Detta är en mycket intressant diskussion. Och när jag hänger på andra fora så hävdar jag alltid att man måste lyssna sig förbi tekniska data och inte jämt bedöma saker som låter rätt, men mäter fel, som "färgning". Dessutom verkar det som om många inte accepterar att en musikåtergivare faktiskt kan påverka rytm, timing etc och därför påverka upplevelsen av musiken i termerna "bra musiker" "duktiga musiker".
Här känner jag nästan tvärtom. Om jag hårdrar det hela så verkar det inte spela någon roll hur det låter, bara det svänger (= förmedlar musiken). Här accepteras inga andra apparater än Linn och i viss mån Naim. Absurda prisnivåer accepteras för en minimal förbättring - som gärna sägs vara otroligt stor. Det lämnas inga möjliga förklaringar till varför ett visst "tweak" låter bättre, bara att det ger positiva effekter på, ja vad det nu kan vara.
Att ta historien med Bonnec som intäkt att Linn-entusiaster inte är märkestrogna känns för mig som ganska svagt. Speciellt i England brukar det ibland dyka upp lite synpunkter på andra märken än Linn, kanske därför att många inte säljer Linn exklusivt utan även andra märken. Så rörs grytan om ett tag men så släpper Linn någon ny modell av något som kostar 20 tusen mer och så är ordningen återställd och Linn är återigen herren på täppan.
Inte heller köper jag att det ska behöva ta en massa arbete och tid för att fatta när musik svänger och förmedlas på rätt sätt av en anläggning (tune dem?). Det är faktiskt det normala sättet att lyssna på musik (obs, lyssna på musik, inte att försöka utvärdera musik-/ljudanläggningar). Att sitta och lyssna efter hur mycket eller lite bas man hör, om det är "rent", om diskanten ligger 2 dB plus eller inte - det är det krångliga, tillkämpade sättet som "Svenssons" lurats till är det rätta sättet.
Detta är ett Linn-forum och självklart ska man diskutera Linns produkter här. Jag har funnit mycket god läsning, många tips och råd, jag har läst många intressanta inlägg som hjälpt mig förstå musikåtergivning på ett bättre sätt. Detta forum är en livgivande kontrast till "teknik-gänget" som bara rabblar tekniska data och "vetenskapligt bevisat" när man hävdar en åsikt som inte direkt kan kopplas till ett mätvärde.
Ibland blir det dock fel. Varför ska någon åka till en stormarknad och köpa ett antal billiga datorer bara för att han (?) tycker att en dator kan matcha en Uni? Varför ska det vara så svårt att lära sig hur bra en Linn-rigg spelar musik? Det borde väl vara självklart, annars kan man väl köpa något billigare?
Och vad är det för skillnad på Naims "takt och rytm" jämfört med Linns "musikalitet"? Jag tror det vore bra om man i diskussionerna var lite tydligare än så. För var och en av oss lägger säkert in olika betydelser i de värderingarna och så tror vi att vi är överens (eller inte).
Source first är en tanke som jag köpt länge, men absolut inte in absurdum. Ska man följa den slaviskt är väl en fullbestyckad LP12:a eller en CD12 ett absolut måste innan man överhuvudtaget överväger något annat än en ghettoblaster som förstärkning och högtaleri. Det vet vi ju alla att så inte är fallet, och alla andra kombinationer får alltså ses som åsikter och kompromisser. Inte som någon absolut sanning alltså.
Jag har själv en fullbestyckad LP12:a och den låter underbart bra. Jag bryr mig faktiskt inte om huruvida den passar in i någon tune dem, mäter bra, har rytm eller musikalitet eller har hög eller låg dist. Den låter musik för mig, på ett självklart sätt som är svårt att förklara. Däremot har jag inga andra Linn-grejor, för jag tycker helt enkelt inte de är prisvärda. Det är egentligen inte LP12:an heller, men när jag för första gången hörde en Linn-pickup med tillhörande elektronik inte bara svängde utan även lät bra (ljudmässigt) så slog jag till
Jag har lyssnat en del (men inte så mycket) på kompletta Linn-riggar och det är ömsom vin, ömsom vatten. De stora Komri hos High Fidelity var imponerande, men inte lät det som i verkligheten. Mässan på Sheraton var katastrof, där lät det så illa att ett eventuellt "sväng" effektivt doldes. Hos Anders på Tonläget låter det däremot mycket bättre, men en ny Kollektor lät obetydligt bättre än en Sentec SC9 som jämförelse. Visst, jag gillade det tighta ljudet i Kollektorn, att det var lite mer ordning och reda. SC9:an var lite snällare och mjukare i ljudet. Men skillnaderna var för mig små och motiverade inte investeringen. Men detta var i en komplett Linn-rigg, frågan är om Kollektorn hade varit lika positiv i en annan setup? Det borde jag testat men det blev tyvärr inte så.
Jag kanske låter lite elak eller cynisk här, men så är det inte alls. Jag är verkligen positiv till att musikalitet används som en måttstock istället för mätmässiga parametrar. Jag har mycket svårt att tro att vi just 2006 kan mäta exakt "hur det låter". Det har vi trott sedan 20-talet och det är inte mer sant nu än då.
Men lite perspektiv på tillvaron och acceptans att det inte måste stå Linn på en grej för att den ska vara bra, det vore trevligt. Men detta är ett Linn forum och här ska det snackas Linn, helt klart!
/ B