vore ett grymt lyft hos dig :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 22, 2006 10:38 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Den enda gång jag hört Unik är som bakhögtalare i ett system med Akurate som frontar, och dom skämdes inte för sig. Jag skulle testa Unik, och kanske även Komponents lilla varianter.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page 1 2 3 4 59 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited