selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 18, 2024 13:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 514 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 23:17 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Man kan styra från datorn utan problem, det finns som sagt ett fint webbgränssnitt för det hela där man bl.a. kan bläddra runt bland omslagsbilderna för alla album :)
Quote:
Två saker har jag inte förstått mig på; 1) Tags 2) Spellistor

1) Varför skriva in samma data flera gånger? Vad är det för fel att redan i filnamnet ha artist/album/låtnr/låttitel? Om man sedan vill ha mer data i form av utgivningsår, inspelningstekniker etc, det är väl en annan sak?
Vadå annan sak? :) Om man vill ha med mer data är det ju just i en tagg det är bra att ha det. Det är ju dessutom ytterst sällan man behöver skriva in data själv, så jag ser inte riktigt problemet. Själv är jag väldigt strikt med hur jag namnger mina musikfiler, "Artisten/Albumet/01. Låten.mp3" vill jag ha. MEN när det spelas upp vill jag se "Artisten - Låten" i displayen. Då är det bra att taggar ger en möjlighet att fritt specificera hur man vill ha det.
Quote:
2) Spellistor? Varför inte bara dra över de låtar man vill ha på sin spelare? Själv så spelar jag antingen en enskild låt, ett helt album - eller så komponerar jag ihop något som varierar från gång till gång. Jag kan mycket väl tänka mig spellistor för speciella tillfällen (tex party-mixar och liknande) men inte att jag ska vara tvungen att använda sådana för att göra en kompilering.
Om man har en musikspelarlösning (vare sig den är portabel eller ej) som har någorlunda mycket lagringsutrymme tycker jag absolut det är befogat med spellistor. Jag kan inte påstå att jag själv är storkonsument av dem, jag gillar att lyssna på skivor rakt igenom, men ibland är det jätteskönt att sitta och plocka russinen ur kakan och lägga in på en liten favvoplaylist som man kör :)
Att jag för den skull skulle behöva vänta tills jag kommer hem till datorn, och organisera om filerna så att jag får dem i rätt ordning, och sen lägga in dem på lämpligt ställe i skivspelaren, det är ju bara en tillkrångling av samma sak.

Så ja Bill, jag tycker nog du är lite väl gammaldags i dina tankar ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Man kan styra från datorn utan problem, det finns som sagt ett fint webbgränssnitt för det hela där man bl.a. kan bläddra runt bland omslagsbilderna för alla album :)
Quote:
Två saker har jag inte förstått mig på; 1) Tags 2) Spellistor

1) Varför skriva in samma data flera gånger? Vad är det för fel att redan i filnamnet ha artist/album/låtnr/låttitel? Om man sedan vill ha mer data i form av utgivningsår, inspelningstekniker etc, det är väl en annan sak?
Vadå annan sak? :) Om man vill ha med mer data är det ju just i en tagg det är bra att ha det. Det är ju dessutom ytterst sällan man behöver skriva in data själv, så jag ser inte riktigt problemet. Själv är jag väldigt strikt med hur jag namnger mina musikfiler, "Artisten/Albumet/01. Låten.mp3" vill jag ha. MEN när det spelas upp vill jag se "Artisten - Låten" i displayen. Då är det bra att taggar ger en möjlighet att fritt specificera hur man vill ha det.
Quote:
2) Spellistor? Varför inte bara dra över de låtar man vill ha på sin spelare? Själv så spelar jag antingen en enskild låt, ett helt album - eller så komponerar jag ihop något som varierar från gång till gång. Jag kan mycket väl tänka mig spellistor för speciella tillfällen (tex party-mixar och liknande) men inte att jag ska vara tvungen att använda sådana för att göra en kompilering.
Om man har en musikspelarlösning (vare sig den är portabel eller ej) som har någorlunda mycket lagringsutrymme tycker jag absolut det är befogat med spellistor. Jag kan inte påstå att jag själv är storkonsument av dem, jag gillar att lyssna på skivor rakt igenom, men ibland är det jätteskönt att sitta och plocka russinen ur kakan och lägga in på en liten favvoplaylist som man kör :)
Att jag för den skull skulle behöva vänta tills jag kommer hem till datorn, och organisera om filerna så att jag får dem i rätt ordning, och sen lägga in dem på lämpligt ställe i skivspelaren, det är ju bara en tillkrångling av samma sak.

Så ja Bill, jag tycker nog du är lite väl gammaldags i dina tankar ;)
Jomenvisst är jag gammaldags i mina tankar :-)
När det gäller tags; jag har inga bekymmer med dom. Vad jag inte gillar är att jag i spelare och brännarprogramm INTE kan välja om låtar ska sorteras efter ena eller andra metoden. Nero tex, försöker med något sorts mellanting, vilket betyder att man (nästan) aldrig vet i vilken ordning valda låtar kommer.
Valfrihet är väl inte gammaldags, eller?

Spellistor. Det som färgar min syn på spellistor är att jag inte använder mig av "mp3-pinnar med öronsnäckor" eller liknande. Men om man tex utgår ifrån Windows Media Player så verkar det nästan omöjligt att spela ett album eller så utan att göra en spellista. Att bara öppna et album som ligger i en viss mapp är tex mycket krångligare än om man använder WinAmp eller Foobar.
Återigen, är det gammaldags att vilja ha valfrihet hur man vill arbeta?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 21, 2006 00:46 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Jomenvisst är jag gammaldags i mina tankar :-)
När det gäller tags; jag har inga bekymmer med dom. Vad jag inte gillar är att jag i spelare och brännarprogramm INTE kan välja om låtar ska sorteras efter ena eller andra metoden. Nero tex, försöker med något sorts mellanting, vilket betyder att man (nästan) aldrig vet i vilken ordning valda låtar kommer.
Valfrihet är väl inte gammaldags, eller?

Spellistor. Det som färgar min syn på spellistor är att jag inte använder mig av "mp3-pinnar med öronsnäckor" eller liknande. Men om man tex utgår ifrån Windows Media Player så verkar det nästan omöjligt att spela ett album eller så utan att göra en spellista. Att bara öppna et album som ligger i en viss mapp är tex mycket krångligare än om man använder WinAmp eller Foobar.
Återigen, är det gammaldags att vilja ha valfrihet hur man vill arbeta?
Nä, men i bägge fallen beskriver du ett problem med hur specifika applikationer hanterar saker och ting. Taggar är inte dåliga bara för att t.ex. Nero inte hanterar dem på ett vettigt sätt, och spellistor är inte dåliga bara för att Windows Media Player är ett avskyvärt avskräde till program. (Och i samma anda så är ju inte en låt sämre bara för att det finns dåliga musikspelare...)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 23, 2006 20:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Sep 08, 2005 17:24
Posts: 142
Location: Göteborg
Är det någon som vet om det är möjligt att använda Squeezeboxen som dac när man tex kör en film på datorn? Kan den användas som en USB DAC?

Tacksam för svar


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 23, 2006 20:45 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Nej, det går inte.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 23, 2006 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Bill50x wrote:
Jomenvisst är jag gammaldags i mina tankar :-)
När det gäller tags; jag har inga bekymmer med dom. Vad jag inte gillar är att jag i spelare och brännarprogramm INTE kan välja om låtar ska sorteras efter ena eller andra metoden. Nero tex, försöker med något sorts mellanting, vilket betyder att man (nästan) aldrig vet i vilken ordning valda låtar kommer.
Valfrihet är väl inte gammaldags, eller?

Spellistor. Det som färgar min syn på spellistor är att jag inte använder mig av "mp3-pinnar med öronsnäckor" eller liknande. Men om man tex utgår ifrån Windows Media Player så verkar det nästan omöjligt att spela ett album eller så utan att göra en spellista. Att bara öppna et album som ligger i en viss mapp är tex mycket krångligare än om man använder WinAmp eller Foobar.
Återigen, är det gammaldags att vilja ha valfrihet hur man vill arbeta?
Nä, men i bägge fallen beskriver du ett problem med hur specifika applikationer hanterar saker och ting. Taggar är inte dåliga bara för att t.ex. Nero inte hanterar dem på ett vettigt sätt, och spellistor är inte dåliga bara för att Windows Media Player är ett avskyvärt avskräde till program. (Och i samma anda så är ju inte en låt sämre bara för att det finns dåliga musikspelare...)
Visst har du rätt, i teorin. Men många program är kassa på att hantera spellistor. Väldigt många program prioriterar taggar framför filnamn - och det går inte att ställa in. Foobar, som är en mycket bra spelare i övrigt, läser alltid taggen först och om den är tom så visas spelnamnet. Så gör alla spelare jag hittills testat.

Återigen, vad är det för fel med valfrihet? Är jag gammaldags för att jag tycker att min synvinkel på hur det ska fungera är viktigare för mig än för programskaparen?

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 23, 2006 21:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Vidhåller att det inte är taggarna eller spellistorna i sig som är "felet".

Visst är valfrihet trevligt och ju mer möjligheter användaren har att konfigurera hur ett program beter sig, desto bättre. Men ju mer möjligheter, desto mer jobb för utvecklarna, som måste prioritera sin tid. Det handlar ju inte om att det är funktionalitet som tagits BORT, utan funktionalitet som saknas. Att kräva att din synvinkel ska stå i centrum är en bra utgångspunkt för att utveckla ett eget program, eller leta upp ett vettigare program än det du använder idag ;)

Själv använder jag amaroK som gör allt möjligt på rätt sätt och lite till.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 23, 2006 22:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 19, 2006 00:37
Posts: 203
Location: Stockholm
Är det någon som vet något om transporter från slim devices?
Det verkar vara en squeezebox på anabola :)
Vad jag har förstått så har dom utrustat den med riktigt maffiga dac:ar, balancerade utgångar mm. Vore kul att veta hur pass bra den funkar som pre-amp. Transportmässigt lär den väl vara bra?
Sorry om jag drev off topic lite.

_________________
GForce


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 23, 2006 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Vidhåller att det inte är taggarna eller spellistorna i sig som är "felet".
Det har jag inte heller sagt. Det är användningen och låsningen som är "felet". Alltså gränssnittet mellan program och användaren som inte är tillräckligt flexibelt.

Det gäller ju inte bara dessa program utan många andra också. Vi har CRM- och ekonomiprogram på jobbet som är så begränsade i flexibilitet och användarvänlighet att man nästan sitter och gråter...

JAG vidhåller att "prestanda" inte är allt utan också enkelhet och flexibilitet är avgörande för hur bra program är. Många gånger kan man klara sig utan finesser om bara grunden är sund. Själv klarar jag mig utan spellistor om det är enkelt att spela den musik jag vill....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 24, 2006 10:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jan 19, 2006 12:57
Posts: 21
Sondek wrote:
Quote:
För er som inte gillar att alltid ha på er PC så kan ni göra som jag: installera Slimserver på en NAS-disk. Jag införskaffade en Buffalo Linkstation (http://www.buffalo-technology.com/produ ... egoryid=31) som med rätt handgrepp kan köra Slimserver (Linux).
Finns rätt handgrepp dokumenterat någonstans? Kanske man kan ta del av det i så fall?
Installera Slimserver på Buffalo Linkstation NAS: http://linkstationwiki.net/index.php?ti ... limDevices

Installera Slimserver på Synology NAS: http://oinkzwurgl.org/ssods

Prestandan på dessa NAS-enheter är inte lika bra som på en riktig PC. Skillnaden märks tydligt på Web-interfacet. Via fjärren går det dock snabbt, i alla fall på min Buffalo HG som har 128 MB RAM och en Power-PC CPU med prestanda som en AMD K6 på 266MHz.

/Emanuel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 24, 2006 17:32 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Wed Dec 15, 2004 06:53
Posts: 18
Location: Uppsala
Clas wrote:
Jag är lite nyfiken hur mjukvaran funkar till boxen... sådana frågor jag har är bland annat:

Kan man styra musik valet från datorn?

Och hur det fungerar det i praktiken att lägga upp spellistor?
Ja, man kan styra muskivalet via webgränssnittet i datorn. Även volym om man känner för det.

Se t ex : http://www.geekmatica.com/images2/slimserversample.gif

Spellistor lägger du på en plats som du anger i admin, men har du taggat rätt så behövs det väl inga spellistor (jo på partyn förstås)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 25, 2006 07:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 14:06
Posts: 367
Location: Singapore
Ayn wrote:
Själv använder jag amaroK som gör allt möjligt på rätt sätt och lite till.
Japp. AmaroK är trevligt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 13, 2007 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
I senaste High Fidelity hade dom testat en NAS (nätverks disk) och SqueezeBox om jag förstod det hela rätt.

Dom hävdade att det hade gett ett mycket bra resultat, samtidigt som man inte behövde ha sin vanliga dator igång och att en av de känsliga delarna i ljudkedjan låg separerad från serverdelen/hårddisken.

Tyckte artikeln var lite rörigt skriven, men ska kolla upp några länkar och läsa in mig på ämnet lite. Låter helt klart intressant.


Top
   
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 11:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Thu Jan 19, 2006 12:57
Posts: 21
Ville bara visa hur litet plats 600 CD-skivor i FLAC kan ta...

Image

Linkstationen (till vänster) är på 250G vilket ger ca 200G ledigt efter Linux-OS:et. Drar ca 5W idle och 15W vid fullt pådrag på disken.

/Emanuel


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 11:17 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Mumma. Ska bli kul att testa! :)


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 197 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 514 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited