selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 19, 2024 05:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1114 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 04, 2008 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
TMV wrote:
Tex Numerik ska ju synkas med den digitala källan för bäst resultat och optisk ingång ger ofta en massa jitter(=störningar).
Det är inte Numeriken som synkas det är transporten (Karik) som synkas till klockan i Numerik. Detta gör att man med en Numerik slipper det gitter som ofrånkomligen introduceras vid överföringen. Det är alltså en i princip bättre metod än klockåtervinning via dataöverföringen.

Om Linns DAC:ar är f.ö. är sämre än Naims vet jag inte, men det är en annan fråga. Någon som jämfört?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 23, 2008 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Då har jag hunnit köra med SB i 2 veckor och den är väldigt lätt att använda hoppas att Linn kommer med liknande lösningar till sina DS. Ljudet är sämre än Majik CD som är den enda jag kunnat gemföra med. Men jag tycker ljudet är helt okej och mycket bättre än jag förväntade mig. Har endast kört med analog ut från SB. Väldigt bekvämt sätt att spela musik på bra när man har barn då är det ibland svårt att hinna vända sida på vinylen. För mig känns LP12 + SB helt rätt att köra som källa just nu. Nu är det bara att skaffa en NAS eller en till HDD till pcn så man kan köra över alla cd-skivor. Blir spännade när Majik DS kommer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Vad är att föredra när man kopplas SB:n mot en DAC? Koaxialt eller Optisk (toslink)?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 16:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
equi2 wrote:
Vad är att föredra när man kopplas SB:n mot en DAC? Koaxialt eller Optisk (toslink)?
Oftast så brukar digitalkoax vara bättre än optisk så har det varit när jag testat mellan dvd-spelare och förstärkare vet ej hur det är med SB.

Såg att Tonläget gjort en liten uppdatering om deras info för SB. Kopierat från hemsidan: (En fälla är att ansluta till separat DA-omvandlare [eller till digital ingång på förstärkaren] - om omvandlaren inte är extremt bra så får man bara "finare ljud". Men sämre musik pga att precisionen i tidsled försämras [gitter]).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 19:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Quote:
Oftast så brukar digitalkoax vara bättre än optisk
...så jag uppfattat det också. Ville bara dubbelkolla.
Quote:
Såg att Tonläget gjort en liten uppdatering om deras info för SB.
Intressant. Känns som att väldigt många har tidigare förespråkat att SB med en bra DAC är bra grejor... Sen är frågan vad "extremt bra" innebär. Så klart att man inte får det bättre om man ansluter till en enkel DAC som kanske till och med är sämre än SB:ns. Däremot om man ansluter mot valfri, ny DAC för några tusenlappar och uppåt - vad händer då?

Tänkte själv testa och har nu iaf fått en butik som erbjuder en att låna hem produkter + nödvändigt kablage för egen utvärdering. Är en rätt trevlig service...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Diver wrote:
equi2 wrote:
Vad är att föredra när man kopplas SB:n mot en DAC? Koaxialt eller Optisk (toslink)?
Oftast så brukar digitalkoax vara bättre än optisk så har det varit när jag testat mellan dvd-spelare och förstärkare vet ej hur det är med SB.

Såg att Tonläget gjort en liten uppdatering om deras info för SB. Kopierat från hemsidan: (En fälla är att ansluta till separat DA-omvandlare [eller till digital ingång på förstärkaren] - om omvandlaren inte är extremt bra så får man bara "finare ljud". Men sämre musik pga att precisionen i tidsled försämras [gitter]).
Intressant information undrar vad dom menar med extremt bra DAC Kisto och uppåt?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 28, 2008 23:45 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 29, 2007 23:52
Posts: 40
Jag har funderat på klämboxen ett tag och har haft en massa funderingar om hur bra den egentligen är. Nu har jag Mimik men i praktiken har det blivit att ipoden är den man använder mest, trots att ljuden är dåligt.
jag kunde inte hålla mig ifrån boxen och köpte en. Har kört Flac genom det trådlösa än så länge. Ljudet är tydligt sämre än Mimiken. Det skall tilläggas att Flac filen var inte gjord av samma cd skiva som jag jämförde med
Blir det bättre med kablar istället?
Blir det någon skillnad med en separat nätverkshårddisk istället för min laptop?
Jag hittade en sida om uppgradera squeezebox som såg informativ ut.
http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... ezebox.htm

Hoppas det släpps en Classik DS....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 29, 2008 00:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Jag kör trådlöst till SB:n och har inte förändrat nåt på SB:n, däremot tycks många säga att ett byte av strömkälla/adapter är en bra grej. Nån som på rak arm har nåt bra förslag på nåt man borde kunna köpa lokalt?

Clas Ohlson och liknande, har dom bara skit eller? Gärna nån länk till produkten - jag är kass när det gäller el och ström.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Feb 29, 2008 21:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 29, 2007 23:52
Posts: 40
Jag har nu haft min klämbox i ett dygn. Min Cd är Mimik II och igår tyckte jag boxen var mycket sämre än Mimik. Idag bytte jag kablar mellan Mimik och sqbox. Vanliga. billiga RCA till Mimik och tjocka silver kablar till sqboxen. (Inte Linns silverconnect men ungefär samma)
Skillnaden nästan försvann, men det finns inget av "stampa takten" med boxen. Jag vet hur stor skillnaden är upp till Genki, inte tal om Ikemi osv och sqboxen är ingen genväg till billigt bra ljud. Men vad smidigt det är och använda den.
Hoppas det kommer en Classik DS.....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 01, 2008 03:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Squeezebox lät ganska hifi och snyggt när jag hörde den men det var stendött. Garanterat sämre än Mimik. Men för priset kan det vara intressant som partypryl.

/ J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 01, 2008 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Vad som är viktigt när man testar billiga grejor är att ge dessa samma förutsättningar som när man testar förmodat "fin-fi". Som tex tolebjer som upphävde en stor del av en upplevd skillnad med att byta kabel. Ibland har jag en känsla av att när det testas något billigt och icke-Linn så slänger man in grejen lite snabbt och redan förväntningarna är att det ska svänga sämre men låta lite hifi-aktigt snyggt.

Någon som har placerat papperslappar under fötterna på en klämbox? Någon som testat på olika bord och med olika placeringar på bordet? Någon som re-tunat anläggningen? Eftersom nu källan är viktigast kanske övriga kedjan måste anpassas lite?

Det är ganska olika uppfattningar här på forumet om hur klämboxen presterar och det är kanske inte så konstigt med att den troligen testas under rätt olika förutsättningar. Kanske vi har lite olika syn på hur saker ska låta, vi prioriterar lite olika helt enkelt. Våra förväntningar styr dessutom upplevelsen en hel del. Såg en artikel i SvD om att man lyckats belägga att testpersoner har reellt upplevt smakskillnader på vin beroende på om det har uppgivits vara billigt eller dyrt... Några detaljer om hur testet gått till minns jag inte om det redovisades men jag fick uppfattningen att det var högst seriöst.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 01, 2008 11:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Vad som är viktigt när man testar billiga grejor är att ge dessa samma förutsättningar som när man testar förmodat "fin-fi". Som tex tolebjer som upphävde en stor del av en upplevd skillnad med att byta kabel. Ibland har jag en känsla av att när det testas något billigt och icke-Linn så slänger man in grejen lite snabbt och redan förväntningarna är att det ska svänga sämre men låta lite hifi-aktigt snyggt.

Någon som har placerat papperslappar under fötterna på en klämbox? Någon som testat på olika bord och med olika placeringar på bordet? Någon som re-tunat anläggningen? Eftersom nu källan är viktigast kanske övriga kedjan måste anpassas lite?
Vi jämförde SB:n stående i Tonlägets Mimer-hylla, via Klimax Kontrol och aktiva 242 med C100W och den gjorde definitvt inte bort sig. Klart prisvärd är mitt omdöme. Sämre än Majik CD, men den kostar ju å andra sidan 10x...
Bill50x wrote:
Det är ganska olika uppfattningar här på forumet om hur klämboxen presterar och det är kanske inte så konstigt med att den troligen testas under rätt olika förutsättningar. Kanske vi har lite olika syn på hur saker ska låta, vi prioriterar lite olika helt enkelt. Våra förväntningar styr dessutom upplevelsen en hel del. Såg en artikel i SvD om att man lyckats belägga att testpersoner har reellt upplevt smakskillnader på vin beroende på om det har uppgivits vara billigt eller dyrt... Några detaljer om hur testet gått till minns jag inte om det redovisades men jag fick uppfattningen att det var högst seriöst.
Du har säkert rätt i att våra förväntningar kan påverka våra intryck, åt båda hållen tror jag. Något jag noterat hos mig själv är att jag har en tendens att nedvärdera skillnader som jag har höga förväntningar på och tvärs om d.v.s. precis motsattsen till de resultat som du skriver om. Exempelvis kan jag ofta tycka ett en film som jag tror skall vara bra, ofta tycker är medioker medan en film jag tror skall vara medioker ofta uppfattar som bättre än så. Dock tror jag att; om det gick att jämt göra blindtester så vore det säkert bättre än det testförfarande vi är vana vid, delvis för att man då vore van att jämföra på det sättet, det är ju inte fallet idag, vilket jag tror är ett problem i sig(!) förutom alla praktiska problem det innebär att göra blindtester.

Våra tvivel om vår egen förmåga till trotts, som också Lejonklou skrev om i en annan tråd, så tror jag precis som han också påpekat, att de intryck och upplevelser vi får vid långvarig användning av bra hifi och de jämförelser vi gör fortlöpande genom att lyssna till musik live resp. hos bekanta eller i bilen, indikerar att det inte är placebo. Ett exempel är när något ändras som gör att stereon inte presterar på topp (t.ex. den degradering som blir då oxidskikten på kontakterna växer till). Ett annat exempel är hur överraskad i varje fall jag blir över hur bra musik stereon presterar när man spelar de första skivorna efter att ha varit hemifrån en längre tid (typ några veckor). Det kan ju tänkas att jag är av en extra skeptisk/kritisk sort??? Min fru och troligen även mina arbetskamarater skulle nog skriva under på det...

Hur ofta motionerar ni kontakterna i era anläggninar? Min erfarenhet är att en hyffsat välinstallerad anläggning av bättre Linn-nivå behöver kontaktmotion ca. varannan månad. Äldre grejer som kanske uppfattas som trötta kan ofta piggna till avsevärt om man öppnar apparaten (iakttag hög elsäkerhet och ESD-försiktighet) och motionerar även kontakter inne i apparaterna (inkl. säkringar).

Ursäkta, men det blev en massa OT.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Mar 01, 2008 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag tror att det kan vara intressant att försöka få bort förstärkarens och andra Linnprylars nätdelars påverkan på SB när man testar den. Dessa nätdelar kan nu tydligen ha en rätt negativ effekt på andra produkter som inte kör med switchade varianter. Och med tanke på att SB förmodligen har en rätt klen nätdel från början, så kan man nog tänka sig att den är rätt känslig för sådana störningar.

Man skulle tex kunna köra båda produkterna in i en vanlig förstärkare (tex en naim) och plugga ur linn när man kör med SB.

Ang nätdelar så finns det ett forum där man diskuterar SB (slim devices hemsida tror jag) och den allmäna uppfattningen är att byte av nätdel har en rejält stor förbättring.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 02, 2008 19:31 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sat Dec 29, 2007 23:52
Posts: 40
Idag fick jag lite mer tid för att jämföra Squeezeboxen mot min Mimik. En granne(som jag övertalat att köra Linn istället för Denon) ( övertalning behövdes inte bara låta han höra mimik, majik mot hans 20 kkr Denon hemmabio)kom hit med sin Genki.
För honom körde jag ett blindtest med Squeezeboxen mot mimik.
När jag fick hem apparaten tyckte jag boxen var mycket sämre än Mimik. Dagen efter med andra kablar tyckte jag skillnaden var mycket mindre. Första dagen var ju boxen helt ny så efter lite uppvärmning kan det ha gjort större skillnad än kablarna.
Blindtestet med grannen gav resultatet att han kunde direkt vid byte av källa säga att det första var mycket bättre(Mimik). Det är en stor skillnad mellan dem. Sedan kopplade vi in hans Genki. Hur den lät i jämförelse med Mimik och Sqbox behövs väl inte sägas?

Har någon byt nätdel på Sqboxen?
Skulle man kunna ta en Lingo till detta? (jo jag vet att det är skänding av helgedom och min lp12 skall få behålla sin Lingo)
men skulle det fungera, om man fick ner den till 5 volt istället för 60V?
Teoretiskt sett borde väl detta vara det ultimata?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Nej, en Lingo är nog fel väg att gå. Den har två AC-matningar på 60V 50Hz, inte helt trivialt att omvandla det till en bra 5V-matning. Vid påslag får du dessutom runt 100V i några sekunder (vilket gör att LP12:ans motor drar igång tallriken fortare). SB med rivstart! :lol:

Vill SB ha likspänning eller 5V AC? Är det endast en matning? Det borde nog gå att bygga en riktigt bra nätdel till den, jag skulle gärna vilja höra vilken skillnad det gör...

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1114 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited