selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:24

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Malte Liljas stereo
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 22:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Jag heter Magnus och bor i en villa i Uppsala tillsammans med min fru. Musikintresset har nog alltid funnits men jag vet inte när jag först blev intresserad av hifi. De första minnesbilderna är när jag som liten smög ut i en bod och lyssnade på min mammas Beatlessinglar på en sån där plastgrammofon med inbyggd högtalare (Schlaffs jo, jää jää jää).

Några år senare smet jag frekvent in i min sju år äldre brors rum. Han hade sommarjobbat som gräsklippare på en kyrkogård och investerat hela inkomsten i en fyrdelad stereo från Japan Victory Company. Speciellt nötte jag på en kassett med AC/DC:s livekonsert "If you want blood, we've got it". Än idag är det en favorit. Det lät säkert ganska beigt på stereon från JVC - men oj va roligt!

När jag fyllde elva blev jag nog biten av hifi och elektronik också. Min pappa och jag byggde då en stereo till mig. EN EGEN STEREO!!! Han bockade till några plåtar och sedan monterades tre bilstereoapparater in tillsammans med klädsamma mätare för volt och ampere. Hela klabbet drevs med ett nätaggregat som pappa använt till sin dåmera nedmonterade amatörradio. De tre bilstereorna var från Clarion och Blaupunkt vill jag minnas. Den senare hade suttit i en Amazon och var kanske egentligen bara i mono. I mitten satt en Booster (någon märklig variant av effektförstärkare och equalizer) som gjorde att de små klothögtalarna i plast vred sig i smärta under de tunga 2x25 bilstereowatten. Väldigt mycket hårdrock blev det och det dröjde många år innan jag bytte anläggning och musiksmak.

Det första jag skaffade mig när jag fått ihop lite egna slantar var en Cd-spelare från JVC och ett par hörlurar. Jag minns att jag fick med "Like a prayer" med Madonna på köpet. Bytte dock denna relativ snart till en Sony. Den hade en fantastisk funktion där man kunde loopa korta snuttar i en låt så att det blev enkelt att ta ut dem på gitarr. Behöll denna länge och njöt fortfarande av den på mitt studentrum i Uppsala. Sen började jag jobba och skaffade mig en hemmabio baserad på en receiver från JVC och högtalare från Technics. Så småningom vann jag en DVD-spelare i en slogantävlig som föreningssparbanken hade. (Snacka om udda grej.) Blev biten och kände stort behov av stöd för Dolby Digital och DTS. Minns mycket väl när jag var inne på ONOFF och frågade expediten (eller snarare expoidioten) om skillnaden på två receivrar från Sony. han svarade sakligt, "öhh...[läste påskylten]...jaaa, typ...den där har fler knappar och så...". Jag slog till. Bytte senare högtalarna mot Canton.

Nåväl, jag har alltid varit mer intresserad av musik än teknik och för ett år sedan började jag umgås med tanken på att uppgradera till ett riktigt bra system. Jag titta och lyssnade mycket och var nära att köpa ett system från Arcam och Dynaudio. Det skulle dock bli alldeles för dyrt och jag lade planerna på hyllan. Så i våras var det dags att börja kika igen och jag började där jag slutat, men tyckte inte alls att det lät lika bra som jag mindes. I Uppsala säljs Arcam av Ljudkompaniet och de föreslog att jag skulle lyssna lite på en Classik och ett par Ninka. Jag kom tillbaka flera gånger och tog med mig skivor. Byte rum och lyssnade på Naim och Arcam/Audiovector. Varje gång slutade med att jag blev sittandes med Classiken och mös i långa stunder. I april bestämde jag mig för ett par Ninka. Idag, tre månader senare sitter jag med:

Majik CD
Exotik
C5100 (front + center)
lk100 (bakkanaler)
Ninka
Trikan
K400 + Black interconnect.

Jag får nog backa tillbaka 25 år för att ens vara i närheten av den musiklyssningsglädje jag känner nu. "Ho latta rosi"!


Attachments:
File comment: Linn sätter färg på tillvaron...
Linn.jpg
Linn.jpg [ 58.33 KiB | Viewed 3181 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 22:49 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Är det hemma hos dig på riktigt på bilden? MÅste vara en av de absolut snyggaste installationer jag sett!

Inte så pjåkigt byte uppåt det blev från classiken då heller :D Trevligt att läsa din musikhistoria, tack för den!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Kan bara hålla med, snygg installation. Det är verkligen roligt att se hur olika människor fastnar i Hifi träsket.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Verkligen snygg installation! Lägg gärna upp fler bilder på den....

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 08:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Håller med!
mer bilder tack :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 10:21 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Känns ju inte särskilt originellt nu, men måste ändå instämma med resten. :)

Alltid kul med fler Uppsala-bor på forumet!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 10:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Får väl instämma i att installationen var snygg. Men måste samtidigt undra hur det går med kylningen av aparaterna när de är inbygda och dessutom så nära kakelugnen (men den kanske inte används)?

Var själv på T&T häromdagen och lyssnade på Akurate 242 biampade med 2*2250 som var staplade på varandra och tvingades fläktarna igång till en klart hörbar nivå.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 15:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Välkommen och grattis till ett snyggt och (troligvis) välljudande system!

Vad har du i lådan under LINN-prylarna? Ved?! :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 20:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
:oops: Tack för alla värmande kommentarer!

Racket har jag byggt själv och skall försöka återkomma med några fler bilder senare. I princip är det en kostruktion byggd i MDF med hyllor i stavlimmand och lackad björk. På baksidan av racket har jag en lucka så att jag enkelt kommer åt alla kablar.

Angående värmen så är det ett bekymmer. Fläkten på C5100 går igång emellanåt och visst vore det trevligare om det kunde hålla tyst. Tror dock inte att det är någon fara för elektroniken. Planen är att ta några hål i bakstycket som vetter mot en källartrapp. Där är gott om kyla och jag tror att det skall räcka. Kör jag utan bakstycket på racken fungerar det fint. Om inte håltagningen skulle räcka får jag försöka sakka någon ventilation till racket. Exvis tysta datorfläcktar.

Underdelen har en lucka från Ikea. Bakom den har jag lite luft, grendosa, lite kablar samt en lk100.

Idén med att stoppa in ved är kanske inte så dum. (Veden till kakelugenen står på "hitsidan" av ugnen, utanför bild). Vad tror ni, låter alrotsved bättre än björk... :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 09:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Malte Lilja wrote:
Vad tror ni, låter alrotsved bättre än björk... :wink:
Tror nog Lönn låter bäst! :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 21, 2006 15:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Eller Lin(n)d...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 28, 2006 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 02, 2006 13:29
Posts: 628
Location: Stockholm
Mycket snygg och trevlig lösning du hade.
Det underlättar verkligen när man har hus när såna lösningar skall göras.
Antar att det rockar på fint hemma hos dig.

_________________
För att komma till källan måste man simma mot strömmen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 30, 2006 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Malte har du investerat i aktiva filter till Ninkorna?

Ps: Väntar med stor nyfikenhet på fler bilder....

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 30, 2006 23:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Nix, inte ännu. Kommer nog till hösten. Får fortfarande brännmärken på fingrarna när jag rör på plånboken efter den sista tidens linnköp...

Skall försöka fixa lite bilder nu i helgen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 02, 2006 22:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Här kommer lite fler bilder.

Cantonhögtalarna fungerar förvånadsvärt bra. Tror jag kan tacka det dedicerade slutsteget och kanalseparationen i Exotik för det.

Projektorn är utdaterad om man jämför med modernare. Får dock fungera ett tag till.


Attachments:
File comment: Bakkanalerna utgörs av två mindre högtalare från Canton.
bakkanaler.jpg
bakkanaler.jpg [ 77.67 KiB | Viewed 3042 times ]
File comment: Projekter från Sanyo monterad på hemsnickrad konsol som döljer kablarna. Notera serviceluckan i bakkant.
Proj.jpg
Proj.jpg [ 49.29 KiB | Viewed 3053 times ]
File comment: Bakom luckan sitter en lk100 som driver bakkanalerna. 3 x K400 nere till höger.
lucka.jpg
lucka.jpg [ 25.35 KiB | Viewed 3041 times ]


Last edited by Malte Lilja on Sun Jul 02, 2006 22:19, edited 1 time in total.
Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited