selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 18:18

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 02, 2006 22:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Det borde vara förbjudet att inte använda spikes på Ninka. Hade lite problem med detta tidigare då spiksen i originalutförande är för långa (enligt mig). När man monterar i dem i foten blir avståndet till golvet över två cenitimeter och det ser inte bra ut. Blir lite känsla av blompedistal över det.

Jag såg på några äldre fötter att det var hål i ovansidan så jag tog helt sonika borrmaskinen och uppgraderade mina Ninka (från april 06) med fräsch hål. Då passade spiksen perfekt och man fick också nytta av de justerspår som sitter i överkant av spiksen.

Linn Skeets är riktigt snygga! Vet inte om jag hör någon skillnad, Wolfram till trots, men det höjer avgjort det estetiska värdet.


Attachments:
File comment: Stilstudie - Ninka på fötter
fötter.jpg
fötter.jpg [ 32.66 KiB | Viewed 2314 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 02, 2006 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Grymt snygg installation! Gillar projektor lösningen och självklart in-wall högtalarna fast dom inte var Linn! ;)

Saknar dock en helhets bild på ditt vardagsrum.....

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 23:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Hurra, nu har jag beställt några uppgraderingar. Majik CD skall få ny mjukvara. Exotik skall uppgraderas med +DA så att jag kan koppla in TV-boxen och få lite bättre avkodning av DVD. Chakra C5100 skall aktiveras för aktiv bi-amping av ninkorna.

Skall bli intressant att höra skillnaden på framförallt aktiveringen som alla pratar så varmt om. Jag lovar att återkomma med före- och efterkort :roll:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 08, 2007 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Malte Lilja wrote:
Hurra, nu har jag beställt några uppgraderingar. Majik CD skall få ny mjukvara.
Grattis till investeringarna! Vilken mjukvara ska du få? Senaste, eller näst senaste? Jag har nämligen just fått tillbaka min Majik CD från Linn. Ny CD mekanik (egentligen DVD!) och ny mjukvara. Det känns som att den låter mycket bättre nu. Om det är SW eller mekaniken som har gjort skillnaden vet jag inte. Övriga uppgraderingar låter också skoj! Jag har hört att det händer en hel del med analoga delarna i Exotiken när man får DA delen uppgraderad. En rolig vår för dig! :D

Editerat post efter korkade slutsatser av min egen idioti...


Last edited by Linnofil on Fri Mar 09, 2007 16:33, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 08, 2007 20:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Hmm... Jag vet inte. Skall kolla med återförsäljaren. Jag hoppas få lämna in grejorna under nästa vecka. Tror det skulle ta ett par veckor att få Exotiken fixad.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 13, 2007 23:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Med blandade känslor lämnade jag idag in burkarna för fixning. Roligt när det blir klart men tyst i huset under tiden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 13:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Hurra, idag skall jag få hämta alla grejor. Återkommer med lyssningsintryck om någon är intresserad.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 27, 2007 18:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Självklart är vi det! :!: Personligen är jag mest intresserad av vad du tycker om Majik CD:n efter ny mjukvara. Jag är klart nöjd med min! Men Exotik konverteringen är också intressant att höra om. Det är väl inte så många här på forumet som gjort den?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 00:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Behöver lite tid att smälta intrycken!

Kopplade in och skruvade lite på högtalarterminalerna. Tog nog en timme att få ihop allt. Exotiken var helt nollställd efter ombyggnad så det var bara att börja om med kalibreringen. Nya funktioner dessutom. Såg på en film (World Trade Center). Försökte lyssna aktivt på 5.1 men klarade bara ett par minuter sen var jag slukad av filmen trots att det var en seg film. Ohyggligt bra ljud alltså :lol: . Testade också att köra CD från DVD-spelaren med 2-kanalsavkodning i Exotik. Inget fel på detta och det står sig nog väl mot mycket av det som sälj runt om i butikerna men oj vilket skräp mot Majik CD.

Svårt att säga vilken del CD-upgraderingen gör med tycker att dynamik, detaljer, sväng och närvarokänslan står ut mycket bättre nu.

Aktivering. Herrejävlarvadinihelvetebra :shock: . Fruktansvärt lyft och klart beroendeframkallande. Måste lyssna om hela skivsamlingen nu. Musikerna flyttade en meter närmare soffan.

Jag får återkomma med mer övertänkta kommentarer när jag fått lyssna några timmar.


Attachments:
File comment: Uppgradering av CD, försteg och slutsteg för 23.400 kr. Skillnaden syns enbart på baksidan av försteget så samma bild får duga som före-och-efter-bild. Värt varje krona!!! Ninka i förgrunden.
Aktiva högtalare.JPG
Aktiva högtalare.JPG [ 70.36 KiB | Viewed 2263 times ]
Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 01:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 14, 2006 01:56
Posts: 746
Location: Stockholm
Malte Lilja wrote:
Aktivering. Herrejävlarvadinihelvetebra :shock: . Fruktansvärt lyft och klart beroendeframkallande. Måste lyssna om hela skivsamlingen nu. Musikerna flyttade en meter närmare soffan.
Grattis!

Det är sjukstor uppgradering att aktivera och grymt prisvärt för en som redan hade kanalerna som behövdes. Synd dock att du inte hade C6100 så hade du kunnat aktivera centern oxå. :)

Var det första gången du hörde A/B test på passivt vs aktivt?

_________________
/Johan The member know as Clas!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 11:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Nja, jag har hört lite i butik men det är först gången jag verkligen kan "finlyssna" under ordnade former.

Lyssnade förresten mer i morse och kom två timmar för sent till jobbet. Fortfarande förstummad! Dock har jag noterat några nya ljudproblem. Kommer att ta några veckor att kalibrera in systemet. Inte minst högtalarplaceringen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Va kul att du är så otroligt nöjd. Du är nog en av de första på forumet som har outat att de har uppgraderat sin exotik. Nyfiken på vilken dvd spelare du använder dig av.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 29, 2007 20:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
:oops: Ähhurm...tja...DVD...ingetsärskilltensony...behövervivälintepratamerom...skall byta... :oops:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 29, 2007 21:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Linnofil, det är bara ESS-mjukvaran som uppdaterats. Jag fick det förklarat som att det är den mjukvara som "styr all elektronik förutom den elektronik som styr mekaniken". Vet inte om det är alldeles säkert...

Jag tror att jag nu har samma konfiguration som du fick i sommras:

H8 S/W Version = S2320101
ESS S/W Version = S2300110
Base Code S/W Version = BASE5138
FPGA S/W Version = S2350012
MECH S/W Version = LT79
Engine Board ID = PCAS594L1R7
Front Panel Board ID = PCAS577L1R1

/Malte


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Apr 01, 2007 18:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Nu har jag lyssnat lite till... :D

Fruktansvärt nöjd med denna uppgradering. Största problemet var högtalarplaceringen men det börja ordna sig nu. Har kvar lite jobb på detta och rumsakustiken. Kalibreringen av 5.1 har jag bara slarvat igenom ännu så länge.

Jag kan utan reservation säga att att allt är bättre. Det är något alldeles sannslöst vad det svänger. Roligt - Härligt!

Nu tror jag att det kommer att dröja ett tag innan jag känner att jag måste byta upp mig. Det skulle i såfall vara antingen att "Gammeln" slagit till eller att jag för första gången någonsin är nöjd med ljudet från min stereo. Finns väl lite små-tweaks med stenfötter till Ninka och silver inteconnect som naturligtvis skall testas. Annars blir nog närmaste årens investeringar på bildsidan. Men man vet ju aldrig, subben är obra och bakkanalerna inte från Linn...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited