selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: iffens rigg
PostPosted: Wed Aug 09, 2006 23:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Aug 05, 2006 19:23
Posts: 58
Hej allesammans,

Nu har jag smugit i bakgrunden och läst gamla forumtrådar i någon veckas tid och det är nu min tur att visa mitt budgetsystem.

Linnviruset angrep mig redan i tonåren. Det fanns en linnaffär bredvid min gymnasieskola och vid första besöket där spelades layla från claptons unplugged på ett 12:a-system och keltiklådor. Det ledde inte enbart till en förändrad uppfattning av ljud och musik, utan även rubbandet av sociala relationer. På sommarlovet arbetade jag för att lägga varenda krona på en mimik (av den första utgåvan) och tackade samtidigt nej till massor av roliga upplevelser med vänner och flickvän. Idag anser jag mig naturligtvis stå över materiella förgängligheter som exempelvis nya högtalare. För övrigt älskar jag soul och i stort sett all afro-amerikansk musik som blues och jazz samt vitt 60-tal.

Första linnprylarna var träffande nog linn index högtalare på stenstativ, som trots sin musikalitet (jämfört med tidigare köp-å-släng apparater) aldrig egentligen kändes som något riktigt lyft. Efter det blev det som nämnts en mimik I och därefter en intek samt med något års mellanrum keilidh:er. Sedan levde jag med de prylarna rätt länge och var ganska nöjd enbart med det faktum att jag hade "linnsaker" tills jag blev biten av vinylen. 12:an köpte jag av Anders i götet för fyra-fem år sedan. Har varit student under sex års tid och har inte kunnat uppgradera mer än till lingo och adikt under den perioden. För ett tag sedan påpekade jag för Anders att riggen hemma aldrig (vad jag kan minnas) har låtit i närheten av den speciella karaktär som linn på demo i affären gör. Rimligen är det försteget i inteken som är slut, menade Anders och vid en jämförelse var det givetvis uppenbart att intekens femtonåriga försteg, som jag spelat så s-tans hårt att säkringen poppat ett otal gånger, var helt värdelöst. Därefter knippsade Anders av ledarna mellan försteg och slutsteg i inteken och sålde mig en begagnad kolektor, vilket gjorde en sjuh-lvetes skillnad. Så nu har jag:

12:a med ittok, förmodligen den första generationens lvii:a som väl reviderades ett par gånger innan den bytte namn till lviii, lingo I med ny intern elektronik i 12:an, adikt, ny motor, nya fjädrar och gummin.
kolektor
intek som slutsteg!
första gen keilidh, antar jag, med stenfötter
k400 och svart signalkabel.

12:an är nyjusterad, mycket i den är nytt och den känns helt ok. Den beter sig helt annorlunda efter att fjädrarna och gummina byttes både i avseende av ljud och hur den "gungar".

Sist måste jag säga att mycket har förbättrats efter att ha läst forumet och efter att ha testat olika tips om sladdföring och möblering etc. Tyvärr har jag många musikälskande vänner, men ingen som bryr sig ett spår om att lägga pengar på hårdvaran så jag har intet att jämföra med. Jag kan exempelvis inte svara på hur det funkar med inteken som slutsteg då jag inte har något att sätta den i perspektiv med.

Men ljudet har efter omplaceringar; ingen vinkling på högtalarna, bättre placering av lingon (även om det SER helt galet ut), bättre koppling av strömkablarna, vattenpassning av 12:a och högtalare, efterdragning av basarna etc, blivit mycket bättre. Med mina gamla prylar låter musiken trots allt väldigt kontrollerad, exakt, rapp, svängig och kul. Den oerhört stora bristen tror jag dock, har bara tonlägets demouppsätning att jämföra med - vilket inte är riktigt relevant, är att första gen:s keilidh orginaldiskanter är såväl förbrukade efter tio år som helt enkelt dåliga. Efter en löne- och principkonflikt på min förra arbetsplats är jag nu arbetslös med hedern i behåll och har inte pengar till några större äventyr.

Därför frågar jag forumet om ni anser det värt 2200kr att byta orginaldiskanter i kailidh:erna eller om man helt enkelt ska vänta tills det finns pengar till ninka eller katan eller liknande? Röster och mellanregister sjunger tillbakadraget och matt trots att strukturen finns där...

trevligt att vara här,
iffen


Last edited by Iffen on Wed Apr 18, 2007 00:14, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 10, 2006 00:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Trevlig berättelse, vi älskar långa utläggningar här :D
Jag skulle först låna hem ett annat slutsteg o testa.
Viktigare än nya diskanter.
Du har ju en utmärkt 12'a o försteget är BRA...

Tråkigt med jobbet men du hittar säkert ett annat.
Lycka Till


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 13:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Aug 05, 2006 19:23
Posts: 58
Tack för svaret,

har provat runt med en lånad power one kabel och den gör rejäl skillnad till bland annat inteken, kanske på grund av att den gamla sladden verkligen är gammal... ljudet är renare framförallt känns det mer i de övre registren.

provar att bifoga en bild...


Attachments:
el stereo copy.jpg
el stereo copy.jpg [ 75.06 KiB | Viewed 2927 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 19:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hej Iffen! Välkommen hit, kul att se bild på ditt system! Klart snyggt med de där diskreta och klassiska borden som du har lådorna på!

Angående att uppgradera Keilidh skulle jag personligen överväga Ninka istället, inte så mycket mer pengar och klart ett kliv upp i ljudväg.

Därmed inte sagt att du också tycker det är bäst för uppgraderingspengarna, det bästa är givetvis om du kan hitta en granne med Ninka och jämföra lite :D


Top
   
 Post subject: Re: iffens rigg
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 20:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Iffen wrote:
bättre placering av lingon (även om det SER helt galet ut)
Berätta gärna lite om skillnaderna vid byte av placering av din Lingo.
Vad händer om du tar bort telefonkatalogerna?
(Ikea har nu mera en förvaringslåda kallad Lingo, kanske perfekt under.. :D)

Ps. Ser att INGA nätkablar korsar några lågnivåkablar!


Top
   
 Post subject: Re: iffens rigg
PostPosted: Fri Aug 11, 2006 21:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Iffen wrote:
(jämfört med tidigare köp-å-släng apparater)
Jämfört med köp-å-uppgradera apparater... :wink: (Riktat till hela forumet, inkl mig!)


Last edited by fuffe on Sun Aug 13, 2006 13:42, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: iffens rigg
PostPosted: Sun Aug 13, 2006 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Iffen wrote:
Därför frågar jag forumet om ni anser det värt 2200kr att byta orginaldiskanter i kailidh:erna eller om man helt enkelt ska vänta tills det finns pengar till ninka eller katan eller liknande?
Det kan det kanske vara värt, men i ditt läge skulle jag börja med att lägga 3000 på en LK100 snarare än 2200 på diskanter.

Välkommen hit! /Henrik

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Välkommen! Har själv ett par Keilidh därhemma och jag hade definitivt väntat med diskanterna. Håller med Henrik om att ett LK100 är rätt väg att gå. Verkar passa din budget i nuläget och öppnar möjligheten för aktivering via ytterligare ett LK100, vilket definitivt släpper loss potentialen i dina burkar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 16, 2006 16:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Aug 05, 2006 19:23
Posts: 58
Tack för svaren!

Som jag kommenterade i tråden om lejonkloukablar, så har jag skaffat två sådana till inteken resp lingon och nu låter det otroligt mycket bättre genomgående, men det är mest slående i de övre registrena. Förbättringen på mitt system är nästan i storleksordningen ny nål el ny apparat. Har man riktigt gamla elkablar bör man absolut byta även om man har äldre/billigare/enklare prylar.

på tal om lk100, de är äldre än lk85/140 och går för nästan samma pris som beggade 85:or, är inte de senare bättre? Hur länge såldes lk100? vad är skillnaden förutom ren styrka?

/iffen


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 12, 2006 19:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Aug 05, 2006 19:23
Posts: 58
Har nu bytt från intek-slutsteg och keilidh till 2250 och katan.

I samma veva har Göteborg bytts ned mot stockholm:) Och en stor sal, en kontorslokal som fungerade som lägenhet, har bytts mot en liten betongetta.

Nu låter det flott som tusan, men först var det panik och olust när alla prylar och kablar kom på plats. Det lät skit helt enkelt. Spenderade flera kvällar i rad med att flytta högtalarna i sidled, närmre och längre från bakväggen, vinklade och raka. Det blev kanske något bättre, men fortfarande mycket sämre än den gamla sättningen.

Efter det kom jag till slut på att 12:an stod och vickade på det nya ikeabordet, vilket givet vis gjorde skillnad. Kom också på att den inte stod i våg, bättre igen. Sist märkte jag att upphängningen slokade efter flytten så att tallrik och tonarmsplatta luta betänkligt. Efter lejonklous mycket noggranna skriftliga anvisningar är även det nu åtgärdat. Mycket bättre åter. (min perception är faktiskt inte rubbad och jag trodde jag hade checkat basikjusteringarna med från första början)

Fortfarande bara "bättre" än tidigare sättning. Upptäckte att gummifötterna på lingon glidit snett och den stod också och vickade. Ställde den stabilt samtidigt som jag lade en stor bok under kolektorn. Kanske en av de större förbättringarna. Vilket kanske mer säger något om att de där ikeaborden inte är så bra.

Nu låter det skitbra. Men rummet trycker ihop musiken. Det lyssningsavstånd jag nu har är kortare än avståndet mellan stereo och mitten av mitt gamla rum. Jag blir heller inte av med att den övre basen i vissa frekvenser skorrar eller bumlar på ett obehagligt sätt. Är det betongen månntro? Har tryckt så mycket mattor och textiler det går...

nu låter det iaf tight, kontrollerat och med punch i basen samtidigt som det är transparent och med stark klang i mellan och övre register - alltså den karaktäristika som ger tune.


Attachments:
bild1.jpg
bild1.jpg [ 94 KiB | Viewed 2864 times ]
bild2.jpg
bild2.jpg [ 80.67 KiB | Viewed 2902 times ]
bild3.jpg
bild3.jpg [ 86.83 KiB | Viewed 2862 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 13, 2006 09:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Snygg skivhylla!
Veckans tävling, namnge alla skivorna.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 13, 2006 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
sportbilsentusiasten wrote:
Veckans tävling, namnge alla skivorna.
Taget.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 13, 2006 11:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Aug 05, 2006 19:23
Posts: 58
Roligt!
det ät väl bara en platta som inte är direkt välkänd iof. det brukar bli de plattor som nyligen spelats som åker upp. speglar dagsform och humör...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 13, 2006 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Elva klarar jag.. sedan börjar det bli trögt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 13, 2006 12:00 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sat Aug 05, 2006 19:23
Posts: 58
för att inte verka uppblåst får jag väl erkänna att (naturligtvis oerhört subjektivt) det iaf är två soulskivor som är lite mer ovanliga.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited