selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 09, 2024 17:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 514 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Tar Linux 50G? det lät väldigt häftigt

Finns det något bra sätt att lista musiken se vad man har eller är det bara att blada framåt blir ju väldigt mycket bladande ifall du har 600 CD


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 12:42 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jan 19, 2006 12:57
Posts: 21
Mindrunner,

Jag har kollat upp (istället för att gissa) vad Linux-delen tar upp av disken:

(hda1 - 394MB) (hda2 - 271MB) (hda3 - remaining)

Alltså: Linux+Swap = 665 Meg = 0.7 G.

Attans vad fel det blev !

Musiken listas via sina taggar: artist, album, årtal, genre, m.m. Visst tar det en stund att komma till artister som ligger i mitten av alfabetet...(via fjärren). Alternativt använder du web-interfacet, men det går klart trögare på en liten Linkstation jämfört med om du kör SlimServer på en modern PC.

/Emanuel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Tue May 23, 2006 09:38
Posts: 539
Location: Luleå
Ja det lät mer rimligt :wink:


Top
   
PostPosted: Mon Jan 22, 2007 20:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Emme wrote:
Ville bara visa hur litet plats 600 CD-skivor i FLAC kan ta...

Image

Linkstationen (till vänster) är på 250G vilket ger ca 200G ledigt efter Linux-OS:et. Drar ca 5W idle och 15W vid fullt pådrag på disken.

/Emanuel
Ser ju riktigt bra ut det där. Hur kopplar du SB'n, analogt eller digitalt? Har du testat digitalt via coax? Om ja, vilket lät bäst? Vad har du för försteg/integrerad?
Hur är SB'n tune dem mässigt, håller den måttet? Många billiga översamplade d/a omvandlare kan låta öppet men en aning artificiellt. Vilka är dina erfarenheter?

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 09:53 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jan 19, 2006 12:57
Posts: 21
Squeezeboxen (som importerades från USA December 2005, eftersom ingen just då hade den i lager i Sverige) är en kabelmodell (alltså ej trådlös) som sitter ihop med Linkstationen via en router. Linkstationen har linux-varianten av Slimserver på sig (kompilerat själv --det ni!) vilket ju gör att det inte behövs någon dator påslagen för att lyssna på musik.

Squeezeboxen sitter analogt kopplad i Kollektor till ett par aktiva Ninka med 2xLK140.

Jag har provhört en Squeezebox på en Numerik via digitalutgången. Det lät annorlunda (=fetare).

Byta väggbula (nätdel) gav bra resultat. Större var bättre (även här...).

Jämfört med min Ikemi så låter Squeezeboxen mindre Hifi. Sång är sämre och basslingan mindre tydlig.

Men...

Ibland förvånas jag över att det svänger så bra ur den lilla boxen. Det har hänt mer än en gång att jag tvingats kolla att det verkligen inte vad Ikemin som spelade. Kan en Ikemi vara feljusterad? Eller är det så att Squeezeboxen faktiskt är så bra att Ikemin ibland känns onödig?

Överhuvudtaget så känns det precis som på 80-talet då Vinylen (trots bättre ljud) spelades mindre eftersom det var så besvärligt att byta sida och hoppa mellan låtar. Nu känns CD helt enormt arbetskrävande att kliva upp ur soffan för att byta CD -hopplöst.

På Slimdevices-forumet kan vi läsa om de som sålt sina CD12-or till fördel för Squeezebox...

/Emanuel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 10:43 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Emme wrote:
På Slimdevices-forumet kan vi läsa om de som sålt sina CD12-or till fördel för Squeezebox...
Spännande! Har du länk?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 10:54 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jan 19, 2006 12:57
Posts: 21
Länk:

http://forums.slimdevices.com/showthrea ... light=CD12

Sökning på Linn eller CD12 på Slimevices-forumet ger mer intressant läsning.

/Emanuel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 11:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Oj, de dissar både cd12 och uni 1.1 till SB:ns fördel... Bara en member som flikar in om jitter etc i diskussionen. Måste säga att jag blir nyfiken på att höra en SB nu ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 11:33 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Tack för länken!

Läste vidare och hittade bl.a. en tråd om SB3+5103, tydligen tyckte killen som testat att det inte blir så fasligt mycket bättre att köra digitalt till 5103:an och analogt ut därifrån än att köra analogt redan från SB3:an. Intressant. Det var lite därför jag köpte 5103, så det återstår att se om det argumentet faller... ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Intressant nog har även killen som sålt sin CD12:a till förmån för en Slim Devices en Tact digital rumskorrigeringsenhet. Efter att ha hört Tacts grejer så tvivlar jag inte ett ögonblick på att den fullständigt kan förstöra musiken från en CD12. Dessutom säger han om DA omvandlare att den ena är musikalisk, den andra har högre upplösning, kvittar vilket. :?: :?: :?:

Det är just sådana här snubbar som jag väljer att absolut INTE lyssna på och ta råd ifrån. Då är det betydligt intressantare att Emme gillar den. Men så länge man inte köper en Transporter så är det ju ganska billigt att testa sig fram med en Slim Devices. Själv är jag inte benägen att köpa, men jag skulle gärna låna och testa.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Digital rumskorrigeringsenhet!!! Jag visste inte att det fanns såna apparater, men det låter inte som någon höjdare direkt!

Vad skall man mata in för information då hade de tänkt sig? Hur stort rum man har, vilken IKEA-soffa, omkrets på magfläsket när man sitter och degar i sweetspoten, vilka krukväxter man har... ? Den apparaten är säkert JÄTTEBRA precis som alla andra "ljudförbättrande" enheter senare i signalkedjan...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 12:17 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jan 19, 2006 12:57
Posts: 21
Linnofil wrote:
Det är just sådana här snubbar som jag väljer att absolut INTE lyssna på och ta råd ifrån. Då är det betydligt intressantare att Emme gillar den. Men så länge man inte köper en Transporter så är det ju ganska billigt att testa sig fram med en Slim Devices. Själv är jag inte benägen att köpa, men jag skulle gärna låna och testa.
Jag riktigt känner oket av (högt uppskruvade) förväntningar nu! :wink:

Fast med Linns nuvarande priser så är ju detta komplement (snarare än en uppgradering) till utrustningen väldigt prisvärd. Priset för en Squeezebox är ju i storleksordningen som en uppsättning originalkartonger (!) till Ninka (mina "försvann" så jag vet vad ett par kartonger kostar...).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 12:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
monkeydevil wrote:
Digital rumskorrigeringsenhet!!! Jag visste inte att det fanns såna apparater, men det låter inte som någon höjdare direkt!

Vad skall man mata in för information då hade de tänkt sig? Hur stort rum man har, vilken IKEA-soffa, omkrets på magfläsket när man sitter och degar i sweetspoten, vilka krukväxter man har... ? Den apparaten är säkert JÄTTEBRA precis som alla andra "ljudförbättrande" enheter senare i signalkedjan...
Mjaaa, man matar in summan av hur allt påverkar kan man säga. Man kör klassiska sinussvep som man spelar in med mikrofon, och sen räknar den ut var det finns dippar och toppar i frekvenskurvan, och korrigerar så att det blir så rakt som möjligt istället. Eller så kan man väl troligen sitta och justera själv manuellt också om man vill.

Oavsett vilket så blir resultatet ingen höjdare alls, har aldrig blivit särskilt imponerad av TacT:s rumskorrigerande mojänger, snarare tvärtom.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Emme wrote:
På Slimdevices-forumet kan vi läsa om de som sålt sina CD12-or till fördel för Squeezebox...
Haha!
Ursäkta språket men jag citerar killen (som bor hemma hos sin mamma o ropar efter meatloaf) i "Wedding trashers" - what an IDIOT :!:

SB o tact ÄR en intressant teknik o den kan säkert bli bra om nu någon med sinne för "takt" hehe kan vara med om att utveckla grejjerna :wink:
Men tekniken är inte riktigt framme ännu.
Man kan hoppas många säljer av sina CD12/Unidiskar så priser rasar på dessa o CDskivor!
Perfekt.
O sedan kan man spela på dessa tillls Linn presenterat ett BRA dyligt system. :D

Ayn - när o var hörde du tact?
Vilken utrustning etc...
Hörde du med/utan tact inkopplad...

Har hört Meridans största "digitala" 5.1 system (de är inne o pillar i den digitala domänen, hur riktigt vete tusan) o var sådär impad.
Men där kunde man inte höra med/utan så det kan ha varit andra saker som sumpade musikaliteten...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 26, 2007 14:18 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
sportbilsentusiasten wrote:
Emme wrote:
På Slimdevices-forumet kan vi läsa om de som sålt sina CD12-or till fördel för Squeezebox...
Haha!
Ursäkta språket men jag citerar killen (som bor hemma hos sin mamma o ropar efter meatloaf) i "Wedding trashers" - what an IDIOT :!:
Tycker inte man ska vara så snabb att döma. Utifrån den killens sätt att bedöma var det säkert rätt beslut. Sen kan man ana att han inte resonerade på samma sätt som många linnister gör angående vad som är bra eller inte bra, men inte behöver man idiotförklara honom för det...
Quote:
Man kan hoppas många säljer av sina CD12/Unidiskar så priser rasar på dessa o CDskivor!
Perfekt.
O sedan kan man spela på dessa tillls Linn presenterat ett BRA dyligt system. :D
Haha, ja. Har du/ni sett att Naim kommit med ett lite Knekt/stream-jox-aktigt system? Eller det kanske är gammalt?
http://www.naimnet.com/download/pdf/Nai ... ochure.pdf
Quote:
Ayn - när o var hörde du tact?
Vilken utrustning etc...
Hörde du med/utan tact inkopplad...
Oj, jadu...vid två tillfällen har jag för mig. Dels på hifiklubben i Uppsala med nån NAD Silverline-CD som källa och säkert B&W-högtalare av nåt slag. Sen på mässa på Sheraton i Stockholm. Jag gjorde absolut ingen särskilt genomgående jämförelse med/utan eller så vid något av tillfällena, jag bara konstaterade att det inte lät så kul. Jag har hört åtminstone NAD+B&W-grejerna spela roligare tillsammans.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 514 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited