selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 11, 2024 18:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
teatime wrote:
Nog har Linn uppenbart rört sig "upmarket" ett bra tag, men jag har inte sett det uttryckt så tydligt förr.

Förbannat trist, i mitt tycke. :evil:
Ja det var tusan. Detta är ett i raden av märkligheter på senare tid.

Undra vad han syftade på. :?
Inte för allas "plånböcker" eller "mind set"
Oavsett vilket - otroligt korkat uttalande.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ni misstolkar det. Jag uppfattade det som "Linn kan inte göra apparater som tilltalar alla" snarare än "alla är inte värda en Linnanläggning" (vilket ju låter helt förskräckligt).

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Ännu en tråd som drar sig in i tunedem området. Viktiga saker förstås, men ack så självklara för de flesta av oss.
Uttalandet: Jag tolkade precis som Lejonklou. Jag har också hört liknande från Linnrepresentanter med just den andemeniningen. Skulle Linn göra apprater som passade alla så vore de inte Linn längre. Däremot tror jag personligen att Linn passar alla! (Annars är de .......) :D
Tunedem: Jag hoppas att få eller ingen forumdeltagare har mer erfarenhet än mig av trasiga Linapparater (i personlig ägo). Jag har precis som Lejonklou upptäckt detta med hjälp av tunedem. Ibland har inte ens Linn upptäckt det (serviceavdelningen hm...) och jag har varit tvungen att skicka tillbaka apparaterna igen. Jag har t.ex jämfört följande apparater med följande märkliga slutsats:
Sämre______<=>______Bättre____=>____Orsak
Kairn Pro 2 år__________Wakonda_______Trasig Kairn
Kairn MM/MC___________LK1____________Trasig Kairn
Ikemi Ny______________Karik III beg_____Trasig Ikemi
Ekos I________________Basik Plus_______Trasig Ekos
Aktiva Keilidh___________P. Royd A7______Trasig basdelningsfilter ena kanalen
Kolektor 2_____________Kolektor 1_______Dåligt exemplar av K. 2
Majik CD______________Sandisk MP3_____Fel i D/A SW
Majik Kontrol___________Wakonda_______Trasig/dålig Majik Kontrol
Majik Kontrol___________LK1____________Trasig/dålig Majik Kontrol
DIY Powamp___________Creek 4140______Trasiga (åldrade) kondensatorer i nätdelen för ena kanalen
"Bättre" DIY Powamp___"Sämre" DIY P.amp_Dålig modifiering som "borde" varit bättre rent logiskt!

Ingen av dessa utfall har varit de önskade. Men de har alltid varit de rätta!
Att komma fram till detta handlar om att använda sig av en metod för att komma fram till vad som är rätt, vad som är den verkliga skillnaden. Inte vad man vill att den ska vara. Många som inte vet detta behåller en trasig apparat tills de tröttnat. De tycker inte att Linn var något för dem och säljer sedan rubbet för att finansiera en dyr barnvagn. (Som används i 4 mån...) De inbillar sig sedan att musik, det var något som man gillade när man var ung o.s.v. Andra fattar att det är fel på apparat/er eller installation och tar tag i problemet och förblir glada musikälskare som spelar plattor varje dag hela livet!

Eftersom det är så uppenbart att tunedem funkar så behövs (för användarna) inga vetenskapliga bevis. Min 2 åriga dotter reagerade tydligt på vad som var bättre och hon visste garanterat inte vad hon skulle förvänta sig! Däremot visste hon när det var som roligast/lättast att dansa och sjunga med. Nu är hon 6 år och det är fortfarande likadant. Om jag gör en stor förbättring vill han bara stå framför stereon och dansa.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 19:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
2- och 6-åringar bryr sig ju inte om vad det är för apparater. Men om du tar in ett antal manliga vuxna som är "prylintresserade" då är fokus precis tvärsom. Vilken är det jag lyssnar på nu då? Varför är det på ett vis. Har man dessutom låst fast sig vid att tex. Krell är överlägset bäst klarar man inte av att lyssna kritiskt. Man har låst fast sig i sin prylfixering. Min erfarenhet är att Linn-folket egentligen inte är prylfixerade (faktiskt) utan musikfixerade. I enlighet med detta resonemang har därför tjejer lättare att omedelbart tvärsäkert peka ut vad som låter bäst...de flesta tjejer är inte så teknikintresserade.

Min första kontakt med det man nu kan kalla för Tune dem fick jag när jag till slut övertygades om vilken linje jag skulle välja när jag skulle investera i en ny anläggning. Jag hade vid denna tidpunkt (nånstans runt 1990) släppt vinyl och körde CD. Med hjälp av tune dem (jag krävde en hel del jobb av stackars personalen på Ljudkompaniet) kom jag till insikt om att jag inte skulle lägga allt krut på nya högtalare (som jag ursprungligen planerat) utan satsa på vinyl och en enklare linn-rigg.

Jösses vad vi jämförde olika plattor och prylar innan vi kom dit...

Men , det var ju där (på vinylen i Linn-riggen) återgivningen jag ville nå fanns. Så det blev ganska snart en Intek, ett par Nexus på stenstativ och en basutrustad Lp-12:a. Resten är historia.

Helt klart är att Tune Dem (i alla fall för mig) krävde en hel del jämförande innan jag accepterade det synsättet. Men när man väl kommer till insikt, tja, då är det hela ganska enkelt.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 19:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon May 29, 2006 19:14
Posts: 111
Någon frågade tidigare vad jag menade med "New Age" som jag skrev om lite tidigare i tråden. New Age är exakt detta - dvs att man antar något som bevisad sanning därför att det är så "uppenbart att det funkar".
Det finns 100-tals publikationer i vetenskapliga tidskrifter inom musik och perception, samt audio och hifi, som alla konstaterar att det är oerhört svårt att mäta subjektiva begrepp som "musikalitet" i hifi.
Att människan skulle vara så konsistent som antyds i Tune Dem är inte i vidare överensstämmelse med alla dessa studier, och åsikten "det är visst så för det vet i alla fall jag" är inte värd papperet den skrivs på i vetenskapliga sammanhang, utan är exakt samma argumentering som förs fram inom magnetterapi, irisanalys, tarot, horoskop och aurafotografering (=New Age).

Plocka istället ihop två grupper med 20 personer i varje (Linn-entusiaster går för all del bra även om värdet av undersökningen kanske är större om man har något annat urvalskriterium). Kör dubbelblindtester på dem med t.ex. två olika CD-spelare och be dem fylla i ett svarsformulär eller svara på intervjufrågor i samband med detta. Frågorna ska vara förbestämda och lämpligen röra den musikaliska upplevelsen. Försökspersonerna kan också gärna få den instruktionen de får i samband med vanlig Tune Dem, dvs de ska lyssna efter vad som svänger, lättast att följa, och är mest musikaliskt, och gärna sjunga med, stampa takten etc.
Om man kan visa att det finns någon som helst statistisk säkerhet i en sån här undersökning så bör det vara värt 100-tals miljoner, eller ännu mera, för Linn i marknadsföring, ifall Linn dessutom kan visa att deras egna produkter konsekvent vinner tester av den här typen.
Det vore ett helt makalöst starkt argument att lägga fram i alla sammanhang, gentemot såväl konsumenter som på audio-konferenser, till handlare, tidskrifter och reviewers.
Nuvarande version av Tune Dem ser i mina ögon ut exakt som Linns marknadsföring gjort i alla tider. Dvs "nu spelar vi LP12 - känn vad det svänger och är medryckande, eller hur?", och "nu spelar vi Rega - och visst låter det skapligt, men oj vad tråkig musiken blev ändå, eller hur?".
Den psykologiska reaktionen hos många människor på denna typ av situation är att de känner att de måste underkasta sig för annars verkar de osäkra och mindre musikaliskt utvecklade etc.

Skillnaden mellan detta och ett dubbelblindtest är astronomisk!

Jag jobbar själv en hel del med psykologiska tester av just den här typen, och trots eventuell övertygelse är de flesta av oss otroligt påverkbara och minsta antydan till bias i argumenteringen påverkar massor.
Många tycker det är häftigt med dyr hifi, men få kan motivera det. När Linn hjälper till med motivationen så att man klarar av det ekonomiska beslutet så blir man lycklig, och därför fungerar Tune Dem mycket väl.

Trots dessa märkligheter med Linn tycker jag att Linns grejer låter otroligt bra (eller måste jag skriva - spelar otroligt musikaliskt?). Jag tycker dock de blivit lite för dyra senaste åren (en 50% sisådär...) och dessutom kan jag på fullt allvar tänka mig att bojkotta Linn för att slippa New Age tendenserna runt musikupplevelsen.

Nu dristade jag mig till ett inlägg till, som knappast lär lugna diskussionen (ojoj!), men lovar att jag med det avslutar mitt engagemang i tråden för en tid framöver...
/K
Linnofil wrote:
Eftersom det är så uppenbart att tunedem funkar så behövs (för användarna) inga vetenskapliga bevis. Min 2 åriga dotter reagerade tydligt på vad som var bättre och hon visste garanterat inte vad hon skulle förvänta sig! Däremot visste hon när det var som roligast/lättast att dansa och sjunga med. Nu är hon 6 år och det är fortfarande likadant. Om jag gör en stor förbättring vill han bara stå framför stereon och dansa.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Min fru tycker alltid som jag i tunedem. Hon är alltid i något annat rum när jag testar och hon hör ändå samma sak som jag. Det är bara ett av bevisen för mig. Att det går att höra vad som är bättre eller sämre utanför byggnaden, när man inte har en aning om vad som försiggår därinne är samma sak. Faktum är att det väldigt sällan går till som du beskriver. Min erfarenhet är att handlaren/kompisen eller vem det än är säger: -här ska du få höra en skillnad, vad tycker du är bäst? Konstigt nog svarar alla erfarna tunedemare samma sak om de utsätts för samma skillnad. Vid extremt små skillnader kan det krävas en extra lyssning. (Men sällan för den som inte koncentrerar sig, typ barnet, frun i köket o.s.v.)

Här kommer ett exempel i något övertydlig ton:
Om jag kör ett varv runt Falkenbergsbanan i en Porsche 911 GT3 -06 och sedan ett varv runt samma bana med min Peugeot 405 -92 med regummerade däck så kan jag enkelt säga vilken som är snabbast, för att jag UPPLEVER skillnaden. Ken skulle i det läget säga att jag inte kan svara på frågan, för jag har inte mätt varvtiden. Personligen skäms jag inte att i en sådan situation säga att jag VET att Porschen är snabbare, trots att jag inte bevisat det vetenskapligt. Jag väljer istället att strunta i den som ifrågasätter mitt påstående, det jag har upplevt är så uppenbart. Ungefär samma är det med tunedem. Det fina med tunedem är att även om man skulle ha "fel", d.v.s. att man skulle föredra en apparat som har mer distortion och sämre frekvensgång o.s.v. så är man en vinnare eftersom den spelar bättre musik, och det var hela syftet!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
teatime wrote:
Lejonklou wrote:
'Linn systems are not for everyone', sa en representant för några år sedan
:!: :!: :!:

Det där är jäkligt långt från vad Ivor brukade gilla att säga i intervjuer för en sådär 10 år sedan - att alla människor behöver bra musik och att en bra musikanläggning bör vara något alla ser som en prioriterad hushållsinvestering.

Nog har Linn uppenbart rört sig "upmarket" ett bra tag, men jag har inte sett det uttryckt så tydligt förr.

Förbannat trist, i mitt tycke. :evil:
Det Linn-snubben menade var nog snarare att "you cant win them all"
alltså att det går inte att få ALLA att gilla linn...

/M

EDIT: Jag såg inte att Fredrik hade kommenterat citatet redan...

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 20:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
Ken wrote:
Någon frågade tidigare vad jag menade med "New Age" som jag skrev om lite tidigare i tråden. New Age är exakt detta - dvs att man antar något som bevisad sanning därför att det är så "uppenbart att det funkar".
Det finns 100-tals publikationer i vetenskapliga tidskrifter inom musik och perception, samt audio och hifi, som alla konstaterar att det är oerhört svårt att mäta subjektiva begrepp som "musikalitet" i hifi.
Att människan skulle vara så konsistent som antyds i Tune Dem är inte i vidare överensstämmelse med alla dessa studier, och åsikten "det är visst så för det vet i alla fall jag" är inte värd papperet den skrivs på i vetenskapliga sammanhang, utan är exakt samma argumentering som förs fram inom magnetterapi, irisanalys, tarot, horoskop och aurafotografering (=New Age).

Plocka istället ihop två grupper med 20 personer i varje (Linn-entusiaster går för all del bra även om värdet av undersökningen kanske är större om man har något annat urvalskriterium). Kör dubbelblindtester på dem med t.ex. två olika CD-spelare och be dem fylla i ett svarsformulär eller svara på intervjufrågor i samband med detta. Frågorna ska vara förbestämda och lämpligen röra den musikaliska upplevelsen. Försökspersonerna kan också gärna få den instruktionen de får i samband med vanlig Tune Dem, dvs de ska lyssna efter vad som svänger, lättast att följa, och är mest musikaliskt, och gärna sjunga med, stampa takten etc.
Om man kan visa att det finns någon som helst statistisk säkerhet i en sån här undersökning så bör det vara värt 100-tals miljoner, eller ännu mera, för Linn i marknadsföring, ifall Linn dessutom kan visa att deras egna produkter konsekvent vinner tester av den här typen.
Det vore ett helt makalöst starkt argument att lägga fram i alla sammanhang, gentemot såväl konsumenter som på audio-konferenser, till handlare, tidskrifter och reviewers.
Nuvarande version av Tune Dem ser i mina ögon ut exakt som Linns marknadsföring gjort i alla tider. Dvs "nu spelar vi LP12 - känn vad det svänger och är medryckande, eller hur?", och "nu spelar vi Rega - och visst låter det skapligt, men oj vad tråkig musiken blev ändå, eller hur?".
Den psykologiska reaktionen hos många människor på denna typ av situation är att de känner att de måste underkasta sig för annars verkar de osäkra och mindre musikaliskt utvecklade etc.

Skillnaden mellan detta och ett dubbelblindtest är astronomisk!

Jag jobbar själv en hel del med psykologiska tester av just den här typen, och trots eventuell övertygelse är de flesta av oss otroligt påverkbara och minsta antydan till bias i argumenteringen påverkar massor.
Många tycker det är häftigt med dyr hifi, men få kan motivera det. När Linn hjälper till med motivationen så att man klarar av det ekonomiska beslutet så blir man lycklig, och därför fungerar Tune Dem mycket väl.

Trots dessa märkligheter med Linn tycker jag att Linns grejer låter otroligt bra (eller måste jag skriva - spelar otroligt musikaliskt?). Jag tycker dock de blivit lite för dyra senaste åren (en 50% sisådär...) och dessutom kan jag på fullt allvar tänka mig att bojkotta Linn för att slippa New Age tendenserna runt musikupplevelsen.

Nu dristade jag mig till ett inlägg till, som knappast lär lugna diskussionen (ojoj!), men lovar att jag med det avslutar mitt engagemang i tråden för en tid framöver...
/K
Linnofil wrote:
Eftersom det är så uppenbart att tunedem funkar så behövs (för användarna) inga vetenskapliga bevis. Min 2 åriga dotter reagerade tydligt på vad som var bättre och hon visste garanterat inte vad hon skulle förvänta sig! Däremot visste hon när det var som roligast/lättast att dansa och sjunga med. Nu är hon 6 år och det är fortfarande likadant. Om jag gör en stor förbättring vill han bara stå framför stereon och dansa.

Tycker du bygger statistik efter dåligt underlag om saker. Alla Linn-handlarare håller inte på med små "fula instickare" så som du beskriver för att påverrka lyssnarna. Utan är faktisk NEUTRALA d.v. s "håller käften" (f'låt litet rundare ord) och låter produkten DEMA sig själva. Att du kanske inte gillar Tune Dem metoden är en sak. Men att spotta ut generalliseringar OM Linn-handlare som du gör säger ju en hel del om att du har valt att sätta både hörseskydd och ögonbindel på dig. Och ser ur ett väldigt smalt perspektiv och knappt accepterar att andra gillar den metoden och har gjort andra erfaremheter än dig med Tune Dem som utväderings metod.. "Dåliga handlare" och "bra handlare" finns innom ALLA olika seriösa märken innom hifi.

Dessutom så gav du inte en endatse kommentera om Linnofils barn. Hur kan en Linn-Handlare påverka ett LITET barn som inte är med men ändå står och dansar framför stereon när den kommer in i hemet? Skulle var synnerhet intresant och se hur du förklarar detta med ett barns reaktion. I synnerhet när et barn började som tvååring. De som har erfarenhet av egna barn vet med sig att de är inte lätta att övertyga alla gånger utan de är verkligen sina små egna individer.

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 20:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Nä, tyvärr Ken, i min mening är du ute och cyklar. Jag känner inget behov av att göra vetenskapliga blindtester (det förslaget dyker ju upp var 6 månad av teknokratiska tvivlare, eller av folk soim vill starta en allmän flamingdiskussion). Jag känner mig lugn med att jag (jag själv och inte en handlare) har provat tillräckligt mycket för att jag ska vara säker i mitt val. Det går inte till som du insinuerar att en handlare styr lyssnarnas tyckanden på det sätt du beskriver, är det någon som gör det är han inte seriös. Tvärtom brukar handlaren vägra att bestämma saker åt kunden och uppmuntrar istället kunden att lita på sina egna öron.

Efter att ha varit Linn-kund i 15år så har min handlare lärt sig vad jag gillar och därefter vet vilka produkter (även Linn) som jag ska skippa och vad som är rätt för mig. Jag har stort förtroende för min handlare, och hitills har jag inte upplevt att han fått mig att köpa saker som jag själv inte tycker är precis det jag vill ha.

Kritiker till Linn och Tune Dem som söker den vetenskapliga sanningen med vetenskapliga tester skulle ändå inte acceptera ett resultat där man visar att Tune Dem funkar. Man skulle bortförklara det med störningar, yttre påverkan, etc. Vem vet, en Linn-ägare kanske kan känna skillnad på lukten på en Linn-apparat och en icke Linn.

Jag känner inte något som helst behov av att göra en sådan vetenskaplig jämförelse. Jag upplever att jag har tillräckligt med beslutsunderlag själv att jag kan fatta egna beslut när det gäller vilken stereo jag ska ha. Men visst, behöver du gå på psykoterapi för att välja, gör det vetja.

Bakom det vetenskapliga mambojambot skönjer man att du Ken tycker att Linn nog i alla fall har blivit för dyra och därför ska utsättas för en vetenskaplig granskning huruvida dom är så mycket bättre som dom är dyra...tja, det är ju en smaksak vad man är beredd att betala. Det är väl lite trist att Linn verkar dra åt High-end-hållet just nu men det är det val Linn nu gjort (förmodligen för att det är lönsammast).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 21:03 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Ken wrote:

Nu dristade jag mig till ett inlägg till, som knappast lär lugna diskussionen (ojoj!), men lovar att jag med det avslutar mitt engagemang i tråden för en tid framöver...
/K
Vad är det för dumheter, det här är ju en av de klart intressantaste trådarna på flera veckor med både tekniska och musikaliska infallsvinklar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Ken wrote:
Någon frågade tidigare vad jag menade med "New Age" som jag skrev om lite tidigare i tråden. New Age är exakt detta - dvs att man antar något som bevisad sanning därför att det är så "uppenbart att det funkar".
Det finns 100-tals publikationer i vetenskapliga tidskrifter inom musik och perception, samt audio och hifi, som alla konstaterar att det är oerhört svårt att mäta subjektiva begrepp som "musikalitet" i hifi.
Att människan skulle vara så konsistent som antyds i Tune Dem är inte i vidare överensstämmelse med alla dessa studier, och åsikten "det är visst så för det vet i alla fall jag" är inte värd papperet den skrivs på i vetenskapliga sammanhang, utan är exakt samma argumentering som förs fram inom magnetterapi, irisanalys, tarot, horoskop och aurafotografering (=New Age).
Man behöver inte vara forskare för att inse att detta resonemang inte är direkt fel, men jag skulle nog drista mig till att påstå att stora delar av dessa mer eller mindre vetenskapliga undersökningar falerat p.g.a. en väsentlig orsak. Man har antagligen oftast jämfört apparater el. dyl. som inte nämnvärt skiljer sig musikaliskt d.v.s. utfallet bör därför bli slumpmässigt, vilket det också oftast blir. Orsaken till att jag vågar påstå något sådant beror på att av alla hifi-apparater jag stött på under alla år har endast ett fåtal varit optimerade för maximal musikförmedling utan oftast konstruerade av människor med teknisk bakgrund och ett teknikratiskt sätt att evaluera hifi (uppenbarligen). Jag känner bara till ett fåtal märken som uppenbarligen inte konstruerats för att låta så fint (hifi-mässigt) som möjligt utan för att förmedla grunderna i musiken i första hand. Vilka märken jag syftar på behöver knappast nämnas här...
Ken wrote:
Plocka istället ihop två grupper med 20 personer i varje (Linn-entusiaster går för all del bra även om värdet av undersökningen kanske är större om man har något annat urvalskriterium). Kör dubbelblindtester på dem med t.ex. två olika CD-spelare och be dem fylla i ett svarsformulär eller svara på intervjufrågor i samband med detta. Frågorna ska vara förbestämda och lämpligen röra den musikaliska upplevelsen. Försökspersonerna kan också gärna få den instruktionen de får i samband med vanlig Tune Dem, dvs de ska lyssna efter vad som svänger, lättast att följa, och är mest musikaliskt, och gärna sjunga med, stampa takten etc.
Om man kan visa att det finns någon som helst statistisk säkerhet i en sån här undersökning så bör det vara värt 100-tals miljoner, eller ännu mera, för Linn i marknadsföring, ifall Linn dessutom kan visa att deras egna produkter konsekvent vinner tester av den här typen.
Det vore ett helt makalöst starkt argument att lägga fram i alla sammanhang, gentemot såväl konsumenter som på audio-konferenser, till handlare, tidskrifter och reviewers.
Det är faktiskt en bra fråga varför detta inte gjorts. En möjlig förklaring skulle kunna vara att det alltid kommer finnas apparater som inte varit med i blindtest och som man därför inte kan relatera till, vilket alltid innebär att testets värde kan ifrågasättas. Värdet av testet blir därför något akademiskt och som sådant kan det i och för sig ha ett stort värde, men det är nog få tillverkare som är villiga att låta någon oberoende testgrupp jämföra deras apparater mot andras efterom det alltid föreligger en risk att lyssningspanelen inte favoriserar de egenskaper de premierat vid konstruktionsarbetet. Det kan helt enkelt vara för mycket jobb som i slutändan ändå mynnar ut i massivt ifrågasättande av allt ifrån metoder till att man mixtrat eller biaserat resultaten på ngt sätt.
Ken wrote:
Jag jobbar själv en hel del med psykologiska tester av just den här typen, och trots eventuell övertygelse är de flesta av oss otroligt påverkbara och minsta antydan till bias i argumenteringen påverkar massor.
Många tycker det är häftigt med dyr hifi, men få kan motivera det. När Linn hjälper till med motivationen så att man klarar av det ekonomiska beslutet så blir man lycklig, och därför fungerar Tune Dem mycket väl.
När du nu tar upp det faktum att det går att påverka resultatet i en blindtest genom även små antydningar etc. vill jag också passa på att nämna att man genom psykologisk påverkan kan få en person som vanligtvis skulle kunna skilja en bra apparat från en dålig att totalt tappa konceptet och inte höra skillnad på något alls. En situation där en person uppmanas att bevisa sin förmåga att höra skillnad kan genom stress helt förlora denna förmåga. Sannolikt för att hjärnan inte fungerar på samma sätt i en stressitiation som under normal musiklyssning. Det finns så klart också andra tillstånd som kan göra en mer eller mindre oförmögen att höra skillnader, t.ex. trötthet etc. Detta märker man ibland av när man skall installera ett hifi-system där det ibland är jättesvårt och ibland oerhört enkelt. Just tillfällen då det inte finns någon preferens för olika alternativ pekar trots allt på att det finns objetivt bättre och sämre. Jämförelsen mellan olika apparater är som du påpekar ofta korrumperad av oönskade perferenser utom mellan t.ex. Unidisk 2.1 och 1.1 eftersom de inte går att skilja utseendemässigt (annat än på mycket nära håll eller om man döljer apapraterna förståss, men det är ju mindre vanligt i affärer).
Ken wrote:
Nu dristade jag mig till ett inlägg till, som knappast lär lugna diskussionen (ojoj!), men lovar att jag med det avslutar mitt engagemang i tråden för en tid framöver...
/K
Välkommen!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Linnofil: :shock: :shock: :shock: Din lista är osannolikt lång, vad gör du med apparaterna egentligen? :wink: Allvarligt talat så har jag bara råkat ut för ett fåtal rent felaktiga apparater under drygt 15 års tid (varav >5 hos handlare), men en hel del som inte riktigt presterat optimalt. Mitt intryck är att när apparaterna på senare år blivit allt bättre så har de också blivit mer känsliga för kvaliteten på komponenter och montering. Ofta går det att åtgärda genom att dra åt skruvar, vända interna kablar och andra trix. Men då talar jag om små skillnader, inte sådana fel som du råkat ut för. Hoppas verkligen att din Majik CD var den sista!

Ken: Sony har rätt, det här är högintressant så hoppa inte av för att du skapar turbulens. Vi gillar sånt! Dock tycker jag att det vore roligt om du utöver att kräva dubbelblinda tester även kan reflektera över andras inlägg. Som du märker är det få som har varit med om sådana demonstrationer som du beskriver. Vid butiksbesök ser jag tvärtom många kunder som lyssnar själva och den upptagne försäljaren kopplar om och går ut ur rummet för att efteråt fråga vad de tyckte.

Linnofil: Samma med min fru, hon har rättat mig ett antal gånger när jag fått för mig att en viss koppling borde vara bättre. Från rummet intill hör jag "SÄMRE!" och jag tänker "jaså, var den verkligen det?". Det har visat sig stämma varenda gång. Observera att jag nästan uteslutande gör jämförelser där jag inte på förhand vet något om utfallet!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
För att minska placeboeffekter och slippa psykologiska aspekter
typ "dyrare" eller "mer känt märke" etc kan ett test genomföras på
andra sätt. T ex genom att flytta högtalarna för att demonstrera
tunedem el annat. (i de fall det är själva testförfarandet som ska
testas).

I de fall där någon verkligen vill jämföra två produkter så är det bara
till att gilla läget ifall öronen och hjärnan tycker att någon pryl är
bättre...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 22:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat May 13, 2006 14:39
Posts: 147
Location: Uppsala
Appropå tester så testade jag att byta plats på kontakterna i grendosan. Source first tänkte jag och inordnade dem med CD-splaren närmast sladden och slutstegen sist. Hörde ingen skillnad. Tycker dock att det är värt att testa olika tokigheter, vem vet kanske man stöter på någon enkel förbättring och om inte - så har man ju haft skoj en stund!

/Malte


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 22:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Så brukar vi sätta strömkablarna i butiken... :oops:

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited