selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 06, 2024 16:08

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Feb 23, 2004 12:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Fläktljudet på CMS Di är ju som bekant lite störande. Ljudet i spelaren är fantastiskt :D, så man blir lite less när en fläkt ska dra ner upplevelsen :(

Har från Tonläget hört att de finns de som monterat bort fläkten för att kringgå problemet. Enligt dem fungerar detta utmärkt hitills men man vet ju inte hur det påverkar CMS:en i ett längre perspektiv? Därför kan de inte rekommendera detta till 100%.

Har någon av er testat detta eller hört något om det? Eller vad säger erat sunda förnuft?


Top
   
PostPosted: Mon Feb 23, 2004 15:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
linnist wrote:
Fläktljudet på CMS Di är ju som bekant lite störande. Ljudet i spelaren är fantastiskt :D, så man blir lite less när en fläkt ska dra ner upplevelsen :(

Har från Tonläget hört att de finns de som monterat bort fläkten för att kringgå problemet. Enligt dem fungerar detta utmärkt hitills men man vet ju inte hur det påverkar CMS:en i ett längre perspektiv? Därför kan de inte rekommendera detta till 100%.

Har någon av er testat detta eller hört något om det? Eller vad säger erat sunda förnuft?
är inte fläkten temperaturstyrd så att den startar när den blivit varm, eller går den hela tiden??.

om man plockar bort plåt skalet, borde ju fläckten gå mer sällan(om den är temp styrd) eftersom det blir mer luftcirkulation.

man skulle ju även kanske kunna byta ut fläckten mot en tystare, eller mot kylflänsar, gissar att det är någon processor på AV-dekoder kortet(försteget) som blir varmast.


Sedan bör du nog tänka på att om du har någon sorts garanti, så kan du nog glömma den om du gör några ingrepp på maskinen.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 23, 2004 15:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
På min så går fläkten hela tiden. Den fortsätter t o m 1 minut efter jag slagit av den.

Men att ta bort plåtskalet känns inte så stabilt. Iallafall inte som en permanent lösning.

Det kan ju vara en idé att försöka byta fläkt eller liknande. Problemet är väl som du säger att garantin flyger all sin väg om man öppnar skalet. :(

Har hört att det finns ett inbyggt överhettningsskydd som ska slå av om den skulle bli för varm, så man kanske kan plocka bort fläkten ändå..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 23, 2004 16:34 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Jo ..överhettningsskydd lär ju finnas.

Min 5103:a har också en inbyggd fläkt, men den går extremt sällan(temp styrd). tror att jag hört den 3-4ggr under de 1.5år jag haft den.

Om du ska koppla ur fläkten så bör du nog tänka på att ha bra luftsirkulation kring maskinen i varge fall.

mvh

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 23, 2004 17:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Feb 06, 2004 09:58
Posts: 155
Location: Republiken Jämtland
Ryktet gör gällande att... Det som händer när man tar bort fläkten är att laserns livslängd förkortas, frågan är ju om du vill ta den kostnaden.

Själv har jag en Classik Movie och där går fläkten nästan hela tiden... Slutsatsen jag drar av det är att det sitter en temperaturkännare i enheten och den är väldigt svalt ställd.

/Thomas

_________________
"Objekt vilka kamoufleras i en säsongbetonad kristallinisk aggregatform av diväteoxid blottlägges vid dennas övergång till större molekylär rörlighet."


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 24, 2004 10:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
thomash wrote:
Ryktet gör gällande att... Det som händer när man tar bort fläkten är att laserns livslängd förkortas, frågan är ju om du vill ta den kostnaden.

Själv har jag en Classik Movie och där går fläkten nästan hela tiden... Slutsatsen jag drar av det är att det sitter en temperaturkännare i enheten och den är väldigt svalt ställd.

/Thomas
Oj, laserns livslängd vill man ju inte offra, det känns som att det inte är billigt att byta ut den. Nä det blir nog att fixa något slags skåp med glasdörrar som kan dämpa ljudet.

Huvudproblemet är att fläkten låter för mycket när den väl är igång! Borde inte Linn kunna sätta in en tystare fläkt? Det finns väl supertysta datorfläktar på marknaden, kan man kanske byta till en sån? :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 24, 2004 11:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Har för mig att jag läst på ngt forum att de bytt ut den medföljande fläkten mot Papstfläkt....Tror att de även går att få med ngt slags reglage & de blir då nästan knäpptysta!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 24, 2004 14:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
young wrote:
Har för mig att jag läst på ngt forum att de bytt ut den medföljande fläkten mot Papstfläkt....Tror att de även går att få med ngt slags reglage & de blir då nästan knäpptysta!
Det låter som ett bra alternativ :D

Frågan är ju bara hur svårt det är att byta den? Kan tänka mig att det är ganska trångt med elektroniken i den lådan...

Vad menar du med reglage förresten? Kan man själv ställa in när den ska vara aktiv?

Konstigt att ett kvalitetsföretag som Linn inte satt in den tystaste och bästa fläkten redan från fabriken?? :shock:
Fläktljud har inte direkt något samband med HiFi.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 24, 2004 15:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 14, 2003 21:50
Posts: 362
Man kan justera varvtalet så att den tex alltid går, men med ett lågt varvtal, vilket gör den nästan ohörbar. Tror att de ligger på ca 18 db innan man monterar på reglaget och att man kan få ned db-antalet rejält (lite svårt att säga hur mkt då man db mäts så kruppigt)!


Top
   
PostPosted: Tue Feb 24, 2004 15:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2004 10:58
Posts: 38
1) Du kan koppla ur fläkten, det sitter en värmesäkring som bryter
strömmen ifall apparaten blir för varm.

2) Som det står i tidigare inlägg -Garantin ryker all världens väg om du
gör detta (eller ens öppnar en apparat)...

3) Movien klarar av värmen daglidags, men ingen vet hur apparaten
(speciellt laserlinsen) klarar värmen i det långa loppet (heat kills).

4) Det är inte fläkten som ni hör när ni tycker att Movien låter, det är
vindbruset som hörs när luften cirkulerar inne i apparaten och blåses
ut. Det är alltså ingen idé att byta till en annan fläkt -behåll fläkten och
bygg om låda och chassie istället så blir ni kvitt problemet :) . Det är
faktiskt gjort lite aerodynamiska förbättringar på CMS R2 och CMS Di
jämfört med den allra första Movien (som inte hade RGB- och Component-
utgångar).

/Kinos


Top
   
PostPosted: Tue Feb 24, 2004 16:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Kinos wrote:
1) Du kan koppla ur fläkten, det sitter en värmesäkring som bryter
strömmen ifall apparaten blir för varm.

2) Som det står i tidigare inlägg -Garantin ryker all världens väg om du
gör detta (eller ens öppnar en apparat)...

3) Movien klarar av värmen daglidags, men ingen vet hur apparaten
(speciellt laserlinsen) klarar värmen i det långa loppet (heat kills).

4) Det är inte fläkten som ni hör när ni tycker att Movien låter, det är
vindbruset som hörs när luften cirkulerar inne i apparaten och blåses
ut. Det är alltså ingen idé att byta till en annan fläkt -behåll fläkten och
bygg om låda och chassie istället så blir ni kvitt problemet :) . Det är
faktiskt gjort lite aerodynamiska förbättringar på CMS R2 och CMS Di
jämfört med den allra första Movien (som inte hade RGB- och Component-
utgångar).

/Kinos

Det är ju just det där med lasern som är grejen. Inte så kul om man kopplar ur fläkten och 1år senare så går lasern eller någat annat sönder. Ingen garanti heller, så det kan bli dyrt :cry:

Är du säker på att det inte är fläkten som låter? Vad jag kan höra så är det en kombination av fläkten och luftcirkulationen. Det är ju ett ganska högfrekvent ljud med och det kan väl inte bara skapas av utblåset.

Som jag ser så finns det inte så många lösningar kvar på detta problem, det innebär följande alternativ:

*Sätta in Di:n i ett skåp och hoppas att det hjälper.
*Ta bort fläkten/öppna chassit och tappa garantin och riskera att något går sönder.
*Ha kvar den som den är nu och ignorera ljudet


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 24, 2004 16:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Hittade detta i ett test på Home Cinema Choice:s hemsida:

HCC Practical Tip

The noise from the cooling fan is extremely intrusive. It is not unusually loud; what sets it apart is its character, which has an edgy quality, dominated by a number of upper-frequency harmonics. The proper solution to this is to place the main unit as far as possible from your seating position. Make sure it is not hemmed in by furnishings or placed on rattly shelves, which would have the effect of amplifying or focusing the racket. Get this one sorted, Linn, and all the other idiosyncrasies and omissions can be forgiven.


Top
   
PostPosted: Tue Feb 24, 2004 20:15 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
linnist wrote:
Det är ju just det där med lasern som är grejen. Inte så kul om man kopplar ur fläkten och 1år senare så går lasern eller någat annat sönder. Ingen garanti heller, så det kan bli dyrt :cry:
Linn har en konstant servicekostnad på ca 2000 i princip oavsett vad det är (inom rimliga gränser då naturligtvis). Se dock inte det som en uppmaning till dig att sätta igång och gräva i din CMS ;)


Top
   
PostPosted: Tue Feb 24, 2004 21:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Oct 30, 2003 12:25
Posts: 146
Ayn wrote:
linnist wrote:
Det är ju just det där med lasern som är grejen. Inte så kul om man kopplar ur fläkten och 1år senare så går lasern eller någat annat sönder. Ingen garanti heller, så det kan bli dyrt :cry:
Linn har en konstant servicekostnad på ca 2000 i princip oavsett vad det är (inom rimliga gränser då naturligtvis). Se dock inte det som en uppmaning till dig att sätta igång och gräva i din CMS ;)
Jag kan slå vad om att kostnaden blir variabel när herrn (eller frun) i huset kopplat lite själv...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 25, 2004 09:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Så om lasern eller något annat går sönder så hamnar kostnaden för service på 2-3000 kr? Det är ju egentligen inte så farligt, men garantin ryker väl när man öppnat chassit och då lagar de väl inte den för det prsiet..

Min nyfikenhet säger mig att plocka fläkten men mitt förnuft att låta den vara. :?

En ny CMS Di är på väg hem till mig nu efter jag har haft problem med mjukvaran. Den kanske har en uppgraderad fläkt. :D Inte så troligt dock.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited