selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 08, 2024 11:52

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Mar 05, 2004 17:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Nån som har hört ett par Sonus Faber Concerto? Passar dom med Linn-utrustning och kan en Classik driva dessa? Eller MÅSTE man ha mer? (så klart är det en fördel med mer effekt, så är det alltid).

Fick nämligen ett litet erbjudande och började fundera lite. Var ju annars inne på ett par beggade Ninka (som då blir några tusen dyrare). Jag skulle iofs även vara intresserade av ett par billiga Kan:ar...

..men? Sonus Faber Concerto? Något att ha? Fungerar det med Classiken?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 05, 2004 22:39 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 23, 2003 03:35
Posts: 41
Location: Ume
Enligt min uppfattning har Sonus Faber ett annat sound än Linns högtalare. Lite mörkare, varmare. Basen är ett speciellt kapitel. Men det kan funka så jag vet inte, att testa kan aldrig skada.

_________________
brumeli brum


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 06, 2004 12:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Gå in på www.euphonia-audioforum.se och ställ din fråga där istället.Det bör finnas dom som känner till någon Concerto ägare där.Det härjar då ett antal Sonus Faber-ägare där,bl.a jag :!: :) Och vill du inte registrera dig där,så kan jag ställa frågan åt dig.Inga problem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 06, 2004 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Verkar som att rackarna var svarta... Ville ju ha dom där finfina ena i rött trä. Känns dumt att köpa ett par (hur välljudande dom än är) om man inte tycker om dess utseende.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 06, 2004 22:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
vad har ljud med utseende att göra?


bara frågar......

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 06, 2004 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Inget? Menade ju inte så heller! :wink:

Visst vill man ju att det ska låta bra (viktigast), men just den här affären blir inte av eftersom jag inte vill ha just ett par svarta högtalare. Självklart köper man inte högtalare efter utseendet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 07, 2004 10:30 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
equi2 wrote:
Självklart köper man inte högtalare efter utseendet.
Jag håller med - den VIKTIGASTE faktorn är såklart ljudet, men...för mig vore det hyckleri att påstå att jag för den delen totalt struntar i hur högtalarna ser ut. Man upplever även med ögonen...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 07, 2004 13:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Kan inte annat än att instämma, att högtalarna ska vara estetiskt tilltalande är för mig väldigt viktigt, men det brukar inte vara ngt problem då de flesta bättre högtalare oftast har ett fördelaktigt utseende.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 07, 2004 22:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
Jag ville egentligen ha AV5140 i cherry finish, men nu när jag har haft mina svarta ett tag så ångrar jag inte att jag köpte dom svarta, svart passar med allt. Jag tycker det blir lite "mycket" cherry om man inte bryter av nånstans...... 8)

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 11, 2004 18:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Ayn wrote:
Jag håller med - den VIKTIGASTE faktorn är såklart ljudet, men...för mig vore det hyckleri att påstå att jag för den delen totalt struntar i hur högtalarna ser ut. Man upplever även med ögonen...
Dessa högtalare har jag tyvärr inte hört...men låter dom i närheten av deras utseende så...se upp Komri :!: :wink:

Image

På bilden,Sonus Faber Amati Homage,pris ca 165 000 sek.
En absolut drömhögtalare när det gäller utseende.

Även om det är snyggt med högtalare som är träfärgade så gillar jag även svarta "piano-lackade" högtalare också,det kan vara väldigt sobert med svart.Och svart blir aldrig omodernt.En nog så viktig sak.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 11, 2004 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Ah.. nu fanns det ett par Concertino... fina som stryk dom med!! 8)

Jag leter ju smått efter högtalare, men tar det ändå lungt. Hade ju tänkt spara till ett par Ninka, men ändå känns det roligare (på nåt sätt) med ett par stativare.

Fast det är svårt att provlyssna när man köper begagnat från annan ort. Det är ofta att föredra att INTE köpa grisen i säcken, utan provlyssna först :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 12, 2004 00:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Om du ska spara till riktigt kompetenta stativare,kolla då in Sonus Faber Electa Amator II :!: Verkliga skönheter,de också.Kanske kan du få tag i ett par begagnade om du håller ögonen öppna.Men billiga är dom inte.Möjligen kan du få ett par begade för samma pengar som ett par nya Ninkor.Men betänk då att nypriset på Electorna låg på närmare 30 000 sek.

Här är en länk till ett litet test av dessa skönheter.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... onus,faber

Inte så dumma,eller hur :!: :?:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 12, 2004 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Är det bara jag som tycker att alla Sonus Faber är fula som stryk? och ändå älskar jag mycket med Italien.

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 12, 2004 12:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
new order: Såg ett par Sonus Faber Electa Amator II för 18.000:- tror jag det var. Fast det är lite väl mycket pengar.

Sen så måste man ju matcha mot Classiken och sen känns det som att jag behöver lite mer bakom högtalarna om jag hamnar i den prisklassen :oops: Fast man kan ju alltid ta det i omgångar (blir roligast i längden).

Alternativen tror jag är att antingen spara till ett par Ninka, eller hitta ett par trevliga stativare för en liten mindre slant. Sen leva med det tills man börjar ha lite mer resurser.

Sen tror jag även att ett par stativare gör sig bättre i kommande hem. Jag lär ju inte precis ha råd till någon större lägenhet inom dom närmaste åren.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 12, 2004 18:01 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
don Tomaso wrote:
Är det bara jag som tycker att alla Sonus Faber är fula som stryk? och ändå älskar jag mycket med Italien.
Det är du :!: :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited