selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:54

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: HighEnd -04
PostPosted: Mon Feb 16, 2004 23:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Halloj!

Sent omsider lägger jag in ett litet reportage från mässan HighEnd -04 som gick av stapeln på Sheraton Hotel i Stockholm förra helgen. Kort sammanfattning är väl att det är svårt att få något vettigt intryck av hur prylar egentligen låter genom att lyssna på dem på en mässa - dels för att man blir så avtrubbad av alla som ställer ut sina värstingprylar, och dels för att de akustiska förutsättningarna är lååångt ifrån optimala.

Hursomhelst...vi tar det hela från början.

Färden gick från Uppsala till...
Image

Dagen i Stockholm började trevligt i entrén på Sheraton för undertecknad, där ett köp av ett par Sennheiser HD-600 gjordes upp :)

I samband med det fick jag en gratis mässbiljett på köpet också. Helt okej!

Först av allt besöktes Linn-rummet naturligtvis. Här spelades det på LP12/CD12 -> Klimax Kontrol försteg -> 2 * Klimax Solo monoslutsteg -> Akurate högtalare, 242.

Image

Image

Image

Detta system lät väl okej, men det var problem med lite resonanser i "mellanbasen", och när man satt längst fram blev det väldigt långt mellan högtalarna så ljudbilden var det lite sisådär med.
Upplevde samma sak när jag var på High Fidelity förut förresten - väldigt långt mellan högtalarna i uppställningen gjorde att det inte blev nån realistiskt ljudbild. Är det något medvetet från deras sida, och i så fall att det bara helt enkelt är så att det inte faller mig i smaken?

Hursomhelst, här skulle jag kunna sluta - så mycket fanns det inte att fota i Linn-rummet, och dessutom började de spela Britney Spears på hög volym när jag var inne :shock: Då blev jag tvungen att fly!


Last edited by Ayn on Thu Jun 14, 2007 09:24, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 16, 2004 23:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
...ni som nöjer er med att se Linns representation på mässan kan sluta läsa nu. Det fanns ju lite mer på mässan också, en hel del som faktiskt lät ganska kul... :)

Ute på bottenplan av mässan stod ett sånt här. Rörslutsteg från Rogue. Det värker i ryggen bara att tänka på de stackarna som fick bära dit det...ca 100kg väger det.
Image

Vackra rör.
Image

Dagens wow för min del blev inne hos Sontec där en kille från JMLab demade Nova Utopia Be och Diva Utopia Be (heter de väl?) som surroundhögtalare. Surround för 100k, ptja nånting måste man väl lägga pengar på... :) Bägge dessa använder såvitt jag förstod JMLabs egna "Power Flower"-magnet som enligt dem medger en optimal kontroll av elementet med "inga" magnetiska förluster (nåja, nån nypa salt kanske man får ta det med?)
Elektroniken var från Audionet.

Storebror Nova Utopia Be.
Image

Lillebror Diva Utopia Be.
Image

Image

I ett av HifiArts rum lirades det mycket vinyl. Det var vinylsvarvar från Avid tillsammans med Magnum-förstärkeri, medan Totem Forest tog hand om högtalarsidan. Lät mycket trevligt - vare sig det var den dyrare (85k?) eller den billigare (15k) spelaren som det kördes på.
Image

Totem Forest.
Image


Det blev tyvärr bara ett kort besök på övervåningen pga tidsbrist, verkar som det var där man hade kunnat ha som roligast annars.

Larsen Hifi körde Carlsson-högtalare med elektronik från Roksan.
Image

Image
Hade aldrig hört Carlsson förut, så det var intressant. Flydde när det började pratas för mycket skånska dock 8)


Mårten Design visade upp Coltrane Alto. Tydligen är stativet verkligen del av högtalaren, det är en förlängning av basreflexporten. :)
Image

Signalkällen var nya multiformatspelaren från Bladelius! Gondul. Slutstegen var två EAR-monoblock, har för mig att de heter 509 Anniversary? Allt sladdat med (naturligtvis) Jorma Design-kablar, No1 all the way :)
Image

I ett oskyltat rum intill Audionord hade någon gömt två ex av denna best!
Image

Inne hos Audionord spelades det på Krell-elektronik, sladdat med Nordost. Sonus Faber Cremona gjorde det hela rättvisa :)
Image

Cremona.
Image

Slut på rapporten. Hoppas ni som inte var där fått lite tröst nu iaf :)

Mvh Patrik


Last edited by Ayn on Thu Jun 14, 2007 09:25, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 17, 2004 00:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Tack för ett mycket fint reportage :!: Nu till den stora samvetsfrågan.vilket var mässans i ditt tycke bästa ljud :?:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 29, 2004 11:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Dec 29, 2003 16:36
Posts: 170
Location: LULEÅ
Har inte läst detta tidigare. Mycket bra o roligt att läsa och se.
Men hur lät det egentligen? Du skriver inget om det?

_________________
Linnägare sen 1986 och byggt i etapper till 2003.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 20, 2004 23:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Det är alltid knepigt på sådana här mässar. Själv har jag alltid högt ställda förväntningar - och blir oftast lika besviken. Något som var gemensamt för nästan samtliga demonstrationer var ett ganska vasst ljud. Distad diskant kanske man ska kalla det. Troligen är det något sorts mode för att erhålla ett klart, tydligt eller detaljerat ljud. Inget fel på ambitionen men här gick det snett.

I Linns demorum spelades så hemsk musik så det var omöjligt att kunna bedöma något. Och faktum är att jag tycker ofta att det inte låter speciellt bra på High Fidelity heller. Jag kan inte sätta fingret på vad som är fel, men jag blir alltid mer involverad i musiken, och glömmer grejorna jag lyssnar på, när jag när jag lyssnar på Linn-grejor hos Tonläget i Göteborg.

Mässan ja, fullt av folk och svårt att lyssna. Men JMLabs live-dvd-demos var stundtals ganska bra. Men det är svårt att "översätta" ljudet i en så stor lokal med så mycket tung (och dyr) utrustning till hur det skulle kunna låta hemma.

OA58, Carlsson alltså, lät i all enkelhet ganska bra. Likaså hos Veteran-HiFi som körde vinyl och rör.... Det mesta i övrigt försvann i ett töcken av allt rännande runt in och ut i olika rum :-)

Men för min egen del räcker det med något besök vart tredje-fjärde år, bara för att kolla att mina egna grejor står sig hyffsat fortfarande... 8)

/B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited