selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 22:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 10 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 17, 2006 15:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Mar 14, 2006 17:20
Posts: 210
Location: Freie Hansestadt Bremen
Tack för dina klarsynta inlägg, Ken! Jag håller med dig om allt det du skrivit ovan.
Jag som trodde att alla på det här forumet var "kabelvändare" :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 17, 2006 16:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
Ken wrote:
Men känns det inte lite konstigt att säga att musiker "lyssnar fel" för att uppskatta Linn och att musiker inte har vett att lyssna på det musikaliska utan bara lyssnar på klang, dynamik och tekniska specifikationer?
Jag har en annan bekant som är kompositör och även mycket aktiv musikkritiker. Han lyssnar nåt rent otroligt mycket på musik i HiFi och har ett musiköra som är makalöst gott. Även han har vid en par tillfällen från Linn-handlare fått höra att han "lyssnar fel" och inte "förstår hur man ska lyssna på musik". Vem ska ha tyckandeföreträde?
Den som påstår att jag har sämre musiköra än någon annan gör ju en nedlåtande bedömning om mig. Jag tycker man kan hålla sig till sina egna upplevelser..

Den mentalitet jag ofta mött i Linn-sammanhang är att: Det finns INGEN Linn-produkt i historien som varit sämre än någon annan produkt från någon annan tillverkare när det gäller "sväng och musikalitet". Linns egna produkter överträffas endast av Linns egna produkter verkar det som, och det gäller tydligen också över tiden, dvs det kan omöjligt vara så att t.ex. en high-end CD-spelare från Arcam 2006 (eller på en htpc) låter bättre än någon CD-spelare Linn någonsin tillverkat.
Vid blindtester har jag däremot sett otroligt skiftande utfall även från de mest inbitna Linnister.

Skulle det vara konstigt om en PC-lösning från 2005/2006 spelar bättre, både musikaliskt och vad gäller klang och dynamik, än en CD-spelare som är designad 1991/1992?

Linn gör otroligt bra grejer, men varför ska man göra new age av det hela?
Lejonklou wrote:
Ken wrote:
Det jag får ur datorn har märkbart bättre dynamik, detaljer och klangomfång.
Inget illa ment, men om det är ovanstående samt tekniska spec som du värderar högst så ska du absolut titta på andra märken än Linn.

Jag har demat några gånger för skickliga musiker som inte klarat att göra Tune Dem eller känna på svänget, utan har lyssnat som du beskriver ovan. Inget konstigt med det. Tråkigt om handlaren är nedlåtande dock.
Vem är det som försöker skjuta budbäraren? Har inte sett någonn slå ned på musiker som inte hanterar Tune Dem här inne på selleri.de ialf. Har du?

Sedan så får man ju inte glömma att en aktiv musiker som jobbar med musik dagligen är van vid att lyssna på ett annat sätt när de sitter som "publik" hemma eller på en konsert.. Då de sätter sig oftast in i musikerns situation snarare än i publikens situation. Kalla vad du vill, men lite rufft så kan man ju kalla det för "yrkesskada"..

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 17, 2006 16:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Ken wrote:
Men känns det inte lite konstigt att säga att musiker "lyssnar fel" för att uppskatta Linn och att musiker inte har vett att lyssna på det musikaliska utan bara lyssnar på klang, dynamik och tekniska specifikationer?
Jag har en annan bekant som är kompositör och även mycket aktiv musikkritiker. Han lyssnar nåt rent otroligt mycket på musik i HiFi och har ett musiköra som är makalöst gott. Även han har vid en par tillfällen från Linn-handlare fått höra att han "lyssnar fel" och inte "förstår hur man ska lyssna på musik". Vem ska ha tyckandeföreträde?
Den som påstår att jag har sämre musiköra än någon annan gör ju en nedlåtande bedömning om mig. Jag tycker man kan hålla sig till sina egna upplevelser..

Den mentalitet jag ofta mött i Linn-sammanhang är att: Det finns INGEN Linn-produkt i historien som varit sämre än någon annan produkt från någon annan tillverkare när det gäller "sväng och musikalitet". Linns egna produkter överträffas endast av Linns egna produkter verkar det som, och det gäller tydligen också över tiden, dvs det kan omöjligt vara så att t.ex. en high-end CD-spelare från Arcam 2006 (eller på en htpc) låter bättre än någon CD-spelare Linn någonsin tillverkat.
Vid blindtester har jag däremot sett otroligt skiftande utfall även från de mest inbitna Linnister.

Skulle det vara konstigt om en PC-lösning från 2005/2006 spelar bättre, både musikaliskt och vad gäller klang och dynamik, än en CD-spelare som är designad 1991/1992?

Linn gör otroligt bra grejer, men varför ska man göra new age av det hela?
Lejonklou wrote:
Ken wrote:
Det jag får ur datorn har märkbart bättre dynamik, detaljer och klangomfång.
Inget illa ment, men om det är ovanstående samt tekniska spec som du värderar högst så ska du absolut titta på andra märken än Linn.

Jag har demat några gånger för skickliga musiker som inte klarat att göra Tune Dem eller känna på svänget, utan har lyssnat som du beskriver ovan. Inget konstigt med det. Tråkigt om handlaren är nedlåtande dock.
Det jag inte begriper i detta fallet varför du isåfall överhuvudtaget bryr dig om Linn´s produkter. Köp en Packard-bell på Siba och lite olika kort till dom. Du får ju lätt minst 3-5 stycken såna istället för en Unidisk. Och dom kan man köra alla sina ogg-rippade filer och mpeg-filmer samtidigt som man kan deklarera hos Skatteverket. Perfa, vetja.

Det är något som inte känns bra med diskussionen i denna tråd. Det känns lite som att man försöker övertyga oss som gillar Linn om att det inte kan vara vettigt att att köpa tex. en Unidisk när nu tex. PC-baserade enheter är så oändligt tekniskt överlägsna.

Jo jo, i alla år har alltid teknokrater försökt med den approachen. Man har provat med diagram, ljudkuber, sign/brus-förhållande, frekvensomfång, db hit och db dit. Men i slutändan bryr vi oss bara om hur det faktiskt låter. Jag personligen skiter fullständigt i om apparaten är byggd med gem, tippex eller gammal markväv så länge som den låter bättre. Och det är ju subjektivt vad man tycker låter bättre.

Det handlar också om mognadsgrad. Det tar lite tid att lära sig uppskatta sättet som en Linn-rigg lirar på. Precis som TuneDem tar en stund att lära sig. Med tiden så lär man sig rätt snabbt att jämföra med Arcam inte är lönt. Inte för att det är något fel på Arcam, tvärtom. Det är bara det att Linn är bättre (är min erfarenhet i alla fall, men å andra sidan har jag inte lyssnat på allting heller).

Min erfarenhet är att dom som har svårast att acceptera vad som faktiskt låter bäst är just mycket teknikintresserade personer av det manliga könet som inte kan acceptera fakta utan måste hitta tekniska orsaker till allt eller inte går att övertyga alls. Dom litar inte på sitt eget subjektiva omdöme och sin egen hörsel utan söker tekniska förklaringar istället.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 17, 2006 17:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ken wrote:
Men känns det inte lite konstigt att säga att musiker "lyssnar fel"
Jag har aldrig sagt att någon "lyssnar fel". Men Tune Dem är en metod man måste lära sig, såvida man inte automatiskt lyssnar på det viset. Vissa fixar det direkt, andra kämpar ett tag och några har väldigt svårt att släppa "ljudanalysen". De som inte klarar Tune Dem brukar ibland avfärda hela metoden, vilket jag tycker är trångsynt.
Quote:
Den som påstår att jag har sämre musiköra än någon annan gör ju en nedlåtande bedömning om mig.
Det är ingen som har påstått det vad jag märkt. Dessutom tror jag inte att Tune Dem eller "att känna svänget" har något med musiköra att göra, det handlar bara om att fokusera lyssnandet på ett speciellt sätt. Många som sätter sig framför en stereoanläggning fokuserar sitt lyssnande på ljudets karaktär istället för att bedöma framförandets kvaliteter, detta gäller även musiker.
Quote:
Den mentalitet jag ofta mött i Linn-sammanhang är att: Det finns INGEN Linn-produkt i historien som varit sämre än någon annan produkt från någon annan tillverkare när det gäller "sväng och musikalitet".
Ja, det är nog en vanlig uppfattning, men det finns ju några undantag också. Bonnec gav Linn på nöten ett tag exempelvis. Och Naim har ju haft en del riktigt bra produkter också.
Quote:
Skulle det vara konstigt om en PC-lösning från 2005/2006 spelar bättre, både musikaliskt och vad gäller klang och dynamik, än en CD-spelare som är designad 1991/1992?
Ja, jag finner det osannolikt, men inte av några specifika tekniska skäl utan helt enkelt för att jag aldrig har hört en dator spela ens i närheten av en Linn Classik.
Quote:
Linn gör otroligt bra grejer, men varför ska man göra new age av det hela?
Det där får du gärna förklara lite närmare.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 18, 2006 00:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Tips Ken, dema Naim vs. Linn.
Med det du skriver kanske du skulle falla pladask för Naim!
Naim har takt o rytm, dynamik - medan Linn mer focuserara på musikalitet.
Dyrare produkter från båda leverantörerna har alla dessa egenskaperna. (Lite förenklat)

Jag är lika förtjust i båda företagen, men valt Linn hemma då det för mig vinner i längden. På jobber driver en Naimstärkare anläggningen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 18, 2006 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Ken skrev ju just på annan avdelning att Isobarik låter 'fruktansvärt illa' och då tvivlar jag starkt på att Naim kan imponera på honom. När jag läser 'dynamik, detaljer och klangomfång' (takt och rytm har väl aldrig nämnts??) tänker jag på amerikansk hifi.

Naturligtvis kan jag inte veta vad någon annan kommer att gilla, men min erfarenhet är att de som köper Linn för att de gillar ljudet men inte uppfattar att Linn svänger bättre än något annat hifimärke förr eller senare byter bort sina Linngrejor mot något som låter ännu bättre.

De som däremot köper Linn för att det svänger så bra (och tycker att ljudet kommer i andra hand) brukar ha väldigt svårt att hitta några alternativ som de blir nöjda med. Några går över till Naim, någon köper en Bonnecförstärkare men många blir sådär fanatiska som Ken beskriver. Inte för att de är lojala mot Linn eller känner grupptillhörighet utan baserat på vad de faktiskt hör.

Faktum är att just historien med Bonnecs förförstärkare Timpano bevisade att Linnentusiaster inte är märkestrogna utan går på prestanda. När den kom tycktes nästan alla vara överens om att den besegrade Kairn. Hade den bara varit lite vettigare prissatt så hade nog många suttit med en hemma nu.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 18, 2006 19:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
Harry Våffla wrote:
Jag personligen skiter fullständigt i om apparaten är byggd med gem, tippex eller gammal markväv så länge som den låter bättre. Och det är ju subjektivt vad man tycker låter bättre.
Precis.. Det är ju så det är. Men som ryktet säger om oss som gillar Linn så är man ju en "fanatiker".:lol:

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 18, 2006 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Ken wrote:
... Jag har ikväll i alla fall konstaterat att min HTPC låter mycket bättre än en Karik III och den har har jag stornjutit till så det lär jag kunna göra med HTPC:n också...
I sig intressant. Karik var en väldigt bra spelare när den kom. Jag skulle gämföra med något nyare eftersom det inte är säkert att en gammal spelare med bl.a. gammal laser låter riktigt som den gjorde när den var ny. Det är inte så att jag försöker misskreditera din jämförelse, men det skulle vara intressantare om jämförelsen gjordes mot någon mer aktuell apparat. Jag hade själv en Ikemi som lät jättebra när jag köpte den, men den tappade sugen efter tre år (om jag kommer ihåg rätt). Ett laserbyte gjorde susen och den lät tipp-topp igen. Man kan nog inte räkna med att en 10 år gammal spelare helt säkert är representativ för hur den lät när den var ny. Därför skulle jag jämföra med ngt nyare eller i varje fall jämföra Karik:en mot något lite mer standardbetonat (som den skall utklassa) eller mot en fräsch Genki (som den bör ligga nära). Hifi-prylar åldras! Dessvärre så är det antagligen så att de mest optimerade prylarna (=de bästa) åldras mest :(


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 18, 2006 22:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Detta är en mycket intressant diskussion. Och när jag hänger på andra fora så hävdar jag alltid att man måste lyssna sig förbi tekniska data och inte jämt bedöma saker som låter rätt, men mäter fel, som "färgning". Dessutom verkar det som om många inte accepterar att en musikåtergivare faktiskt kan påverka rytm, timing etc och därför påverka upplevelsen av musiken i termerna "bra musiker" "duktiga musiker".

Här känner jag nästan tvärtom. Om jag hårdrar det hela så verkar det inte spela någon roll hur det låter, bara det svänger (= förmedlar musiken). Här accepteras inga andra apparater än Linn och i viss mån Naim. Absurda prisnivåer accepteras för en minimal förbättring - som gärna sägs vara otroligt stor. Det lämnas inga möjliga förklaringar till varför ett visst "tweak" låter bättre, bara att det ger positiva effekter på, ja vad det nu kan vara.

Att ta historien med Bonnec som intäkt att Linn-entusiaster inte är märkestrogna känns för mig som ganska svagt. Speciellt i England brukar det ibland dyka upp lite synpunkter på andra märken än Linn, kanske därför att många inte säljer Linn exklusivt utan även andra märken. Så rörs grytan om ett tag men så släpper Linn någon ny modell av något som kostar 20 tusen mer och så är ordningen återställd och Linn är återigen herren på täppan.

Inte heller köper jag att det ska behöva ta en massa arbete och tid för att fatta när musik svänger och förmedlas på rätt sätt av en anläggning (tune dem?). Det är faktiskt det normala sättet att lyssna på musik (obs, lyssna på musik, inte att försöka utvärdera musik-/ljudanläggningar). Att sitta och lyssna efter hur mycket eller lite bas man hör, om det är "rent", om diskanten ligger 2 dB plus eller inte - det är det krångliga, tillkämpade sättet som "Svenssons" lurats till är det rätta sättet.

Detta är ett Linn-forum och självklart ska man diskutera Linns produkter här. Jag har funnit mycket god läsning, många tips och råd, jag har läst många intressanta inlägg som hjälpt mig förstå musikåtergivning på ett bättre sätt. Detta forum är en livgivande kontrast till "teknik-gänget" som bara rabblar tekniska data och "vetenskapligt bevisat" när man hävdar en åsikt som inte direkt kan kopplas till ett mätvärde.

Ibland blir det dock fel. Varför ska någon åka till en stormarknad och köpa ett antal billiga datorer bara för att han (?) tycker att en dator kan matcha en Uni? Varför ska det vara så svårt att lära sig hur bra en Linn-rigg spelar musik? Det borde väl vara självklart, annars kan man väl köpa något billigare?

Och vad är det för skillnad på Naims "takt och rytm" jämfört med Linns "musikalitet"? Jag tror det vore bra om man i diskussionerna var lite tydligare än så. För var och en av oss lägger säkert in olika betydelser i de värderingarna och så tror vi att vi är överens (eller inte).

Source first är en tanke som jag köpt länge, men absolut inte in absurdum. Ska man följa den slaviskt är väl en fullbestyckad LP12:a eller en CD12 ett absolut måste innan man överhuvudtaget överväger något annat än en ghettoblaster som förstärkning och högtaleri. Det vet vi ju alla att så inte är fallet, och alla andra kombinationer får alltså ses som åsikter och kompromisser. Inte som någon absolut sanning alltså.

Jag har själv en fullbestyckad LP12:a och den låter underbart bra. Jag bryr mig faktiskt inte om huruvida den passar in i någon tune dem, mäter bra, har rytm eller musikalitet eller har hög eller låg dist. Den låter musik för mig, på ett självklart sätt som är svårt att förklara. Däremot har jag inga andra Linn-grejor, för jag tycker helt enkelt inte de är prisvärda. Det är egentligen inte LP12:an heller, men när jag för första gången hörde en Linn-pickup med tillhörande elektronik inte bara svängde utan även lät bra (ljudmässigt) så slog jag till :-)

Jag har lyssnat en del (men inte så mycket) på kompletta Linn-riggar och det är ömsom vin, ömsom vatten. De stora Komri hos High Fidelity var imponerande, men inte lät det som i verkligheten. Mässan på Sheraton var katastrof, där lät det så illa att ett eventuellt "sväng" effektivt doldes. Hos Anders på Tonläget låter det däremot mycket bättre, men en ny Kollektor lät obetydligt bättre än en Sentec SC9 som jämförelse. Visst, jag gillade det tighta ljudet i Kollektorn, att det var lite mer ordning och reda. SC9:an var lite snällare och mjukare i ljudet. Men skillnaderna var för mig små och motiverade inte investeringen. Men detta var i en komplett Linn-rigg, frågan är om Kollektorn hade varit lika positiv i en annan setup? Det borde jag testat men det blev tyvärr inte så.

Jag kanske låter lite elak eller cynisk här, men så är det inte alls. Jag är verkligen positiv till att musikalitet används som en måttstock istället för mätmässiga parametrar. Jag har mycket svårt att tro att vi just 2006 kan mäta exakt "hur det låter". Det har vi trott sedan 20-talet och det är inte mer sant nu än då.

Men lite perspektiv på tillvaron och acceptans att det inte måste stå Linn på en grej för att den ska vara bra, det vore trevligt. Men detta är ett Linn forum och här ska det snackas Linn, helt klart!

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 00:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Här accepteras inga andra apparater än Linn och i viss mån Naim.
Gör det inte? Jag uppfattar det som att många diskussioner handlar om prestanda, inte uteslutande om Linn eller Naim. Och om/när det kommer en ny riktig utmanare till Linn så tror jag de apparaterna kommer att diskuteras flitigt här.
Quote:
Absurda prisnivåer accepteras för en minimal förbättring - som gärna sägs vara otroligt stor.
Storleken på förbättringar är svår att kvantifiera. I riktigt bra system kan små förändringar upplevas som stora och avgörande, både åt det positiva och negativa hållet. Så tycker jag att det alltid varit inom hifi. Och för all del inom andra områden också, ädla drycker exempelvis.
Quote:
Det lämnas inga möjliga förklaringar till varför ett visst "tweak" låter bättre, bara att det ger positiva effekter på, ja vad det nu kan vara.
Åjo, nog försöker vi teoretisera och förklara så gott vi kan.
Quote:
Att ta historien med Bonnec som intäkt att Linn-entusiaster inte är märkestrogna känns för mig som ganska svagt.
Varför då? Timpano är ju fortfarande bättre än Kairn, vilket nästan alla jag känner håller med om. Sedan kom 5103 som tog Linn tillbaka på banan. Billigare och bättre än Bonnec. Alltså: Prestanda.
Quote:
... det är det krångliga, tillkämpade sättet som "Svenssons" lurats till är det rätta sättet.
Håller helt och hållet med om detta. Just därför är det så lätt att demonstrera för kvinnor utan hifi-intresse, de går oftast på känslan i musiken. Och min son (snart 9) är snabbare än mig på att avgöra vad som är bättre när jag spelar hans favoritskivor. Han kan inte förklara varför utan sitter bara och diggar och säger "den sista var bättre" redan efter ett par takter. Det har blivit en värdefull hjälp när jag justerar kretsar (han får lite betalt :wink:). Inte en enda gång har jag kommit fram till att han gjort "fel" val! Och då har jag efteråt lyssnat på en mängd skivor för att bli helt säker, medan han hört tio sekunder.

Det låter väl som att jag skryter över min sons förmågor, men jag tror inte att han är unik i detta avseende. Han har bara kommit på "grejen": Att musiken kan upplevas som mer eller mindre engagerande. Vi som lärt oss analysera ljudkvalitet och överväga tekniska förklaringar blockerar våra högra hjärnhalvor och måste aktivt lära oss att lyssna på detta sätt igen. Där kommer Tune Dem in i bilden för mig.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 14:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon May 29, 2006 19:14
Posts: 111
Jag ber om ursäkt ifall jag dragit in negativa vibbar i diskussionen. Det var egentligen inte min mening och det blir trist och jobbigt att diskutera när det blir så. När man spetsar till det i diskussioner på Internet är det lätt att det går lite överstyr.
Det har det inte gjort här än, men jag tror ändå det är dags att bromsa lite.

Bara en fråga om Tune Dem förresten. Finns det någon vetenskaplig publikation om denna bedömningsprincip? Har den testats ordentligt på försöksgrupper så att man kan beskriva hur väl den fungerar statistiskt och/eller i absoluta mått mätt? En förutsättning måste ju vara att Tune Dem bygger på blindtester och total objektivitet från den som leder sessionen. Ifall man säger att "och hör nu hur det svänger mycket mera om den här" eller om kunden bara kan konstatera att "nu spelas det visst på spelaren som kostar 100' kr och den måste ju bara låta bättre än den nyss som kostar 15' kr" så missar man ju hela poängen med en jämförelse eftersom människor i hifi-sammanhang är extremt lättmanipulerade (vilket det finns evidens på i form av 100-tals publicerade undersökningar).

Meridian är ju t.ex. väldigt aktiva med forskningssamarbeten och har dussintals vetenskapliga publikationer genom åren, och dessa är intressanta att läsa. Hur jobbar Linn med sådant?

Jag ska köpa en del prylar i sommar och spela en massa musik och återkommer eventuellt med mina intryck. Det blir garanterat Linn-högtalare i fronten, men för övrigt är det inte bestämt ännu. Arcam, Naim och Linn är hetaste kandidaterna.

Lev och må och ha en bra sommar!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag har aldrig hört talas om några vetenskapliga rapporter angående Tune Dem, om någon har det så vill jag gärna veta. Frågan är vem som egentligen skulle ha intresse av dem? Linn bryr sig nog inte, vad skulle de med "bevis" till? 'Linn systems are not for everyone', sa en representant för några år sedan och det reflekterar nog mera deras attityd.

De som hör, de hör och behöver inga bevis. Det är inte konstigare än att pianostämmare använder öronen istället för mätinstrument, i alla fall de jag har stött på (finns det några vetenskapliga rapporter på om det verkligen går att stämma ett piano med enbart hörseln??). De som inte hör blir inte hjälpta av några nya siffror eftersom det handlar om den andra hjärnhalvan.

Förresten är det med just Tune Dem som man avslöjar att den där spelaren för 100' spelar sämre än den för 15', oavsett hur läckert den dyra låter. På samma sätt har jag många gånger funnit att apparater varit trasiga tack vare Tune Dem. Alltså: Allt talar för att A ska vinna över B, jag demonstrerar för en kund, all placebo påverkar oss att tro att A ska vinna. Vi finner båda att B är bättre! Konstigt säger jag, så var det inte igår. Inuti apparaten finner vi att en kontakt inte sitter i och sedan blir lyssningsresultatet som vi först förväntade oss. Precis som med Linnofils Majik CD med felaktig programvara i en annan tråd!

Om du tror att vitsen med Tune Dem är att övertyga någon om hur det låter så tar du helt miste. Det handlar om att undersöka hur det faktiskt ligger till, varje gång, både för kunden och den som demonstrerar.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Last edited by Lejonklou on Mon Jun 19, 2006 16:14, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 15:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 18:36
Posts: 142
Location: Lekrummet
Ken wrote:
Bara en fråga om Tune Dem förresten. Finns det någon vetenskaplig publikation om denna bedömningsprincip? Har den testats ordentligt på försöksgrupper så att man kan beskriva hur väl den fungerar statistiskt och/eller i absoluta mått mätt? En förutsättning måste ju vara att Tune Dem bygger på blindtester och total objektivitet från den som leder sessionen. Ifall man säger att "och hör nu hur det svänger mycket mera om den här" eller om kunden bara kan konstatera att "nu spelas det visst på spelaren som kostar 100' kr och den måste ju bara låta bättre än den nyss som kostar 15' kr" så missar man ju hela poängen med en jämförelse eftersom människor i hifi-sammanhang är extremt lättmanipulerade (vilket det finns evidens på i form av 100-tals publicerade undersökningar).
"Vår" handlare som vi går hos så har jag aldrig varit med om att han benämmner "prislappar" eller något så för att påverka "nykomlingar" eller för "frälsta"för det är ju ovesentligt i sammanhanget. Nykomlingarna har ju sällan kolla på vad de olika grejerna kostar så han bara benämner namnen på prylarna inte priset. Men det är ju mina erfarenheter av den gungande hifi-handlaren i GBG. Skall tilläggas att han har heller aldrig "slagit ned" och bemött någon med negativitet bara för att någon tycker en billigare pryl är bättre. Han bara rycker på axlaran och tycker det är okey. Ej heller någon annan Linn-handlare har jag varit med om vid Tun Dem tester att de rabblar prislappar under lysningarna på prylarna som "sitter på" om de är "nya med"... Men vad vet jag jag har ju bara erfarenhet av två handlare med Tune Dem

Jag personligen kan ju ha missat iden med Tune Dem men jag har fått lärt mig sjäv via privat erfarenhet (ingen driekt förklaring av någon) att man är där för att lyssna på prylaran inte för att bli "manupulerad" att tycka dyrare är bättre... Jag kankse har fatta konseptet fel med Tune Dem, men vad taler emot det i så fall då jag har inte hört två Linnhandlre av två benämna priset på prylarna som skall lysnas på när det är med "nya i lyssningen" i bland blir man ju några stycken av någon anledning..

_________________
Män bör vara (upp)kopplade :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ken wrote:
Meridian är ju t.ex. väldigt aktiva med forskningssamarbeten och har dussintals vetenskapliga publikationer genom åren, och dessa är intressanta att läsa. Hur jobbar Linn med sådant?
Bra fråga.
Tror att meridian ligger lite längre fram på den punkten.
Å andra sidan låter deras grejjer sämre enl mig.
Inte dåligt, men sämre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 19, 2006 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Lejonklou wrote:
'Linn systems are not for everyone', sa en representant för några år sedan
:!: :!: :!:

Det där är jäkligt långt från vad Ivor brukade gilla att säga i intervjuer för en sådär 10 år sedan - att alla människor behöver bra musik och att en bra musikanläggning bör vara något alla ser som en prioriterad hushållsinvestering.

Nog har Linn uppenbart rört sig "upmarket" ett bra tag, men jag har inte sett det uttryckt så tydligt förr.

Förbannat trist, i mitt tycke. :evil:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 141 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 10 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited