selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:13

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 14 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 02, 2008 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Jag har bytt från analog Exotik till Exotik +DA och att köra SB3 digitalt in och använda den DAC som Exotik har var ett stort lyft. Allt blev bättre mera driv och flyt den går även djupare i basen. Har inte jämfört den kombinationen med någon CD -spelare. Har tidigare kört med Majik CD och kan inte bedömma hur nära nuvarande setup är i prestanda emot Majiken. Tycker själv att det är svårt att sätta poäng på något som jag hört för några månader sedan så en ordentlig jämförelse med både CD och SB vid samma tillfälle måste nog göras. Har endast kört FLAC.

Slimserver finns nu även i en ny version 7.0 med lite andra menyer.


Top
   
PostPosted: Wed Apr 02, 2008 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
fredrik wrote:
Spontant känns det som att SB+Kinos lirar ung på
Ikemi/Majiknivå, men det behöver verifieras. Väsentligt bättre än
Mimik. :)
Andkan tycker att Movie 05:ans inbyggda spelare är bättre än SB
kopplat digitalt till Movien...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
PostPosted: Wed Apr 02, 2008 21:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Tue May 17, 2005 21:47
Posts: 87
Location: Luleå
Magnus wrote:
fredrik wrote:
Spontant känns det som att SB+Kinos lirar ung på
Ikemi/Majiknivå, men det behöver verifieras. Väsentligt bättre än
Mimik. :)
Andkan tycker att Movie 05:ans inbyggda spelare är bättre än SB
kopplat digitalt till Movien...

/M
Jag med!

/Johan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 22, 2008 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Beställde en SB3 från Computer City för 1590 kr i dag som första steg in i streamingvärlden. Vilka spdif kablar rekomenderas? Clas Olsson är kanske inte den bästa hovleverantören av dessa :?:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 22, 2008 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
En Linn Digital Interconnect är billigare än många "finkablar".

Pris inkl kontakter och lödning ca 400kr för 1,0 m, 350kr för 0,5m.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 29, 2008 17:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Magnus wrote:
DAC:en ligger efter källan, och är således inte Source First. Att byta
till bättre CD-transport kan ofta ge bättre resultat än att byta DAC.

En SB kopplat digitalt till en Movie 05, AV5103 etc blir dock ett lyft jmf
med den inbyggda DAC:en. Men att köpa t ex en kommande Majik DS
borde bli bättre än att köpa en dyr separat DAC till en SB...

/M
Enligt de tunedemtester jag och min bror samt en mycket trovärdig person gjort, visade det sig att squeezebox Duet, via dess analoga utgång, lät mycket bättre än att använda 5103:s interna DAC.

SB Duet låter således bättre i ensamt majestät, än att använda den interna Dacen i 5103.

Så är inte fallet med den sämre SB 3:an.

Det är viktigt att inte blanda ihop SB 3 och SB Duet. Den sistnämnda har en mycket bättre DA-omvandlare från Wolfson. I Linns samtliga spelare sitter det Wolfson dacar- dock dyrare och bättre sådana.

Transportdelen i SB 3 och SB Duet är identiska- de låter också likadant.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 30, 2008 18:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Tack Rutger!

Bra information.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 30, 2008 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Rutger wrote:
Det är viktigt att inte blanda ihop SB 3 och SB Duet. Den sistnämnda har en mycket bättre DA-omvandlare från Wolfson.
Lejonklou wrote:
Tack Rutger!

Bra information.
Hmm... Intressant. På Tonläget har man en helt annan åsikt. Där anser Anders S. att Duet är absolut totalkass. Till mig sa han något i stil med: Duet är så dålig att man knappt kan fatta skillnaden. Bra ljud, men absolut noll i musikalitet var hans åsikt och att den helt enkelt var så (musikaliskt) dålig att den kunde vara förvirrande. När man jämförde med en Linn DS kunde man knappt fatta skillnaden, den var FÖR stor. Det bästa med Duet var att fjärren gick att använda till en SB3 och sedan kunde man slänga receivern, för ingen vettig människa skulle någonsin vilja köpa den... Duet (receivern) är ju dessutom klart billigare än SB classic (med samma fjärr), så det är väl ganska naturligt att den är sämre, eller?
Controller är en trevlig styrdator för Squeezebox, om man inte vill styra den med den vanliga fjärren eller en laptop. (Controller säljs även i ett paket med en enklare spelare som kallas receiver)
Om detta stämmer (D.v.s. att T.L. inte har fått ett felaktigt exemplar) så kan man än en gång konstatera att implementationen har mer med kvalitéten att göra, än valet av chip/komponenter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 03, 2008 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Ja då hade man kopplat in sin SB3:a och blir lika begeistrad i dess användbarhet som alla andra.
Och smidigt att kunna köra SqueezeNetwork som bakgrundsmusik då man inte har datorn på. Rent teoretiskt skulle man ju kunna köra mot någon annans NAS och dela med sig av sin musik till sina vänner.. hmm ja man blir lätt bekväm och vete sjutton om jag ids hålla på och rippa och tagga och ha mig.. vill helst att ett program skall göra allt i ett enda huj... men det verkar ju inte existera :?: ja förutom Itunes då om man nöjer sig med att inte köra flack.

Hur som helst att hårdvara för 1590 kr kan låta så här bra är imponerande och dess användarvänlighet gör det inte sämre :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 03, 2008 22:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Linnofil wrote:
Hmm... Intressant. På Tonläget har man en helt annan åsikt. Där anser Anders S. att Duet är absolut totalkass.
Oj då! :shock:

Kan det vara ett felaktigt exemplar?

I vilket fall anser jag utan någon som helst tvekan att implementeringen har mycket större betydelse än valet av komponenter. Det räcker med att ändra några motstånd för att få en välljudande krets ska låta rätt dåligt.

Det är dock ganska vanligt att större tillverkare använder exakt de värden som chiptillverkaren rekommenderar i sitt datablad. Detta därför att det spar tid (=pengar) och man vet att det fungerar utan trassel. Resultatet blir att de ljudmässiga skillnaderna mellan dessa "standardlösningar" minskar.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 05, 2008 02:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Lejonklou wrote:
Oj då! :shock:

Kan det vara ett felaktigt exemplar?
Det vet jag förstås inte. Men det borde gå att fråga om han har provat fler än en. Vore intressant att reda ut.


Top
   
 Post subject: Re: Squeezebox
PostPosted: Tue Jul 27, 2010 23:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Thu Dec 14, 2006 18:48
Posts: 71
Location: Umeå
Skakar liv i den här tråden! Börjar bli less på att springa och byta CD-skivor, så jag tänkta investera i en SB. DS ter sig lite kostsamt, då jag spelar 80% vinyl. Någon som har erfarenhet av SB och kan komma med lite tips, eller har alla bytt till DS? Vilken modell kan tänkas vara "bäst"? Tips på NAS (vilken i mitt fall bör vara extremt tyst-jag blir vansinnig av bakgrundsljud!)? Kommer att köra den genom en Classik Movie, så någon extern DAC torde inte vara nödvändig...
// Lolo

_________________
"Remember, there´s a big difference between kneeling down and bending over"


Top
   
 Post subject: Re:
PostPosted: Sun Aug 22, 2010 19:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
Linnofil wrote:
Lejonklou wrote:
Oj då! :shock:

Kan det vara ett felaktigt exemplar?
Det vet jag förstås inte. Men det borde gå att fråga om han har provat fler än en. Vore intressant att reda ut.
Den låter bra- men bara med trådlös överföring från dator. Den verkar känslig för störningar via elektrisk kabel till datorn. Vad det beror på vet jag inte- men musiken" dör" vid elektrisk överföring.

Jag är helt säker på att tonläget testat Duet med trådad överföring från dator- och då håller jag med.

Kör man trådlöst så låter den som en Ikemi.


Top
   
 Post subject: Re: Re:
PostPosted: Mon Aug 23, 2010 21:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Rutger wrote:
Linnofil wrote:
Lejonklou wrote:
Oj då! :shock:

Kan det vara ett felaktigt exemplar?
Det vet jag förstås inte. Men det borde gå att fråga om han har provat fler än en. Vore intressant att reda ut.
Den låter bra- men bara med trådlös överföring från dator. Den verkar känslig för störningar via elektrisk kabel till datorn. Vad det beror på vet jag inte- men musiken" dör" vid elektrisk överföring.

Jag är helt säker på att tonläget testat Duet med trådad överföring från dator- och då håller jag med.

Kör man trådlöst så låter den som en Ikemi.
SB3 låter inte som en Ikemi. SB3 är bra - för pengarna, men rätt långt ifrån en Ikemi (låter möjligen som en Ikemi med kass laser).

Har lyssnat en del på SB3. I en bra anläggning är den närapå olyssningsbar (störande dålig), men i en mindre avslöjande anläggning funkar den utmärkt. Har jämfört med Majik DS under relativt kontrollerade förhållanden (koll på vad som ändrats) och MDS är helt överlägsen.


Top
   
 Post subject: Re: Squeezebox
PostPosted: Sun Sep 05, 2010 17:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 304
jag talar inte om SB 3 överhuvudtaget. Jag talar om SB Duet. De är inte likadana.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 14 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited