selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 12:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page 1 2 3 4 514 Next
Author Message
 Post subject: Squeezebox
PostPosted: Thu Jul 27, 2006 07:53 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Jag har varit ypperst nära att köpa en sån här sen flera år tillbaka, och har just nu ytterligare en 'vill-ha'-attack. :) FÖR talar att den ju är bedårande söt och rapporteras vara ytterst smidig att ha att göra med, samt att jag redan har en burk som kan agera server för den. MOT talar att jag kanske egentligen inte har något skriande behov om man ser krasst på saken ;) och kanske det viktigaste, att jag inte har någon aning om hur den faktiskt låter.
Är det nån här som hört den och som kan rapportera?

Jag har haft en liten tanke att skaffa en sån här squeezebox och sen köra med en Numerik som extern DAC, om det går att få tag på en någonstans.

Annars har de kommit ut med en ny produkt nyligen, "Transporter" (http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html) för nätta $2000. Tycker idén är bra iaf, sen återstår att se om de fått till någon ljudåtergivning som kan anses duga eller om det är tråkigt amerikanskt ljud.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 28, 2006 08:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon May 29, 2006 19:14
Posts: 111
Den nya burken med fler strömningsmöjligheter och på papperet världens bästa DAC ser ju också lite spännande ut.
Jag har dock redan denna lösning i praktiken. Det jag saknar på squeezern är iLink så att man kan låta den strömma vad sjutton som helst till en extern processor.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 28, 2006 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Har läst lite på WEBen men deras förklaraing är inte helt uttömande, hur fungerar de o varför skulle de vara så bra?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 28, 2006 11:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Har läst lite på WEBen men deras förklaraing är inte helt uttömande, hur fungerar de o varför skulle de vara så bra?
Huh? Deras websida är väldigt informativ :?

Det funkar hursomhelst så att du har alla musikfiler liggande på en dator som Squeezeboxen ansluter till, filerna kan förslagsvis vara i något trevligt format som antingen är okomprimerat (WAV) eller som använder sig av icke-destruktiv komprimering (FLAC t.ex.). Sen väljer du vad du vill spela precis som vilken spelare som helst, med fördelen att om du vill byta album söker du på t.ex. album-namnet i squeezeboxen och byter direkt. OBS, detta behöver man alltså inte sitta och göra på en dator utan det görs mha fjärrkontrollen.

Fördelen är att det är väldigt lätt och smidigt att ha tillgång till hela sin musiksamling (åtminstone så mycket som man lagt in på disk då...), trådlös digital överföring gör att man slipper onödigt många sladdar. Sen som bonus kan man t.ex. koppla ihop den med sitt last.fm-konto eller för den delen lyssna på någon av de högvis med nätradiokanaler som finns inlagda som standard (bl.a. Pandora). Eller lägga till egna. :)

Nackdelen är som sagt att jag inte har någon aning om hur den låter. Än så länge finns inte lyxen att välja och vraka mellan den typ av såna här produkter som låter bäst, för det finns knappt några andra (beroende på vilka krav man har iofs). Därför skulle det kunna vara aktuellt med en Numerik som extern DAC.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 28, 2006 11:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Ken wrote:
Den nya burken med fler strömningsmöjligheter och på papperet världens bästa DAC ser ju också lite spännande ut.
Ja, väldigt spännande! Väntar spänt på att det börjar dyka upp lyssningsintryck här och var...om den nu skulle vara riktigt bra kan ju priset vara befogat. Men jag är inne i en sparperiod, så jag måste lägga band på mig själv...
Quote:
Jag har dock redan denna lösning i praktiken. Det jag saknar på squeezern är iLink så att man kan låta den strömma vad sjutton som helst till en extern processor.
OK, vad har du ordnat för lösning? Samt vad är iLink?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 28, 2006 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1660
i.Link är Sonys namn för IEEE-1394, Apple kallar samma teknik för Firewire.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 12:27 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jan 19, 2006 12:57
Posts: 21
Jämfört med min Ikemi så är det inte speciellt svårt att höra skillnad. Ikemin har ett bättre driv och mer närvaro än Squeezeboxen. Dock så spelar Squeezeboxen faktiskt bättre än jag förväntade mej.

För er med Numerik så går den att använda som DA istället för Squeezeboxens interna med gott resultat.

Jag ser inte Squeezeboxen som en ersättare av Ikemin, utan som ett komplement. Dock så har jag märkt att jag spelar Squeezeboxen oftare än jag trodde jag skulle göra.

För er som inte gillar att alltid ha på er PC så kan ni göra som jag: installera Slimserver på en NAS-disk. Jag införskaffade en Buffalo Linkstation (http://www.buffalo-technology.com/produ ... egoryid=31) som med rätt handgrepp kan köra Slimserver (Linux).

Så, om ni frågar mej så är Squeezeboxen en jätterolig apparat som fungerar utmärkt som bakgrundsmusik under en tupplur på soffan. En av de roligaste apparaterna jag köpt på väldigt länge.

Recension av Linn-ägare på:

http://www.silentpcreview.com/article287-page1.html

/Emanuel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 01, 2006 13:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 30, 2006 14:52
Posts: 200
Location: Piteå
Ok, att den inte kan matcha Ikemi är ju förståeligt. Men jag är nyfiken på kombinationen med Numerik!

Hur upplevs skillnaden mellan den inbyggda Burr-Brown-dac:en och Numeriken?

Kan en kombination med Squeezebox->Numerik mäta sig väl med en Karik? Eller matchar Squeezoboxen Karik på egen hand månntro?

Mvh Mattias


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 19, 2006 15:59 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Dec 15, 2004 06:53
Posts: 18
Location: Uppsala
Jag har sedan en lycklig tid en Squeezebox. Eftersom jag, iom Linn's oförklarliga prishöjning, gav upp mina Linn-tankar så har jag inget relevant att jämföra med.

Men det enda problemet jag upplevt hittills är att när jag sitter i soffan och gör .flac av mina cd så måste jag göra om hela tiden efterom mina utbrott av lufttrummor gör att datorn hoppar och inläsningen korruptas :D

Utan jämförelse med de apparater som figurerar på detta forum säger jag bara att det låter mycket bra. Och roligt. Otroligt bekvämt sätt att lyssna på musik är det också, så fort man har fått ner sin musik på hårddisk vill säga. Men det är ett ganska trevligt söndagspyssel.

Stark rekommendation.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 11:41 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Tack för input! Jag flyttar nog upp Squeezebox några snäpp på önskelistan, tror jag :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
För er som inte gillar att alltid ha på er PC så kan ni göra som jag: installera Slimserver på en NAS-disk. Jag införskaffade en Buffalo Linkstation (http://www.buffalo-technology.com/produ ... egoryid=31) som med rätt handgrepp kan köra Slimserver (Linux).
Finns rätt handgrepp dokumenterat någonstans? Kanske man kan ta del av det i så fall?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Jag är lite nyfiken hur mjukvaran funkar till boxen... sådana frågor jag har är bland annat:

Kan man styra musik valet från datorn?

Och hur det fungerar det i praktiken att lägga upp spellistor?

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Eftersom det är server delen som ligger på datorn och klientprogramvaran i Squeeze Boxen så torde det inte gå att styra från datorn och i vilken situation kan det vara intressant?
Displayen är ju riktigt bra och sökningen lär vara ruskigt snabb jämfört med konkurenterna som ligger långt efter ljudmässigt. Nää med fjärren liggandes i soffan är väl det som gäller :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 21:22 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Som jag har förstått det kan man styra Squeezeboxen via ett webbränssnitt, från vilken dator som helst, vilket jag skulle se som en stor fördel om jag väljer att skaffa en. Bekvämt att om man sitter vid datorn förståss.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Clas wrote:
... Och hur det fungerar det i praktiken att lägga upp spellistor?
Ibland känner jag mig väldigt gammal och konservativ...

Två saker har jag inte förstått mig på; 1) Tags 2) Spellistor

1) Varför skriva in samma data flera gånger? Vad är det för fel att redan i filnamnet ha artist/album/låtnr/låttitel? Om man sedan vill ha mer data i form av utgivningsår, inspelningstekniker etc, det är väl en annan sak?

2) Spellistor? Varför inte bara dra över de låtar man vill ha på sin spelare? Själv så spelar jag antingen en enskild låt, ett helt album - eller så komponerar jag ihop något som varierar från gång till gång. Jag kan mycket väl tänka mig spellistor för speciella tillfällen (tex party-mixar och liknande) men inte att jag ska vara tvungen att använda sådana för att göra en kompilering.

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page 1 2 3 4 514 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited