selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 07:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Majik CD SW uppdatering
PostPosted: Fri Jun 16, 2006 21:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Är det någon som vet några detaljer om den senaste versionen av mjukvaran till Majik CD? Såg på Tonlägets hemsida att det visst kommit något.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 17, 2006 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Feb 11, 2004 10:10
Posts: 1661
Den analoga utsignalen från vissa Majik CD har på något sätt varit försämrad. Problemet är åtgärdat med den nya programvaran.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 18, 2006 23:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag kan inte säga direkt vad det innebär, rent tekniskt, men lite om hur den påverkar ljudet. Jag var nämligen den första i Sverige som fick den nya programvaran i min spelare, och jag tycker det var stor skillnad! (På TL:s spelare.) Jag var även på Tonläget när Anders uppgraderade sin spelare och det var som halva skillnaden mellan Genki och Ikemi. Underbart stor skillnad som täpper igen nästan hela gapet upp till Uni SC. (När SC används utan sitt interna försteg.)

På min spelare var skillnaden desto större... Efter att ha investerat i både Majik CD och Majik Kontrol så var jag mindre nöjd när CD spelaren lät sämre än min (smått fantastiska för 1095 kr) MP3 spelare! Tonlägets Anders lät misstrogen när jag försökte förklara i telefon. - En Majik CD sämre än en MP3 spelare säger du??? Hmmm.... Men på plats i Tonlägets krypin jämförde vi med en REGA Apollo som fullständigt mördade min Majik CD... Skönt att det inte var ett litet fel sa Anders. Efter en tur till Linn fick jag förklaringen att min CD spelare hade fått en felkonfigurerad D/A omvandlare och att jag nu fick den oreleasade mjukvaran i min spelare. Vilkoret var att jag skulle hålla käft om det tills det blev officiellt. Bl.a. på detta forum!

Om ni inte redan har förstått det så tycker jag ni som har en Majik CD ska uppgradera NU! Skivor som ni inte fattat förut kan helt plötsligt vara rätt bra. Jag börjar nästan gilla att befinna mig i den här mjukvaru-uppdateringssvängen som alla Unidiskägare har varit i så länge nu...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 00:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Spännande nyhet! Hade ingen aning om att vissa Majik CD hade denna defekt, bara att den nu är bättre än tidigare.

Och MP3-spelaren är en...?

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 09:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Felet ska tydligen vara ovanligt och Anders hade inte hört talas om det förrän han råkade ut för min spelare. Ganska typiskt att just jag skulle råka ut för det!

MP3 spelaren som är så överaskande bra är en Sandisk Sansa M250 2GB köpt på http://www.inet.se Kolla på deras utförsäljningssida. Jag hade först köpt en billig till min fru för 395 kr (512 MB, M230) så hon kunde spela in intervjuer i sitt jobb. Smått chockad av prestandan var jag tvungen att köpa en till mig själv! En inbiten Linnist kompis vägrade tro på mina utsagor att den var bra, men efter ett besök hemma hos mig åkte han direkt till butiken och köpte en egen! Bästa MP3 spelare jag har hört på långa vägar. Ger bra musik på WMA, MP3 och WAW filer. Påminner lite om en Mimik 1 tycker jag. (Som jag inte hört på 10 år...) Jag kopplade in den på Tonläget och spelade när William var i "mekhörnan". Jag frågade om det var bra? Ja svarade han, han trodde det var en CD-R i Majik CD:n! (Han hörde att artisterna blandades.) Rekomenderas varmt! Ger engagerande podradio och trevliga bokupplevelser med musik däremellan. Den har gett mig förnyad inspiration till mitt "Bergsprängarprojekt"! Perfekt signalkälla till sommartugor, garage m.m.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Spelaren som är så bra...antar att det OCKSÅ spelar in att du gör CD --> mp3 konverteringen bra.
Ja menar, skit in skit ut :wink:

Berätta hur du gör. Grymt intressant detta. Ska ev beställa en bara för att testa.

Har inte läst att man kan stoppa in en CD i unidisk o få ut mp3 på utgången?
Antar att den bara LÄSER den bara mp3...
Läge för ett förslagsmail till Linn!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag la upp en egen topic för denna spelare under övrigt för att inte "förgifta" Majik SW tråden med MP3... Svarar dig där!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 20, 2006 20:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Jag fick några förtydligande svar idag. Tydligen så har det blivit lite knas när de skruvade ihop några enheter hos Linn.

En liten batch Majik CD gick iväg med fel SW-konfiguration. Den "nya" versionen som det nu talas om är en serviceuppdatering riktad till denna lilla batch.

För övriga skall denna uppdatering inte på något sätt påverka ljudet.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited