selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 16:56

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 28, 2007 23:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Har lyssnat mer nu och det är en enorm skillnad på ljudet, det är som att lyfta bort ett tjockt draperi framför anläggningen. Musiken öppnas upp och allt blir klarare, ja klart bättre tune-dem :D

Alla som har en tjock-TV borde allvarligt fundera på att lyfta ut den, eller skaffa en tv utan högtalare.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 30, 2007 08:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Upplevde samma förbättring. Det är verkligen häpnadsväckande stor skillnad, klart mera dynamik i ljudet.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 15, 2007 13:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Funderar lite:

Lyfta ut TV:n är det Source-First eller Source-Last?

Karaktären på ändringen är den samma som när jag satte in Keel, fast det påverkar alla källor.

Rumsförändringar borde rimligtvis vara Source-First.

Det enda negativa jag upptäckt med TV:n är att det är en klart sämre hantering av Text-TV än min Credo; i Credon låg senaste lästa sidan kvar när man växlade mellan TV och text.
När det var flera sidor på en sparades alla och man kunde bläddra mellan dem; på NS så ändras sidorna kontinuerligt.

För övrigt så är det inte lika akut med en Kisto, nu ska jag njuta av detta ett tag :D

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 15, 2007 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
PerK wrote:
Funderar lite:

Lyfta ut TV:n är det Source-First eller Source-Last?

Karaktären på ändringen är den samma som när jag satte in Keel, fast det påverkar alla källor.

Rumsförändringar borde rimligtvis vara Source-First. ...
Det beror nog på; Om TV:n stör signalkällorna elektriskt så är det nog att betrakta som source-first påverkan medan akustisk åverkan nog mer kan betraktas som sist i kedjan (vilket ändå inte innebär att det är mindre viktigt att ha koll på).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 15, 2007 21:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Lite av en paradox är det, förändringarna är helt klart akustiskt betingade, men skillnaden är av den karaktär som jag fått av mina käll-uppdateringar; mer lugn, bättre tune, etc.

Vad är skillnaden mot att byta t ex ett rack som utrustningen står på.

Som sagt, en rent filosofisk fråga, lite på det humöret idag :D

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 16, 2007 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
På den filosofiska tråden; En förbättring är en förbättring är en förbättring. En förbättring kan inte ersätta en annan, men en förbättring sent i kedjan kan både göra återgivningen bättre, men även belysa brister tidigare i kedjan. Det är därför vanskligt att bedöma förändringar sent i kedjan med bristfälliga källor. En förbättring tidigt i kedjan (om väl apparaterna är på en i grunden hygglig nivå d.v.s. inga våldsamma frekvensgångsfel etc.) påverkar enbart till det bättre.

När man pratar om förbättringar är det dock viktigt att skilja upplevda förbättringar och faktiska förbättringar. Faktiska förbättringar är väl inte mycket att orda om, men upplevda förbättringar kan i vissa fall vara försämringar t.ex. i slutet av kedjan då en försämring faktiskt kan leda till att brister i källan döljs. Distorsion av icke eller mindre störande karaktär (kan subjektivt också uppfattas som positiv t.ex. m.a.p. realism, närvaro el. live-känsla) i slutet av kedjan kan på samma sätt dölja brister hos apparater tidigare i kedjan eller i den faktiska (d.v.s. apparaten med förskönande distorsion) apparaten. Dyl. upplevda förbättringar, som faktiskt är försämringar, brukar dock kunna identifieras som försämringar (eller som en ändring utan påverkan) med tune-dem metoden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 18, 2008 15:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Dags för nästa stora uppgradering.

Uppgraderingarna blir om allt går väl (bostadsrätten såld till rätt pris):

1) Sambo + Hus
2) Kisto + Ekos SE

Inflytt 1/4. Återkommer med bilder på nya installationen; dock ej på sambon :D

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 21, 2008 11:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Ändrad inflytt till fredag 29/2, mycket att hinna med...

Kisto beställd.

Någon som är intresserad av en begagnad Loewe Credo 32-tum widescreen från -99, PM:a mig i så fall, tänkt hämtpris 2500.
Kanonbild, inskickad på service -02 med kalibrering av bild.
Bild finns på min medlemspresentation.

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 21, 2008 22:56 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
PerK wrote:
Dags för nästa stora uppgradering.

Uppgraderingarna blir om allt går väl (bostadsrätten såld till rätt pris):

1) Sambo + Hus
2) Kisto + Ekos SE

Inflytt 1/4. Återkommer med bilder på nya installationen; dock ej på sambon :D

/Per
Grattis till båda uppgraderingarna, som väl båda kan bidra till välljud!! Blir kul att se bilder och intryck av nya vardagsrummet ur Linns synvinkel :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 22, 2008 00:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Tack för det Sony.

Ser ut som om jag kommer att avvakta med Ekos SE, lite i valet och kvalet om nästa uppgradering.

Funderar på att skaffa en NAS och börja bränna hemma; därefter blir det lättare att skaffa en ev Classik DS till köket.

Funderar på om jag kommer att nöja mig med en Akurate DS eller om jag väntar tills jag får råd med Klimax DS; detta samtidigt som huset och iordningställande av friggebod ska fungera...

Sen måste jag vänja mig vid att jag inte kan ta alla beslut själv som förut; det är väl den största skillnaden; tur att hon gillar musik, och samma musik, lika mycket som jag :D

Inga lätta beslut att fatta..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 23, 2008 19:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Kisto-fråga:

Kommer att ha Boxer med en Maximum-decoder + Uni 1.1, till en Northern Star med en komponentingång.
Är det bättre att skicka komponent ifrån decoder och Unidisk till Kisto för att därefter skicka bilden till TV:n; om jag skickar direkt till TV:n måste den ena ha Scart.

Fördelar + nackdelar ang kvalitet, lipsync och användarvänlighet.

PS: Har precis upptäckt att ett rum kan vara för bra dämpat; har plockat ut lite böcker och musiken öppnar upp sig.

Mvh Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 23, 2008 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Skulle dra direkt till tv fast du måste använda scart på ena. Nackdelen är inte speciellt stor om det är rgb genom scarten. Sedan är det ju alltid en fördel att dra direkt utan omvägar. Men största fördelen som jag anser avgör saken är att du kan slö titta på tvn samtidigt som du lyssnar på musik något jag gör väldigt ofta. Drar du genom Kiston kan du inte skicka vidare bilden samtidigt som du lyssnar på en annan källa. Inte hundra att inte Kiston klarar de men det kan du lätt kolla upp.

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 23, 2008 22:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Hej Clas,
Kollade i manualen det gick att splitta ljud och bild.

Edit: Stavfel

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 10:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Kommit in i huset nu; satt upp en provisorisk stereo med:

AV5103, Uni 1.1 Klimax Solo (på golv) och Komponent 104 på stativ.

Rummet verkar väldigt bra och 104:orna rockar på bra, ännu ett bevis på att Source first gäller.

Kiston står på golvet ouppackad.

Tar nog ett par veckor innan allt är på plats, ser fram emot det.

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 05, 2008 17:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 12, 2004 01:14
Posts: 793
Location: Förenade Arabemiraten
PerK wrote:
Kisto-fråga:

Kommer att ha Boxer med en Maximum-decoder + Uni 1.1, till en Northern Star med en komponentingång.
Är det bättre att skicka komponent ifrån decoder och Unidisk till Kisto för att därefter skicka bilden till TV:n; om jag skickar direkt till TV:n måste den ena ha Scart.

Fördelar + nackdelar ang kvalitet, lipsync och användarvänlighet.
Mvh Per
Jag kör en Arcam Dv27A samt Samsung 850 boxer box med komponentvideo till Kinos och sedan till plasma. Det är jäkligt kul med:
1 surroundljud till TV-tittandet
2 användarvänligt och smidigt

Min plasma är för dålig för att se någon försämring med att skicka bilden via Kinos. Det räcker att trycka en gång för att byta källa. Inget fipplande med AV-knappen för att växla mellan TV och DVD. Lipsync löses "jättelätt"

I ditt fall går inte detta om inte Maximum decodern lämnar komponentvideo ut?

Kinos/Kisto växlar bara ingång, byter inte format på bildsignalen. Dvs du kan inte mata in Svideo och komponent och bara ta ut komponent.
Men om maximum decodern lämnar komponent via scart så skulla jag ansluta denna till kisto via SCART, 1.1 via komponentkablar till kisto och ta ut en komponentsignal via komponentkablar till tv/skärm.

I och med att Kinos/Kisto INTE omvandlar bildsignalen så kommer det fungera väldigt bra.

Ljudmässigt så klår DV27A digitalt ansluten till Kinos Linn Majik CD
med analog silverkabel mot densamma.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited