selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 04:23

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ta bort galler på Ninka
PostPosted: Fri Jun 02, 2006 13:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Hur gör man?

KAn man efterdra elementen bakom gallret

_________________
Peter


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 02, 2006 14:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
Pilla bort gummiringen som sitter runt elementet. Lyft sedan bort gallret. Sedan kommer du åt att efterdra elementet!

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject: Galler på Ninka
PostPosted: Thu Jul 06, 2006 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Tog bort gallret på mina Ninka idag och ljudet blev till det -bättre !! :P Det låter mer naturligt och det verkar vara mera rock överhuvudtaget !! Skoj när så små detaljer kan göra så att det låter bättre.

Har dock inte prövat med att efterdra själva elementen men det kommer säkert en sådan dag i framtiden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 06, 2006 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Efterdra elementen var precis vad jag gjorde imorse! Jag drog även skruvarna till stenfötterna och spiksen. Enda gången jag kan trimma effektivt är när frun är på jobbet och jag kört barnen till dagis. Jag åker då hem igen och kan trimma i fred en timme eller så!

I mitt fall gjorde det skillnad, men inget revolutionerande. Det satt rätt bra, men har du inte gjort det på ett tag kan det vara mycket stora skillnader!

Det går även att köra helt utan galler, låter bättre, men är inte barnsäkert och ser fult ut. På mina Katan är pinnarna till diskanten borta och jag funderar även på att ta bort gallren. De sitter nämligen utom räckhåll från barnen i hemmabion. Men fult är det även där tyvärr...

Sitter gallren "löst" så kan det bli klart bättre om man vrider gallren lite så att de sätter sig, alternativt stoppa emellan lite häftmassa så att det inte skramlar. Det var ett vanligt fel på tidiga modeller, för slapp gummilist helt enkelt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 06, 2006 18:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 23, 2004 15:00
Posts: 964
Location: Ljusdal
Linnofil wrote:
Efterdra elementen var precis vad jag gjorde imorse! Jag drog även skruvarna till stenfötterna och spiksen. Enda gången jag kan trimma effektivt är när frun är på jobbet och jag kört barnen till dagis. Jag åker då hem igen och kan trimma i fred en timme eller så!

I mitt fall gjorde det skillnad, men inget revolutionerande. Det satt rätt bra, men har du inte gjort det på ett tag kan det vara mycket stora skillnader!

Det går även att köra helt utan galler, låter bättre, men är inte barnsäkert och ser fult ut. På mina Katan är pinnarna till diskanten borta och jag funderar även på att ta bort gallren. De sitter nämligen utom räckhåll från barnen i hemmabion. Men fult är det även där tyvärr...

Sitter gallren "löst" så kan det bli klart bättre om man vrider gallren lite så att de sätter sig, alternativt stoppa emellan lite häftmassa så att det inte skramlar. Det var ett vanligt fel på tidiga modeller, för slapp gummilist helt enkelt.
Bytte mina ninka mot Keltik så ninkaproblemet är ur världen.
Och jämförelsevis ÄR ninka ett problem :D

_________________
Peter


Top
   
PostPosted: Fri Jul 07, 2006 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Jaha då har även jag skaffat en sextantsnyckel och efterdragit mina element i Ninkorna ? och det var inga större problem. :P


Top
   
PostPosted: Fri Jul 07, 2006 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Peter 18 wrote:
Jaha då har även jag skaffat en sextantsnyckel ... det var inga större problem. :P
Har man nyckeln till en sextant så kan man "komma in" när man vill, det vill inte jag heller se som ett problem... :D :D :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 12, 2006 16:21 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 00:46
Posts: 445
Location: 127.0.0.1
Jag trodde det var torxnycklel, det hade jag på mina ninkor iallafall... :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 18, 2006 12:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Jovars det skall nog vara en torxnyckel. Det förklarar varför jag hade lite strul med insexnyckeln. :oops:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited