selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:07

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Jana´s Linn-system
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 18:30 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue May 23, 2006 10:54
Posts: 32
Jaha, efter att ha läst forumet ett tag och varit medlem ett par veckor tänkte jag skriva en presentation.

Har nog varit intresserad av Hifi och musikåtergivning sen jag som 8-åring förtvivlat försökte få farsans stereo att låta bättre. Kommer ihåg att jag retade mig på att den lät sämre än kompisens farsas stereo. Min första egna blev en Technics-stereo i ett klassiskt rack med skivspelare, receiver och kassettdäck som inhandlades när jag var i 13-års åldern. När jag sommarjobbade för första gången gick hela lönen till en stereo inhandlad på Hifi-klubben med Denon/Nad-prylar. Denna var jag nöjd med i ett antal år.

Efter ett tag fick jag för mig att mina högtalare behövde uppgraderas. Det var då jag råkade gå förbi en nyöppnad Hifi-butik i stan (Borås) som hette Bellmans Hifi. Förklarade att jag var intresserad av att lägga ca 10000 för ett par högtalare och Carl-Mikael lät mig lyssna på ett par Keilidh. Det tog 10 sekunder i soffan och jag var såld, hade aldrig hört något liknande, det var detta jag hade sökt! Carl-Mikael gjorde några lönlösa försök att få mig att fatta att jag nog i första hand skulle byta cd-spelare och förstärkeri. Jag var dock helt övertygad om att det var högtalarna som var helt klart viktigast för hur det lät. Trodde i princip att alla CD-spelare lät likadant och att bara man hade tillräckligt med effekt i stärkaren så skulle det bli bra. Aldrig har jag heller blivit så besviken efter ett köp som när jag kopplade in mina Keilidh i Nad-stärkaren och tryckte igång min Denon CD-spelare. Högtalarna hade jag dessutom ställt framför en ranglig bokhylla, ja jösses, man har lärt sig en del sen dess. Numera spelar jag fortfarande på Keilidh men med aningen bättre signal in i dom och lite noggrannare injustering av systemet. Mitt nuvarande system: Ikemi, Kairn, 2*aktiva LK100 och så Keilidh då. År riktigt nöjd med systemet som det är nu, särskilt efter att Karik/Numerik byttes mot Ikemin. Måste säga att jag förvånas över hur otroligt mycket välljud som ett par så relativt billiga högtalare kan få fram, finns det ingen gräns? Nåja, känner jag mig själv rätt så kommer väl mina (numera) kära Keilidh bytas ut någon gång också, men troligen finns det väl ännu lite mer potential att locka ur dom.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 22, 2006 21:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
Om du vill ha ut lite mer potential ur Keilidh: prova 3 X LK 100!
Jag bytte upp mig från två till tre slutseg då jag hade Keilidh.
Klar skillnad!
Borde inte vara så kostsamt nuförtiden.

/Fuffe


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 23, 2006 13:37 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Trevligt att du gör en egen presentation Jana!

Angående Fuffes kommentar om ett till lk100; Borde inte keilidh --> ninka bli ungefär samma prisskillnad begagnat som att skaffa en lk100 och aktiva kort. Skulle vara intressant att testa vad som är att föredra...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 28, 2006 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Mycket trevligt system, påminner om min, fast jag är kort på CD, sugen som tusan att uppgradera där.

Lite bilder vore ju trevligt :)

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 28, 2006 15:34 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue May 23, 2006 10:54
Posts: 32
Bilder kommer när jag installerat riggen i nya huset som skall inflyttas om 2 veckor. Hoppas nu bara att man får till det i det rummet, man vet ju aldrig. Kan ju blui svårt att förklara för frugan att vi måste köpa nytt hus igen p.ga.. att man inte får musiken att svänga i vardagsrummet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 28, 2006 17:28 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jana wrote:
Kan ju bli svårt att förklara för frugan att vi måste köpa nytt hus igen p.ga.. att man inte får musiken att svänga i vardagsrummet.
Onekligen, haha. Får hoppas att det funkar, men med ett helt hus brukar förutsättningarna vara bättre än i en liten lägenhet, fler alternativa placeringar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 18:37 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue May 23, 2006 10:54
Posts: 32
Så här ser det ut hos mig.


Attachments:
Linn2.jpg
Linn2.jpg [ 197.36 KiB | Viewed 2870 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 18:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
...

EDIT: Ngt hände med bilden då jag tittade första ggn.

BTW: Det ser lite tajt ut. Kan det verkligen vara optimalt? ... och ligger centern direkt på slutstegen? Läge för väggfästen!? Jag skulle gissa att du har mycket att vinna på lite omstuvning i hyllan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 19:52 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Tue May 23, 2006 10:54
Posts: 32
Ja visst är det lite tajt. Men bilden ljuger lite (vidvinkel), riktigt så tajt är det inte. Centern ligger på slutstegen ja, har dock utvärderat nogrannt och jag kunde inte märka något negativt med att lösa det så. Centriken är ju så förbannat djup och tung så det är svårt att hitta nån vägghylla till den. Hur som helst är jag riktigt nöjd med vad riggen presterar och har faktiskt svårt att tro att det kan bli bättre. I mitt förra boende had jag ett separat rum för musiklyssning och där såg det bättre ut så att säga, dock fick jag där aldrig till det riktigt, något var fel med det rummet och det härliga "Linnsvänget" och drivet i musiken infann sig aldrig. Nu har jag dock ett otroligt sväng i varje platta jag sätter på och är som sagt riktigt nöjd.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 09:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Ja, lirar det musik så är ju allt som det skall!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 13, 2008 12:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
fuffe wrote:
Om du vill ha ut lite mer potential ur Keilidh: prova 3 X LK 100!
Jag bytte upp mig från två till tre slutseg då jag hade Keilidh.
Klar skillnad!
Borde inte vara så kostsamt nuförtiden.

/Fuffe
Kan bara hålla med; stor skillnad mellan 2 och 3 slutsteg på Keilidh; gick själv från 2 till 3 st 5105 och trodde inte mina öron.

/Per


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited