selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 05, 2024 23:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Feb 16, 2004 20:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Hej allihopa!

Sitter och längar efter mitt snart kommande riktiga vardagsrum, och tänkte att jag kunde få lite tips och förslag på hur ni skulle ha provat att möblera först. Är ju massor av medlemmar här som inte har några inlägg, ni måste väl också ha ett rum ni spelar musik i, eller?? Alltså får ni också lämna lite synpunkter!!

Rummet är ungefär 3.5 * 5.5 meter, utan dörr uppe längs långväggen och förmodligen också öppet på vänstra kortväggen in till köket.

Så här är en planritning, beskriver bättre:

Image

1 och 2 är de tänkbara placeringar jag kommit på som hastigast. På andra kortväggen är det tänkt att det ska placeras vitrinskåp/bokhyllor, sedan kommer det ju till en hörnsoffa eller 3+2:a och lite annat smått och gott. Men hur som helst kanske jag kan få några infallsvinklar från er ändå! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 16, 2004 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Oct 13, 2003 10:32
Posts: 1269
Tycker båda förslagen verkar vettiga om det finns en dörr att stänga på kortsidan som är motsatt position 2. Det brukar annars vara ett problem, att man för en öppning bakom där man sitter och lyssnar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 19, 2004 12:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Jag tror stenhårt på förslag 1 tror att ljudet blir bra där och sen är det en betydligt mer estetisk placering som tjejen kommer att gilla. Du lär väl få testa båda hursomhelst. Vilket lyft det kommer att bli för dig :D

Jag har egentligen en liknande fråga som du, jag ska också flytta så jag får ett nytt vardagsrum, tänkte lägga upp en bild men som vanligt hade jag inget bra ställe att lägga den på. Har du möjligen plats för en bild till Sony? :D

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 19, 2004 13:06 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Bara att maila över bilder, det behöver du inte fråga först om! Har ett par hundra mb från mailkontot så.. :D

Nackdelen med förslag 1 är ju att jag inte får längra från högtalarna än i nuvarande sits, dvs högst 3 meter eftersom högtalarna är nån dm ut och man inte sitter kloss mot bakväggen. På annat håll har jag fått synpunkter på att det kan bli problem med sidoreflektioner om man har dem i pos 2 så att jag måste testa båda sätten är väl ganska tydligt!

Mer estetsikt med förslag ett? I och för sig blir stereon inte det första man ser när man kommer in i vardagsrummet om det är det du tänker på men vadå vem skulle inte uppskatta att det första man får syn på är en Ikemi :P :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 19, 2004 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Tackar Sony bild kommer lite senare.

Nja stereon är ju väldigt snygg så det var inte det jag menade att den inte skulle synas, utan snarare att det blir snyggare möblerat med soffa och så mer harmoniskt och rätt på nått sätt. Svårt att förklara men mitt nuvarande rum har ungefär dina mått och jag har ungefär alternativ 1 och det låter jättebra och ser väldigt bra ut.

mitt kommande rum är på 7 x 5 meter och har bertydligt mer möjligheter men det är väl lite Sizmik-inköpsvarning med mina Katan :wink:

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 19, 2004 22:27 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Sun Nov 23, 2003 03:35
Posts: 41
Location: Ume
Det beros ju lite på vad väggarna är gjorda av. Men jag tror det blir bäst att spela mot kortväggen pos 2. Och hörnsoffan, ja den får stå ute i skrubben. :P

Nä jag tror att det hela avgörs av väggarnas tjocklek på vardera sidan av högtalarna. Det tenderar att påvärka balansen i ljudbilden. Bäst är om 1)väggarna är av samma beskaffenhet och 2) belagda med någon form av absorberande material 3) är belägna på samma avstånd från varje högtalare. :)

_________________
brumeli brum


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 21, 2004 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Vad tror ni om mitt kommande vardagsrum då?

Image
Jag funderar skarpt på alternativ 2 jag tänkte ha 2 parallella soffor i 90-grader från högtalarväggen. Sen blir det två böjträfåtöljer i lyssningspostionen ett bord och en matta på 2 x 3 m mellan allt. Svårt att föklara inser nu att jag skulle ha ritat in möblerna

/Tomas

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 29, 2004 00:09 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
INFLYTTAD!

Efter att ha kånkat och burit samt förmodligen kuggat en tenta på fredagen så är jag nu flyttad efter en massa bärande igår och idag! Tyvärr är jag sofflös tills på måndag eller tisdag. Efter det blir det till att jaga högtalarpositioner som funkar samt fundera på sub eller ninka! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 29, 2004 01:12 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Man får gratulera! Ser fram emot bilder när du börjar bli rejält inflyttad :)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 29, 2004 01:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Tue Nov 18, 2003 15:42
Posts: 271
Location: Piteå
eller ESPEK :wink:

_________________
man får det man betalar för


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 29, 2004 11:38 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Classik wrote:
eller ESPEK :wink:
Jag är lite rädd för dem i och med att jag hört mycket om deras svårigheter att få placerade bra. I en bra uppställning tror jag absolut att de är riktigt grymma men då skulle jag vilja ha ett rum på snarare 40 m2 än nuvarande 20....


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 01, 2004 20:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:28
Posts: 434
Sony wrote:
Classik wrote:
eller ESPEK :wink:
Jag är lite rädd för dem i och med att jag hört mycket om deras svårigheter att få placerade bra. I en bra uppställning tror jag absolut att de är riktigt grymma men då skulle jag vilja ha ett rum på snarare 40 m2 än nuvarande 20....
Problem med placeringen:?: Mina förra AV5140 högtalare var inte så kinkiga tycker då jag.Dom fungerade riktigt bra i ett rum som inte på långa vägar är 40m2.Pga av att basporten är fram så behöver dom inte heller stå mitt i rummet utan kan stå rätt så nära bakvägg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 01, 2004 23:04 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Okej, det jag tänkte på var Freddes bekant som tydligen hade lite problem. Young här på forumet har väl uppgraderade 5140, de lät ju inte alls illa. Har faktiskt inte tänkt så mkt på dem...mer än att de kanske var väl stora för ett studentrum :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited