selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 14:43

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 14 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Fred wrote:
Det absolut viktigaste är att inte komprimera / spara musiken med en massa fel på hårddisken, detta med felkorrigering vid kopiering måste man hålla sten koll på, Dessa fel kan ingen DAC i värden reparera.. Även med FLAC "kan" man få usel musik på hårddisken.
Kör man kopiering för snabbt så kan man få en massa fel bara för att man kopierar för fort,,
Ja många felkällor finns det..
Visst finns det många felkällor. Men det positiva med att kopiera till hårddisk är just att man undviker felkällor och felläsning. CD´n läses av tills det hela blir rätt och misslyckas programmet får du ett felmeddelande. Det har inget med hastigheten att göra, inte primärt. Du kan rippa en skiva i 48x normalhastighet och det blir perfekt. Men det kan också ta hela natten att rippa av en cd därför att programmet har svårt att läsa ut innehållet. Men har du fåt OK på innehållet, så är det OK, dvs bit för bit identiskt med originalet.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Bill50x wrote:
daniel.n wrote:
ulfbnilsson wrote:
Så min slutsats är väl att vi kanske ska vänta tills vi kan göra ordentliga jämförelser innan vi börjar dra slutsatsen att den ena enheten är viktigare än den andra när det gäller musik lagrad på hårddisk.
... och därför är alla som lägger mer än femti spänn på en CD innan dom fixat rummet dumma i huvudet.

I det aktuella fallet här hävdar jag att digitalteknik är svårare än att köpa in rätt DAC för fem spänn.
Jag gissar attt du menar en CD-spelare?

Vad menar du med sista meningen?

I övrigt så delar jag både din och Uffes synpunkter.

/ B
Ja precis, typo där, CD-spelare menade jag.

Med sista raden anknyter jag till min negativa inställning till påståendet att digitalteknik kan förenklas ner till att bäst DAC vinner, vilket jag tolkade som andemeningen i ett tidigare inlägg från Wilson.

(Digitalteknik-topicen är för stor för den här tråden och jag vill helst inte ta den, igen, då den tatts i tusen former på tusen forum och skrivits många tjocka böcker om - jag kunde bara inte hålla mig från att reagera med ett "nej.")

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 21:53 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 21, 2008 12:56
Posts: 64
Att rippa är inte bara att rippa, man har ju kanske inte samma cd och dvd spelare i datorn, dessa är ibland inte kompatibla med den och den programvaran mm.
Så kan man ställa in olika fel procent vid ripning mm men det är inte alla program som visar detta.
Detta är bara en del i problematiken.
I Exact audio copy ( EAC) kan man ställa in det mesta och får då också reda på hur lite man missat och om det blir 100 %. Vissa program bryr sig inte om detta utan rippar bara utan fel korr eller begränsad sådan.

I programmen kan man ju ställa in att rippa i 48x och det fungerar ok men om en repa eller att det är en kopierad CD så blir det lätt rip fel. men detta kan man missa om man har ställt programmet att tillåta rip fel..

Men helt rätt är det 100% rätt på HD så är det 100% ut..


Top
   
 Post subject: SB+
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 22:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Mar 07, 2008 17:02
Posts: 205
Så... åter till ämnet då. Har ni kikat nåt på SB+?

Vad jag förstår så kostar den ca 5 ggr mer än en vanlig SB så det rinner ju iväg lite. Men jag tycker den känns lite intressant. Handbyggd och allt. Ska försöka ta reda på om man kan lyssna på den någonstans i Sverige.

http://www.at-view.co.uk/sb2.htm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Fred wrote:
Att rippa är inte bara att rippa,,,,

I Exact audio copy ( EAC) kan man ställa in det mesta och får då också reda på hur lite man missat och om det blir 100 %. Vissa program bryr sig inte om detta utan rippar bara utan fel korr eller begränsad sådan.

I programmen kan man ju ställa in att rippa i 48x och det fungerar ok men om en repa eller att det är en kopierad CD så blir det lätt rip fel. men detta kan man missa om man har ställt programmet att tillåta rip fel..
Mycket av det du nämner är inställningssaker. Jag använder oftast dBpowerAMP för ripp och det var tidigare ett program som jobbade "quick'n'dirty". Dvs var skivan OK blev rippen OK men programmet sa inte ifrån om något var fel. Men en ripp gick på 2-3 minuter. Idag rippar programmet i två omgångar (om man ställt in det så) och rippar om igen om det är någon skillnad mellan dessa. Därutöver får du ett meddelande "secure" eller "insecure", det senare ska man se som ett felmeddelande även om filen i sig oftast låter helt OK.

Med "secure"-läge är filen bit för bit lika originalet. Tidsåtgång för ripp är mellan 10 och 30 minuter i normalfallet. Jag har haft skivor som tuggat hela natten, ibland har resultatet blivit OK, ibland inte. Jag använder mig av två olika dvd-brännare för att rippa, misslyckas jag i den ena har det hittills alltid fungerat i den andra. Ska jag rippa många skivor på raken alternerar jag mellan de båda, det verkar som att lasern får det svårare att läsa cd´n när den har gått varm.

/ B


Top
   
 Post subject: Re: SB+
PostPosted: Wed Mar 26, 2008 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag har inte lyssnat på den, men jag håller med dig om att den verkar spännande.

Jag skulle dock vänta ett litet tag och se vad de etablerade märkena kommer upp med. Däribland Linns Majik DS som enligt ryktena ska vara på gång.

Anledningen är främst att andrahandsvärdet på lite udda prylar tenderar att vara väldigt lågt, samt att jag också tror att de flesta tillverkare inom en kort tid kommer att presentera massor av spännande nyheter.

Wilson wrote:
Så... åter till ämnet då. Har ni kikat nåt på SB+?

Vad jag förstår så kostar den ca 5 ggr mer än en vanlig SB så det rinner ju iväg lite. Men jag tycker den känns lite intressant. Handbyggd och allt. Ska försöka ta reda på om man kan lyssna på den någonstans i Sverige.

http://www.at-view.co.uk/sb2.htm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 26, 2008 14:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Mar 07, 2008 17:02
Posts: 205
Ja du har säkert rätt... Skulle bli jäkligt svårt att sälja den vid uppgradering.
Sen så är den ju inte så billig heller. Här är svar jag fick ifrån At-Tunes som tillverkat den:

Thank you, and thanks for the enquiry.

The SB+ is £1,000 with both analogue and S/PDIF coaxial digital outputs. The S/PDIF output is aimed primarily at TaCT/Lyngdorf (and similar) users, where there isn't a 'real' analogue input, but if you wish you can use it to feed any external DAC. It is wireless/wired as standard. The SB+ S/PDIF output signal uses carefully designed 75 Ohm circuitry, and a 75 Ohm BNC connector. There are good engineering reasons why it's better to use the SB+ internal DAC rather than an external DAC. The internal SB+ DAC is very high quality and completely eliminating the S/PDIF digital interconnect, removes a source of jitter which can affect an external DAC.

The price includes both the SB+ Player and PSU Units, the power interconnect and IEC mains lead, but excludes delivery and customs charges if applicable. Delivery to Sweden is £45. Each SB+ is built to order, and the lead time is approximately 3 weeks at present. The standard wood finish for the sides is European Oak, but we can also offer Black, Maple or Cherry, all of which are an additional £50.

Please ask if there is anything further you would like to know.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 30, 2008 17:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
För de som är intresserade av SB och Linn dacs så är det en rätt intressant diskussion på topica just nu. Som vanligt får man ta diskussionerna med rejält med salt, men det är ju ändå rätt intressant att läsa.

Några av kommentarerna:

"I have a Transporter, a Logitech SB3, and a Kinos into 350s.

On the otehr hand, the SB3 or Transporter into the my Kinos DAC is
another performance level alltogether. I believe it is easily equal to
the 1.1."


"A friend of mine (who has a top-spec LP12, KK, Solos and Komris) uses a
pc with an interface card by RME (Hammerfall DSP 9632) as his digital
source (it costs just 400 Euros). He has done a comparison with the
Klimax DS and says that a difference was hardly audible (and therefore
skipped the DS).

He can also record vinyl from his LP12 to his computer and then play it
via the RME. He says that this is not distinguishable from the record
played on the LP12."


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 07:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Dec 14, 2004 15:25
Posts: 323
Location: Luleå
Transportern har vi haft inne på demo i butiken sedan ngn månad tillbaka, ett klart steg upp från den vanliga SB3 men det rekommenderas att lyssna in själv hur bra den är...själv föredrar jag en ikemi som källa 7 dagar i veckan...

Har bara testat den analogt kanske det är på sin plats att säga...

_________________
Digital Interiör AB - Stockholm och Luleå
Vi får allt du lyssnar på hemma att låta bättre
- Auktoriserad återförsäljare av Linn sedan 2005 -

anders@digitalinterior.se


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 07:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Mar 07, 2008 17:02
Posts: 205
Eftersom min Mimik jag beställde på eBay aldrig verkar komma så funderar jag på att helt skippa CD-spelare och köra på någon sån här lösning. Någon som känner till om man kan köpa den DAC (Wolfson) "löst"? Alltså den som sitter i Klimax DS.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 07:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Wilson wrote:
Eftersom min Mimik jag beställde på eBay aldrig verkar komma så funderar jag på att helt skippa CD-spelare och köra på någon sån här lösning. Någon som känner till om man kan köpa den DAC (Wolfson) "löst"? Alltså den som sitter i Klimax DS.
Hur vart det med betalningen? Hoppas du inte ligger ute med pengar för en vara du inte fått?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 08:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Mar 07, 2008 17:02
Posts: 205
Jo betalt med PayPal... men det får jag nog tillbaka från PayPal om några månader.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
A friend of mine (who has a top-spec LP12, KK, Solos and Komris) uses a
pc with an interface card by RME (Hammerfall DSP 9632) as his digital
source (it costs just 400 Euros). He has done a comparison with the
Klimax DS and says that a difference was hardly audible (and therefore
skipped the DS).
Det här lät ju fantastiskt om det finns någon sanning i det...


http://www.emusic.se/default.asp?flik=1&info=11125


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Klart det finns sanning i det för honom - MEN får en känsla att han snackar LJUD o inte musikalitet.
Plus att det är hårt att inse att man faktiskt får vad man betalar för...
Har demat de olika DS-spelarna närmade 10ggr o Klimaxen är förädisk. Utan koll på tune dem är det svårt att höra skillnad mot Akurate DS. Akurate låter nästan piggare o "tuffare". Tror många inte inser hur bra den är vid en snabb lyssning.

Är en annan snubbe (dansk tror jag) som kör en SB3 direkt in i Solo/Sonus Faber typ "ett försteg behövs inte o KK är ju svindyrt dvs ej prisvärt"
Sedan testade han en Kontrol o blev chockad när den togs bort.
dvs svårt att kanske fatta vad som händer, men lättare när man vant sig o sedan tar bort en bra produkt.
OBS gäller givetvis inte de som tar koll på tune dem.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 31, 2008 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Om det nu är sant, dvs att personen existerar som sägs har gjort testet och kommit fram till den slutsatsen, så är det ju trots allt rätt intressant. Om man har ett sådant system så är man förmodligen rätt insatt och förmodligen också villig att betala för förbättringar. Att man trots det avstår från en DS är ju rätt intressant.

Det hade varit spännande att prova i alla fall även om jag inte tror att det är så fantastiskt som inlägget antyder.

Överlag är det ju väldigt spännande med alla nyheter som dyker upp och hur prestanda/pris förbättras rejält. Och vi har nog bara sett början än. Det andra snacket om att en SB in i DAC i en Kinos skulle kunna matcha en unidisk 1.1 låter ju också fantastiskt. Om det nu är sant........

Sondek wrote:
Quote:
A friend of mine (who has a top-spec LP12, KK, Solos and Komris) uses a
pc with an interface card by RME (Hammerfall DSP 9632) as his digital
source (it costs just 400 Euros). He has done a comparison with the
Klimax DS and says that a difference was hardly audible (and therefore
skipped the DS).
Det här lät ju fantastiskt om det finns någon sanning i det...


http://www.emusic.se/default.asp?flik=1&info=11125


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 14 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited