selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 21:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1214 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Du är välkommen att prova att bygga nåt Lejonklou :wink:

...om inte så slänger jag upp min gamla fråga igen - är det inte nåt som har nåt tips på nån nätadapter som är bättre än den som följer med som man kan hitta i vanliga affärer. Behöver inte vara "det bästa", men nåt bättre än den som följer med som är det enklaste man hittar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 04, 2008 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Kollade vad den vill ha och det verkar vara 5V DC och upp till 2A.

Jag tror att du måste prova dig fram, det är inte säkert att alternativen är så mycket bättre än originaladaptern (som är någon enkel switchande variant om jag förstår det rätt).

På Clas Ohlson finns en switchande för 149 kr: 36-2284. De har ingen med konventionell trafo med så hög effekt som SB verkar vilja ha. Det är nog rätt ovanligt att hitta i "batterieliminatorformat" då den blir ganska stor.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 09, 2008 11:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 21, 2008 12:56
Posts: 64
Jag måste dela med mig.

Har haft min Squeezebox ett tag nu, Tycker faktiskt den fungerar OK. Använder både Flac och MP3 filer i datorn och kör trådlöst,

Har även kört Squeezebox el-adapter med kondensator

Och den är helt acceptabel att spela musik med,
Ifs så håller jag på att lägga ner detta med att satsa mer på fler-kanal (bio)och går över till ren 2-kanal.
Sen är jag en som inte vill ha delar sammanbyggda, rätt eller fel, men så gör jag.


Last edited by Fred on Wed Apr 16, 2008 14:48, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: DAC
PostPosted: Sat Mar 22, 2008 20:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Mar 07, 2008 17:02
Posts: 205
Jaha, då har man gått igenom hela den här tråden inkl. en hel del andra länkar som följde med.

Ni kan ju få en länk av mig också :wink:
http://www.electronicstalk.com/news/wol/wol237.html

Framtiden är alltså DAC. Den som gör bäst (mest välljudande) DAC vinner (typ...).

Det här borde ju öppna upp för att själva källan till allt välljud inte ska behöva kosta så mycket i framtiden. Wolfsons DAC chip måste ju kunna gå ner i pris något enormt framöver.

Jag kommer inte att ha råd med en Linn (Wolfson) DAC så jag har tittat på lite alternativ.

Den här lovordas bland annat:
http://www.questforsound.com/digital/dg ... lse72X.htm

En begagnad Numerik? Skulle iofs passa bäst i bänken.

EMM-labs hyllas rätt så rejält på den här länken. Har ingen aning om vad de kostar:
http://www.positive-feedback.com/Issue2 ... nature.htm

Den här SB+ lockar mig faktiskt lite grann. DAC, nätdel och en hel del annat är utbytt. Ansågs även bättre (mer musikalisk) än Transporter i en recension. Ser lite fin ut tycker jag nog.
http://www.at-view.co.uk/sb2.htm

Ursäkta rörigt inlägg...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 15:12 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 21, 2008 12:56
Posts: 64
Här ligger en ok Guide för Exact audio copy ( EAC) för att ripa till flac och mp3.

Finns lite om SB också

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=174300


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Wilson: Erm, om du läst en del här på forumet så borde du ha sett att få här är anhängare till DAC-är-allt-som-betyder-nåt-teorin. Jag hoppas att du är tämligen ensam i det lägret faktiskt, för IMHO är det totalt fel.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 22:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Har det skett några sådana jämförelser här på forumet? Dvs att sb och andra enheter har jämförts med varandra för att kunna göre en rimlig bedömning av sådana enheters påverkan? Jag kan inte komma ihåg att jag läst ngn sådan. På andra forum snackas det ju om att nätdelen till sb är viktig men också att en bättre dac leder till stora förbättringar. Men jag inte påminna mig om att jag sett någon ordentlig jämförelse av SB med andra motsvarigheter.
daniel.n wrote:
Wilson: Erm, om du läst en del här på forumet så borde du ha sett att få här är anhängare till DAC-är-allt-som-betyder-nåt-teorin. Jag hoppas att du är tämligen ensam i det lägret faktiskt, för IMHO är det totalt fel.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 10:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
daniel.n wrote:
Wilson: Erm, om du läst en del här på forumet så borde du ha sett att få här är anhängare till DAC-är-allt-som-betyder-nåt-teorin. Jag hoppas att du är tämligen ensam i det lägret faktiskt, för IMHO är det totalt fel.
Vilken teori är detta? Sellerister lever väl efter "source-first" teorin/principen?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
DAC:en ligger efter källan, och är således inte Source First. Att byta
till bättre CD-transport kan ofta ge bättre resultat än att byta DAC.

En SB kopplat digitalt till en Movie 05, AV5103 etc blir dock ett lyft jmf
med den inbyggda DAC:en. Men att köpa t ex en kommande Majik DS
borde bli bättre än att köpa en dyr separat DAC till en SB...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 13:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 21, 2008 12:56
Posts: 64
Till SB använder jag en extern gamal DAC
Detta är ett lyft mot att köra med SB´ns DAC.


Last edited by Fred on Wed Apr 16, 2008 14:49, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jo, jag hörde det också förr när man kunde uppgradera sin gamla karik-numerik kombination med switchade nätdelar. Då föreslog man att om man bara hade råd med en uppgradering, så fick man bättre ljud om man satte den i transporten än i dac:en.

Fast om man kör med sb, DS etc så ser jag det inte längre som självklart att det är source first som gäller längre. Jag har i alla fall inte sett ngn jämförelse. Om man vill tillämpa logiken runt source first så skulle väl hårddisken vara källan? Och det skulle innebära att en bättre hårddisk och kabel är viktigare än enheten. Så då skulle man ju som source first entusiast anse att en bra hårddisk med en SB, är bättre än en sämre hårddisk och en Klimax. Och utan att ha provat, så tror jag faktiskt inte att så är fallet.

Så min slutsats är väl att vi kanske ska vänta tills vi kan göra ordentliga jämförelser innan vi börjar dra slutsatsen att den ena enheten är viktigare än den andra när det gäller musik lagrad på hårddisk.
Magnus wrote:
DAC:en ligger efter källan, och är således inte Source First. Att byta
till bättre CD-transport kan ofta ge bättre resultat än att byta DAC.

En SB kopplat digitalt till en Movie 05, AV5103 etc blir dock ett lyft jmf
med den inbyggda DAC:en. Men att köpa t ex en kommande Majik DS
borde bli bättre än att köpa en dyr separat DAC till en SB...

/M


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
ulfbnilsson wrote:
Så min slutsats är väl att vi kanske ska vänta tills vi kan göra ordentliga jämförelser innan vi börjar dra slutsatsen att den ena enheten är viktigare än den andra när det gäller musik lagrad på hårddisk.
Klok slutsats tycker jag och i sak varför jag tycker det är dumheter att försöka peka ut någon enstaka del i en komplett hifi-anläggning som den allena rådande för slutresultatet.

Många forum är fulla av folk som skriker och slår sig för bröstet medan dom hävdar sina olika ståndpunkter typ att ettor och nollor..nånting..nånting..DAC är det enda som betyder nåt, eller att det slår mer i decibel räknat med rumsakustik än CD-spelarbyte och därför är alla som lägger mer än femti spänn på en CD innan dom fixat rummet dumma i huvudet. Visst, det finns en gnutta logik i många sådana resonemang men förespråkarna av respektive resonemang försöker ofta hävda att "allting annat" (som jag och andra då kanske trots allt upplever ha en viss betydelse) är i princip försumbart.

I det aktuella fallet här hävdar jag att digitalteknik är svårare än att köpa in rätt DAC för fem spänn.

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
daniel.n wrote:
ulfbnilsson wrote:
Så min slutsats är väl att vi kanske ska vänta tills vi kan göra ordentliga jämförelser innan vi börjar dra slutsatsen att den ena enheten är viktigare än den andra när det gäller musik lagrad på hårddisk.
... och därför är alla som lägger mer än femti spänn på en CD innan dom fixat rummet dumma i huvudet.

I det aktuella fallet här hävdar jag att digitalteknik är svårare än att köpa in rätt DAC för fem spänn.
Jag gissar attt du menar en CD-spelare?

Vad menar du med sista meningen?

I övrigt så delar jag både din och Uffes synpunkter.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 18:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Mon Jan 21, 2008 12:56
Posts: 64
Det absolut viktigaste är att inte komprimera / spara musiken med en massa fel på hårddisken, detta med felkorrigering vid kopiering måste man hålla sten koll på, Dessa fel kan ingen DAC i värden reparera.. Även med FLAC "kan" man få usel musik på hårddisken.
Kör man kopiering för snabbt så kan man få en massa fel bara för att man kopierar för fort,,
Ja många felkällor finns det..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 20:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Mar 07, 2008 17:02
Posts: 205
Jaha, så källan (source) har vi bestämt är framöver hårddisken?

Filerna om de är rätt rippade (enligt t.ex Linns instruktioner) behöver vi kanske inte ens diskutera?

Jag måste ändå på något sätt vidhålla att det inte känns helt avlägset att "alla" ska kunna sitta med en DAC i absolut världsklass inom en rimlig tid.
Resterande ingenjörskonst som Linn lägger ned på sina Klimax DS etc är jag ännu inte så insatt i. Har förstått att hela chassit är fräst ur ett enda stycke aluminium(?).

Och visst känns det lite lättare nu när allt är digitalt... jämfört med att försöka få en billig skivspelare att låta som en LP12?
(LP12 är ju ingenjörskonst av absolut världsklass).

Tror inte alla med uppgraderingsdjävulen (inkl. mig själv) behöver vara oroliga att vi snart kan sitta med en perfekt hifi. Högtalarna kan ju säkert utvecklas i oändlighet :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1214 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited